Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 12:10:47
"Nederlandse" modellen door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:04:06
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
RhB H0m, Albulisch door Eric v C
Vandaag om 11:57:44
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
19 Toen door PlanU
Vandaag om 11:01:05
Piko lok digitaal rijdt direct weg door bellejt
Vandaag om 10:58:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door prutser
Vandaag om 10:58:03
Schrootplaats door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:45:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
EifelBurgenBahn door Eric v C
Vandaag om 10:25:57
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Eric v C
Vandaag om 10:22:59
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door TonM
Vandaag om 10:09:06
20 en 21 april MobExpo door MOVisser
Vandaag om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door RBlok
Vandaag om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 09:38:55
Les Billards du Vivarais door Sven
Vandaag om 09:04:33
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:36:23
diorama, voor lange treinen. door Benelux795
Vandaag om 07:54:29
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 07:51:23
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:31:13
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
25 april 2024, 23:04:33
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
25 april 2024, 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door peterha
25 april 2024, 22:20:53
  

Auteur Topic: gecombineerd automatisch en handmatig rijden  (gelezen 11814 keer)

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1973
Re: gecombineerd automatisch en handmatig rijden
« Reactie #15 Gepost op: 03 april 2008, 10:50:27 »
.....
Welke besturings software gebruikt gaat worden voor het automatische rijden, zeer waarschijnlijk eigen ontwerp aangezien ik nog geen software heb gevonden die bovenstaande kan verwezelijken.
.....

Om deze reden. Ik zoek iets dat dit mogelijk maakt, en ga daarvoor zeer waarschijnlijk dus eigen software gebruiken omdat ik nog geen software heb gevonden die dit kan.
Ben me ook al eens aan het verdiepen geweest in rocomotion b.v.
Aan de andere kant hoef ik het wiel natuurlijk niet twee keer uit te gaan vinden als er toch wel een programma is wat dit kan.

Als ik na het koploper forum ga lijkt het of ik een probleem met koploper heb, en dat heb ik niet, Heb gewoon wensen voor de aansturing van de baan en zoek daar een oplossing voor, en dat mag met alle plezier iets anders zijn dan koploper. Sterker nog, juist omdat er altijd na dat forum wordt verwezen als er in een topic koploper wordt genoemd zal ik sneller iets anders gaan gebruiken als dat beschikbaar is.

pmh1962

  • Gast
Re: gecombineerd automatisch en handmatig rijden
« Reactie #16 Gepost op: 03 april 2008, 10:56:36 »
rjr,

Wat jij wil; is jouw feestje!
Wat ik alleen bedoelde: volgens mij leest maker hier niet mee. Wie kan beter je vragen beantwoorden dan de programmeur. Gezien jouw bijdrage heb ik al spijt dat ik even iets heb gezegd... Programmeer lekker zelf en wie weet een goede concurrent voro koploper

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1973
Re: gecombineerd automatisch en handmatig rijden
« Reactie #17 Gepost op: 03 april 2008, 11:11:13 »
Domoor,

Hoe zo spijt dat je iets gezegt hebt? dat is toch helemaal niet nodig, Ieder mag zeggen wat hij denkt.

Ik geef alleen aan waarom het niet op het koploper forum staat, Ik ben helemaal niet begonnen over koploper, en zou het dus op alle forums van alle beschikbare programmatuur moeten zetten. En dan bestaat er nog de kans dat ik een programma ben vergeten omdat ik dat niet ken. En hier zit iedereen lekker bij elkaar, met allemaal mensen met verschillende ervaringen. En mocht er aanleiding zijn kan ik altijd nog met een specifieke vraag naar de maker van een specifiek programma. Maar de algemene vraagstelling kan volgens mij beter op een forum als deze dan die van koploper.

En mijn programma zal zeker geen concurrent voor koploper worden. Ik kan er prima mee werken, en alles wat ik wil daaraan toevoegen ( zoals een oplossing voor bovenstaande probleem ) maar hoef het niet zo te maken dat iedereen er mee kan werken.

Groet,
Roelco

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: gecombineerd automatisch en handmatig rijden
« Reactie #18 Gepost op: 03 april 2008, 22:37:38 »

Vervolgens pak ik 1 van de loks van mijn draaischijf, zet die weer voor een gereedstaande trein, en moet het dan overgeven aan het automatische bedrijf.

