Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door Martin Welberg
Vandaag om 23:15:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:52:29
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door bekie
Vandaag om 22:49:13
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 22:48:52
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 22:27:02
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
Vandaag om 22:17:32
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
Vandaag om 22:00:00
Nieuw Vlieringen door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 21:45:15
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door henk
Vandaag om 21:37:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 21:34:35
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
Vandaag om 21:29:05
trein of metro naar Hoek van Holland door R1954
Vandaag om 21:25:54
US diorama in H0 door gdh
Vandaag om 21:11:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 21:00:16
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 20:58:47
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 20:54:32
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 20:52:41
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door Overet
Vandaag om 20:43:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:42:08
artikel nummers kloppen niet met spurweite n-spur door Rick
Vandaag om 20:35:07
Mooi weer om buiten te spelen door Vroeger
Vandaag om 20:15:18
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 19:23:30
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door nighttrain1
Vandaag om 18:43:04
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 18:41:36
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Eric v C
Vandaag om 18:36:39
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
Vandaag om 18:17:40
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
Vandaag om 17:33:48
spoorboekje zomerdienstregeling 1983 Luxemburg door MaraNCS
Vandaag om 17:18:57
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 16:07:50
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 15:04:55

Auteur Topic: electronica  (gelezen 7586 keer)

Patrick Pontier

• Offline Offline
  • Maak van de scherf in je hart geen dolk in je mond
Re: electronica
« Reactie #15 Gepost op: 02 April 2008, 11:23:29 »
Hoi Ton,

Gezien de afmeting van je baan zou ik voor N gaan idd. Ik heb ongeveer dezelfde afmeting tot mijn beschikking, en vond het al lastig een behoorlijk plan te leggen. Met H0 wordt het helemaal proppen of heel veel concessies.

De rails van minitrix of piccollo vond ik nog aan de dure kant.
Kijk eens op flexgleise.de Optisch lijkt lijkt deze rail veel op die van minitirx/roco maar een stuk goedkoper. En goed te kombineren met de wissels van minitrx/roco/fleischmann.
Kijk anders eens naar de rails van peco als je toch nog moet gaan aanschaffen. Code 55 is erg mooi.
Die uiteraard later digitaal te gebruikjen zijn via decoders. Rails maakt m.i. niet uit wat betreft digitaal rijden.

Veel succes met je keuzes

Groeten,
Patrick

Linda

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 02 April 2008, 14:52:48 »
Ik heb even op de site van Flexgleise gekeken. Wat ik me dan afvraag, is dit wel van een zelfde/goede kwaliteit. Want er is een behoorlijk prijsverschil tussen flexgleise en b.v minTrix of piccolo. Verder vraag ik me af of het misschien beter zou zijn om een 3  spoor systeem van marklin te gaan rijden, om problemen met keerlussen te voorkomen. Ik heb geen idee of een keerlus gemakkelijk is op te lossen namelijk.

gr

Ton
« Laatst bewerkt op: 10 April 2008, 22:22:34 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
« Reactie #17 Gepost op: 02 April 2008, 14:57:00 »
keerlussen zijn bij gelijkspanning erg simpel op te lossen met behilp van lenz moduletje of zelfbouw printje. Chk maar de site dan vindt je dat vast wel.
Overigens de eniige twee keerlussen die ik ken in het echt zijn : De zoetermeerlijn ::) en de Echte keerlus in de Selketalbahn bij Stiege
http://www.hsb-wr.de/hsb_barrierefrei/hsb/streckennetz/home.htm

Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #18 Gepost op: 02 April 2008, 15:04:11 »
Ik heb geen idee of een keerlus gemakkelijk is op te lossen namelijk.
gr
Ton

Ton, die zijn super gemakkelijk op te lossen, klik
Met een digitaal systeem nog makkelijker dan met een analoog systeem.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

KroKo

• Offline Offline
  • Will It Be You?
« Reactie #19 Gepost op: 02 April 2008, 16:07:01 »
.......... Echte keerlus in de Selketalbahn bij Stiege
http://www.hsb-wr.de/hsb_barrierefrei/hsb/streckennetz/home.htm....
Mooi te zien vanuit de lucht:
Goochel

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
« Reactie #20 Gepost op: 02 April 2008, 16:36:53 »
ja en wat ook leuk is ( off topic)
Het langwerpige gebouw aan de zuidkant ( net naast de overweg) is een oude houtzagerij waar de machinerie nog in staat. Ook de wanden zijn geniaal. als de boom te groot is kan de zijkant openklappen!

back tot topic
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Patrick Pontier

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 02 April 2008, 16:45:22 »
Hoi Ton,

De kwaliteit is vergelijkbaar met minitrix. Ze zijn alleen stugger dan minitrix. Maar minitrix flexrail is dan ook wel heel erg soepel.

