Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 00:14:20
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Quinzeedied
27 July 2025, 23:38:58
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Ronald Halma
27 July 2025, 23:38:07
Dat overkomt mij niet. door Oosterspoor
27 July 2025, 23:18:51
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Prutsert
27 July 2025, 23:11:34
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
27 July 2025, 22:58:20
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
27 July 2025, 22:49:23
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
27 July 2025, 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
27 July 2025, 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
27 July 2025, 22:07:43
schok bij vertrek door saskia
27 July 2025, 22:03:07
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
27 July 2025, 21:33:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
27 July 2025, 21:33:13
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
27 July 2025, 20:49:54
US diorama in H0 door jan47
27 July 2025, 19:45:53
Chinese prut kabel door BrightonBelle
27 July 2025, 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
27 July 2025, 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
27 July 2025, 17:30:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
27 July 2025, 15:43:38
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
27 July 2025, 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
27 July 2025, 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
27 July 2025, 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
27 July 2025, 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
27 July 2025, 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
27 July 2025, 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
27 July 2025, 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
27 July 2025, 12:32:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
27 July 2025, 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
27 July 2025, 12:13:11

Auteur Topic: gecombineerd automatisch en handmatig rijden  (gelezen 12110 keer)

rjr

• Offline Offline
gecombineerd automatisch en handmatig rijden
« Gepost op: 02 April 2008, 15:46:39 »
naar aanleiding van een ander topic hier toch even een nieuw draadje over starten:
Ik denk dat veel mensen ook nog wel eens de fout maken dat je met digitaal niet kan rangeren.
Veel mensen zien digitaal rijden ook direct als dusdanig geautomatiseerd rijden dat je eigen hand er niet meer aan mee doet, oftewel: men denkt het spel element kwijt te zijn.

Dit is echter niet zo. Om even aan te geven wat er in mijn toekomstig plan allemaal zou moeten kunnen:

- Op het station rijden de treinen semi-automatisch, dat houd in: of de pc bestuurt ze dmv Koploper. Of ik handel het treinverkeer zelf af dmv een extern tableau waarbij ik als "treindienstleider" fungeer.

- Daarnaast is er een rangeer terreintje, waar een treintje zal rangeren, computer gestuurt houd dit in dat het treintje wagens afkoppelt, omloopt, en weer weg rijdt naar het uithaalspoor om vervolgens weer opnieuw deze cyclus in te gaan. Echter kan ik dit treintje ook zelf bedienen met een handregelaar.

- Tevens dient het mogelijk te moeten zijn om door Koploper binnenkomende goederentreinen af tekoppelen, uit te sorteren en nieuwe trein samen te stellen en deze vervolgens weer aan Koploper mee te geven.

Kortom: kwa speelmogelijkheden zijn er digitaal gezien genoeg, welke ik met analoog toch moeilijker vindt om te bwerkstelligen.

Met bovenstaand wil ik alleen maar aangeven dat een digitale baan niet perse geen speelmogelijkheden heeft. Je kan er net als met analoog genoeg mee.

mvg,
 Sander

Zoiets wil ik dus ook.
Op mijn hoofdbaan rijden de treinen automatisch.
Schaduw station waar ze op commande, of op tijdsinterval gaan rijden.
de helebaan rond zonder er naar om te kijken. idiaal als er weer eens wat bezoekers zijn, waarschijnlijk met een klein doorgaand station die hier ook in meegenomen is.

Daarnaast 2 kopstations, een kleintje van in totaal 3 sporen een redelijk grote van 10 of meer sporen met een lokverzorging. Op dit station zullen continue 10 tot 15 loks aanwezig zijn. Op deze kopstations mogen de treinen automatisch binnen komen en stoppen op een leeg, en voor hem bestemd spoor. Personen langs het perrons, goederen natuurlijk weer niet.

Eventueel mag de lok nog automatisch afkoppelen, maar dat moet ik nog eens kijken of ik dat wil. Maar daarna moet de computer deze trein met rust laten. Ik neem dan de controlle over, lok wegrijden naar lokverzorging, draaien, of wegzetten in de loods, en een andere lok er voor.
Eventueel uitrangeren van de wagons, nieuwe treinsamenstellingen maken. Van 1 lange goederen trein misschien 2 kleinere maken, of andersom. Daar een lok voor, en zo weer een trein klaar zetten voor vertrek. Dan met 1 druk op een knop op mijn bedienings paneel, bestaande uit drukknoppen en leds, moet de lok, zelfde of andere, weer opgenomen worden in het automatische verkeer, en als de baan vrij is mag de lok het station weer verlaten.

Tijdens deze handmatige acties kan er dus best een nieuwe trein binnen komen, of een gereedstaande trein wegrijden, zolang de sporen daarvoor maar vrij zijn.

