Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door Martin Welberg
Vandaag om 23:15:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:52:29
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door bekie
Vandaag om 22:49:13
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 22:48:52
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 22:27:02
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
Vandaag om 22:17:32
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
Vandaag om 22:00:00
Nieuw Vlieringen door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 21:45:15
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door henk
Vandaag om 21:37:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 21:34:35
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
Vandaag om 21:29:05
trein of metro naar Hoek van Holland door R1954
Vandaag om 21:25:54
US diorama in H0 door gdh
Vandaag om 21:11:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 21:00:16
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 20:58:47
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 20:54:32
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 20:52:41
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door Overet
Vandaag om 20:43:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:42:08
artikel nummers kloppen niet met spurweite n-spur door Rick
Vandaag om 20:35:07
Mooi weer om buiten te spelen door Vroeger
Vandaag om 20:15:18
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 19:23:30
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door nighttrain1
Vandaag om 18:43:04
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 18:41:36
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Eric v C
Vandaag om 18:36:39
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
Vandaag om 18:17:40
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
Vandaag om 17:33:48
spoorboekje zomerdienstregeling 1983 Luxemburg door MaraNCS
Vandaag om 17:18:57
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 16:07:50
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 15:04:55

Auteur Topic: electronica  (gelezen 7583 keer)

Linda

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
electronica
« Gepost op: 31 March 2008, 18:50:59 »
Hallo allemaal,
Mijn eerste bericht op dit forum.
Toen ik 12 jaar was reed ik met mijn laatste (trix) treintje. Inmiddels 50 jaar verder
in de tijd wil ik opnieuw mijn kinderjaren gaan herleven met een treintje.
Ik ben van plan om op zolder een tafel te maken in een U vorm, waarbij de U poten 150cm en 250 cm lang zullen zijn. De breedte bij de hals van de U wordt ongeveer 300cm. En de breedte van de U poten ongeveer 80 cm. Ik kan hier nog wat mee schuiven naar 100 cm bv.

Ik heb al het nodige gelezen op dit forum, maar ook op ander plaatsen op het internet. En ik moet zeggen dat het niet meevalt om te kiezen.
Allereerst ben ik er niet uit of ik nu H0 of N moet gaan rijden op mijn nog te maken treintafel. Ik wil uiteindelijk meerdere lagen maken op mijn treintafel in een berglandschap.

vraag 1: Wie heeft een idee of plan voor mij. Wellicht een compleet treinplan.
vraag 2: Is een baan met H0 haalbaar op deze treintafel?

Hoe ik de tafel moet gaan maken enz, daar heb ik wel al een idee bij. Waar ik op het forum niet achter ben gekomen is het volgende. Als ik zo'n 5 tot 8 treinen wil gaan laten rijden, hoe bereken ik dan wat voor transformator ik moet hebben?

Of moet ik misschien meerdere transformatoren hebben? Als verschillende treinen aan het rijden zijn, hoe voorkom ik dan dat er geen botsingen komen bij een kruising of na een wissel? Of dat treinen elkaar inhalen?

Misschien voor jullie simpele vragen, maar ik kom daar niet uit.

santerdam

• Offline Offline
Re: electronica
« Reactie #1 Gepost op: 31 March 2008, 19:15:54 »
Het antwoord op vraag 1 kan pas gegeven worden als je de keuze voor N of H0 hebt gemaakt.

Globaal (vraag 2) zijn de afmetingen geschikt voor H0, alleen de 80 cm maat is krap. Dat zou eigenlijk 110-120 cm moeten zijn. Die ruimte heb je minimaal nodig voor een voldoende ruime bocht.

