BeneluxSpoor.net forum

Algemeen => Het stationsplein => Topic gestart door: Jeronimos op 01 augustus 2022, 13:48:16

Titel: Auw!
Bericht door: Jeronimos op 01 augustus 2022, 13:48:16
No comment needed i think.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/220731-1-daily691-30-62e7bd58a3fa7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/220731-1-daily691-30-62e7bd58a3fa7.jpg)

(vond plaatje ook op fok.nl)
Titel: Re: Auw!
Bericht door: Blausee-Mitholz op 01 augustus 2022, 13:54:42
Bij klemmen gaan de deuren vanzelf weer open als het goed is.

Mvg Johan
Titel: Re: Auw!
Bericht door: Daan! op 01 augustus 2022, 14:00:48
Afbeelding is niet recent.
Titel: Re: Auw!
Bericht door: brutus1 op 01 augustus 2022, 16:09:43
lijkt erop dat het niet de perronkant is.De reiziger zal z' n rugzakje misschien alweer 50km zo vastgehouden hebben bij 140km/u. Portemonnaie, en treinkaartje? hoe vertel ik het de conducteur.....
Titel: Re: Auw!
Bericht door: Dave....... op 01 augustus 2022, 16:15:42
Bij klemmen gaan de deuren vanzelf weer open als het goed is.

Mvg Johan

Niet helemaal.
Er zit een rubber rand op beide deuren, die geven wat mee.
Wanneer je een wat dunnere arm hebt kan de deur gewoon dicht en grijpt de klembeveiliging niet in.

Ik geniet hier altijd van, fluiten is sluiten en dus niet meer instappen.
Hier krijg je best vaak vertraging door overigens.
Titel: Re: Auw!
Bericht door: Arjan6511 op 01 augustus 2022, 16:15:49
No comment needed i think.


Jawel!

Waar, wanneer, wie, waarom, was er bloed en hoe is het afgelopen? 2 jongens op scooter er met de tas vandoor?
Titel: Re: Auw!
Bericht door: AlbertG op 01 augustus 2022, 17:17:34
Of gewoon fotoshop
Titel: Re: Auw!
Bericht door: Eric B op 01 augustus 2022, 17:32:48
Zo, niet noodrem en/of noodknop deurbediening.
Titel: Re: Auw!
Bericht door: Arjan6511 op 01 augustus 2022, 18:59:24
??? Je had het van Fok toch?
Titel: Re: Auw!
Bericht door: Jeronimos op 01 augustus 2022, 19:06:26
Dat was alleen plaatje.
Titel: Re: Auw!
Bericht door: Menno op 01 augustus 2022, 19:29:58
Er zit een rubber rand op beide deuren, die geven wat mee.
Wanneer je een wat dunnere arm hebt kan de deur gewoon dicht en grijpt de klembeveiliging niet in.

Ik geniet hier altijd van, fluiten is sluiten en dus niet meer instappen.
Hier krijg je best vaak vertraging door overigens.
Hoe werkt die klembeveiliging precies eigenlijk? Is dat een pneumatisch systeem zoals vroeger bij overhead-deuren gebruikelijk was voor de liniaal? (Object tussen deur en vloer bij sluitbeweging = drukverhoging = onmiddelijk draairichting omkeren en weer openen) of hoe werkt dit?

Ik zie het inderdaad dagelijks op Schiphol en de toeristen zijn het ergste. Helaas verzuimt NS ook nog altijd simpele tijd-diagrammen op te hangen met de reistijd naar Amsterdamse stations én het aantal treinen. Menig toerist meent echt te moeten rennen om zijn of haar trein nog te halen terwijl er zeker voor vrijwel elke bestemming in Amsterdam echt minstens elke 10 minuten een trein gaat in de spits.
Of gewoon fotoshop
Dat vermoed ik ook. Ik vind het bijvoorbeeld al apart dat er niemand achter de ramen te zien is. Dit soort situaties verzamelt normaliter toch altijd wel wat volk in de trein die je graag willen helpen, ook al kunnen ze op het moment zelf niets voor je betekenen.
Zo, niet noodrem en/of noodknop deurbediening.
Voor beide vrees ik dat je een medereiziger nodig hebt, want de eerste kun je waarschijnlijk niet bereiken, de tweede kost hoogstwaarschijnlijk veel te veel kracht om dat zelf te doen. Ik hoop dat het beter is geworden in de nieuwe treinstellen ten opzichte van DD-AR/DDM, waar het echt verrekte veel kracht kostte om het glas te breken. Natuurlijk in zekere zin wel prettig, maar tegelijkertijd ook weer niet.
Titel: Re: Auw!
Bericht door: Dave....... op 01 augustus 2022, 21:28:13
Eigenlijk geen idee hoe ‘t technisch werkt haha.

Nouja betere info voor de vertrekkende treinen?
Heeft geen zin, mensen zijn domme kuddedieren.
Maar echt.
Overal staat de info, op hun telefoon, op de CTA op de trein.
En nog vragen ze of “deze trein naar ….” gaat.

Het lijkt wel dat hoe meer technologie er komt hoe minder mensen zelf kunnen nadenken.