Voor het handmatig rijden ga ik de muizen van roco gebruiken, tot dus ver 4 waardoor we dus met 4 man het handmatige rijden kunnen verzorgen. Voor het automatisch rijden zal er met een computer gewerkt gaan worden. Deze komt alleen onder de tafel. Ik wil tijdens het rijden geen toetsenbord of computer muis aanraken. En een scherm zal wel ergens komen te staan, maar beetje achteraf aangezien de info hierop alleen als extra gezien moet worden, maar zeker niet als noodzakelijk.

Hoe dit alles gaat werken is nog niet bekend, aantal dingen staan vast zoals de wensen hierboven, en het gebruik van de roco muizen.
Welke besturings software gebruikt gaat worden voor het automatische rijden, zeer waarschijnlijk eigen ontwerp aangezien ik nog geen software heb gevonden die bovenstaande kan verwezelijken.
Verder ben ik nu de kamer waar dit allemaal moet gaan komen nog aan het afwerken aangezien we die net vergroot hebben na een kleine verbouwen. Ben wel intussen wat testen aan het doen, dingen uit proberen, en een definitief baanplan aan het ontwerpen. In de loop van dit jaar zal er daadwerkelijk met de bouw begonnen gaan worden, en dan hoop ik dat ik dit allemaal kan verwezelijken.

Waar ik wel naar benieuwd ben is of er meerderen zijn die digitaal rijden, deels handmatig en deels automatisch en alles kunnen besturen zonder een toetsenbord of computer muis aan te raken?

Groet,
Roelco

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: gecombineerd automatisch en handmatig rijden
« Reactie #1 Gepost op: 02 April 2008, 15:55:14 »
Lees, de uitgebreide handleiding van Koploper en zie wat daarbij allemaal mogelijk is. Inclusief een extern bedieningspaneel.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 02 April 2008, 18:01:23 »
rjr, ook ik ben voorbereidend op de aanleg van mijn digitaal gestuurde baan aan het zoeken en lezen over de combinatie van automatisch rijden en handmatig rijden. In het topic wat je aanhaalde schreef ik dat ook al.

Wim, zowel de handleiding van Koploper als het Koploper-forum lees ik, maar kan me nog steeds geen goed beeld vormen wat mogelijk is. Wat je zegt, klopt helemaal. De handleiding is heel uitgebreid. Prima uitgewerkte details, maar ik raak het overzicht op iets globaler nivo kwijt. Met name op het gebied van de combinatie automatisch  en handmatig.
Heb jij toevallig een soort 'summary' van de mogelijkheden ?

Met vriendelijke groet,

Sander

Peter Kleton

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 02 April 2008, 19:02:07 »
 Hallo RJR en anderen,
 Ook ik ben verleden jaar nog  bezig geweest  om op mijn H0 baan, die goed draaide met Koploper, toch ook wat handmatigs te kunnen doen, in mijn geval het Externe Tableau om zelf de wissels en seinen te bedienen.
Een soort NX tableau dus .
 (Vanuit een vroeger beroep weet ik hoe de ''echte '' NX bij NS  werkte , dat werkt door op je modelbaan)
 Toch ben ik er na studie van de Handleiding  niet uitgekomen, en van Paul H. begreep ik, dat K. daar ook niet voor bedoeld was.
Ook ik zou liever een gewoon bedienings paneel hebben, geen muis om iets aan te klikken op je monitor, en de monitor alleen in een hoekje om de PC in de gaten te kunnen houden.  ;)
 Ik ben benieuwd of iemand toch nog een mogelijkheid ziet.
 Groeten,Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #4 Gepost op: 02 April 2008, 19:51:23 »
Paul H, heeft zelf een demobaan met draaischijf, welke hij via een extern paneel kan bedienen, of na het omzetten van een schakelaars volautomatisch werkt.

Verder kun je handmatige wisselstraten instellen en opgeven, je kunt via een handregelaar ook extern dus je lok besturen. En je kunt een lok aan het begin van een rangeer terrein op handbediening overschakelen, dus uit het automatisch bedrijf nemen. Daarna kun je er mee spelen. Als je klaar bent neem je hem weer op  in automatisch bedrijf en dan heb je er geen omkijken meer naar, tot dat hij weer op het rangeerterrein oid aankomt. Dan kun je er weer mee spelen. Om dit alles in te stellen is een leuke uitdaging, maar o zo leuk.