Ik heb nog niets kunnen vinden/lezen dat koploper dan dus weet welke lok er dan klaar gezet wordt. Wat ik gelezen heb is dat ik dit op het scherm met muis/toetsenbord moet gaan invullen. En dat wil ik dus niet.

groet,
Roelco

Juist, en hier zit nu het gehele probleem. Geen enkel programma kan ruiken welke trein er op de baan gezet is. Tenminste nog niet, dat gaat alleen werken als een lok zelf informatie kan terug zenden naar de centrale. Dus als RAILCOM eindelijk is gaat werken.
Of wanneer je de lok met een infrarot zender voorziet zoals Uhlenbrock dat heeft. Dan alleen kan een besturingsprogramma zie welke lok er op een bepaald punt op de baan staat, dus nu is het aan de TREINDIENSTLEIDER om dit bekend te maken.
En wat is daar nu het bezwaar van, je wil zelf invloed uit kunnen oefenen op het treinverloop, maar het aamelden van een trein is teveel werk. Ergens snap ik deze gedachte kronkel niet.

Mvg
Wim.
« Laatst bewerkt op: 03 april 2008, 22:43:31 door Wim Ros »
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: gecombineerd automatisch en handmatig rijden
« Reactie #19 Gepost op: 03 april 2008, 23:44:35 »
Nou Wim, ik snap die gedachtenkronkel wel. Kijk maar eens wat Roelco schrijft in zijn startbericht:
Ik wil tijdens het rijden geen toetsenbord of computer muis aanraken.

Maar zoals je zegt, dat zal knap lastig worden.
Ik zou bijna wat zeggen, zal ik het doen, of toch maar niet?
Toch maar wel. ;D
Roelco, wat dacht je van analoog rijden? Je stuurt een trein het station uit en daar wordt hij gevangen in een analoog bloksysteem. Na een poosje komt hij bij een ander station, of terug in hetzelfde station. Voor het station blijft hij in het laatste blok braaf wachten tot jij als treindienstleider de trein met je handmatige regelaar weer binnenhaalt. Zal wel niet helemaal zijn wat je voor ogen hebt, maar als je echt die computer niet wilt zien, dan is dit toch wel een optie.

MartOnTheWeb

  • Offline Offline
  • Berichten: 862
    • MartOnTheWeb
Re: gecombineerd automatisch en handmatig rijden
« Reactie #20 Gepost op: 04 april 2008, 08:23:37 »
Hé, deze discussie komt mij wel erg bekend voor.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=7830.30.

Zonder Koploper te gebruiken moeten de wensen van rjr toch ook te voldoen zijn.
Ik bedoel maar, mijn idee:
  • Mijn ontwerp wordt bestuurd met het Twin-Center.
  • De hele baan wordt digitaal aangestuurd (geen analoog gedeelte met ditto loks)
  • Schaduwstation(s) digitaal en automatisch (volgorde en random).

Zoals rjr heb ook ik straks veel locomotieven in het station/lokdepot staan. Handmatig wisselen en wegsturen. Het schaduwstation zorgt voor opvang.
Het is voorbij. Eens houd het op.
Na ruim 60 jaar komt er einde aan de modelspoorhobby!

Dompie

  • HerIntreder
  • Offline Offline
  • Berichten: 147
Re: gecombineerd automatisch en handmatig rijden
« Reactie #21 Gepost op: 04 april 2008, 11:45:43 »
Volgens mij zou de Traincontroller software van Railroad & Co de automatisering van je baan uitstekend kunnen uitvoeren (http://www.freiwald.com/pages/traincontroller.htm) en als je dan ook de +Smarthand handbediening (http://www.freiwald.com/pages/handheld.htm) erbij neemt dan heb je handbedieningsmogelijkheden die via je Traincontroller software loopt. Misschien is dit een mogelijkheid die past.
N Selectrix/Müt - TrainController7Gold met +4D Sound, +SmartHand - Stärz SX-hardware

MartOnTheWeb

  • Offline Offline
  • Berichten: 862
    • MartOnTheWeb
Re: gecombineerd automatisch en handmatig rijden
« Reactie #22 Gepost op: 04 april 2008, 12:31:25 »
Ik heb zojuist TrainProgrammer uitgeprobeerd en mijn lok is helemaal van slag.
Deze reed zojuist als een zonnetje, nu hapert de motor constant en gaat de trein schokkend voorwaarts.
Kun je een LENZ decoder resetten?
Het is voorbij. Eens houd het op.
Na ruim 60 jaar komt er einde aan de modelspoorhobby!

