Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Efteling spoorweg gaat elektrisch door CAW
Vandaag om 23:51:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 23:06:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:48:53
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door hmmglaser
Vandaag om 22:48:27
Starten met messing kits door 1795
Vandaag om 22:43:57
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 22:37:57
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:37:02
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
Vandaag om 22:31:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Scratchbuilt
Vandaag om 22:30:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
Vandaag om 22:14:29
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 21:47:13
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:44:11
19 Toen door defender
Vandaag om 21:43:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:43:23
Ton bouwt goederenwagens door TonM
Vandaag om 21:33:46
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Priegelman
Vandaag om 21:15:18
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 20:59:05
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
Vandaag om 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 20:11:53
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 20:05:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
Vandaag om 20:04:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 20:01:12
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 19:28:41
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
Vandaag om 18:58:32
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 18:00:29
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
Vandaag om 17:30:56
Decals Star TE-5933 door Martijn193
Vandaag om 17:12:11
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 16:59:09
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:53:47
  

Auteur Topic: Auw!  (gelezen 4897 keer)

Wil uit ZO drenthe

  • Offline Offline
  • Berichten: 368
Re: Auw!
« Reactie #30 Gepost op: 06 augustus 2022, 11:27:24 »
Om tijd in te halen worden de stoptijden van treinen verkort op stations.
Ik heb eens op Station Schiphol gestaan en had één van mijn drie stuks bagage in de trein, toen het vertreksein al gefloten werd.
Met een keiharde schreeuw bleef de trein gelukkig staan zodat ik mijn andere koffer en mij handbagage in de trein kon zetten.
Als zeeman reisde ik met twee koffers met zomer, tropen, herfst en winter kleren, dvd's, cd's en boeken en handbagage met laptop en reis documenten. Het was maar 4x per jaar, maar toch heel vervelend.
Ik heb jaren lang op een klapstoeltje moeten zitten, omdat niemand met twee koffers en handbagage door die idioot smalle paadjes kan lopen, laat staan dat hij de bagage ergens kwijt kan in de moderne treinen.

Dus die mevrouw moest haar tas wel buiten de trein laten!
Soms zijn de overstap tijden zo kort, dat je wel in moet stappen na het vertrek signaal.
En dan krijg je nog een waarschuwing ook van de conducteurs.
Dit is echt iets, waar de NS naar moet kijken.
Of je moet heel lang wachten of de tijd om over te stappen is te kort.
En dan moet je ook nog door stations rennen van spoor 19 naar spoor 1 om verder te reizen.
Echt belachelijk stom van de NS.
Trein naar Groningen gemist op Station Utrecht CS? Ga naar vijf perrons verder voor de volgende trein.

Ja, ik heb bij de NS meerdere malen geklaagd en ook over, dat er geen bagage karren meer op de stations zijn, want die werden toch alleen maar gestolen volgens hun klant onvriendelijke antwoord? En de bagage kon ik onder de banken stoppen, nou echt niet.
Heel klant onvriendelijk is de NS voor reizigers, maar ook voor hun personeel. anders zouden er niet zoveel treinstakingen zijn.

En waarom zit er een heel team van NSR een heel jaar lang een spoorboekje te maken, terwijl er helemaal niets veranderd?
Met dit bericht zal ik wel weer een reprimande krijgen van ons bestuur. (Mod: valt wel mee, maar de moderator-van-dienst heeft wel je overvloedige uitroeptekens en vraagtekens verwijderd. Beetje netiquette :))

Groetjes
Wil
« Laatst bewerkt op: 07 augustus 2022, 15:42:00 door Reinout van Rees. Reden: !!!!!!!!!!!!!!!!!!! weg »
De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
Re: Auw!
« Reactie #31 Gepost op: 06 augustus 2022, 11:39:04 »
Blijft gewoon het feit dat als de deur sluit en er komt iets klem te zitten tussen de deur deze gewoon weer open gaat.

Mvg Johan.

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3864
Re: Auw!
« Reactie #32 Gepost op: 06 augustus 2022, 12:43:51 »
Als je de overstap niet redt, is het geen overstap  ;)
Vaak de discussie op bijvoorbeeld Roosendaal, dan zit er twee minuten tussen.
Dat is officieel geen overstap, dus als je ‘m wel haalt heb je geluk.