Verder heb je dus de mogelijkheid van een extern paneel, wat via drukknoppen werkt en S88 of andere terugmelders. Die je koppelt aan een blok. Dus ga er mee aan de slag je kunt het voor een groot deel virtueel oefenen, via koploper zonder baan of treinen of zelfs een digitaal systeem.
Gewoon oefenen en doen, dan leer je het meeste. Lukt het niet gelijk, niets aan de  hand het kost je alleen tijd.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

marco haringa

• Offline Offline
  • Modulebaan "immergut"
« Reactie #5 Gepost op: 02 April 2008, 20:50:12 »
inderdaad wim ik had het volgende gedacht volgens mij werkt dat goed

het handmatig bedienen van het kopstation wil ik als volgt gaan doen ( ik hoop dat dit kan want hier moet ik nog mee beginnen)
Ik heb een binnenkomst blok gemaakt voor het kopstation in koploper
Op de laatste bezetmelder zet koploper via een speciale actie de loc   op een handregelaar.
Zo kan ik handmatig het kopstation in rijden.De rest van het kopstation is 1 blok in koploper na het rangeren kan ik de trein via de F1 knop weer automatisch laten rijden richting de hoofdbaan.Alle wissels in het kopstation worden analoog bediend.Het kopstation is 1 handmatig bediend blok.

Volgens mij is de beste oplossing.

Groetjes marco
N Spoor Nijmegen

N spoor digitaal loconet met IB en koploper.Alle loks omgebouwd op faulhabermotoren.
NS,DB,SBB.

Sander

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 02 April 2008, 21:20:13 »
Citaat
De rest van het kopstation is 1 blok in koploper na het rangeren kan ik de trein via de F1 knop weer automatisch laten rijden richting de hoofdbaan

Dan ligt de rest van het treinverkeer op dit kopstation toch helemaal stil daar Koploper dit blok (hele station) bezet ziet of heb ik het mis?

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

marco haringa

• Offline Offline
  • Modulebaan "immergut"
« Reactie #7 Gepost op: 02 April 2008, 21:33:59 »
volgens mij niet sander want in dit blok word alleen met handregelaar gereden en het is een niet beveiligd blok.

groetjes marco
N Spoor Nijmegen

N spoor digitaal loconet met IB en koploper.Alle loks omgebouwd op faulhabermotoren.
NS,DB,SBB.

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 02 April 2008, 21:53:16 »
Marco, zie jij een kompleet station als één onbeveiligd blok ? Spannend !

marco haringa

• Offline Offline
  • Modulebaan "immergut"
« Reactie #9 Gepost op: 02 April 2008, 22:24:33 »
ja is daar een bezwaar tegen?
er word toch alleen met de handregelaar gereden.

groetjes marco
N Spoor Nijmegen

NS,DB,SBB.

Sander

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 02 April 2008, 22:32:19 »
Citaat
er word toch alleen met de handregelaar gereden.

Maar dus met 1 trein tegelijk?

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 02 April 2008, 22:34:24 »
Marco, nee, het doel is (zie titel van dit topic) om gecombineerd automatisch en handmatig te rijden. Door elkaar. De besturingssoftware bedient bepaalde treinen en handmatig bestuur je andere treinen.

Zoals Sander Lageveen in de start van dit topic al schreef. Jij bent "treindienstleider" voor een deel van de baan en de computer doet de rest van de baan.

rjr

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 03 April 2008, 09:48:49 »
bedankt allen voor de reacties. Ik weet dat er met Koploper wat mogelijk is, ook met extern bedienings panneel.
Alleen op mijn kopstation moeten meerdere treinen binnen komen, niet 1 die vervolgens weer klaargezet wordt, maar rustig 4 of 5. Daarnaast zullen er standaard een 15 loks aanwezig zijn, die bij de lokverzorging regelmatig op hetzelfde spoor worden gezet bij de lokverzorging.

Vervolgens pak ik 1 van de loks van mijn draaischijf, zet die weer voor een gereedstaande trein, en moet het dan overgeven aan het automatische bedrijf.

Ik heb nog niets kunnen vinden/lezen dat koploper dan dus weet welke lok er dan klaar gezet wordt. Wat ik gelezen heb is dat ik dit op het scherm met muis/toetsenbord moet gaan invullen. En dat wil ik dus niet.

groet,
Roelco

Peter Kleton

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 03 April 2008, 09:58:19 »
 Roelco,
 Dat idee heb ik ook overgehoden  na het lezen van de handleiding van K.
Je bent steeds aan het aanklikken en invullen van tabellen als je iets anders wilt dan toekijken hoe K.bezig is. Een knop op een bde. tableau is veel makkelijker.
  Momenteel gebruik ik alleen de handmatige routes voor de wissel- en sein bediening.
 Groeten,Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

pmh1962

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 03 April 2008, 10:05:21 »
Waarom deze discussie hier voeren? Op koploperforum leest ontwikkelaar ook mee en kan waarschijnlijk gericht aangeven wat wel/niet kan...