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1973
Re: gecombineerd automatisch en handmatig rijden
« Reactie #23 Gepost op: 04 april 2008, 23:05:45 »
Wim,

Klaas geeft het al aan. Reden, omdat ik bij analoog met een bedieningspaneel werkte, en dat werkte opzich goed, en wil dat zo houden, maar dan met de voordelen van digitaal.
Ik zit voor mijn werk elke dag al achter de computer. En die mag best draaien bij mijn hobby, maar moet ik niet elke zien of direct moeten gebruiken.

......Juist, en hier zit nu het gehele probleem. Geen enkel programma kan ruiken welke trein er op de baan gezet is. Tenminste nog niet, dat gaat alleen werken als een lok zelf informatie kan terug zenden naar de centrale. ....

Als er inderdaad geen programma is die dit kan dan is het voor mij dus simpel en ga ik die zelf schrijven, ik denk namelijk dat dit best mogelijk is. Het is niet zo dat de loks helemaal van de baan gaan, ze blijven op de baan, ergens op mijn station, of in 1 van de sporen van de draaischijf, eventueel zelfs 2 of 3 loks per spoor. De laatste toegevoegde zal echter als eerste weer weg moeten. Dus de computer moet best in staat zijn de loks continu in de gaten te houden, al stuurt deze ze dan niet zelf aan.


En Klaas, ik heb dat best als optie overwogen, en heb nog altijd wel wat twijvels of ik toch niet beter bij analoog had kunnen blijven, maar heb intussen enkele tientallen loks omgebouwd naar digitaal, en vindt het ook nog weer zonde om die er weer uit te halen, zeker ook omdat het best wel mooie opties heeft. En het moet toch mogelijk zijn dit te combineren met de mooie dingen van analoog rijden.


En als laatste resetten van LENZ decoder:
Resetting the decoder
If you wish to reset all the decoder CVs to its factory setting, enter value 33 in CV8.
The CVs of a connected S.U.S.I. module are not reset!
of te wel waarde 33 naar CV8.

Dat railroad & co zal ik nog eens wat verder uitzoeken wat daar precies mogelijk mee is. Zou alleen zonde zijn als ik nieuwe hand controllers moet kopen terwijl ik 4 roco muizen heb liggen, ook al zaten die dan "gratis" bij een set die ik toch wilde hebben, maar misschien dat rocomotion dan toch ook nog wat voor mij zou kunnen zijn?

Moet de documentatie nog maar eens goed induiken, blijkbaar zijn er nog niet veel die dit ook zo hebben.

Groet,
Roelco

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: gecombineerd automatisch en handmatig rijden
« Reactie #24 Gepost op: 04 april 2008, 23:22:42 »
Citaat van: rjr
...Zou alleen zonde zijn als ik nieuwe hand controllers moet kopen terwijl ik 4 roco muizen heb liggen, ook al zaten die dan "gratis" bij een set die ik toch wilde hebben, maar misschien dat rocomotion dan toch ook nog wat voor mij zou kunnen zijn...

Roelco, volgens mij had je alleen maar MultiMAUSen als ik het me goed herinner ??

Zo ja, nog even een weekje of 3 - 4 wachten met aanschaf van RocoMotion en Roco interface... Er zit iets leuks aan te komen met MultiMAUSen, s88(SD16) en PC interface  :P


Grtzz,

Karst

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1973
Re: gecombineerd automatisch en handmatig rijden
« Reactie #25 Gepost op: 04 april 2008, 23:58:28 »
Karst,

Dat wil zeggen, 2 multimuizen en 2 lokmuis2. ( dat wil zeggen voor H0, heb voor buiten het systeem van LGB )
Mijn vorige baan werd alleen bestuurd met DDW als centrale, eigen boosters, en eigen besturingsprogramma.

En 3 tot 4 weken kan ik nog wel wachten, heb nog wel wat meer weken nodig om de verbouwing van de hobby kamer af te ronden:)

Roelco

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: gecombineerd automatisch en handmatig rijden
« Reactie #26 Gepost op: 05 april 2008, 00:00:25 »
Was/is LGB ook niet Lenz gebaseerd ?