Zelfs voor de 10 minutentrein rennen mensen nog.
Titel: Re: Auw!
Bericht door: Rik op 01 augustus 2022, 23:26:21
Zo te zien is dit het eerste kopspoortje van Leiden Centraal (is dat spoor 1?) waar de IC uit Utrecht eindigt. Het vorige station met het perron aan de zijde van de rugzak is dan Leiden Lammenschans. Een paar minuutjes rijden op lage snelheid terug dus. Ik heb alleen geen idee wat de keertijd in Leiden is.  :laugh:
Titel: Re: Auw!
Bericht door: spoorzeven op 02 augustus 2022, 11:04:50
Zestien minuten.
Titel: Re: Auw!
Bericht door: mDDM op 02 augustus 2022, 21:43:03
No comment needed i think.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/220731-1-daily691-30-62e7bd58a3fa7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/220731-1-daily691-30-62e7bd58a3fa7.jpg)

(vond plaatje ook op fok.nl)


Die twee mannetjes in die rolstoelen lijken klaar te zitten om de tas op te vangen.  ;D

Titel: Re: Auw!
Bericht door: Menno op 04 augustus 2022, 22:04:23
Eigenlijk geen idee hoe ‘t technisch werkt haha.
Nou, dan vast niet met lucht, want die zijn hypergevoelig ;) . Zolang ze bij treinen nooit op het idee komen er lichtsluizen voor te gaan gebruiken, zoals de laatste 15 jaar of zo bij overhead-deuren gebruikelijk is, is er niets aan de hand (dat is bij overhead-deuren namelijk een veel voorkomende storingsbron, omdat elke vervorming van de balg waar de lichtstraal in zit, de deur laat weigeren. Als je mazzel hebt gaat 'ie nog in dodemans-bediening naar beneden (sluitknop indrukken en ingedrukt houden tot volledig gesloten)).
Nouja betere info voor de vertrekkende treinen?
Heeft geen zin, mensen zijn domme kuddedieren.
Maar echt.
Overal staat de info, op hun telefoon, op de CTA op de trein.
En nog vragen ze of “deze trein naar ….” gaat.
Klopt. Maar dat is wat anders dan het aantal treinen én de reistijd vermelden. Dinsdag nog een Amerikaan die even de kluts kwijt was en vroeg welke van de twee treinen die er stonden de Intercity direct was. Dat was aan de kant van de hellingbanen die het dichtst bij de vertrekhallen liggen, waar de schermen enorm aan het zicht onttrokken worden door pilaren en weet ik wat, dus z'n vraag vond ik niet zo raar.

Ik wees op degene waar hij het dichtste bij stond en waarvoor net gefloten was en dat 'ie beter niet meer in kon stappen.

Echt een beetje verbouwereerd keek 'ie even rond: je moet niet vergeten dat Nederland, en eigenlijk Europa, totaal wereldvreemd OV kent voor Amerikanen en Canadezen. In hun land is een trein of bus missen een garantie voor (heel) lang wachten.
Toen bleek dat 'ie helemaal niet naar Amsterdam CS moest, maar naar Amsterdam Sloterdijk. Maar voor beide bestemmingen gaat op dat daar zoveel treinen per uur heen gaan dat rennen echt niet nodig is en dat het eveneens nogal zinloos is om persé al je bagage de trappen van een dubbeldekker op en af te slepen (of, bij Sprinters, ICR, Koplopers: door het gangpad te slepen) voor die 6 tot 9 minuten of zo dat je in de trein zit.

Ik geef je echt geheel gelijk dat de gemiddelde reiziger (en de Nederlandse reiziger aan kop) echt oliedom is, maar na het kopen van een kaartje even op de automaat tonen hoeveel treinen er naar je bestemming gaan en dat je dus níet hoeft te haasten, zou misschien best kunnen helpen.
Zelfs voor de 10 minutentrein rennen mensen nog.
Mwah, 10 minuten kan best veel verschil maken. Maar zelfs als een metro elke 55 seconden gaat, zoals ik in Kyiv meemaakte, rennen mensen nog de roltrap af (daar komt wel wat mentaliteit uit de Sovjet-tijd bij kijken, mensen lopen daar sowieso heel snel en botsen geregeld tegen je aan, maar het is er normaal). Met wat mazzel is er iemand die het aandurft z'n voet tegen de deuren te zetten zodat de metro nog niet weg kan: dat is daar best link, want de stations barsten van het personeel en een dergelijke daad wordt daar beschouwd als het in het gevaar brengen van 'het systeem'. Al sta je net 5 seconden stil in een tunnel, dan roepen de bestuurders al om dat de trein voor ze de oorzaak is van de vertraging.
Titel: Re: Auw!
Bericht door: Remunj op 05 augustus 2022, 09:28:38
Ik geef je echt geheel gelijk dat de gemiddelde reiziger (en de Nederlandse reiziger aan kop) echt oliedom is, maar na het kopen van een kaartje even op de automaat tonen hoeveel treinen er naar je bestemming gaan en dat je dus níet hoeft te haasten, zou misschien best kunnen helpen.
Wat is dat toch altijd bij dat trappen naar he OV en nu dus ook al reizigers?

