Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: Auw!  (gelezen 4820 keer)

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3340
    • Mijn van-alles website
Re: Auw!
« Reactie #15 Gepost op: 04 augustus 2022, 22:04:23 »
Eigenlijk geen idee hoe ‘t technisch werkt haha.
Nou, dan vast niet met lucht, want die zijn hypergevoelig ;) . Zolang ze bij treinen nooit op het idee komen er lichtsluizen voor te gaan gebruiken, zoals de laatste 15 jaar of zo bij overhead-deuren gebruikelijk is, is er niets aan de hand (dat is bij overhead-deuren namelijk een veel voorkomende storingsbron, omdat elke vervorming van de balg waar de lichtstraal in zit, de deur laat weigeren. Als je mazzel hebt gaat 'ie nog in dodemans-bediening naar beneden (sluitknop indrukken en ingedrukt houden tot volledig gesloten)).
Nouja betere info voor de vertrekkende treinen?
Heeft geen zin, mensen zijn domme kuddedieren.
Maar echt.
Overal staat de info, op hun telefoon, op de CTA op de trein.
En nog vragen ze of “deze trein naar ….” gaat.
Klopt. Maar dat is wat anders dan het aantal treinen én de reistijd vermelden. Dinsdag nog een Amerikaan die even de kluts kwijt was en vroeg welke van de twee treinen die er stonden de Intercity direct was. Dat was aan de kant van de hellingbanen die het dichtst bij de vertrekhallen liggen, waar de schermen enorm aan het zicht onttrokken worden door pilaren en weet ik wat, dus z'n vraag vond ik niet zo raar.

Ik wees op degene waar hij het dichtste bij stond en waarvoor net gefloten was en dat 'ie beter niet meer in kon stappen.

Echt een beetje verbouwereerd keek 'ie even rond: je moet niet vergeten dat Nederland, en eigenlijk Europa, totaal wereldvreemd OV kent voor Amerikanen en Canadezen. In hun land is een trein of bus missen een garantie voor (heel) lang wachten.
Toen bleek dat 'ie helemaal niet naar Amsterdam CS moest, maar naar Amsterdam Sloterdijk. Maar voor beide bestemmingen gaat op dat daar zoveel treinen per uur heen gaan dat rennen echt niet nodig is en dat het eveneens nogal zinloos is om persé al je bagage de trappen van een dubbeldekker op en af te slepen (of, bij Sprinters, ICR, Koplopers: door het gangpad te slepen) voor die 6 tot 9 minuten of zo dat je in de trein zit.

Ik geef je echt geheel gelijk dat de gemiddelde reiziger (en de Nederlandse reiziger aan kop) echt oliedom is, maar na het kopen van een kaartje even op de automaat tonen hoeveel treinen er naar je bestemming gaan en dat je dus níet hoeft te haasten, zou misschien best kunnen helpen.
Zelfs voor de 10 minutentrein rennen mensen nog.
Mwah, 10 minuten kan best veel verschil maken. Maar zelfs als een metro elke 55 seconden gaat, zoals ik in Kyiv meemaakte, rennen mensen nog de roltrap af (daar komt wel wat mentaliteit uit de Sovjet-tijd bij kijken, mensen lopen daar sowieso heel snel en botsen geregeld tegen je aan, maar het is er normaal). Met wat mazzel is er iemand die het aandurft z'n voet tegen de deuren te zetten zodat de metro nog niet weg kan: dat is daar best link, want de stations barsten van het personeel en een dergelijke daad wordt daar beschouwd als het in het gevaar brengen van 'het systeem'. Al sta je net 5 seconden stil in een tunnel, dan roepen de bestuurders al om dat de trein voor ze de oorzaak is van de vertraging.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7805
Re: Auw!
« Reactie #16 Gepost op: 05 augustus 2022, 09:28:38 »
Ik geef je echt geheel gelijk dat de gemiddelde reiziger (en de Nederlandse reiziger aan kop) echt oliedom is, maar na het kopen van een kaartje even op de automaat tonen hoeveel treinen er naar je bestemming gaan en dat je dus níet hoeft te haasten, zou misschien best kunnen helpen.
Wat is dat toch altijd bij dat trappen naar he OV en nu dus ook al reizigers?

