Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

RhB H0m, Albulisch door Overlast
Vandaag om 20:21:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:36
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
Vandaag om 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:29:26
19 Toen door defender
Vandaag om 19:22:04
Schrootplaats door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 19:16:48
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 19:02:20
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 18:54:32
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 18:28:50
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 17:16:38
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 15:26:45
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
  

Auteur Topic: gecombineerd automatisch en handmatig rijden  (gelezen 11815 keer)

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: gecombineerd automatisch en handmatig rijden
« Reactie #30 Gepost op: 05 april 2008, 17:17:31 »
Klaas, je uitgangspunt begrijp ik maar ten dele. Alles handmatig of alles volledig geautomatiseerd. Maar dat is beide niet de doelstelling van dit topic. Roelco, Sander en ik (en wellicht anderen) zoeken juist de combinatie.

Alles handmatig strepen we voor het gemak meteen af. Mijn treinzolder is geen inloophuis voor hulpmachinisten.
Dus zal een deel geautomatiseerd moeten worden. Jouw stelling dat Koploper erg gefocust is op totaal automatisch rijden, deel ik. Dat is geen negatief oordeel over Koploper, het is een (historisch) uitgangspunt van de ontwerper.
Maar waarom "Je kunt ook je weerzin tegen die computer overwinnen (...) en denkt dat het een bedieningspaneel is" ? Koploper is gewoon software en software moet doen wat ik wil, niet andersom.

Daarom neig ik, evenals Roelco, er na om wel geschikte software te zoeken of in het uiterste geval zelf maken.
Op dit moment zoek ik ook naar mogelijkheiden om 'het goede' van Koploper te behouden. Dat zou ideaal zijn, maar het lijkt erop dat Koploper te star en onvoldoende transparant is. ( En ik verwacht niet dat Koploper geschikt gemaakt zal worden om samen te werken met een externe User Interface. )

Roelco, hoe concreet zijn jouw plannen ?

Hans van der Burg

  • Offline Offline
  • Berichten: 145
  • Oh was het maar weer zomer
    • Nederlandse tuinbestrating in Noorwegen
Re: gecombineerd automatisch en handmatig rijden
« Reactie #31 Gepost op: 05 april 2008, 21:09:36 »
Hoi!

Ik sta op het punt koploper te implementeren, maar als ik dit zo goed lees, indien ik een combinatie wil van handmatig en geautomatiseerd, dan is dat misschien niet de goede keuze?

Ik las ook iets over TrainController als alternatief.

Heeft iemand toevallig een vergelijking van deze 2, of beide gebruikt, als een goede richtlijn met info!?

Bedankt!


Hans
Spoor N. Ecos met TrainController Gold 7.x. 26m2/300-400m rails. Duits thema, tot nu toe :-)

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: gecombineerd automatisch en handmatig rijden
« Reactie #32 Gepost op: 05 april 2008, 21:32:58 »
Hans, het kernpunt is dat Koploper als uitgangspunt heeft : "Op ieder moment is bekend waar (bloknummer) een trein is, waar (bloknummer) die vandaan komt en waar (bloknummer) die naar toe gaat."

Verder weet Koploper welke blokken bereikt kunnen worden vanuit 'n blok. De logica van Kopoloper gaat bij een binnenkomende bezetmelding bepalen welke loc het moet zijn, die in het blok aankwam. Door te kijken naar de rij-informatie en de actuele positie's.

Door handmatig rangeren mist Koploper informatie om die logische afwegingen te maken en kan niet meer bijhouden "Wie is waar".

Over TrainController als alternatief kan ik (nog) niet antwoorden.