Laten we vooral het initiatief helemaal weghalen bij de reiziger. Maken we er nog meer kuddedieren van.
Kleine moeite om een reiziger ook zelf even te laten nadenken en te kijken wanneer er een trein naar zijn of haar bestemming gaat. Daar hebben ze de CTA bakken voor en de gele vertrekstaten. Kleine moeite en zo uitgezocht wanneer de treinen gaan.
En leuk bedacht om ook nog eens reisinformatie te tonen op de automaat. Echt handig voor die rij die ook nog staat te wachten.
Titel: Re: Auw!
Bericht door: Mitchell op 05 augustus 2022, 09:43:37
Oh geweldig.

Even printje maken, heeft iemand nog een VIRM staan waar een hand en tas uit moet steken/  :laugh: :laugh:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/trein-62ecca04592f1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/trein-62ecca04592f1.jpg)
Titel: Re: Auw!
Bericht door: Eric B op 05 augustus 2022, 09:54:52
Ook in 1 op 1 dan Mitchel  ;D
(In de lijn van de vingers die je op de portieren/kofferbakklep van je auto kan plakken)
Titel: Re: Auw!
Bericht door: Klaas Zondervan op 05 augustus 2022, 10:14:13
Kleine moeite om een reiziger ook zelf even te laten nadenken en te kijken wanneer er een trein naar zijn of haar bestemming gaat. Daar hebben ze de CTA bakken voor en de gele vertrekstaten. Kleine moeite en zo uitgezocht wanneer de treinen gaan.
Het punt is dat er reizigers zijn die incidenteel met de trein reizen. Die zijn onzeker. En dat is niet alleen in de tijd van de CTA. Ik heb nog meegemaakt dat in den Haag HS de bordjes werden opgehangen door een perronknecht. Die hing dan een bordje op met: Sneltrein Amsterdam CS. En daar hing dan nog een onderbordje aan: stopt ook in Leiden. Waren er nog mensen die vroegen: stopt deze trein in Leiden?
Titel: Re: Auw!
Bericht door: Menno op 05 augustus 2022, 17:25:27
Wat is dat toch altijd bij dat trappen naar he OV en nu dus ook al reizigers?
Tja, ik zit er dagelijks in, zie wat voor chaos het is op Schiphol, mede dankzij de gebrekkige informatievoorziening van NS (nee, ik heb net niet over vertragingen en omroepberichten, maar hun inconsequente manier van stationsnaam-vermelding) én hoeveel gebrek aan verstand de gemiddelde reiziger heeft. De hele dag vastgeplakt aan die telefoon, maar als er stront aan de knikker is, zijn ze over het algemeen te dom om het zelf uit te zoeken.

Ik ben er afhankelijk van en lach me suf voor de 108 euro die ik per maand betaal om heen en weer naar m'n werk te gaan: iedereen maar zeuren over de brandstofkosten. Maar het gros van de reizigers is gewoon tja... sorry, dom.

Je zou echt eens een uurtje op Schiphol of zo moeten gaan kijken om te merken wat voor domme vragen reizigers stellen: laatst nog, er komt een man de hellingbaan af, loopt naar de trein waar ik al in zit en kijkt op de CTA: ik zie 'm zo'n knikje met z'n hoofd maken van 'ah, dit is de goede' en instappen.
Een paar seconden nadat de deuren dichtgegaan waren, deed hij ze weer open en vroeg aan een van de gehele hesjes 'Waar gaat deze trein naartoe?'

Ook in de bus naar m'n werk: dat ding heeft in goed wit op zwart 'Schiphol Airport via knooppunt Noord' op de voorkant staan. Nou, tien tegen één dat er bijna dagelijks mensen aan komen die heel nadrukkelijk omhoog naar de lijnfilm kijken, dan instappen en vragen of 'ie naar de luchthaven rijdt...
Idem voor de rit zelf: de 181 verandert op knooppunt Noord in de 186 of iets anders en rijdt door naar de luchthaven.
De andere kant op, met de 180, idem: die wisselt bij P30 van nummer en rijdt door naar de luchthaven. Dat wordt in beide gevallen duidelijk omgeroepen in de bus, in twee talen zelfs.

Nou helpt het zeker niet mee dat 9292 dat niet begrijpt en stoïcijns vol blijft houden dat je er op die punten uit moet om over te stappen op een andere bus (die waar je dus net uit gekomen bent), maar ik snap niet waarom je, als je in een voor jou onbekende bus gestapt bent, je ogen en oren niet open houdt. Want het gebeurt geregeld dat bij de korte wachttijd op die punten er passagiers naar voren komen en vragen of hij doorrijdt naar de luchthaven... De toeristen kan ik dat niet kwalijk nemen, want die volgen vaak 9292, maar die vragen het vaak aan medereizigers, in plaats van de chauffeur naar de bekende weg te vragen.

En een tijdje terug nog in de ochtend. Een echtpaar dat op het vliegtuig zou stappen: bij uitstappen op Schiphol loopt de vrouw naar het ICD-paaltje op het perron, dat buiten dienst toont (rood lampje) en een groot geel scherm met 'Buiten dienst' erop. 'Gert, we moeten ff uitchecken!' Roept ze naar haar gezelschap.
Haar gezelschap probeerde nog: 'Volgens mij moet dat boven...' maar ze bleef volharden. En maar wrijven met dat kaartje... 'Godverdee, dat ding doet het niet!' Tja... echt. 4 jaar terug, toen ik in Kyiv op vakantie was, heb ik met enorme verbazing naar het betalen daar gekeken: een RFID-systeem, net als hier, maar betalen met je telefoon, bankpas én QR-code (de lijn die dat gebruikte heb ik zelf alleen niet gezien) kon daar ook. En vooral die RFID-kaart: iedereen, ie-der-een begreep dat gewoon. En nee, er zat daar echt geen sticker met 'kaart hier' op die poortjes...
Kleine moeite om een reiziger ook zelf even te laten nadenken en te kijken wanneer er een trein naar zijn of haar bestemming gaat. Daar hebben ze de CTA bakken voor en de gele vertrekstaten. Kleine moeite en zo uitgezocht wanneer de treinen gaan.

En leuk bedacht om ook nog eens reisinformatie te tonen op de automaat. Echt handig voor die rij die ook nog staat te wachten.
Ja, je denkt wederom vanuit de verkeerde persoon: Europese reizigers snappen het vaak wel. Het zijn Amerikanen en Canadezen die het niet gewend zijn dat er zóveel OV is dat overal en nergens heen gaat en daarom gaat rennen als 'hun' trein er al staat en er al gefloten is.
Als de kaartautomaat alleen maar iets toont als 'Next 60 minutes: 8 trains to Amsterdam CS: Don't hurry!' of iets dergelijks, ben je er al. En dat hoeft niet achteraf, de wachttijd voor het printen van die kaartjes is lang genoeg.
Ik vind de kaartautomaten niet geweldig, maar dat is niet de grootste bron (ook dáárvoor zouden ze eens in Kyiv moeten gaan kijken, die hele automaat heeft looplicht-pijlen die je stap voor stap door het proces loodsen).

Die CTA's, of beter, de info erop zijn precies de bron van het probleem: heel veel stations worden, om mij onduidelijke redenen, verkeerd afgekort sinds de aanwijzers met die losse bordjes verleden tijd zijn. Een trein die (vroeger) bij Amsterdam Sloterdijk en Amsterdam Lelylaan stopte, werd dan aangeduid met Amsterdam-, -Sloterdijk, -Lelylaan, zodat duidelijk was dat dat Amsterdam Sloterdijk en Amsterdam Lelylaan was.

Amsterdam Sloterdijk heet sinds die beeldscherm-CTA's ineens 'Sloterdijk', Amsterdam Bijlmer Arena alleen maar Bijlmer Arena en Purmerend Weidevenne ineens 'Weidevenne' (idem voor Purmerend Overwhere trouwens).
Amsterdam Zuid heet ineens 'Amsterdam Z.': Dat zou niet zo'n punt hoeven zijn als Amsterdam CS nog gewoon 'CS' er achter had staan, maar omdat dat weer afgekort wordt tot 'C.' kun je er vergif op innemen dat Duitsers geregeld een trein naar Zuid nemen, omdat tja... 'Z = Zentrum'.

Maar het ergste: op de kaartjes die al die toeristen kopen, staat het dan wél weer voluit: snap je hoe extreem verwarrend dat is? Geregeld zie ik toeristen op Schiphol bij het grote vertrekbord turen naar 'hun' trein, die ze niet vinden omdat de stationsnaam er niet op staat, want die wordt, ook dáár, afgekort.
In de Sprinters wordt dan, om het nóg erger te maken, in plaats van alleen de eindbestemming om te roepen door die automatische stem een rijtje stations opgedreund waar er een paar in ontbreken, pas naarmate de rit vordert komen er ook stations tussenin bij, maar het zijn ze nog steeds niet allemaal: dat vind ík als doorgewinterd reiziger al lastig, maar probeer je eens in te denken hoe dat voor toeristen is: zij horen 'hun' station niet en dat leidt geregeld tot paniekerige vragen of ze wel in de goede trein zitten.

Iedereen die zich afvraagt: leg dat eens bij NS neer in plaats van alleen maar te klagen, daar ben ik ook mee bezig.

Tot zover...
Titel: Re: Auw!
Bericht door: Jeronimos op 05 augustus 2022, 18:42:03

Iedereen die zich afvraagt: leg dat eens bij NS neer in plaats van alleen maar te klagen, daar ben ik ook mee bezig.



