Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 15:49:33
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 15:46:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 15:36:41
Halling aandrijvingen door 008200
Vandaag om 15:31:33
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 15:25:59
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 15:21:42
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 15:14:22
Kibri station CALW ingekort als NS station door Pauldg
Vandaag om 14:52:17
Exact-Train 2025 door grossraumwagen
Vandaag om 14:36:59
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door tothebeach
Vandaag om 14:25:35
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
Vandaag om 14:23:34
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:22:00
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein door Sam
Vandaag om 14:19:46
NS 8800 in spoor 0 door Rob Moerkerken
Vandaag om 14:01:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik van den Eijnden
Vandaag om 12:50:15
Lima IRM versleten tandwiel + reparatie door ronald100
Vandaag om 10:41:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:30:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 09:46:31
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 09:41:37
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 09:40:36
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 09:34:52
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door Jelmer
Vandaag om 09:32:46
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:29:06
Rheinburg, TP V/VI door Jelmer
Vandaag om 09:25:27
Bauarbeiten im gange door tothebeach
Vandaag om 09:22:04
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Jelmer
Vandaag om 09:21:18
iTrain versus Windigiped door Pain0_8
Vandaag om 05:04:03
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 02:23:12
Rangeerbaan Molenhoek door Ronald Halma
11 September 2025, 23:47:27
Overstap naar HTM door Jan Bennink
11 September 2025, 21:19:33
  

Auteur Topic: NS bestelt DD-NG bij CAF  (gelezen 6495 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22557
Re: NS bestelt DD-NG bij CAF
« Reactie #15 Gepost op: 24 August 2022, 14:36:18 »
Maakt me niks uit hoe ie eruit komt te zien, bij het woord CAF ben ik al afhaakt :-[

 ???
Waarom dat dan?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5588
Re: NS bestelt DD-NG bij CAF
« Reactie #16 Gepost op: 24 August 2022, 14:37:48 »
Dat hebben ze in de jaren dertig al eens geprobeerd, was blijkbaar geen succes. "Een goed begin, een goed besluit, stap achter in en vooraan uit". Was de slogan.
Bij het GVB in Amsterdam in de jaren zeventig ook: de groene bollen en rode kruisjes trams.
Hoop wel dat men rekening houdt met de sterk achterblijvende vervoersvraag. Die ligt al lager dan verwacht en het schrappen van treinen en stakingen helpen ook niet echt. Mijn reisadvies naar Houten a.s. zaterdag is al gewijzigd omdat de sprinterdiensten naar Tiel en Den Bosch plots naar een uurdienst(!) zijn gegaan. Daarmee zijn we qua aanbod decennia terug in de tijd.
En het uiterlijk van die DD-NG? Ach, de NS koopt al langer geen echte treinen meer ;)
Groet, Frank

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: NS bestelt DD-NG bij CAF
« Reactie #17 Gepost op: 24 August 2022, 14:49:45 »
Ach, de NS koopt al langer geen echte treinen meer ;)
Wat zijn volgens jou dan wel echte treinen?  ???
Groeten Joop, machinist Lls

JKER

  • Offline Offline
  • Berichten: 92
Re: NS bestelt DD-NG bij CAF
« Reactie #18 Gepost op: 24 August 2022, 15:52:09 »
een 1200 met een sleep plan K denk ik?

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1422
Re: NS bestelt DD-NG bij CAF
« Reactie #19 Gepost op: 24 August 2022, 15:54:27 »
En over 30/35 jaar gaat men op fotojacht naar de laatste CAF's want die zijn toch beter dan wat ze nu besteld hebben. :laugh:
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5588
Re: NS bestelt DD-NG bij CAF
« Reactie #20 Gepost op: 24 August 2022, 15:55:52 »
een 1200 met een sleep plan K denk ik?
Uitstekend voorbeeld.
Groet, Frank

Duplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 162
Re: NS bestelt DD-NG bij CAF
« Reactie #21 Gepost op: 24 August 2022, 16:00:28 »
???
Waarom dat dan?

Als je ellende ziet die we nu hebben met de SNG dan belooft het weinig goeds met deze "doorontwikkelde SNG's".

Bij ellende moet je denken aan op diverse plekken reeds scheurtjes in het casco (waar veel CAF materieel in het binnen/buitenland ook last van heeft), zonnenschermen die vaker kapot zijn dan heel, cabinedeuren die spontaan open gaan, (Rij)geluid dat veel lawaaieriger is dan ander materieel, Sloten en deurklinken die afbreken, stuurtafels die snel slijten, software problemen en storingen waar zelfs MBN geen antwoord op heeft. En zo zijn er nog wel een hoop dingen te noemen waarom de CAF/SNG zeker niet mijn favoriete trein is ;D

(Leuk om eens op te letten op het station: SNG's die eerder gebouwd zijn hebben bij de bakovergang een kleine "lasverbinding" en de laatst gebouwde SNG hebben nu een versteviging daar zitten die doorloopt tot in de gekleurde baan.)
« Laatst bewerkt op: 24 August 2022, 16:02:53 door Duplex »

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5029
Re: NS bestelt DD-NG bij CAF
« Reactie #22 Gepost op: 24 August 2022, 16:10:55 »
Wat zijn volgens jou dan wel echte treinen?  ???
Alles wat in NL reed rond ~1980  ::)
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Frank103

  • Offline Offline
  • Berichten: 657
Re: NS bestelt DD-NG bij CAF
« Reactie #23 Gepost op: 24 August 2022, 17:31:47 »
Deze half enkel-, half dubbeldekker zag ik laatst in Dusseldorf.