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: gecombineerd automatisch en handmatig rijden
« Reactie #33 Gepost op: 05 april 2008, 22:30:54 »
HAns chk de de neiwe ( gadget ) Railcom die bij verschillende merken wordt aangeboden.
Bij gebruik van dit type decoders ( en de bijbehorende terugmelders weet je niet alleeen dat er een trein aanwezig is maar ook welk trein er is.
O.A  bij Ltd en Tams
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: gecombineerd automatisch en handmatig rijden
« Reactie #34 Gepost op: 05 april 2008, 22:49:23 »
Han, met Railcom gaan faciliteiten zeker toenemen. Maar ik heb nog nergens gelezen dat Koploper voorbereidingen treft (op dit moment) om die informatie te gaan gebruiken. Overigens, Railcom is nog een beetje pril, het zal wel even duren voordat het echt gaat doorbreken. Eerst zullen 'de heren' het nog eens moeten worden over standaarden.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3704
Re: gecombineerd automatisch en handmatig rijden
« Reactie #35 Gepost op: 05 april 2008, 23:04:35 »
 Hallo,
 Ik heb precies dezelfde wensen als RJR, maar ik wilde wel graag het overzicht hebben op de monitor, hoe de wissels liggen.
 Omdat ik een analoge baan heb  (Uitleg op verzoek, nu even niet ) regel ik handmatig de rijsnelheid , maar stel wel de te rijden route handmatig in. De wissels gaan om, en het sein aan het begin van de route wordt bediend.De rijspanning kan ik beinvloeden, omdat ik via de OM32 seinen kan bedienen, of relais, die de rijspanning beinvloeden. Het sein wordt ook weer op onveilig teruggezet.
Wil men meer van K. gebruiken, zou het mogelijk moeten zijn ,dat er op een andere manier ( dan het intikken  van een lok nr  )aan K.  wordt duidelijk gemaakt wie er automatisch verder moet gaan rijden. Maar ik zou niet weten hoe.....Idee...Je zou mss een aantal  drukknoppen moeten hebben, die bij het indrukken een bepaald loknr aan K. melden.Door een aantal lijntjes naar een S88 ingang zou je een binaire code kunnen maken, die K. verwerkt tot trein/lok nr.(15 loks bij 4 lijnen die 1 of 0 zijn.)
-Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: gecombineerd automatisch en handmatig rijden
« Reactie #36 Gepost op: 05 april 2008, 23:53:15 »
Peter, zie pagina 151 van de Koploper manual versie 6.5 (kun je downloaden op http://www.pahasoft.nl )
« Laatst bewerkt op: 05 april 2008, 23:54:47 door santerdam »

Dompie

  • HerIntreder
  • Offline Offline
  • Berichten: 147
Re: gecombineerd automatisch en handmatig rijden
« Reactie #37 Gepost op: 06 april 2008, 13:28:35 »
Op de site van Traincontroller (http://www.freiwald.com) kan je de Traincontroller software downloaden en proberen met bijna alle functionaliteit. Op de site kan je ook de +Smarthand software downloaden en als je deze ook installeert heb je op je PC een letterlijke simulatie van de echte Handheld. Kan je zelf beoordelen of dit is wat je zoekt.
N Selectrix/Müt - TrainController7Gold met +4D Sound, +SmartHand - Stärz SX-hardware

rjr

  • Online Online
  • Berichten: 1973
Re: gecombineerd automatisch en handmatig rijden
« Reactie #38 Gepost op: 06 april 2008, 14:53:25 »
......, maar dat komt omdat ik elektrotechneut van beroep ben en de eventuele problemen van het analoog rijden zelf wel kan oplossen.


Kwa opleiding ben ik dat ook, Ik verdien mijn geld echter al weer jaren als programmeur. En zoek nu dus meer naar oplossingen voor problemen in software. Al ben ik nog altijd niet bang om elekronica te gebruiken als dat nodig is.


Klaas, je uitgangspunt begrijp ik maar ten dele. Alles handmatig of alles volledig geautomatiseerd. Maar dat is beide niet de doelstelling van dit topic. Roelco, Sander en ik (en wellicht anderen) zoeken juist de combinatie.

Roelco, hoe concreet zijn jouw plannen ?


Mijn plannen zijn redelijk contreet, Mijn vorige baan, in 2007 afgebroken wegens algehele verbouwing van de zolderverdieping, werkte volgens dit princiepe.
De gehele baan, inclusief 2 schaduwstations was automatisch geregeld.
Via een knop kon ik aangeven dat ik een trein wilde laten binnen komen op mijn kopstation. De computer regelde vervolgens dat er een trein binnen kwam. Deze werd bij binnenkomst naar halve snelheid gezet, en rem en optrek vertraging werd uitgeschakeld. Daarna werd deze lok als active lok op mijn eigenbouw muis gezet. Vanaf dat moment had ik handbediening over deze lok en liet ik hem zelf verder binnen komen en netjes stoppen langs het perron. Waarna ik deze, of 1 van de andere treinen op het station kon bedienen.