Mooi initiatief.  (y)
Titel: Re: Auw!
Bericht door: Klaas Zondervan op 05 augustus 2022, 23:03:36
Amsterdam Sloterdijk heet sinds die beeldscherm-CTA's ineens 'Sloterdijk', Amsterdam Bijlmer Arena alleen maar Bijlmer Arena en Purmerend Weidevenne ineens 'Weidevenne' (idem voor Purmerend Overwhere trouwens).
Amsterdam Zuid heet ineens 'Amsterdam Z.': Dat zou niet zo'n punt hoeven zijn als Amsterdam CS nog gewoon 'CS' er achter had staan, maar omdat dat weer afgekort wordt tot 'C.' kun je er vergif op innemen dat Duitsers geregeld een trein naar Zuid nemen, omdat tja... 'Z = Zentrum'.
Dat vind ik nou geen echt probleem. Sloterdijk is duidelijk, er bestaat geen Rotterdam Sloterdijk, er bestaat ook geen station Groningen Bijlmer Arena en ook geen Leeuwarden Overwhere.
En die Duitsers, als wij in Duitsland zijn verwachten ze dat je Duits spreekt. Dus wat mogen we verwachten als een Duitser in Nederland is? Ze zouden op zijn minst kunnen weten dat wij Centrum met een C schrijven.
Titel: Re: Auw!
Bericht door: clickmaniac op 05 augustus 2022, 23:27:20
Hmn ik vind het best absurd, die afgekorte namen. Waarom dan niet gewoon  "Zuid" als stationsnaam? Misschien vonden ze dat dan het absurde te duidelijk zichtbaar werd. Niet de oude bakens verzetten, is al eeuwenlang gezond verstand.
Dat dit tot dagelijkse paniek leidt kan ik me voorstellen, dat NS niet zo snel mogelijk ingrijpt, niet.
En absoluut, buitenlanders mogen best even de moeite doen om Nederlandse plaatsnamen te herkennen.
Waarom noemen wij op de snelwegborden Keulen "Köln", terwijl aan de andere kant van de grens Arnhem doodleuk "Arnheim" genoemd wordt? Hadden we die oorlog nou gewonnen of stiekem toch niet?

Trouwens, Menno, wat je dus heel vaak ziet is dat mensen analfabeet zijn. Diep triest, maar NS niet aan te rekenen.
Titel: Re: Auw!
Bericht door: GerardvV op 05 augustus 2022, 23:37:03
Op de A3 zie ik overigens alleen maar borden Arnhem staan. Alleen op de A2 weet ik nog een verdwaald bord met Arnheim.
Overigens is het al lange tijd gebruik dat plaatsnamen in de desbetreffende landstaal worden aangeduid.
Titel: Re: Auw!
Bericht door: BrightonBelle op 06 augustus 2022, 09:10:57
Vroeger was het allemaal beter toch; in de sprinter (toen nog gewoon stoptrein geheten) van Leiden (nog geen -Centraal) naar den Haag riep de conducteur gewoon: DE LAAN! bij LNOI....... ;D

Grtz Gerard
Titel: Re: Auw!
Bericht door: Mitchell op 06 augustus 2022, 10:36:59
Was dat die stoptrein waar geen airco in zat?  :-X
Titel: Re: Auw!
Bericht door: Pauldg op 06 augustus 2022, 10:42:52
Mooie theevisite hier. Ik ga maar weer eens wat bouwen  :D
Titel: Re: Auw!
Bericht door: Rick op 06 augustus 2022, 11:01:02
als Amsterdam CS nog gewoon 'CS' er achter had staan, maar omdat dat weer afgekort wordt tot 'C.'
Amsterdam CS bestaat al 20 jaar niet meer, het is Amsterdam Centraal en dat kort niet af als CS.

Waarom dan niet gewoon  "Zuid" als stationsnaam?
Welke van de 11 stations met Zuid in de naam bedoel je dan?

Waarom noemen wij op de snelwegborden Keulen "Köln", terwijl aan de andere kant van de grens Arnhem doodleuk "Arnheim" genoemd wordt?
Zodat ze snel het land uit zijn.  ;D

Mooie theevisite hier. Ik ga maar weer eens wat bouwen  :D
Inderdaad, morgen eens kijken of die autoplamuur echt zo goed is als ik hier las.
Titel: Re: Auw!
Bericht door: Arjan6511 op 06 augustus 2022, 11:10:53
Laten we het positief bekijken, de topic-starter heeft hier zonder veel moeite wel een oud plaatje neergekwakt en verder geen gegevens vermeld. Ondertussen hebben we wel bijna 2 pagina's vol. Toch reeds.

Ik nomineer hem voor de ZOT-award!

ZOT = Zomer Overlevings Topic. Award uit te reiken aan de persoon die een topic start waarmee we het uit kunnen zingen tot start modelbouw-seizoen. Criteria voor topic is wel dat je nagenoeg geen moeite hoeft te doen (daar is het immers veel te warm voor) en er in je openingstopic wel bij zet dat een comment volgens jou overbodig is. De rest moet het wel snappen natuurlijk ;-)
Titel: Re: Auw!
Bericht door: Wil uit ZO drenthe op 06 augustus 2022, 11:27:24
Om tijd in te halen worden de stoptijden van treinen verkort op stations.
Ik heb eens op Station Schiphol gestaan en had één van mijn drie stuks bagage in de trein, toen het vertreksein al gefloten werd.
Met een keiharde schreeuw bleef de trein gelukkig staan zodat ik mijn andere koffer en mij handbagage in de trein kon zetten.
Als zeeman reisde ik met twee koffers met zomer, tropen, herfst en winter kleren, dvd's, cd's en boeken en handbagage met laptop en reis documenten. Het was maar 4x per jaar, maar toch heel vervelend.
Ik heb jaren lang op een klapstoeltje moeten zitten, omdat niemand met twee koffers en handbagage door die idioot smalle paadjes kan lopen, laat staan dat hij de bagage ergens kwijt kan in de moderne treinen.