Het verhaal over voorkomen van botsingen is gerelateerd aan blok-beveiliging en bezetmeldingen. Via zoektermen "bezetmelding" en "blokindeling" kun je hier veel over vinden. En als je via een computer de baan wilt besturen (en beveiligen) kijk dan naar het (gratis) programma Koploper.
(TIP :Download (gratis) de handleiding van  Koploper en lees daar alles over blokindeling en de werkwijze van blokbeveiliging. In feite is die manual een schitterend leerboek).
Zie  http://www.xs4all.nl/~pahasoft/ )

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
« Reactie #2 Gepost op: 31 March 2008, 19:46:27 »
Hallo Ton
Veel vragen betekent ook veel lezen.
Je afmetingen zijn prima voor N maar als je zelf wat meer aan loks en wagens wil doen is Ho een betere keus.
Als je toch overnieuw begint is gelijkspanning en digitaal de beste optie, sound, makkelijk regelbaar Begin met een goedkoop setje van bv Roco of piko , bedie handregelaars jun je later prima gebruiken bij uitbreiding naar een groter DCC systeem . Laat je nog niet gek maken met pc programma's dat kan altijd nog gekoppeld worden. Rijden met treinen is volgens mij nog altijd leuker dan rijden met een pc .
Baan plaannen zijn er te kust en te keur maar je kunt ook ( via mijn avatar) es wat info inwinnen.

Meerdere lagen en schaduwstations zijn goed te doen. handigheid met bouwen is leuk maar kan ook vervelend zijn.
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Roelof

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 31 March 2008, 20:38:19 »
Eén van de belangrijkste dingen is jezelf afvragen met wat voor soort treinen ga ik rijden, welk tijdperk enz. Verder is het maken van een gedegen railplan ook zeer belangrijk want hierdoor kun je zien dat wat je in je hoofd hebt realiseerbaar is, beter tien railplannen wegooien dat tien keer je baan afbreken. Diverse fabrikanten hebben een railsjabloon in hun assortiment of je kiest voor de digitale versie als jij dat makkelijker vindt. Bedenk dat als je gaat rijden met bijv. een ICE dat je tussen de 2 a 3.5 mtr aan perronlengte kwijt bent om een beetje realistisch te rijden. Documentatie is ook belangrijk, hierin vindt je genoeg informatie die je verder kan helpen.

Linda

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 31 March 2008, 21:30:36 »
Hallo Ton
Veel vragen betekent ook veel lezen.
Je afmetingen zijn prima voor N maar als je zelf wat meer aan loks en wagens wil doen is Ho een betere keus.

Hallo,
Waarom is H0 eigenlijk een betere keus dan N? Ik had eigenlijk het tegenovergestelde advies verwacht, omdat met een N baan meer mogelijk is.

Han Zijlstra

• Offline Offline
    • Trainspecials
« Reactie #5 Gepost op: 31 March 2008, 21:45:48 »
Basisfout numero uno: te veel rails op te weinig opp. Wil je een uitgebalanceerde baan bouwen moet je inderdaad afvragen wat je allemaal wil.
Rijden/bouwen/tijdperken/landen/ eigen mogelijkheden etc etc.
N is leuk maar biedt nog net even te weinig digitale mogelijkheden die je met HO al wel hebt. Denk aan geluid, extra functies in loksen wagens etc. etc.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #6 Gepost op: 31 March 2008, 21:58:43 »
Als je toch overnieuw begint is gelijkspanning en digitaal de beste optie, ....

Wat bedoel je hier nou mee? Gelijkspanning of digitaal, of allebei door elkaar?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Sander

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 31 March 2008, 22:00:31 »
Klaas,

hij bedoelt 2-rail digitaal. Technisch zegt ie het verkeerd maar beginners snappen dit nu eenmaal het best, al is het het fout aanleren van een principe.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #8 Gepost op: 31 March 2008, 22:45:38 »
Technisch zegt ie het verkeerd maar beginners snappen dit nu eenmaal het best,

Sander, waarschijnlijk goed bedoeld, maar ik begrijp echt niet waarom een beginner het beter snapt als je gelijkstroom zegt in plaats van 2-rail.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #9 Gepost op: 31 March 2008, 23:39:05 »
Han Zijlstra schreef:
Citaat
N is leuk maar biedt nog net even te weinig digitale mogelijkheden die je met HO al wel hebt. Denk aan geluid, extra functies in loksen wagens etc. etc.