De computer wist wel welke loks het station binnen gegaan waren, maar niet waar die zich verder bevonden, en hield zich ook niet met hun beveiliging bezit.
Als ik de lok het station afstuurde detecteerde de computer dit en nam deze lok weer over in het automatische programma.


Dit werkte echter alleen met mijn eigen ontworpen muis.  Ook mist het programma wat functionaliteiten in het automatisch rijden, zo maakt het programma gebruik van de afrem functies van de decoders, wat bij een stroomonderbreking betekend dat de lok heel langzaam weer op snelheid komt. Ook is dubbeltractie nog niet mogelijk.

Mijn probleemstelling voor mijn nieuwe baan is dus, bovengenoemde oplossing verder uitwerken, of een reeds verder uit ontwikkeld pakket gebruiken, wat voor mij wel die belangrijke optie geeft om handmatig in mijn station te rijden zonder op een computer elke keer een trein te moeten aanmelden.

Groet,
Roelco

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: gecombineerd automatisch en handmatig rijden
« Reactie #39 Gepost op: 06 april 2008, 17:20:45 »
Dompie, ik heb even gekeken op de site van Traincontroller. Het is wellicht beroepsdeformatie, maar ik kijk altijd even op de pagina's 'Recent Changes' of 'Versioin History'. Daaruit maak ik in dit geval op, dat het een beetje uitgestorven is.

Dompie

  • HerIntreder
  • Offline Offline
  • Berichten: 147
Re: gecombineerd automatisch en handmatig rijden
« Reactie #40 Gepost op: 06 april 2008, 17:48:09 »
Er komt zeer zeker niet elke maand een nieuwe versie uit er komen echter wel regelmatig sub releases uit. Recentelijk is zo ook o.a. de ondersteuning voor de ESU ECoS centrale toegevoegd. Als je de lijst met ondersteunde digitale systemen bekijkt denk ik dat veel mensen ondersteuning voor hun systeem zullen vinden.
Een nadeel van TrainController is dat dit, in tegenstelling tot Koploper, geen gratis software is.
N Selectrix/Müt - TrainController7Gold met +4D Sound, +SmartHand - Stärz SX-hardware

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: gecombineerd automatisch en handmatig rijden
« Reactie #41 Gepost op: 06 april 2008, 22:03:29 »
Roelco,

je beschrijft precies datgene wat ik wil gaan doen. Het doet mij dan ook deugd dat dit wel te realiseren is.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

marco haringa

  • Offline Offline
  • Berichten: 585
  • Modulebaan "immergut"
Re: gecombineerd automatisch en handmatig rijden
« Reactie #42 Gepost op: 02 mei 2008, 09:23:44 »
Dan ligt de rest van het treinverkeer op dit kopstation toch helemaal stil daar Koploper dit blok (hele station) bezet ziet of heb ik het mis?

mvg,
 Sander

@sander ik heb het als volgt gemaakt en dat werkt goed een binnenkomende trein op mijn kopstation word automatisch stilgezet voor het inrijsein en automatisch op handregelaar gezet en de lok uit het blok verwijderd.vervolgens rij ik met de handregelaar het station binnen en zet de trein neer waar ik hem wil.Daarna kan ik gewoon een 2e en 3e trein laten komen op dezelfde manier en dus kun je wel met meerddere treinen in je station rijden ( op handregelaar) koploper geeft het stationsblok wel bezet (blauwe lijn) maar omdat je op handregelaar rijd kun je met meerdere treinen in hetzelfde blok rijden met handregelaar uiteraard.Via de F1 knop van de handregelaar kun je de trein weer automatisch laten vertrekken richting de hoofdbaan.

Voor mij werkt dit goed ;)

Groetjes marco
N Spoor Nijmegen


N spoor digitaal loconet met IB en koploper.Alle loks omgebouwd op faulhabermotoren.
NS,DB,SBB.