Dus die mevrouw moest haar tas wel buiten de trein laten!
Soms zijn de overstap tijden zo kort, dat je wel in moet stappen na het vertrek signaal.
En dan krijg je nog een waarschuwing ook van de conducteurs.
Dit is echt iets, waar de NS naar moet kijken.
Of je moet heel lang wachten of de tijd om over te stappen is te kort.
En dan moet je ook nog door stations rennen van spoor 19 naar spoor 1 om verder te reizen.
Echt belachelijk stom van de NS.
Trein naar Groningen gemist op Station Utrecht CS? Ga naar vijf perrons verder voor de volgende trein.

Ja, ik heb bij de NS meerdere malen geklaagd en ook over, dat er geen bagage karren meer op de stations zijn, want die werden toch alleen maar gestolen volgens hun klant onvriendelijke antwoord? En de bagage kon ik onder de banken stoppen, nou echt niet.
Heel klant onvriendelijk is de NS voor reizigers, maar ook voor hun personeel. anders zouden er niet zoveel treinstakingen zijn.

En waarom zit er een heel team van NSR een heel jaar lang een spoorboekje te maken, terwijl er helemaal niets veranderd?
Met dit bericht zal ik wel weer een reprimande krijgen van ons bestuur. (Mod: valt wel mee, maar de moderator-van-dienst heeft wel je overvloedige uitroeptekens en vraagtekens verwijderd. Beetje netiquette :))

Groetjes
Wil
Titel: Re: Auw!
Bericht door: Blausee-Mitholz op 06 augustus 2022, 11:39:04
Blijft gewoon het feit dat als de deur sluit en er komt iets klem te zitten tussen de deur deze gewoon weer open gaat.

Mvg Johan.
Titel: Re: Auw!
Bericht door: Dave....... op 06 augustus 2022, 12:43:51
Als je de overstap niet redt, is het geen overstap  ;)
Vaak de discussie op bijvoorbeeld Roosendaal, dan zit er twee minuten tussen.
Dat is officieel geen overstap, dus als je ‘m wel haalt heb je geluk.

Soms wacht een HC, heel irritant.
Want daardoor vertrek ik te laat, komt de tegentrein te laat binnen en ik te laat op Breda.
Dus tja, is niet altijd zo eenvoudig als het lijkt.
Titel: Re: Auw!
Bericht door: Joop_L op 06 augustus 2022, 12:47:10
Om tijd in te halen worden de stoptijden van treinen verkort op stations.
Nee, niet om tijd in te halen maar de maatschappij wilt dat het allemaal sneller en sneller gaat. Daarom zijn o.a de haltertijden aanzienlijk verkort.
Citaat
Ik heb eens op Station Schiphol gestaan en had één van mijn drie stuks bagage in de trein, toen het vertreksein al gefloten werd.
Met een keiharde schreeuw bleef de trein gelukkig staan zodat ik mijn andere koffer en mij handbagage in de trein kon zetten.
Als zeeman reisde ik met twee koffers met zomer, tropen, herfst en winter kleren, dvd's, cd's en boeken en handbagage met laptop en reis documenten. Het was maar 4x per jaar, maar toch heel vervelend.
Misschien had je toch eens moeten kunnen inventariseren of wat je allemaal mee nam, je dat ook daadwerkelijk gebruikte ;)
Citaat
Ik heb jaren lang op een klapstoeltje moeten zitten, omdat niemand met twee koffers en handbagage door die idioot smalle paadjes kan lopen, laat staan dat hij de bagage ergens kwijt kan in de moderne treinen.
Heb je nog geluk dat je gewoon een zitje had. Er zijn ook zat mensen die, hoe vervelend ook, geen zitplaats hebben. Dus "mekkeren" over een klapzitting is wat overdreven hoor  :P

Citaat
Soms zijn de overstap tijden zo kort, dat je wel in moet stappen na het vertrek signaal.
Dan schort er wat aan je planning. Je kon natuurlijk ook een iets ruimere planning nemen. Kost je geen stress, gehaast en scheelt gemopper.
Citaat
En dan krijg je nog een waarschuwing ook van de conducteurs.
Tja, Na fluiten niet meer instappen, luid de campagne slogan ;)
Citaat
Dit is echt iets, waar de NS naar moet kijken.
Hebben ze gedaan en na overleg met IL&T is er een 3e kijkmoment gekomen, en de campagne dat na fluiten niet meer ingestapt mag worden.
Citaat
Of je moet heel lang wachten of de tijd om over te stappen is te kort.
Heel lang wachten hoeft tegenwoordig niet meer. En als de overstap te kort is, dan neem je toch lekker de volgende trein!
Citaat
En dan moet je ook nog door stations rennen van spoor 19 naar spoor 1 om verder te reizen.
Niemand verplicht jou om te rennen.
Citaat
Echt belachelijk stom van de NS.
Is het ook, zwaar belachelijk dat niet voor alle windrichtingen cross-platform overstappen gegeven wordt.
Citaat
Trein naar Groningen gemist op Station Utrecht CS? Ga naar vijf perrons verder voor de volgende trein.
Onzin. Je kan ook op het aankomstspoor wachten en de trein naar Leeuwarden pakken. Geeft op Zwolle een aansluitende overstap naar Groningen

Citaat
Ja, ik heb bij de NS meerdere malen geklaagd en ook over, dat er geen bagage karren meer op de stations zijn, want die werden toch alleen maar gestolen volgens hun klant onvriendelijke antwoord?
En daar is ook niets aan gelogen. overigens, Wil, kruiers en bagagewagens zijn al heel lang niet meer aanwezig op de stations.
Citaat
anders zouden er niet zoveel treinstakingen zijn.
Zoveel? Nu overdrijf je schromelijk hoor.
Citaat
En waarom zit er een heel team van NSR een heel jaar lang een spoorboekje te maken, terwijl er helemaal niets veranderd?
Ogenschijnlijk lijkt er niet te veranderen, in jouw beleving. Maar toch veranderen elke keer genoeg zaken die er voor zorgen dat de dienstregeling efficiënter draait. En ja, helaas houd dat ook in dat het, voor jou althans, allemaal te korte overstappen geeft. Maar dat is wat het gros van de reizigers en reizigersorganisaties willen. Sneller, sneller, sneller!
Citaat
Met dit bericht zal ik wel weer een reprimande krijgen van ons bestuur.
Hoezo dan? Je deelt jouw ervaring, daar kan niemand toch iemand een reprimande voor geven lijkt mij. Enige waar men over kan vallen is het overdreven veel gebruik maken van de vraagtekens of uitroeptekens. ;)


Titel: Re: Auw!
Bericht door: Klaas Zondervan op 06 augustus 2022, 12:55:10
Ik heb jaren lang op een klapstoeltje moeten zitten, omdat niemand met twee koffers en handbagage door die idioot smalle paadjes kan lopen, laat staan dat hij de bagage ergens kwijt kan in de moderne treinen.
Als je twee koffers bij je hebt hoef niet eens op een klapstoeltje te zitten. Op een koffer kun je ook goed zitten. ;D
Titel: Re: Auw!
Bericht door: Menno op 06 augustus 2022, 14:28:21
Dat vind ik nou geen echt probleem. Sloterdijk is duidelijk, er bestaat geen Rotterdam Sloterdijk, er bestaat ook geen station Groningen Bijlmer Arena en ook geen Leeuwarden Overwhere.
Ja, dat weten wíj als frequente reizigers, maar zelfs voor infrequente Nederlandse reizigers vind ik het, op z'n zachtst gezegd, niet handig.

Maar beeld je eens in dat je in een vreemd land aankomt, waar je hoogstwaarschijnlijk nog nooit geweest bent... Hoe moet jij dan weten dat er maar 1 Overwhere is? (Het is sowieso al een lachwekkende naam voor een station voor de gemiddelde Engels-sprekende reiziger ;) )
Probeer je in te denken dat je op dat perron-bord ziet dat je op Overwhere uit moet stappen: omdat je op de kaartautomaat weer wél de volledige plaatsnaam in moet voeren, ga je, als je met de O begint, Overwhere niet als resultaat krijgen, daarvoor moet je bij de P wezen.

Het gebeurt sowieso al heel vaak dat toeristen een kaartje naar CS kopen terwijl ze op Amsterdam Sloterdijk of Amsterdam Zuid moeten zijn, blijkbaar in de veronderstelling dat CS het dichtst bij de luchthaven ligt en al het andere erna komt. Dat is misschien een stukje gemak, maar volgens mij is het eigenlijk gewoon een stukje informatie wat ergens ontbreekt.
Daarnaast komt het ook gewoon veel voor dat iedereen die een station met Amsterdam op het bord ziet staan denkt dat 'ie dan ook wel bij CS komt. Best amusant hoor om 20 Italianen ineens op te zien staan en in dat drukke taaltje van hun te overleggen hoe nu verder ;)

Sowieso heb ik sinds gisteren ook gemerkt dat de kaart-automaat (op Schiphol, misschien elders niet) je min of meer laat denken dat kinderen onder de 12 gratis reizen: zodra je een kaart-optie aanklikt, staat er alleen maar 'Travellers - 1 + adult (12 and over)' in beeld, met de plus en min in beeld om reizigers toe te voegen.