Grtzz,

Karst

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1869
  • Roco Fccpps vriend
Re: gecombineerd automatisch en handmatig rijden
« Reactie #27 Gepost op: 05 april 2008, 00:41:03 »
wat dacht je van analoog rijden? Je stuurt een trein het station uit en daar wordt hij gevangen in een analoog bloksysteem. Na een poosje komt hij bij een ander station, of terug in hetzelfde station. Voor het station blijft hij in het laatste blok braaf wachten tot jij als treindienstleider de trein met je handmatige regelaar weer binnenhaalt. Zal wel niet helemaal zijn wat je voor ogen hebt, maar als je echt die computer niet wilt zien, dan is dit toch wel een optie.

Ik zit zelf te denken aan een digtale variant van het analoge bloksysteem met behulp van een remgenerator (in plaats van stroomloze stukken).
Maar ik ben het met Wim eens dat Railcom of een vergelijkbare oplossing het meest ideaal is. Zodra je het automatische deel inrijdt herkent het programma de lok en bestuurt deze verder. Lokdecoders met Railcom beginnen te komen, maar het zou nog wel eens een tijdje kunnen duren voor we programma's hebben met een input hiervoor.
En, de zelfbouw handregelaars voor handbesturing aan een PC ben ik geen fan van. Had liever dat er een simpele fabrieksregelaar aan te sluiten was. Misschien dat leuke iets dat Karst ons belooft?

Albert
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1973
Re: gecombineerd automatisch en handmatig rijden
« Reactie #28 Gepost op: 05 april 2008, 09:28:07 »
Was/is LGB ook niet Lenz gebaseerd ?

Grtzz,

Karst
Klopt, Heb het nog niet aangedurft, maar als het weer weer beter is en de tuinbaan gaat weer gebruikt worden wil ik eens een lokmuis2 van roco aan het LGB systeem hangen.
En kijken of die zelfbouw interface daar ook werkt.
Al staat er op het systeem dat het een LGB bus is in laats van xpressnet.

Roelco

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: gecombineerd automatisch en handmatig rijden
« Reactie #29 Gepost op: 05 april 2008, 10:03:20 »
En Klaas, ik heb dat best als optie overwogen, en heb nog altijd wel wat twijvels of ik toch niet beter bij analoog had kunnen blijven, maar heb intussen enkele tientallen loks omgebouwd naar digitaal, en vindt het ook nog weer zonde om die er weer uit te halen, zeker ook omdat het best wel mooie opties heeft. En het moet toch mogelijk zijn dit te combineren met de mooie dingen van analoog rijden.

Roelco, ik had ook niet echt de illusie dat je terug zou stappen naar analoog. Het was meer als eye opener bedoeld.
Zelf ben ik nog steeds een verstokt analoog rijder, maar dat komt omdat ik elektrotechneut van beroep ben en de eventuele problemen van het analoog rijden zelf wel kan oplossen.

Vanaf de zijlijn verdiep ik me wel in het digitale gebeuren. Dat komt omdat het mij als elektrotechneut wel interesseert, maar dan alleen voor zover het de elektronica betreft. En op onze club rijdt de Märklin groep digitaal, en die roepen mijn hulp wel eens in omdat daar verder niemand is die ook maar ene bal verstand van elektro(nica) heeft.

Daardoor ken ik de voordelen, maar ook de nadelen van digitaal. In mijn beleving kun je met digitaal 2 kanten op: je kunt een systeem nemen met een aantal handregelaars en evenzoveel bedieners die ieder hun eigen trein besturen, ongeveer zoals ze bij Fremo werken. De andere mogelijkheid is automatiseren, b.v. met Koploper. Maar naar mijn mening is Koploper erg gefocust op totaal automatisch rijden. Zodra je tussendoor iets met de hand wilt doen zitten daar veel haken en ogen aan.

Beide opties, dus het geheel handmatig rijden, en het geheel automatisch rijden, kennen voorgebakken oplossingen. Zodra je kiest voor een mengvorm ga je buiten de standaard oplossingen en moet je het een en ander zelf gaan verzinnen.
Je kunt ook je weerzin tegen die computer overwinnen. Je zegt dat je overdag al zo intensief met zo'n ding bezig bent dat je hem 's avonds niet meer wilt zien. Maar als je nou even vergeet dat het een computer is, en denkt dat het een bedieningspaneel is, dan ben je er toch?  ;)