Keerlussen heb ik geen last van. Ik rijd met dinamo.

Groeten,
Patrick

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #22 Gepost op: 02 April 2008, 18:09:01 »
Dat vind ik knap als je daar geen last van hebt, alleen wordt het bij jouw per sectie opgelost, maar je hebt er wel degelijk rekening mee te houden.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Patrick Pontier

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 02 April 2008, 18:25:24 »
Citaat
Helaas zorgen keerlussen hier weer voor een ‘probleem’. Aan het begin of eind van de
keerlus ontmoet spoorstaaf a namelijk spoorstaaf b. Op dit ontmoetingspunt leggen we de
overgang tussen 2 blokken. Tot zover geen probleem, want de TM51/H uitgangen zijn
volledig symmetrisch. Het ‘probleem’ zit nu echter in de detectie. Immers spoorstaaf a is
rechtstreeks verbonden met de TM51/H uitgang terwijl spoorstaaf b overal via een detector
of diode is geschakeld. De wielen van een lok of rijtuig dat op de blokovergang staat zorgt er
nu voor dat zowel de detector voor als de detector na de blokovergang wordt kortgesloten,
zodat beide detectoren niet werken.
Ook dit is te voorkomen door ook in de leiding naar spoorstaaf a steeds 2 diodes op te
nemen. Als je geen keerlussen hebt kun je de diodes in het ‘a’ circuit veilig weglaten. Ook in
die blokken die niet grenzen aan een keerlusovergang kun je besparen op diodes. Realiseer
je echter dat je voor 32 blokken (ongeacht het aantal secties) slechts 64 diodes extra nodig
hebt om dit principe consequent door te voeren: totale kosten ca € 2,50 Opbrengst: nooit
meer hoofdbrekens over keerlussen.

Bovenstaand is een gedeelte uit de handleiding van Dinamo (meer specifiek de handleiding van de CD16)
Als je de CD16 dus volledig opbouwd heb je er geen last meer van. Moet je natuurlijk wel alles goed instellen in Koploper, maar dat is met elk systeem.
Groeten,
Patrick

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #24 Gepost op: 02 April 2008, 18:59:10 »
keerlussen zijn bij gelijkspanning erg simpel op te lossen .......

Han nou doe je het weer.  :'( Keerlusproblemen ontstaan door het 2-rail systeem. Snap je nou waarom ik steeds in opstand kom tegen de termen gelijkspanning/wisselspanning? Het probleem in een keerlus heeft niks te maken met de spanningsoort, maar met het feit dat de spoorstaven bij elkaar komen. Als je op 2-rail met wisselspanning zou werken zou het probleem net zo groot zijn.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Linda

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 02 April 2008, 20:31:19 »
Bovenstaand is een gedeelte uit de handleiding van Dinamo (meer specifiek de handleiding van de CD16)
Als je de CD16 dus volledig opbouwd heb je er geen last meer van. Moet je natuurlijk wel alles goed instellen in Koploper, maar dat is met elk systeem.
Groeten,
Patrick

Hallo Patrick,
Je noemt hier het merk Dinamo. Ik ken dat niet dus heb daar nog een vraag over.
Zou dit Dinamo systeem goed zijn voor een beginner zoals ik?
En wat zou ik dan moeten kopen als ik z'n 6 locs wil laten rijden over een baan met 10-20 wissels?

groeten,

Ton

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #26 Gepost op: 02 April 2008, 21:16:39 »
Ton, nee ik denk niet dat een Dinamo systeem iets is voor een beginner. Veels te complex, en veels te ingewikkeld.

Mvg
Wim.

Patrick Pontier

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 02 April 2008, 22:13:18 »
Voordat het dinamo systeem afgeschoten wordt is het misschien handig om je de link naar de Dinamo-site te geven kun je alles rustig eens doorlezen.
http://home.hccnet.nl/leon.van.perlo/

Ik kan uit je verhaal niets aflezen of je een elektronica-achtergrond hebt dus ik zal geen oordeel vellen of het veel te complex is voor een modelspoorbeginner. Ikzelf heb geen elektronica-achtergrond maar heb mezelf toch mijn systeem in elkaar gekregen. Al mijn printplaten gesoldeerd en het rijdt voortreffelijk. Ik ben er heel tevreden over.
Overigens zijn de prints ook volledig geassembleerd te verkrijgen via de site.
En er zijn zelfs complete systemen te koop via Frans Staal.
http://www.picommit.nl/dinasys/
Dit is wel wat duurder.

Het is een beetje afhankelijk hoeveel blokken je denkt dat je baan groot wordt.
Met 24 blokken heb je nodig 1RM-U, 3 TM-H, 3 CD16, 1 PM32. Voor eventuele seinen heb je dan nog nodig een OM32.

In principe kun je vooralsnog met analoge locs beginnen en later voorzien van een DCC decoder.

Bekijk eens rustig de mogelijkheden op de site van Leon van Perlo of stuur hem eens een mailtje.

Groeten,
Patrick

« Laatst bewerkt op: 02 April 2008, 22:16:35 door Patrick Pontier »

Nijboer

• Offline Offline
  • Klein maar fijn N-spoor en een knipoog naar Z.
« Reactie #28 Gepost op: 02 April 2008, 22:33:03 »
Hoi,

Ik las dit draadje door en kreeg het gevoel dat je als eerste bij jezelf moet nagaan wat voor jou leuk is aan deze hobby.
Je hebt veel antwoorden gekregen door verschillende mensen die ieder op hun eigen manier met deze veelzijdige hobby bezig zijn.
Je krijgt de beschikking over een oppervlak waar ik stik jaloers op ben.
De vraag H0 of N of wat anders is terecht. Ik heb zelf N. Voordeel is al duidelijk gemaakt: je kunt langere trajecten, mooie bogen en lange treinen maken. Persoonlijk vind ik het nadeel dat de detaillering slecht zichtbaar is omdat die treinen nu eenmaal klein zijn! Hiermee bedoel ik niet dat de details er niet zijn, die zijn er wel degelijk! Ik kan me zo voorstellen dat je op latere leeftijd wat problemen krijgt met het gepriegel aan de treinen en ook aan de zelfbouw van allerlei spoorse zaken.
Vind je de treinen zelf heel mooi, zou ik H0 aanraden, heel handbaar en goed zichtbaar. Simpel testje: ga eens een uurtje naar een zaak en kijk rustig naar de treinen zonder wat te willen kopen zoek dezelfde types loks in de verschillende schalen en oordeel (misschien spreekt zelfs Z je wel enorm aan!)
Bovendien is er een groter H0 aanbod dan N aanbod. Dat wordt wel eens tegengesproken, neem van mij aan: dit is gewoon zo. Het heeft bij mij regelmatig frustraties teweeggebracht als er op een beurs zowat geen N was of dat er in H0 wel een bepaald type trein beschikbaar is.
(Vorig jaar nog: Roco die een VT11,5 in een startset aanbiedt voor 250 euro in H0 7 delig + rail + DCC systeem!!! In N bestaat dit simpelweg NIET >:( >:( >:()
2 rail, 3 rail is iets dat uiteindelijk wel belangrijk is, maar in jouw stadium nog niet want de schaalkeuze weet je nog niet. Digitaal/analoog: zelfde verhaal. Vindt jij het gewoon leuk een trein te besturen (treintje rijden) en boeit je de besturing niet zo, kies dan gewoon analoog, werkt super en hoeft geen belemmering te zijn. Bovendien is dat veeel goedkoper en je kunt altijd nog overschakelen. Analoog heeft als voordeel dat het makkelijker is zelf wat te fabriceren tegen lage kosten, en het is minder storingsgevoelig! En je kunt elke lok die je op een beurs tegenkomt meteen inzetten (ik denk dan voornamelijk aan N, waar 90% van het 2e hands aanbod analoog is)
Verder: vind JIJ rails leuk, moet je het niet nalaten je baan vol te leggen met rails. Vind JIJ bergen leuk, moet jij je baan volbouwen met bergen. Vind JIJ en stoom en supersonische intercity's leuk dan moet niets je weerhouden dat te doen wat je zelf graag zou willen. Het is hobby en er zijn geen regels tenzij je deze jezelf oplegt.

Als laatste:
Neem niet teveel hooi op je vork. Zoek zelf je weg in wat je leuk vindt, ga als beginner niet meteen bezig met complexe digitale systemen die "moeilijk"  of exotisch zijn. Hou het universeel, dan kun je later altijd nog uitwijken. Maar.... het zou ook kunnen dat je DAT nou net leuk vindt aan deze hobby  ;D

Heel veel suc6 met je keuze(s), overweeg het goed. Een goede start.......

mvg, collin

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #29 Gepost op: 02 April 2008, 23:13:33 »
Voordat het dinamo systeem afgeschoten wordt is het misschien handig om je de link naar de Dinamo-site te geven kun je alles rustig eens doorlezen.
http://home.hccnet.nl/leon.van.perlo/

Groeten,
Patrick

Patrick, niemand schiet hier het dinamo systeem af, maar je zult moeten toegeven, dat het veel meer kennis en vaardigheden vereist om het tot een werkend geheel te maken. Het is toch echt iets meer dan het aansluiten van de draadjes van de trafo aan het digitale systeem, en vervolgens het digitale systeem met twee draadjes aan de rails, dan de stekker in de wcd en gaan met die baan.

Mvg
Wim.