De eerste indruk die je krijgt wekt de indruk dat je voor een kind onder de 12 niet hoeft te betalen maar punt twee is dat de knop om een kind tussen de 4 en 11 toe te voegen zo goed als 'grayed out' is zoals dat in het Engels zo mooi heet: zelfs ík stond op m'n neus te kijken dat ik die knop niet 1-2-3 kon vinden omdat 'ie onderaan met twee andere knoppen zodanig grijs was dat 'ie niet bruikbaar leek.
Dat de toeristen die ik gisteren hielp verbaasd 'Oh, moeten we tóch voor haar betalen?' antwoorden, vond ik echt wel wat zeggen.
Hij lijkt bewust verborgen gehouden te worden zodat je, als je denkt dat er geen kinderkaartje is maar je er toch voor wil betalen, gewoon het volle pond aftikt. Het lijkt in dat opzicht net op de truc die ze zoveel jaar terug toepasten, waarbij de automaat standaard een kaartje voor de eerste klas selecteerde, totdat een Nederlander dat ontdekte en dat aanhangig maakte, waarna dat stopte.
En die Duitsers, als wij in Duitsland zijn verwachten ze dat je Duits spreekt. Dus wat mogen we verwachten als een Duitser in Nederland is? Ze zouden op zijn minst kunnen weten dat wij Centrum met een C schrijven.
Is zo. Maar vergeet niet dat het afkorten het in de hand werkt: als Amsterdam CS als Amsterdam CS en Amsterdam Zuid als Amsterdam Zuid, dan zou dit praktisch niet meer voorkomen.

Amsterdam C. en Amsterdam Z. is in de gauwigheid echt zo te missen.

Stel nu dat jij een kaartje koopt voor Frankfurt Am Main, maar er op het perron alleen maar 'Am Main' staat, of voor een Hbf, alleen maar plaatsnaam + H. . Ja, wíj weten dat, wij reizen vaker met de trein en we zijn in Nederland nogal internationaal geschoold op taalgebied, maar andersom en zeker voor niet-Eu inwoners zou het gewoon verwarrend zijn.
Hmn ik vind het best absurd, die afgekorte namen. Waarom dan niet gewoon  "Zuid" als stationsnaam? Misschien vonden ze dat dan het absurde te duidelijk zichtbaar werd. Niet de oude bakens verzetten, is al eeuwenlang gezond verstand.
Precies. Daarnaast is er ook nog wat anders: de eindbestemming staat nu ineens bovenaan, terwijl deze vroeger geheel rechtsonderaan stond. Dat is vanuit het oogpunt van vertrektijd en bestemming in 1 oogopslag te kunnen overzien wel te begrijpen, maar het heeft tot gevolg dat de eindbestemming nu boven alle tussenstations staat, terwijl het allerlaatste tussenstation geheel onderaan staat.
Erg logisch vind ik dat niet.
Dat dit tot dagelijkse paniek leidt kan ik me voorstellen, dat NS niet zo snel mogelijk ingrijpt, niet.
En absoluut, buitenlanders mogen best even de moeite doen om Nederlandse plaatsnamen te herkennen.
Ik denk dat men het nog niet weet, óf men is er mee bezig maar het gaat net zo lang duren als het tweetalig maken van bepaalde waarschuwingen die je, als je ze niet begrijpt, veel ongemak opleveren. In de etiketten-borden-tijd was 'Niet instappen' op internationale stations altijd vergezeld van 'Do not board'. Toen kwamen de LCD-schermen en heeft er bijna 10 jaar lang alleen in het Nederlands 'Niet instappen' gestaan. Uiteindelijk kwam het Engels erbij, maar waarom er niemand eerder dan 10 jaar op het idee kwam het Engels er ook bij te zetten is me een raadsel.

Wat betreft plaatsnamen: eens. Maar laten we dan eerst zorgen dat we die consequent overal hetzelfde gaan schrijven.
Trouwens, Menno, wat je dus heel vaak ziet is dat mensen analfabeet zijn. Diep triest, maar NS niet aan te rekenen.
In zekere zin eens, maar daar gebruiken ze in Oost-Europa nummers voor en het Nederlandse GVB hanteert daar nog immer z'n kleurcodes voor op de trams, zelfs op de allernieuwste CAF-Urbossen.

Amsterdam CS bestaat al 20 jaar niet meer, het is Amsterdam Centraal en dat kort niet af als CS.
Lezen blijft een kunst: Het is niet de benaming die het probleem is (al vind men van wel gezien de beperkte ruimte op het bord), maar het afkorten. Gewoon Amsterdam Centraal op het bord zou het oplossen.
En door menig levende omroeper in de trein wordt het overigens gewoon als 'Amsterdam CS' omgeroepen. Wij zijn denk ik het enige land wat dat op deze manier aangepast heeft.
Titel: Re: Auw!
Bericht door: Rick op 08 augustus 2022, 19:01:32
Lezen is inderdaad een kunst en dan moet je het ook nog begrijpen. Je gebruikt in je verhaal steeds CS, dat bestaat dus niet meer en je klaagt vervolgens dat dat dan niet als afkorting wordt gebruikt.
Titel: Re: Auw!
Bericht door: Blausee-Mitholz op 08 augustus 2022, 21:34:03
terwijl aan de andere kant van de grens Arnhem doodleuk "Arnheim" genoemd wordt? Hadden we die oorlog nou gewonnen of stiekem toch niet?

Ben vannacht nog langs de A3 gekomen (op weg naar huis van vakantie adres), oude borden staat nog Arheim op, de nieuwe borden vermelden Arnhem.
Beide worden nog door elkaar gebruikt. Bij vernieuwing verdwijnt dus Arnheim.

Mvg, Johan