Laten we vooral het initiatief helemaal weghalen bij de reiziger. Maken we er nog meer kuddedieren van.
Kleine moeite om een reiziger ook zelf even te laten nadenken en te kijken wanneer er een trein naar zijn of haar bestemming gaat. Daar hebben ze de CTA bakken voor en de gele vertrekstaten. Kleine moeite en zo uitgezocht wanneer de treinen gaan.
En leuk bedacht om ook nog eens reisinformatie te tonen op de automaat. Echt handig voor die rij die ook nog staat te wachten.
Gr.
Eric

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3092
    • SpoorObjecten
Re: Auw!
« Reactie #17 Gepost op: 05 augustus 2022, 09:43:37 »
Oh geweldig.

Even printje maken, heeft iemand nog een VIRM staan waar een hand en tas uit moet steken/  :laugh: :laugh:


Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Auw!
« Reactie #18 Gepost op: 05 augustus 2022, 09:54:52 »
Ook in 1 op 1 dan Mitchel  ;D
(In de lijn van de vingers die je op de portieren/kofferbakklep van je auto kan plakken)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Auw!
« Reactie #19 Gepost op: 05 augustus 2022, 10:14:13 »
Kleine moeite om een reiziger ook zelf even te laten nadenken en te kijken wanneer er een trein naar zijn of haar bestemming gaat. Daar hebben ze de CTA bakken voor en de gele vertrekstaten. Kleine moeite en zo uitgezocht wanneer de treinen gaan.
Het punt is dat er reizigers zijn die incidenteel met de trein reizen. Die zijn onzeker. En dat is niet alleen in de tijd van de CTA. Ik heb nog meegemaakt dat in den Haag HS de bordjes werden opgehangen door een perronknecht. Die hing dan een bordje op met: Sneltrein Amsterdam CS. En daar hing dan nog een onderbordje aan: stopt ook in Leiden. Waren er nog mensen die vroegen: stopt deze trein in Leiden?

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3340
    • Mijn van-alles website
Re: Auw!
« Reactie #20 Gepost op: 05 augustus 2022, 17:25:27 »
Wat is dat toch altijd bij dat trappen naar he OV en nu dus ook al reizigers?
Tja, ik zit er dagelijks in, zie wat voor chaos het is op Schiphol, mede dankzij de gebrekkige informatievoorziening van NS (nee, ik heb net niet over vertragingen en omroepberichten, maar hun inconsequente manier van stationsnaam-vermelding) én hoeveel gebrek aan verstand de gemiddelde reiziger heeft. De hele dag vastgeplakt aan die telefoon, maar als er stront aan de knikker is, zijn ze over het algemeen te dom om het zelf uit te zoeken.

Ik ben er afhankelijk van en lach me suf voor de 108 euro die ik per maand betaal om heen en weer naar m'n werk te gaan: iedereen maar zeuren over de brandstofkosten. Maar het gros van de reizigers is gewoon tja... sorry, dom.

Je zou echt eens een uurtje op Schiphol of zo moeten gaan kijken om te merken wat voor domme vragen reizigers stellen: laatst nog, er komt een man de hellingbaan af, loopt naar de trein waar ik al in zit en kijkt op de CTA: ik zie 'm zo'n knikje met z'n hoofd maken van 'ah, dit is de goede' en instappen.
Een paar seconden nadat de deuren dichtgegaan waren, deed hij ze weer open en vroeg aan een van de gehele hesjes 'Waar gaat deze trein naartoe?'

