Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door hervé
Vandaag om 00:27:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:22
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Dennis1984
16 August 2025, 22:52:44
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Robert vh Prutsert
16 August 2025, 22:37:14
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
16 August 2025, 22:22:18
Da's Daz 2 door NS264
16 August 2025, 22:13:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
16 August 2025, 21:55:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door maartenvdb
16 August 2025, 21:48:20
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
16 August 2025, 21:38:43
Her-(her-)beginnen door J. Brans
16 August 2025, 21:13:45
Raadplaatje door GerardvV
16 August 2025, 21:05:30
Station Roodeschool door frenkievee
16 August 2025, 21:00:11
Hebden Bridge, digitale modulebaan in schaal 00. door Donny95
16 August 2025, 20:17:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
16 August 2025, 20:03:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door JoopSpoort
16 August 2025, 19:18:35
Esu Loksound - NS Wadloper? door Bahn-AG
16 August 2025, 19:12:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Rob Ellerman
16 August 2025, 18:17:15
Aanpassen baanplan bestaande baan door Joz
16 August 2025, 18:12:32
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
16 August 2025, 16:51:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
16 August 2025, 16:48:43
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ronald69
16 August 2025, 15:53:02
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door R1954
16 August 2025, 14:43:06
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
16 August 2025, 14:23:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
16 August 2025, 14:05:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald Halma
16 August 2025, 13:24:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
16 August 2025, 12:35:17
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
16 August 2025, 12:20:07
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
16 August 2025, 11:58:44
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
16 August 2025, 11:50:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Vroeger
16 August 2025, 11:45:26

Auteur Topic: Welk soldeerstation voor messing bouwkits, en andere messing gerelateerde vragen  (gelezen 3758 keer)

Marco Staartjes

• Offline Offline
Enthousiast geworden door alle messing bouwers wil ik dat ook wel eens proberen.....

Maar, zoals bij elk begin, zijn er vele vragen...

Een gewone soldeerbout heb ik wel, maar een regelbaar soldeerstation is natuurlijk wel handig.

Welk soldeerstation gebruiken jullie, en waarom? Wat zijn de pluspunten van jou soldeerstation?

Verder lees ik dat soldeer met harskern beter niet gebruikt kan worden bij messing bouwkits? Waarom is dat?

Welke typen soldeer gebruiken jullie dan?

Verder zal ik zaterdag in Houten eens langsgaan bij Piet Peetom (hier meermaals aanbevolen) om me verder te laten informeren. En zonodig wat benodigdheden aan te schaffen.

En oja, mochten jullie nog ongebruikte h0 messing bouwkits naar NS voorbeeld hebben liggen, denk aan mij  :angel:

Marco.

Casmir

• Offline Offline
Ik gebruik een Velleman.
Die heb ik al 15 jaar en soldeer er alles mee van elektra zoals smd componenten solderen tot messing en witmetalen bouwkits.
Hij was toen volgens mij destijds rond de 100 euro.
Diverse stiften  hiervoor in alle vormen bestel ik bij Conrad.
Harskernsoldeer is eigenlijk meer voor elektronica dat oxideerd niet , maar ik heb er ook Sommerfeldt bovenleidings portalen mee gesoldeerd.
Dat ging daarmee razend snel.
Voor heel fijn soldeerwerk is harskern in mijn ogen minder geschikt , je heb dan gauw te veel soldeer.
Je gaat dan de boel onderklonteren

Casmir

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
Geen bouwkits, maar ik heb wel een paar messing modellen zelf gemaakt. Altijd gesoldeerd met harskernsoldeer, ik zou niet weten wat daar verkeerd aan is.
Het teveel aan soldeer kun je voorkomen door van tevoren een afgepast stukje soldeer af te snijden en dat op de soldeerplek leggen. Dan de bout er tegenaan.

Voor het grove werk heb ik een ongeregelde 80W bout.
Het zeer grote werk doe ik in de oven. Onderdelen met klemmetjes of boutjes op hun plaats houden. Dan op strategische plekken een beetje soldeerpasta smeren en daar een stukje soldeer mee vastplakken. Dan het geheel in de oven, op de hoogste stand zetten en wachten tot het soldeer begint te vloeien.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Andries

• Offline Offline
Ik gebruik naar volle tevredenheid de Weller PU81 (ooit bij Conrad gekocht). Hiermee kan ik fijne elektronica, witmetaal (DJH) en messing (kits) solderen. Er zitten allerlei duurzame, verwisselbare stiften bij.

Andries

TonM

• Offline Offline
Marco,

Volgens mij is het belangrijkste dat het soldeerstation voldoende vermogen heeft (toch gauw 50W) en een groot temperatuurbereik. Voor wat betreft dat laatste: sommige messing kits hebben witmetalen onderdelen erbij. Veel soldeerstations hebben een minimum bedrijfstemperatuur van 150 Celcius en dat is te hoog voor kleine witmetalen onderdelen. Dus een bereik vanaf 75 Celcius is aan te raden.
En los van de bedoelde onderdelen, heb je dan gelijk de mogelijkheid om een compleet witmetalen kit te bouwen. Je weet maar nooit. :D

Zelf gebruik ik al meer dan 20 jaar een Antex 660TC en daar ben ik zeer tevreden mee. Makkelijk in gebruik, verschillende stiften die makkelijk te verwisselen zijn, voldoende vermogen en een temperatuurbereik van 75  - 425 Celcius.
Helaas is dit model niet meer in de handel, maar Piet Peetoom heeft de opvolger liggen (en nog wat alternatieven).

Goed idee om bij Piet informatie in te winnen. Hij geeft het graag en is zeer behulpzaam. Vraag vooral naar zijn boekje "Solderologie".

Tenslotte voor wat betreft de messing kits: ook die zijn er meestal wel te vinden in Houten.

Grtz, Ton

Sikje248

• Offline Offline
    • Flickr fotopagina
Ik gebruik ook een PU81 van Weller, al een aantal jaar bouw ik daar m’n kits mee en erg tevreden over. Belangrijk is vooral het vermogen (wat Ton al benoemde) en de mogelijkheid om stiften uit te wisselen (ook beschikbaarheid op de lange termijn).

Voor kitbouw ben ik geen fan van harskernsoldeer, vanwege het schoonmaken daarvan; het maakt je modellen vies en vet. Ik gebruik voornamelijk soldeerverf van Piet Peetoom.

Voor starterkits, probeer MK komende Houten of die van Gerard van Weerd (seinarm). De kits van Werps zijn wat ervaring voor nodig. Succes!

Marco Staartjes

• Offline Offline
..... Veel soldeerstations hebben een minimum bedrijfstemperatuur van 150 Celcius en dat is te hoog voor kleine witmetalen onderdelen. Dus een bereik vanaf 75 Celcius is aan te raden.
En los van de bedoelde onderdelen, heb je dan gelijk de mogelijkheid om een compleet witmetalen kit te bouwen. Je weet maar nooit. :D

Bedankt! Dat is een tip die ik meeneem in de overweging!

Marco.

AB 7216

• Offline Offline
    • Dwangrail.nl
Ik werk zelf al jaren met een 60 Wat Weller (W61 220V), met een punt van 425 graden. Deze bout is ook geschikt voor andere punten, met lagere temperaturen.
Het voordeel van deze wellers, is dat ze zelf de temperatuur regelen, en nooit te warm worden. Gebruik niet een bout met een te laag vermogen, dan duurt het te lang voor de temperatuur in je onderdeel komt, waardoor ergens anders onderdelen er af gaan vallen. Met een zwaardere bout is dit veel minder het geval.

Ik ben zelf echt een fan van soldeerverf van Piet Pietoom of MK, dit maakt messing kitjes bouwen gewoon leuk.
Af en toe gebruik ik ook gewone soldeer met soldeerwater van Piet, de naam van dit zuur ontgaat me even, maar dit werkt mooi om naden dicht te vloeien.
Voor het zwaardere werk heb ik een soldeerbrander van Proxxon, let erop dat je een brander koopt met een zelfstart. Dat is echt aan te raden.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Erik_omBC

• Lid van het Collectief
  • Offline Offline
  • How to regognize trees from quite a long way away
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
dat siswater is verdund fosforzuur.

frank002

• Offline Offline
  • ** de tweede, dat er nog maar meer mogen volgen
Ik ben begonnen met de bekende blauwe soldeerstation van 48 watt te koop tussen de 20 en 25 euro.
Solderen van messing kits hiermee was voor mij een uitdaging.
Op advies van Hans Sprinter een Weller WSD 80 watt gekocht. Snel warm en voldoende vermogen.
Ik soldeer met soldeerverf of verdund fosforzuur met loodhoudende soldeer van Piet. Piet heeft overigens dezelfde Weller.
Voor profieltjes op wanden gebruik ik de proxxon brander.

Een GTU kolenwagen van MK is een goede kit om mee te beginnen.

mvg, Frank

FritsT

• Offline Offline
    • nulpunt
Re: Welk soldeerstation voor messing bouwkits, en andere messing gerelateerde vragen
« Reactie #10 Gepost op: 23 August 2022, 10:11:34 »
Dit bericht is weer een herhaling van de vele malen dat dit al besproken is.... Even ZOEKFUNKTIE gebruiken met zoekterm "soldeerstation"

bv. https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98750.msg3222227653#msg3222227653

Maar we hebben er (mogelijk) weer een nieuwe soldeerder bij...prima ;D

FritsT

Huup

• Offline Offline
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Welk soldeerstation voor messing bouwkits, en andere messing gerelateerde vragen
« Reactie #11 Gepost op: 23 August 2022, 11:13:56 »
Ik doe alles met een simpele bout met diverse soldeerstaven: plat en punt. Voor voorkomend werk gebruik ik een brandertje van Proxxon. Soldeer met harskern. Soms vloeibaar soldeer. En soms een vloeimiddel.
Succes! Het bouwen met messing/witmetaal is superleuk.

Groet
Huup
« Laatst bewerkt op: 23 August 2022, 17:34:15 door Huup »

TonM

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 23 August 2022, 17:01:12 »
Een GTU kolenwagen van MK is een goede kit om mee te beginnen.

MK heeft voor zover ik weet nooit een GTU gemaakt, Werps wel. (En Artitec ook, maar niet als messing kit.)
Misschien bedoel je de GTG van MK?  ;)

Grtz, Ton

frank002

• Offline Offline
  • ** de tweede, dat er nog maar meer mogen volgen
« Reactie #13 Gepost op: 23 August 2022, 18:23:49 »
Idd een GTG, art M-134

Frank

Marco Staartjes

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 27 August 2022, 20:47:17 »
Uiteindelijk is de keuze gevallen op de Antex 690D bij Piet.
Met name door het iets grotere vermogen dan de andere die hij had staan.
Kan geen kwaad voor een normaal huis-tuin-en-keuken soldeerklusje...

Iedereen dank voor de gegeven tips!

@TonM: was leuk even kennis te maken!

Groet, Marco.