Ook onzin, in N is hetzelfde mogelijk, als je maar wil, het is allemaal beschikbaar, dus niemand houd je tegen.

Op basis van je beschikbare ruimte is N de beste keus.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Sander

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 01 April 2008, 08:03:56 »
Klaas,

dat komt voort uit de vroegere tijd denk ik.
Toen sprak men over gelijkstroom (Fleischmann, Roco, Lima) en wisselstroom (Marklin). Digitaal was toen nauwelijks tot niet aan de orde.

mvg,
 sander
mvg,
 Sander

Han Zijlstra

• Offline Offline
    • Trainspecials
« Reactie #11 Gepost op: 01 April 2008, 08:51:48 »
Idd ik bedoelde 2 rail  + met digitale besturing
Overigens is gelijkstroom ook een fout begrip: stroom krijg je pas als de spanning er is ;)

@ Wim
Technisch gezien heb je gelijk N heeft in theorie dezelfde mogelijkheden als H0, echter  geluidsloks zijn er nog (te) weinig, extra functie in loks inbouwen moeizaam ( logisch vanwege ruimte) + niet onbelangrijk een beperktere keus iin modellen en scenery. Nogmaals: opnieuw starten vergt veel lezen en jezelf afvragen wat wil ik ....

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #12 Gepost op: 01 April 2008, 11:57:17 »
Sander, ik snap wel dat het uit vroegere tijd komt. Ik kom zelf ook uit die vroegere tijd, ben al 50 jaar met modelspoor bezig. Maar zo af en toe (lang niet altijd) maak ik even een opmerking over het gebruik van de termen gelijkstroom en wisselstroom. Die termen slaan namelijk nergens op, zelfs in de vroegere tijd waren ze vaak onterecht.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

willem22

• Offline Offline
    • willem22
« Reactie #13 Gepost op: 01 April 2008, 12:20:47 »
Klaas,

dat komt voort uit de vroegere tijd denk ik.
Toen sprak men over gelijkstroom (Fleischmann, Roco, Lima) en wisselstroom (Marklin). Digitaal was toen nauwelijks tot niet aan de orde.

mvg,
 sander

Dit is geheel juist en natuurlijk gebruikte men het woord gelijkspanning of gelijkstroom en wisselstroom cq wisselspanning door elkaar ik denk dat wij er niet zo punt van moeten maken , de wat oudere onder ons moeten dit zeker herkennen , er een beetje door heen kijken kan toch geen kwaad. In ieder geval kan ik mij wel voorstellen wat men hier mee wil aangeven.

wil.

Linda

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 02 April 2008, 10:03:44 »
Bedankt allemaal voor de adviezen. Ik hou toch nog een paar vragen over die me niet duidelijk zijn.

In de 1e plaats over het advies om digitaal te gaan rijden. Omdat ik alles nog moet gaan kopen wil ik het budget binnen de perken houden. Zelf heb ik er over gedacht om voornamelijk flexibele rails te kopen en daar mijn baan mee op te bouwen.
Maakt het dan nog uit welke rails ik koop, ongeacht of ik later besluit om analoog of digitaal te gaan rijen?

Kan ik b.v. de flexibele rails van Minitrix of Piccolo gaan kopen? Of elk merk H0 rails? Of moet ik al direct bij het kopen al van de rails aan digitaal gaan denken?

Zo ook bij de wissel. Is het mogelijk om electrische analoge wissels later om te bouwen naar digitaal?

Verder blijkt uit een aantal berichten dat N spoor de voorkeur verdient boven H0 spoor gezien de afmetingen van mijn toekomstie baan.

Klopt dit, dat N spoor beter is voor deze baan?

Ik hoor het graag.