Soms wacht een HC, heel irritant.
Want daardoor vertrek ik te laat, komt de tegentrein te laat binnen en ik te laat op Breda.
Dus tja, is niet altijd zo eenvoudig als het lijkt.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Auw!
« Reactie #33 Gepost op: 06 augustus 2022, 12:47:10 »
Om tijd in te halen worden de stoptijden van treinen verkort op stations.
Nee, niet om tijd in te halen maar de maatschappij wilt dat het allemaal sneller en sneller gaat. Daarom zijn o.a de haltertijden aanzienlijk verkort.
Citaat
Ik heb eens op Station Schiphol gestaan en had één van mijn drie stuks bagage in de trein, toen het vertreksein al gefloten werd.
Met een keiharde schreeuw bleef de trein gelukkig staan zodat ik mijn andere koffer en mij handbagage in de trein kon zetten.
Als zeeman reisde ik met twee koffers met zomer, tropen, herfst en winter kleren, dvd's, cd's en boeken en handbagage met laptop en reis documenten. Het was maar 4x per jaar, maar toch heel vervelend.
Misschien had je toch eens moeten kunnen inventariseren of wat je allemaal mee nam, je dat ook daadwerkelijk gebruikte ;)
Citaat
Ik heb jaren lang op een klapstoeltje moeten zitten, omdat niemand met twee koffers en handbagage door die idioot smalle paadjes kan lopen, laat staan dat hij de bagage ergens kwijt kan in de moderne treinen.
Heb je nog geluk dat je gewoon een zitje had. Er zijn ook zat mensen die, hoe vervelend ook, geen zitplaats hebben. Dus "mekkeren" over een klapzitting is wat overdreven hoor  :P

Citaat
Soms zijn de overstap tijden zo kort, dat je wel in moet stappen na het vertrek signaal.
Dan schort er wat aan je planning. Je kon natuurlijk ook een iets ruimere planning nemen. Kost je geen stress, gehaast en scheelt gemopper.
Citaat
En dan krijg je nog een waarschuwing ook van de conducteurs.
Tja, Na fluiten niet meer instappen, luid de campagne slogan ;)
Citaat
Dit is echt iets, waar de NS naar moet kijken.
Hebben ze gedaan en na overleg met IL&T is er een 3e kijkmoment gekomen, en de campagne dat na fluiten niet meer ingestapt mag worden.
Citaat
Of je moet heel lang wachten of de tijd om over te stappen is te kort.
Heel lang wachten hoeft tegenwoordig niet meer. En als de overstap te kort is, dan neem je toch lekker de volgende trein!
Citaat
En dan moet je ook nog door stations rennen van spoor 19 naar spoor 1 om verder te reizen.
Niemand verplicht jou om te rennen.
Citaat
Echt belachelijk stom van de NS.
Is het ook, zwaar belachelijk dat niet voor alle windrichtingen cross-platform overstappen gegeven wordt.
Citaat
Trein naar Groningen gemist op Station Utrecht CS? Ga naar vijf perrons verder voor de volgende trein.
Onzin. Je kan ook op het aankomstspoor wachten en de trein naar Leeuwarden pakken. Geeft op Zwolle een aansluitende overstap naar Groningen

Citaat
Ja, ik heb bij de NS meerdere malen geklaagd en ook over, dat er geen bagage karren meer op de stations zijn, want die werden toch alleen maar gestolen volgens hun klant onvriendelijke antwoord?
En daar is ook niets aan gelogen. overigens, Wil, kruiers en bagagewagens zijn al heel lang niet meer aanwezig op de stations.
Citaat
anders zouden er niet zoveel treinstakingen zijn.
Zoveel? Nu overdrijf je schromelijk hoor.
Citaat
En waarom zit er een heel team van NSR een heel jaar lang een spoorboekje te maken, terwijl er helemaal niets veranderd?
Ogenschijnlijk lijkt er niet te veranderen, in jouw beleving. Maar toch veranderen elke keer genoeg zaken die er voor zorgen dat de dienstregeling efficiënter draait. En ja, helaas houd dat ook in dat het, voor jou althans, allemaal te korte overstappen geeft. Maar dat is wat het gros van de reizigers en reizigersorganisaties willen. Sneller, sneller, sneller!
Citaat
Met dit bericht zal ik wel weer een reprimande krijgen van ons bestuur.
Hoezo dan? Je deelt jouw ervaring, daar kan niemand toch iemand een reprimande voor geven lijkt mij. Enige waar men over kan vallen is het overdreven veel gebruik maken van de vraagtekens of uitroeptekens. ;)