Ook in de bus naar m'n werk: dat ding heeft in goed wit op zwart 'Schiphol Airport via knooppunt Noord' op de voorkant staan. Nou, tien tegen één dat er bijna dagelijks mensen aan komen die heel nadrukkelijk omhoog naar de lijnfilm kijken, dan instappen en vragen of 'ie naar de luchthaven rijdt...
Idem voor de rit zelf: de 181 verandert op knooppunt Noord in de 186 of iets anders en rijdt door naar de luchthaven.
De andere kant op, met de 180, idem: die wisselt bij P30 van nummer en rijdt door naar de luchthaven. Dat wordt in beide gevallen duidelijk omgeroepen in de bus, in twee talen zelfs.

Nou helpt het zeker niet mee dat 9292 dat niet begrijpt en stoïcijns vol blijft houden dat je er op die punten uit moet om over te stappen op een andere bus (die waar je dus net uit gekomen bent), maar ik snap niet waarom je, als je in een voor jou onbekende bus gestapt bent, je ogen en oren niet open houdt. Want het gebeurt geregeld dat bij de korte wachttijd op die punten er passagiers naar voren komen en vragen of hij doorrijdt naar de luchthaven... De toeristen kan ik dat niet kwalijk nemen, want die volgen vaak 9292, maar die vragen het vaak aan medereizigers, in plaats van de chauffeur naar de bekende weg te vragen.

En een tijdje terug nog in de ochtend. Een echtpaar dat op het vliegtuig zou stappen: bij uitstappen op Schiphol loopt de vrouw naar het ICD-paaltje op het perron, dat buiten dienst toont (rood lampje) en een groot geel scherm met 'Buiten dienst' erop. 'Gert, we moeten ff uitchecken!' Roept ze naar haar gezelschap.
Haar gezelschap probeerde nog: 'Volgens mij moet dat boven...' maar ze bleef volharden. En maar wrijven met dat kaartje... 'Godverdee, dat ding doet het niet!' Tja... echt. 4 jaar terug, toen ik in Kyiv op vakantie was, heb ik met enorme verbazing naar het betalen daar gekeken: een RFID-systeem, net als hier, maar betalen met je telefoon, bankpas én QR-code (de lijn die dat gebruikte heb ik zelf alleen niet gezien) kon daar ook. En vooral die RFID-kaart: iedereen, ie-der-een begreep dat gewoon. En nee, er zat daar echt geen sticker met 'kaart hier' op die poortjes...
Kleine moeite om een reiziger ook zelf even te laten nadenken en te kijken wanneer er een trein naar zijn of haar bestemming gaat. Daar hebben ze de CTA bakken voor en de gele vertrekstaten. Kleine moeite en zo uitgezocht wanneer de treinen gaan.

En leuk bedacht om ook nog eens reisinformatie te tonen op de automaat. Echt handig voor die rij die ook nog staat te wachten.
Ja, je denkt wederom vanuit de verkeerde persoon: Europese reizigers snappen het vaak wel. Het zijn Amerikanen en Canadezen die het niet gewend zijn dat er zóveel OV is dat overal en nergens heen gaat en daarom gaat rennen als 'hun' trein er al staat en er al gefloten is.
Als de kaartautomaat alleen maar iets toont als 'Next 60 minutes: 8 trains to Amsterdam CS: Don't hurry!' of iets dergelijks, ben je er al. En dat hoeft niet achteraf, de wachttijd voor het printen van die kaartjes is lang genoeg.
Ik vind de kaartautomaten niet geweldig, maar dat is niet de grootste bron (ook dáárvoor zouden ze eens in Kyiv moeten gaan kijken, die hele automaat heeft looplicht-pijlen die je stap voor stap door het proces loodsen).

Die CTA's, of beter, de info erop zijn precies de bron van het probleem: heel veel stations worden, om mij onduidelijke redenen, verkeerd afgekort sinds de aanwijzers met die losse bordjes verleden tijd zijn. Een trein die (vroeger) bij Amsterdam Sloterdijk en Amsterdam Lelylaan stopte, werd dan aangeduid met Amsterdam-, -Sloterdijk, -Lelylaan, zodat duidelijk was dat dat Amsterdam Sloterdijk en Amsterdam Lelylaan was.