Een Siemens Desiro HC

https://de.wikipedia.org/wiki/Siemens_Desiro_HC

Ach, die stond in reactie 5 ook al…  :'(
« Laatst bewerkt op: 24 August 2022, 17:35:51 door Frank103. Reden: Tekst aangepast… »

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3456
    • Mijn van-alles website
Re: NS bestelt DD-NG bij CAF
« Reactie #24 Gepost op: 24 August 2022, 17:46:38 »
Nadeel van dubbeldeks rijtuigen in een sprinterdienst, is dat het instap proces trager is door het traplopen en de smalte daarvan.
Mijn ervaring op Schiphol is dat de meeste dubbeldekkers sneller leeg en weer vol stromen dan de gemiddelde Sprinter, omdat het totale interieur van de gemiddelde Nederlandse Sprinter debet is aan traag in- en uitstappen: er is erg weinig ruimte voor baggage en vooral aan boord van de CAF sprinters zijn de meeste balkons enorme flessenhalzen omdat echt direct na de deuren afscheidingen zitten met een erg krappe doorgang.
Dat hebben ze in de jaren dertig al eens geprobeerd, was blijkbaar geen succes. "Een goed begin, een goed besluit, stap achter in en vooraan uit". Was de slogan.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik al heel lang niet meer in een Amsterdamse tram gezeten heb, maar daar is het toch echt al decennia gewoonte dat je of helemaal voor of bijna helemaal achteraan instapt en bij alle andere deuren uitstapt. Instappen bij andere deuren wordt je ook min of meer onmogelijk gemaakt door de eenrichtings-hekjes.
Ik vind tramtransport in elke andere stad dan Amsterdam dan ook altijd een rommeltje.

Overigens kán het wel: in elke Soviet-metro heb je duidelijk gemarkeerde gangen tussen overstapstations voor héén en terug verkeer. En iedereen houdt zich daar ook aan. Het verschil is alleen dat de reizigers-aantallen gewoon niet te vergelijken zijn. Het aantal reizigers dat hier in de ochtend op het hele treinnetwerk onderweg is, perst zich daar in soms 2 tot 3 keer zoveel reizigers door een metrosysteem. Het is echt een systeem en het in gevaar brengen van de efficiëntie van dat systeem kan je een enorme boete opleveren.
[...]
Bij ellende moet je denken aan [...] (Rij)geluid dat veel lawaaieriger is dan ander materieel,[...].
Als dat ook voor het aanzetten en afremmen buiten de trein op gaat: amen. Wat een verschrikkelijk gegil produceren die dingen op een ondergronds station als Schiphol.

Binnenin vind ik ze voor passagiers trouwens ook niet je van het: op nogal wat plekken, maar vooral bij de bakovergangen ontstaat rond 120 tot 140 km/h een gigantisch zware dreun door, ja, joost mag het weten.

De stoelen vind ik ook niet geweldig, maar ik heb geen idee of dat iets CAF-typisch is.

Kwa uiterlijk ben ik nog niet enthousiast, maar omdat het tegenwoordig zo'n eenheidsworst is op het spoor in Europa, wordt ik ook niet snel enthousiast meer vrees ik ;)

Wisselwachter

  • Offline Offline
  • Berichten: 206
Re: NS bestelt DD-NG bij CAF
« Reactie #25 Gepost op: 24 August 2022, 17:50:48 »
Hoezo is gekozen voor een combi tussen enkel- en dubbeldekker? Wat is het voordeel? Ik vind het zo meer een anderhalve trein.



Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4559
Re: NS bestelt DD-NG bij CAF
« Reactie #26 Gepost op: 24 August 2022, 17:58:33 »
Rolstoeltoegankelijkheid.

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4431
Re: NS bestelt DD-NG bij CAF
« Reactie #27 Gepost op: 24 August 2022, 18:28:04 »
Ikzelf vind de SNG juist fijn rijden.
Ja er zijn wat dingetjes waarbij ik me afvraag hoe hufterproof/degelijk de materiaalkeuze is.
Overigens heb ik nog geen openwaaiende deuren gehad.

Juist de FLIRT heb ik meer moeite mee, best wat hinderlijke ( en naar mijn idee ook wat slechte) dingen.

Oja en ik vind een FLIRT suf, net zo’n fantasieloze vrachtwagencabine, de SNG vind ik leuk met z’n booskijkertjes haha.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Dennis.

  • Offline Offline
  • Berichten: 979
    • De Hoekselijn
Re: NS bestelt DD-NG bij CAF
« Reactie #28 Gepost op: 24 August 2022, 20:17:46 »
Ik kan ze allemaal maar moeilijk uit elkaar houden, gisteren van Tilburg Universiteit naar Arnhem gereden, kan me nu al eigenlijk niet meer herinneren welke trein er precies voorgereden kwam  ;D

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4431
Re: NS bestelt DD-NG bij CAF
« Reactie #29 Gepost op: 24 August 2022, 21:19:23 »
99% FLIRT
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI