Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frank 123
Vandaag om 17:40:31
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 17:01:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan!
Vandaag om 16:44:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:43:58
Haandrecht materieel door AB 7216
Vandaag om 16:41:36
Einde Koemo ballast ??? door Frank 123
Vandaag om 16:37:43
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 16:35:01
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door LMX
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door sdz1976
Vandaag om 16:08:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door Falkenberg
Vandaag om 14:43:38
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:41:33
Openen Lima Hondekop door Pauldg
Vandaag om 13:08:22
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door JeroenM.
Vandaag om 10:24:06
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
  

Auteur Topic: Piko 2015, RailCom en rijgedrag problemen.  (gelezen 5923 keer)

VvKan

  • Gast
Re: Piko 2015 en RailCom....
« Reactie #15 Gepost op: 29 juli 2022, 10:00:31 »
De booster doet niks anders dan dat signaal wat binnenkomt op de sniffer ingang, versterken en de railcom informatie terugsturen.
Ik denk dat we het over 2 verschillende sniffers hebben.  Ik heb het over de sniffer op de Z21, en jij hebt het over de sniffer ingang op de booster, die het signaal versterkt.  Wat bij Lenz de CDE is.
Maar aan welke uitgang van de Z21 is die dan aangesloten ? (vraag aan Gerke)

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2276
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Piko 2015, RailCom en rijgedrag problemen.
« Reactie #16 Gepost op: 29 juli 2022, 10:09:00 »
Booster kan ik met aparte schakelaar aan- en uitzetten. Dat heeft geen enkele invloed op het rijgedrag.

Van Piko 0 inhoudelijke reactie. Telefonisch alleen wat met CV's gerommeld. Daarna ingestuurd en de laatste software op de nieuwe decoder ontvangen.

Zoektocht naar de C4 begint...
Met groet,

Ger.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2276
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Piko 2015, RailCom en rijgedrag problemen.
« Reactie #17 Gepost op: 29 juli 2022, 11:51:47 »
Zo, C4 is eruit.

Zit onder de motor. Dus loc slopen. Maar met wat beleid prima te doen. Let bij het terug plaatsen van het onderste gewicht erop dat die maar op 1 manier past!

Morgen in de gelegenheid om de loc weer te testen. Nu op via de rollenbank aan de programmer. Alles werkt nog...




Met groet,

Ger.

VvKan

  • Gast
Re: Piko 2015, RailCom en rijgedrag problemen.
« Reactie #18 Gepost op: 29 juli 2022, 12:21:56 »
Mocht het (hopelijk) wel werken, maar nog niet tot volle tevredenheid, dan wordt in dat Duitse verhaal aangeraden nog meer weg te halen, condensatoren en smoorspoelen dacht ik.
Maar eerst graag verslag van hoe het nu is  (y)

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2276
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Piko 2015, RailCom en rijgedrag problemen.
« Reactie #19 Gepost op: 29 juli 2022, 13:20:10 »
Yes. Morgen in de loop van de dag is bericht te verwachten. Over de rest weghalen moet ik nog even verder lezen. Las ook dat met het weghalen van C4 decrest al buiten werking staat, dacht ik. Maar dat moet ik nog even teruglezen.
Met groet,

Ger.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2276
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Piko 2015, RailCom en rijgedrag problemen.
« Reactie #20 Gepost op: 29 juli 2022, 17:13:24 »
Voor de volledigheid nog even verder gelezen. Wat Veroniek al aangaf: er kunnen inderdaad meer condensatoren uit. Alleen C3 blijft. Dus C1, C2, C4 en C5 kunner er nog uit. Dat heb ik nog niet gedaan.

Morgen eerst zonder C4 testen.
Hieronder de post (in het Duits) waarop ik mij baseer:







Met groet,

Ger.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2276
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Piko 2015 en RailCom....
« Reactie #21 Gepost op: 29 juli 2022, 21:58:33 »
Ik denk dat we het over 2 verschillende sniffers hebben.  Ik heb het over de sniffer op de Z21, en jij hebt het over de sniffer ingang op de booster, die het signaal versterkt.  Wat bij Lenz de CDE is.
Maar aan welke uitgang van de Z21 is die dan aangesloten ? (vraag aan Gerke)

Mij is niet bekend dat de Z21 een sniffer heeft. Ik heb het inderdaad over de sniffer van de booster.
Met groet,

Ger.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2276
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Piko 2015, RailCom en rijgedrag problemen.
« Reactie #22 Gepost op: 31 juli 2022, 10:09:10 »
Verwijderen van C4 heeft niet het gewenste resutaat opgeleverd, helaas. Nu gaan C1,C2, C4 en C5 er ook uit.

Ik houd jullie op de hoogte.
Met groet,

Ger.

VvKan

  • Gast
Re: Piko 2015, RailCom en rijgedrag problemen.
« Reactie #23 Gepost op: 01 augustus 2022, 23:12:13 »
Uiteraard hoop ik voor je, dat het verwijderen van de andere condensatoren en andere onderdelen gaat werken.
Toch bekruipt me het gevoel, dat dit geen resultaat biedt.   Waarom ?
Omdat er nog steeds geen idee is, hoe het komt, dat de loc zo verschillend reageert op de 2 secties.  Daar moet een oorzaak in te vinden zijn en, zoals ik al eerder heb gezegd, kan het bijna niet anders dan dat er op de ene sectie iets anders aangeboden wordt aan de decoder (wel werkend) dan op de andere (niet werkend).

Dus zelfs al komt er een werkende oplossing blijft het een zeer vreemde zaak.  Wat bij mij weer leidt tot een vraag:  met wat voor trafo of voeding voedt je de 2 verschillende secties, dus de Z21 en de booster ?

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2276
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Piko 2015, RailCom en rijgedrag problemen.
« Reactie #24 Gepost op: 02 augustus 2022, 03:37:04 »
Z21 met de originele, bijgeleverde voeding. De booster een vergelijkbare. Zal dat straks voor de zekerheid checken.

Wat ik vreemd vind is dat dat alle loc's niet alleen keurig hun Railcom uitwisselen, maar ook blijven rijden en reagwren lop commando's. Óók de Piko 2215. Ik blijf de loc verdenken. Afgelopen zaterdag een testmiddag gedraaid. Geen centje pijn.
« Laatst bewerkt op: 02 augustus 2022, 03:43:38 door Gerke »
Met groet,

Ger.

VvKan

  • Gast
Re: Piko 2015, RailCom en rijgedrag problemen.
« Reactie #25 Gepost op: 02 augustus 2022, 12:21:57 »
Ik blijf de loc verdenken.
Dat het hem in de loc zit is duidelijk.   Maar er blijft desondanks iets vreemds aan de hand.

Ik heb 2 stukken rail.  Die voedt ik beiden uit de booster, dus b1 en b2.   Ik zet de loc op beiden een keer neer.  Naar ik aanneem werkt alles en is er geen verschil.
Ik neem 2 stukken rail, maar sluit die aan op de Z21, dus z1 en z2.   Ik zet de loc op beiden een keer neer.  Naar ik aanneem werkt alles en is er geen verschil.   Maar is dat wel zo ?  Die vraag is nog niet concreet beantwoord.
Ik neem nu stuk b1 en stuk z1.  Rijdt de loc wel op b1 maar niet op z1 ? 
Ik neem nu stuk b1 en stuk z1 en rijdt van b1 naar z1:  probleem, loc schakelt geheel uit.  Staat er daarna nog wel spanning op z1 of is alleen de loc (decoder) uitgeschakeld ?

Vraag blijft open:  ligt het aan de aangeleverde spanning op b of z stukken of ligt het aan de overgang van b naar z .

In alle gevallen is er een verschil tussen de aangevoerde spanning/signaal of zijn er andere verstoringszaken (waar Bas ook een onbeantwoorde vraag over gesteld heeft), in ieder geval krijgt de decoder een ander signaal binnen of gebeurt er iets op de overgang.

Dus ik had graag wat antwoorden op de diverse vragen, anders blijft het echt alleen maar giswerk.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2276
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Piko 2015, RailCom en rijgedrag problemen.
« Reactie #26 Gepost op: 02 augustus 2022, 13:04:55 »
Hoi Veroniek,

Je bent me net voor.

De vragen die je stelt kan ik helaas alleen met giswerk beantwoorden. Wat ik wel middels een stukje hulpelectronica meetbaar heb is de railspanning. Die is in beide secties 17,3V. De kopse kanten van de railstaven op de overgang zijn van kunststof, dus via de wielen kortstondig de zaak kortsluiten is uitgesloten.
De Z21 en de Digikeijs booster zijn uit het boekje aangesloten. Voeding uit geschikte voedingen. Keurig gescheiden in aparte stroomkringen, om storingen te voorkomen. Meer kan ik er niet over zeggen.

Ik heb gisteren de overige condensatoren in de loc uit gesoldeerd. Allemaal eruit, op de C3 na. Daarbij baseer ik me dus op de ervaringen en uitkomsten van onderzoek door leden van het Duitse forum. Ik heb dus uiteindelijk besloten om blind op dat kompas te gaan varen:

Eerst C4 eruit. Geen succes.
Toen C1, C2 en C5 eruit. Zoals in dat draadje te lezen is. Het hoe en waarom was door de bewuste deelnemer ook niet meer precies te duiden omdat hij het zelf niet gedocumenteerd had.

Met de wetenschap dat Piko die dingen standaard (of eigenlijk ontstoorschakeling) op iedere recente loc printplaat frot en niet op de analoogstekker, ben ik het risico aangegaan.

Resultaat: de loc trekt zich nergrns meer iets van aan en luistert nu keurig naar de commando's die hij van de Multimaus krijgt. Net een aantal keren beide boostersecties bereden en geen centje pijn meer. Hetmaakt ook niet uit in welke sectie ik de loc op de rails zet. Alles werkt.

Blijkbaar veroorzaken de condensatoren dermate ruis dat het bij overrijden van de sectie te gortig is. En dan is het klaar.

Ik durf te stellen dat het probleem hiermee verholpen is.

Ik ga mee met de bijdrage op het Duitse forum dat het ontwerp van Piko prima werkt in een analoge omgeving maar niet in een digitale. Daarom ook de aangedragen oplossing: zet de condensatoren op de brugstekker. Prima voor analoog. Ga je digitaal: ben je gelijk van die dingen verlost. Bij Piko is dat destijds al aangedragen. Blijkbaar wil men er niets aan veranderen...

Ik ben nu mijn garantie op de loc kwijt en ik moet een nieuwe lichtgeleider voor een sluitsein dat de vele slachtpartijen niet overleefd heeft aanschaffen, maar de loc doet nu wat 'ie moet doen...
Blij mee.

Filmpje binnenkort op Youtube.

Dank iedereen voor het meedenken. Nu maar eens een 612 aanschaffen ter vergelijk....

Ik houd jullie op de hoogte....  ;)
Met groet,

Ger.

VvKan

  • Gast
Re: Piko 2015, RailCom en rijgedrag problemen.
« Reactie #27 Gepost op: 02 augustus 2022, 13:49:05 »
Dan is het bijna zeker, dat de "ruis" of verschil in signaal wat naar de decoder gaat, veroorzaakt wordt door de condensatoren.
 (y)
En is het eventueel aan deskundigen om nog te kijken, waarom dan die ruis op het stuk vanuit de booster niet tot problemen leidt en op het stuk van de Z21 wel.  Of op de overgang.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4049
Re: Piko 2015, RailCom en rijgedrag problemen.
« Reactie #28 Gepost op: 02 augustus 2022, 13:53:01 »
Nou in alle waarschijnlijk, onderdrukt de booster beter ruis dan de z21 dat doet. Dat wilt niet zeggen dat er iets mis is met de z21. Probleem is was nog steeds die trein.

Citaat
Resultaat: de loc trekt zich nergrns meer iets van aan en luistert nu keurig naar de commando's die hij van de Multimaus krijgt. Net een aantal keren beide boostersecties bereden en geen centje pijn meer. Hetmaakt ook niet uit in welke sectie ik de loc op de rails zet. Alles werkt.
(y)

Citaat
zet de condensatoren op de brugstekker. .....Bij Piko is dat destijds al aangedragen. Blijkbaar wil men er niets aan veranderen...
Dat kost geld en vooral moeite. Zo'n brugstekker printje met condensators in kwestie zal vast niet zo heel duur zijn, maar alles er om heen wel. Je moet al je basisprinten van al je modellen aanpassen, dat valt dan ook nog wel mee omdat je alleen de condensators niet hoeft mee te bakken. En je moet een nieuwe pcb in die lok zetten. Dit kan best veel gevolg hebben om de complete printenproductie. Documentatie van alle relevante modellen moeten worden aangepast, waarschijnlijk kan Piko hun artikelnummers ophogen etc...

Zelf zou ik gewoon die condensators niet bestucken en gewoon dezelfde brugstekker meeleveren. Zonder condensators rijden ze ook  ;D

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2276
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Piko 2015, RailCom en rijgedrag problemen.
« Reactie #29 Gepost op: 02 augustus 2022, 13:54:55 »
Op de overgang van twee kanten info, dus mogelijk dat dat een rol speelt i.c.m. de ontstoorschakeling.
Met groet,

Ger.