Amsterdam Sloterdijk heet sinds die beeldscherm-CTA's ineens 'Sloterdijk', Amsterdam Bijlmer Arena alleen maar Bijlmer Arena en Purmerend Weidevenne ineens 'Weidevenne' (idem voor Purmerend Overwhere trouwens).
Amsterdam Zuid heet ineens 'Amsterdam Z.': Dat zou niet zo'n punt hoeven zijn als Amsterdam CS nog gewoon 'CS' er achter had staan, maar omdat dat weer afgekort wordt tot 'C.' kun je er vergif op innemen dat Duitsers geregeld een trein naar Zuid nemen, omdat tja... 'Z = Zentrum'.

Maar het ergste: op de kaartjes die al die toeristen kopen, staat het dan wél weer voluit: snap je hoe extreem verwarrend dat is? Geregeld zie ik toeristen op Schiphol bij het grote vertrekbord turen naar 'hun' trein, die ze niet vinden omdat de stationsnaam er niet op staat, want die wordt, ook dáár, afgekort.
In de Sprinters wordt dan, om het nóg erger te maken, in plaats van alleen de eindbestemming om te roepen door die automatische stem een rijtje stations opgedreund waar er een paar in ontbreken, pas naarmate de rit vordert komen er ook stations tussenin bij, maar het zijn ze nog steeds niet allemaal: dat vind ík als doorgewinterd reiziger al lastig, maar probeer je eens in te denken hoe dat voor toeristen is: zij horen 'hun' station niet en dat leidt geregeld tot paniekerige vragen of ze wel in de goede trein zitten.

Iedereen die zich afvraagt: leg dat eens bij NS neer in plaats van alleen maar te klagen, daar ben ik ook mee bezig.

Tot zover...

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
Re: Auw!
« Reactie #21 Gepost op: 05 augustus 2022, 18:42:03 »

Iedereen die zich afvraagt: leg dat eens bij NS neer in plaats van alleen maar te klagen, daar ben ik ook mee bezig.



Mooi initiatief.  (y)
Jeroen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Auw!
« Reactie #22 Gepost op: 05 augustus 2022, 23:03:36 »
Amsterdam Sloterdijk heet sinds die beeldscherm-CTA's ineens 'Sloterdijk', Amsterdam Bijlmer Arena alleen maar Bijlmer Arena en Purmerend Weidevenne ineens 'Weidevenne' (idem voor Purmerend Overwhere trouwens).
Amsterdam Zuid heet ineens 'Amsterdam Z.': Dat zou niet zo'n punt hoeven zijn als Amsterdam CS nog gewoon 'CS' er achter had staan, maar omdat dat weer afgekort wordt tot 'C.' kun je er vergif op innemen dat Duitsers geregeld een trein naar Zuid nemen, omdat tja... 'Z = Zentrum'.
Dat vind ik nou geen echt probleem. Sloterdijk is duidelijk, er bestaat geen Rotterdam Sloterdijk, er bestaat ook geen station Groningen Bijlmer Arena en ook geen Leeuwarden Overwhere.
En die Duitsers, als wij in Duitsland zijn verwachten ze dat je Duits spreekt. Dus wat mogen we verwachten als een Duitser in Nederland is? Ze zouden op zijn minst kunnen weten dat wij Centrum met een C schrijven.