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1869
  • Roco Fccpps vriend
Re: gecombineerd automatisch en handmatig rijden
« Reactie #43 Gepost op: 03 mei 2008, 00:46:54 »
Ik heb nog eens over dit topic nagedacht en zie 3 mogelijke varianten:

1) baan besturen met een digitale versie van een analoog bloksysteem. Met een remgenerator (Roco, Lenz), dit wordt dan een 2e ringleiding. Detectie van bezette blokken, en in plaats van stukken met een relais stroomloos te schakelen schakel je tussen het “normale” digitale signaal en het signaal uit de remgenerator. Wel blokken langer maken dan  de langste trein en het hele blok schakelen, zodat niet door b.v. wielen beide stroomkringen verbonden worden. Bij het station zet je dan handmatig bediende inrijseinen, van daar neem je de besturing over.
(Misschien is Klaas Z nog eens over te halen op deze wijze digitaal te overwegen  ;) )

2) een PC programma dat niet invoer van de complete rijweg nodig heeft, maar dat wel de positie van elke lok bijhoudt. Zodra er een lok op de baan geplaatst wordt dien je dit in te geven (in de toekomst wellicht automatisch met RailCom). Bediening wissels en locs met een handregelaar. Je laat een loc vertrekken, geeft deze een bepaalde snelheid met de handregelaar. PC programma weet waar de lok stond en “ziet” aan de hand van wijzigingen in bezetmeldingen waar de lok heen gaat. Nadert deze een bezet blok, of te wel rood of geel sein, overruled de PC de snelheidsinformatie van de handregelaar voor deze loc en zorgt dat deze afremt cq stopt. PC programma zorgt dus alleen voor beveiliging, loc rijdt in principe gewoon door over de rijweg zoals die toevallig ingesteld staat.
Als extraatje misschien een “machinist-mode”waar bij een onveilig sein een waarschuwing gegeven wordt, wordt de snelheid niet snel genoeg met de handregelaar aangepast volgt een snelremming (ATB simulatie).
Voordeel: gehele baan krijgt dezelfde informatie omdat snelheid per lok geregeld wordt.
Nadeel: elke loc moet aan de PC bekend gemaakt worden. En het complete sporenplan moet in het PC programma bekend zijn (kan een nadeel zijn bij modulaire banen).

3) Een PC simulatie van het bloksysteem. PC houdt bij welk blok bezet is en waar geremd of gestopt moet worden. Ook hier vertrekt een loc d.m.v. een handregelaar. Afremmen en stoppen gaat hier door een remgenerator of door een 2e en 3e signaal dat door de PC gegenereerd wordt. 1e signaal heeft voor alle locs de snelheid zoals je die met de handregelaar hebt ingesteld, 2e signaal heeft voor alle locs een langzame snelheid, 3e signaal voor alle locs de snelheid 0. Schakelen van blokken d.m.v. relais die tussen de verschillende signalen schakelen. Relais zijn te schakelen met normale decoders.
Voordeel: PC hoeft niet te weten welke lok waar rijdt, alleen bezetmeldingen te krijgen. Nadert loc een onveilig sein schakelt de PC het blok om naar 2e of 3e signaal. Indien lengte van trein bekend is (hoef je alleen op te geven indien de trein langer is dan een blok) kan de PC hier rekening mee houden en meer blokken naar het 2e of 3e signaal schakelen
Nadeel: 2 of 3 ringleidingen en decoders met relais nodig voor schakelen van de baansignalen.

Voor modulaire banen zou een combinatie van variant 3) met variant 1) mogelijk kunnen zijn.

Albert H0
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

rjr

  • Online Online
  • Berichten: 1973
Re: gecombineerd automatisch en handmatig rijden
« Reactie #44 Gepost op: 03 mei 2008, 08:51:50 »
Ik ga voor oplossing 2. PC houd in de gaten waar de lok zich bevind, en voor bepaalde vooropgestelde blokken, en het opberg station neemt de PC de volledige controlle over, voor andere blokken zoals station houd de PC alleen in de gaten waar de lok zich bevindt.

Het 1 malig invoeren van alle loks en baanplan is niet mijn probleem, alleen als het eenmaal rijd wil ik dat niet meer doen ( of het moet een nieuw aangeschafte lok zijn die even ingevoerd moet zijn, maar ook dit is dan een 1 malige actie )

Wel heb ik intussen via een andere weg begrepen dat een soortgelijke vraag ook op het koploper forum was gesteld, en dat Er binnen koploper dus aangewerkt wordt om dit in een toekomstige versie wel mogelijk te maken.

Groet,
Roelco