Groeten Joop, machinist Lls

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25299
    • Pagina van klaas
Re: Auw!
« Reactie #34 Gepost op: 06 augustus 2022, 12:55:10 »
Ik heb jaren lang op een klapstoeltje moeten zitten, omdat niemand met twee koffers en handbagage door die idioot smalle paadjes kan lopen, laat staan dat hij de bagage ergens kwijt kan in de moderne treinen.
Als je twee koffers bij je hebt hoef niet eens op een klapstoeltje te zitten. Op een koffer kun je ook goed zitten. ;D

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3342
    • Mijn van-alles website
Re: Auw!
« Reactie #35 Gepost op: 06 augustus 2022, 14:28:21 »
Dat vind ik nou geen echt probleem. Sloterdijk is duidelijk, er bestaat geen Rotterdam Sloterdijk, er bestaat ook geen station Groningen Bijlmer Arena en ook geen Leeuwarden Overwhere.
Ja, dat weten wíj als frequente reizigers, maar zelfs voor infrequente Nederlandse reizigers vind ik het, op z'n zachtst gezegd, niet handig.

Maar beeld je eens in dat je in een vreemd land aankomt, waar je hoogstwaarschijnlijk nog nooit geweest bent... Hoe moet jij dan weten dat er maar 1 Overwhere is? (Het is sowieso al een lachwekkende naam voor een station voor de gemiddelde Engels-sprekende reiziger ;) )
Probeer je in te denken dat je op dat perron-bord ziet dat je op Overwhere uit moet stappen: omdat je op de kaartautomaat weer wél de volledige plaatsnaam in moet voeren, ga je, als je met de O begint, Overwhere niet als resultaat krijgen, daarvoor moet je bij de P wezen.

Het gebeurt sowieso al heel vaak dat toeristen een kaartje naar CS kopen terwijl ze op Amsterdam Sloterdijk of Amsterdam Zuid moeten zijn, blijkbaar in de veronderstelling dat CS het dichtst bij de luchthaven ligt en al het andere erna komt. Dat is misschien een stukje gemak, maar volgens mij is het eigenlijk gewoon een stukje informatie wat ergens ontbreekt.
Daarnaast komt het ook gewoon veel voor dat iedereen die een station met Amsterdam op het bord ziet staan denkt dat 'ie dan ook wel bij CS komt. Best amusant hoor om 20 Italianen ineens op te zien staan en in dat drukke taaltje van hun te overleggen hoe nu verder ;)

Sowieso heb ik sinds gisteren ook gemerkt dat de kaart-automaat (op Schiphol, misschien elders niet) je min of meer laat denken dat kinderen onder de 12 gratis reizen: zodra je een kaart-optie aanklikt, staat er alleen maar 'Travellers - 1 + adult (12 and over)' in beeld, met de plus en min in beeld om reizigers toe te voegen.

De eerste indruk die je krijgt wekt de indruk dat je voor een kind onder de 12 niet hoeft te betalen maar punt twee is dat de knop om een kind tussen de 4 en 11 toe te voegen zo goed als 'grayed out' is zoals dat in het Engels zo mooi heet: zelfs ík stond op m'n neus te kijken dat ik die knop niet 1-2-3 kon vinden omdat 'ie onderaan met twee andere knoppen zodanig grijs was dat 'ie niet bruikbaar leek.
Dat de toeristen die ik gisteren hielp verbaasd 'Oh, moeten we tóch voor haar betalen?' antwoorden, vond ik echt wel wat zeggen.
Hij lijkt bewust verborgen gehouden te worden zodat je, als je denkt dat er geen kinderkaartje is maar je er toch voor wil betalen, gewoon het volle pond aftikt. Het lijkt in dat opzicht net op de truc die ze zoveel jaar terug toepasten, waarbij de automaat standaard een kaartje voor de eerste klas selecteerde, totdat een Nederlander dat ontdekte en dat aanhangig maakte, waarna dat stopte.
En die Duitsers, als wij in Duitsland zijn verwachten ze dat je Duits spreekt. Dus wat mogen we verwachten als een Duitser in Nederland is? Ze zouden op zijn minst kunnen weten dat wij Centrum met een C schrijven.
Is zo. Maar vergeet niet dat het afkorten het in de hand werkt: als Amsterdam CS als Amsterdam CS en Amsterdam Zuid als Amsterdam Zuid, dan zou dit praktisch niet meer voorkomen.

Amsterdam C. en Amsterdam Z. is in de gauwigheid echt zo te missen.

Stel nu dat jij een kaartje koopt voor Frankfurt Am Main, maar er op het perron alleen maar 'Am Main' staat, of voor een Hbf, alleen maar plaatsnaam + H. . Ja, wíj weten dat, wij reizen vaker met de trein en we zijn in Nederland nogal internationaal geschoold op taalgebied, maar andersom en zeker voor niet-Eu inwoners zou het gewoon verwarrend zijn.
Hmn ik vind het best absurd, die afgekorte namen. Waarom dan niet gewoon  "Zuid" als stationsnaam? Misschien vonden ze dat dan het absurde te duidelijk zichtbaar werd. Niet de oude bakens verzetten, is al eeuwenlang gezond verstand.
Precies. Daarnaast is er ook nog wat anders: de eindbestemming staat nu ineens bovenaan, terwijl deze vroeger geheel rechtsonderaan stond. Dat is vanuit het oogpunt van vertrektijd en bestemming in 1 oogopslag te kunnen overzien wel te begrijpen, maar het heeft tot gevolg dat de eindbestemming nu boven alle tussenstations staat, terwijl het allerlaatste tussenstation geheel onderaan staat.
Erg logisch vind ik dat niet.
Dat dit tot dagelijkse paniek leidt kan ik me voorstellen, dat NS niet zo snel mogelijk ingrijpt, niet.
En absoluut, buitenlanders mogen best even de moeite doen om Nederlandse plaatsnamen te herkennen.
Ik denk dat men het nog niet weet, óf men is er mee bezig maar het gaat net zo lang duren als het tweetalig maken van bepaalde waarschuwingen die je, als je ze niet begrijpt, veel ongemak opleveren. In de etiketten-borden-tijd was 'Niet instappen' op internationale stations altijd vergezeld van 'Do not board'. Toen kwamen de LCD-schermen en heeft er bijna 10 jaar lang alleen in het Nederlands 'Niet instappen' gestaan. Uiteindelijk kwam het Engels erbij, maar waarom er niemand eerder dan 10 jaar op het idee kwam het Engels er ook bij te zetten is me een raadsel.

Wat betreft plaatsnamen: eens. Maar laten we dan eerst zorgen dat we die consequent overal hetzelfde gaan schrijven.
Trouwens, Menno, wat je dus heel vaak ziet is dat mensen analfabeet zijn. Diep triest, maar NS niet aan te rekenen.
In zekere zin eens, maar daar gebruiken ze in Oost-Europa nummers voor en het Nederlandse GVB hanteert daar nog immer z'n kleurcodes voor op de trams, zelfs op de allernieuwste CAF-Urbossen.

Amsterdam CS bestaat al 20 jaar niet meer, het is Amsterdam Centraal en dat kort niet af als CS.
Lezen blijft een kunst: Het is niet de benaming die het probleem is (al vind men van wel gezien de beperkte ruimte op het bord), maar het afkorten. Gewoon Amsterdam Centraal op het bord zou het oplossen.
En door menig levende omroeper in de trein wordt het overigens gewoon als 'Amsterdam CS' omgeroepen. Wij zijn denk ik het enige land wat dat op deze manier aangepast heeft.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8061
  • Spoor N
Re: Auw!
« Reactie #36 Gepost op: 08 augustus 2022, 19:01:32 »
Lezen is inderdaad een kunst en dan moet je het ook nog begrijpen. Je gebruikt in je verhaal steeds CS, dat bestaat dus niet meer en je klaagt vervolgens dat dat dan niet als afkorting wordt gebruikt.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
Re: Auw!
« Reactie #37 Gepost op: 08 augustus 2022, 21:34:03 »
terwijl aan de andere kant van de grens Arnhem doodleuk "Arnheim" genoemd wordt? Hadden we die oorlog nou gewonnen of stiekem toch niet?

Ben vannacht nog langs de A3 gekomen (op weg naar huis van vakantie adres), oude borden staat nog Arheim op, de nieuwe borden vermelden Arnhem.
Beide worden nog door elkaar gebruikt. Bij vernieuwing verdwijnt dus Arnheim.

Mvg, Johan