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1095
  • The perfect is the enemy of the good
Re: Auw!
« Reactie #23 Gepost op: 05 augustus 2022, 23:27:20 »
Hmn ik vind het best absurd, die afgekorte namen. Waarom dan niet gewoon  "Zuid" als stationsnaam? Misschien vonden ze dat dan het absurde te duidelijk zichtbaar werd. Niet de oude bakens verzetten, is al eeuwenlang gezond verstand.
Dat dit tot dagelijkse paniek leidt kan ik me voorstellen, dat NS niet zo snel mogelijk ingrijpt, niet.
En absoluut, buitenlanders mogen best even de moeite doen om Nederlandse plaatsnamen te herkennen.
Waarom noemen wij op de snelwegborden Keulen "Köln", terwijl aan de andere kant van de grens Arnhem doodleuk "Arnheim" genoemd wordt? Hadden we die oorlog nou gewonnen of stiekem toch niet?

Trouwens, Menno, wat je dus heel vaak ziet is dat mensen analfabeet zijn. Diep triest, maar NS niet aan te rekenen.
« Laatst bewerkt op: 05 augustus 2022, 23:33:52 door clickmaniac »

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3503
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Auw!
« Reactie #24 Gepost op: 05 augustus 2022, 23:37:03 »
Op de A3 zie ik overigens alleen maar borden Arnhem staan. Alleen op de A2 weet ik nog een verdwaald bord met Arnheim.
Overigens is het al lange tijd gebruik dat plaatsnamen in de desbetreffende landstaal worden aangeduid.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
128* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1217
  • Southern....de oude dan
Re: Auw!
« Reactie #25 Gepost op: 06 augustus 2022, 09:10:57 »
Vroeger was het allemaal beter toch; in de sprinter (toen nog gewoon stoptrein geheten) van Leiden (nog geen -Centraal) naar den Haag riep de conducteur gewoon: DE LAAN! bij LNOI....... ;D

Grtz Gerard

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3092
    • SpoorObjecten
Re: Auw!
« Reactie #26 Gepost op: 06 augustus 2022, 10:36:59 »
Was dat die stoptrein waar geen airco in zat?  :-X

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 6338
Re: Auw!
« Reactie #27 Gepost op: 06 augustus 2022, 10:42:52 »
Mooie theevisite hier. Ik ga maar weer eens wat bouwen  :D
« Laatst bewerkt op: 06 augustus 2022, 10:45:07 door Pauldg »
Boomshanka!

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8038
  • Spoor N
Re: Auw!
« Reactie #28 Gepost op: 06 augustus 2022, 11:01:02 »
als Amsterdam CS nog gewoon 'CS' er achter had staan, maar omdat dat weer afgekort wordt tot 'C.'
Amsterdam CS bestaat al 20 jaar niet meer, het is Amsterdam Centraal en dat kort niet af als CS.

Waarom dan niet gewoon  "Zuid" als stationsnaam?
Welke van de 11 stations met Zuid in de naam bedoel je dan?

Waarom noemen wij op de snelwegborden Keulen "Köln", terwijl aan de andere kant van de grens Arnhem doodleuk "Arnheim" genoemd wordt?
Zodat ze snel het land uit zijn.  ;D

Mooie theevisite hier. Ik ga maar weer eens wat bouwen  :D
Inderdaad, morgen eens kijken of die autoplamuur echt zo goed is als ik hier las.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4257
    • Filmpjes op YouTube
Re: Auw!
« Reactie #29 Gepost op: 06 augustus 2022, 11:10:53 »
Laten we het positief bekijken, de topic-starter heeft hier zonder veel moeite wel een oud plaatje neergekwakt en verder geen gegevens vermeld. Ondertussen hebben we wel bijna 2 pagina's vol. Toch reeds.

Ik nomineer hem voor de ZOT-award!

ZOT = Zomer Overlevings Topic. Award uit te reiken aan de persoon die een topic start waarmee we het uit kunnen zingen tot start modelbouw-seizoen. Criteria voor topic is wel dat je nagenoeg geen moeite hoeft te doen (daar is het immers veel te warm voor) en er in je openingstopic wel bij zet dat een comment volgens jou overbodig is. De rest moet het wel snappen natuurlijk ;-)
« Laatst bewerkt op: 07 augustus 2022, 15:43:42 door Reinout van Rees. Reden: Naam weggehaald »
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT