Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 00:19:14
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
19 Toen door Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door T.Spat
24 april 2024, 22:56:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
24 april 2024, 22:43:55
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakeld niet door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Aachenau West door wob
24 april 2024, 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
24 april 2024, 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
US diorama in H0 door Wim Vink
24 april 2024, 21:20:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Station Roodeschool door Huup
24 april 2024, 20:27:09
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
24 april 2024, 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
24 april 2024, 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
24 april 2024, 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
24 april 2024, 15:22:42
  

Auteur Topic: Piko 2015, RailCom en rijgedrag problemen.  (gelezen 5955 keer)

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2276
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Piko 2015, RailCom en rijgedrag problemen.
« Gepost op: 28 juli 2022, 00:21:17 »
Hoi allemaal,

Ik blijf aan het sodemieteren met mijn Piko 2015. Na eerst steeds stil te vallen bij het overrijden van een booster/centrale scheiding heb ik de wielen aan de binnenzijde blank geschuurd. Er is iets verbetering, maar nog niet zaligmakend. Qua RailCom is het nog steeds een zooi.
Dan weer wel een terugkoppeling, dan weer niet.

Het merkwaardige is dat de loc het in de booster sectie goed doet. En niet in de centrale sectie. Valt de loc stil lijkt het alsof deze stroomloos staat. Nu komt de crux: op het moment dat een andere loc over de eerder aangehaalde scheiding rijdt doet de 2015 opeens kortstondig weer mee: verlichting aan, geluid komt bij. Zodra de loc die over de scheiding rijdt deze geheel gepasseerd is stopt de 2015 er weer abrupt mee.
Ik krijg er de vinger niet achter. De 2015 is de enige loc die dit merkwaardige probleem heeft. Zelfs het Piko neefje uit de 2200 serie, ook uitgerust met Pikosound (4.1) doet het perfect.

Centrale: Z21.
Booster: Digikeijs DR5033 via de snifferingang verbonden, kortsluit/ompoling actief.
Op beide secties nagenoeg gelijke spanning: om en nabij de 17,3V.

Weet iemand wat er aan de hand kan zijn?

Ik lees het graag....


« Laatst bewerkt op: 28 juli 2022, 15:08:31 door Gerke. Reden: Titel aangepast: dekt de lading van het probleem beter. »
Met groet,

Ger.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4060
Re: Piko 2015 en RailCom....
« Reactie #1 Gepost op: 28 juli 2022, 08:51:05 »
Zitten de stroomafnemers links en rechts op dezelfde plek? Om een of andere duistere reden hebben sommige loks afname links voor en rechts achter. Deze vallen dan uit op scheidingen tussen booster circuits.

Je kan railcom ook uitzetten in de Z21. Ik vermoed dat dit probleem er niet door wordt veroorzaakt. Maar als je het uitzet, kan je het uitsluiten.

Dan kan ik nog een ding bedenken.
Citaat
kortsluit/ompoling actief.
Waarom staat dit aan? Het kan wel eens voorkomen dat een loc dusdanig hoge piekstromen trekt, dat ze bij sommige keerlus modules een ompoling kunnen triggeren. Ik heb nog niet gelezen dat digikeijs apparatuur daar ook last van had.

Ik ga even in de dataheet duiken.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2276
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Piko 2015 en RailCom....
« Reactie #2 Gepost op: 28 juli 2022, 10:23:15 »
Hoi Bas,

Nieuwe tips, ik ga meten.

Wat de ompoling betreft: voor de zekerheid. Geen idee of de booster daadwerkelijk ompoolt. Zoals al aangegeven, met geen enkele loc gedoe, alleen met deze...

Grt,

Ger.
Met groet,

Ger.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2276
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Piko 2015 en RailCom....
« Reactie #3 Gepost op: 28 juli 2022, 10:40:17 »
Gemeten. Alles zit aan de goede kant. Ik heb de RailCom op zowel de Z21 als op de loc via CV 28 uit gehad. Kanalen aan- en uitgezet. Zonder resultaat. Ook de wielen verangen  dus geen ASB's meer...
Met groet,

Ger.

VvKan

  • Gast
Re: Piko 2015 en RailCom....
« Reactie #4 Gepost op: 28 juli 2022, 11:29:02 »
test om te kijken wat er (niet) gebeurt:
Zet de loc in de boostersectie en laat hem rijden, niet te hard.
Pak de loc op en zet hem in de centrale sectie, of misschien nog beter, op een apart stukje rail direct verbonden aan de uitgang van de centrale.
Wat gebeurt er, wat doet de loc ?

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2276
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Piko 2015 en RailCom....
« Reactie #5 Gepost op: 28 juli 2022, 13:55:54 »
Hoi Veroniek,

Het is vrij basaal: in de boostersectie probleemloos.
In de centrale sectie: "dood". En dat blijft 'ie. Optillen heeft geen effect. Zet ik 'm echter weer in de boostersectie op het spoor komt het ding weer tot leven.

Het lijkt erop dat het powerpack nog "leeg" gereden wordt bijnhet binnenrijden van de centralesectie en dan is het klaar.

Het vreemde is dat de booster in feite "dom" is en via de sniffer aansluiting de info van de Z21 krijgt...

En zoals al eerder aangegeven: dit is de enige loc die moeilijk doet.

Met groet,

Ger.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2276
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Piko 2015, RailCom en rijgedrag problemen.
« Reactie #6 Gepost op: 28 juli 2022, 15:22:11 »
In mijn bijna wanhoop kwam ik dit draadje tegen:

https://www.stummiforum.de/t167923f21-Piko-Kondensator-C.html

Jullie begrijpen dat ik nu heel nieuwsgierig ben of de 2015 ook deze condensator heeft en zo ja, waar deze zit. Ik heb de lok al eens open gehad maar vond 'm erg vol geprakt. Dus weer netjes dicht gedaan. Iemand een idee óf, en als, wáár dat ding zit? Slechter kan het niet worden, zeg maar...
Met groet,

Ger.

VvKan

  • Gast
Re: Piko 2015 en RailCom....
« Reactie #7 Gepost op: 28 juli 2022, 15:23:21 »
Om verder te kunnen komen, mag ik concluderen:

- al je andere loc's rijden in zowel je Z21 sectie als in je booster sectie, en ook de overgangen zijn geen probleem

- alleen de probleemloc rijdt wel in de boostersectie, maar totaal niet in de Z21 sectie

Als dat zo is, staat er "dus" op de boostersectie een ander signaal dan op de Z21 sectie.
Nu zeg je, dat de booster via de snifferingang is aangesloten.  Normaal, lijkt mij, is een sniffer bedoeld om te zien, of er ook een andere signaalgever aangesloten is, die juist NIET met de baan verbonden is.  Misschien zit hier een probleem.  Waarom weet ik niet, en ook niet waarom dan alleen deze loc daar fout op reageert.

Test: booster er af en alleen de Z21.  Wat doet de loc ?  Test 2:  booster anders aansluiten, dus niet via de sniffer.  Test 3: draadjes van de booster naar de sniffer omwisselen.

Het voorlopig enige wat in me opkomt is, dat deze loc misschien teveel over de snifferingang trekt, aan stroom, waardoor de centrale uitschakelt. Maar dat klopt dan weer niet met wat je zegt over het bijplaatsen van een andere loc, waar bij de overgang dan weer wel werkzaamheid optreedt. Ik zat ook nog te denken aan ABC, maar dat kan niet, want dan zouden de functies nog wel wekzaam blijven.

Kortom: ik weet het ook niet.

Een reset van de loc misschien iets ?  Of het uitlezen van de CV's en vergelijken met een wel werkzame loc ?

VvKan

  • Gast
Re: Piko 2015, RailCom en rijgedrag problemen.
« Reactie #8 Gepost op: 28 juli 2022, 15:33:45 »
Ik heb even gelezen wat er op de verwijzing over de C4 geschreven staat.  Als dat mogelijk een oplossing is, het verwijderen van in ieder geval de C4, dan moet die op de print terug te vinden zijn (gezien alle foto's).
Een duidelijke foto van jouw loc zou kunnen helpen de C4 te vinden.  Die zit dus niet oop de decoder, maar op de print in de loc zelf.  Voor de duidelijkheid zou je de decoder er eerst even uit kunnen halen.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4060
Re: Piko 2015 en RailCom....
« Reactie #9 Gepost op: 28 juli 2022, 16:39:56 »
Citaat
Als dat zo is, staat er "dus" op de boostersectie een ander signaal dan op de Z21 sectie.
Dit is niet waar.

Citaat
Normaal, lijkt mij, is een sniffer bedoeld om te zien, of er ook een andere signaalgever aangesloten is, die juist NIET met de baan verbonden is.
Dit is niet waar.

De booster doet niks anders dan dat signaal wat binnenkomt op de sniffer ingang, versterken en de railcom informatie terugsturen. Dat laatste kan niet met de B-bus aansluiting die ook op de Z21 zit.

Dit staat gewoon allemaal in de handleidingen die ik vandaag heb gelezen, Veroniek.



Ik heb een nieuwe ingeving. In het verleden is gebleken dat esu LoPi 5 decoders (en wss dus ook LoSo 5) erg gevoelig zijn voor elke vorm van ruis. Het kan zijn dat er meer ruis zit op de draden die uit de Z21 komen dan de draden achter de booster.

De raisldraadjes die uit je Z21 naar de rails en naar de sniffer ingang gaan, hangt daar nog iets anders aan zoals accesoire decoders oid? Staan er ook nog elders loks op de baan of rijtuigen met verlichting.

Nu geloof ik niet dat de booster zelf het signaal van de Z21 vervuilt, maar om toch dingen uit te sluiten. Koppel de booster eens los en kijk dan of je lok dan wel wilt rijden op de Z21. Ik vermoed van niet.

Citaat
Jullie begrijpen dat ik nu heel nieuwsgierig ben of de 2015 ook deze condensator heeft en zo ja, waar deze zit
Het kan idd zijn dat de loc zelf het DCC signaal van de Z21 verrampineerd. Wel erg vreemd naar mijn mening. Van wat ik las, moet je C1, C2, C3 en C5 er af slopen. C3 moet blijven.

Ik kan je zo niet vertellen wat welke condensator is. Dan moet ik eerst weten welke decoder het exact betreft en dan moet ik internet afschuinen naar een schema.... als die al is vrijgegeven.

Je kan Piko klanten support misschien een mailtje sturen?

Mvg,

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2276
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Piko 2015, RailCom en rijgedrag problemen.
« Reactie #10 Gepost op: 28 juli 2022, 18:13:05 »
Hoi,

Ik heb de draden al gewisseld. Geen verandering. Ik ga er sowieso vanuit dat er baantechnisch niets aan de hand is.

Ik heb tich vetschillende loc's, Philo, Mesu, Liliput, you name it. Allemaal voorzien van Esu Lok sound 4, 5. Micro, Nano alles werkt prima. Een MK 8100 doet het fantastisch. Ik blijf het op een loc probleem houden.

Loc is al terug geweest, nieuwe decoder (Piko sound, laatste versie) erin. Probleem meermaals bij Piko aangekaart, filmpjes gestuurd, telefonisch contact gehad, alles.

Ik ga die condensator maar eens opzoeken. Die Deen verzameld inmiddels foto's met de locatie van dat ding. Ik las dat er één specifieke eruit moet.


Met groet,

Ger.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2276
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Piko 2015, RailCom en rijgedrag problemen.
« Reactie #11 Gepost op: 28 juli 2022, 18:26:26 »
Ik verdenk de loc ook van het verminken van het DCC singaal.
Met groet,

Ger.

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3745
  • de hondsrug baan
Re: Piko 2015, RailCom en rijgedrag problemen.
« Reactie #12 Gepost op: 29 juli 2022, 09:09:40 »
Hoi Gerke,

Heb dit draadje eens door gelezen en vraag mij toch af waar zit het probleem , zijn het de nieuwe decoders van piko  of wat anders.
Heb totaal geen verstand van elektronica maar bij  ons begonnen de problemen met de piko 1100 de lok ging soms stuurloos rijden de verlichting ging knipperen
Was alleen te stoppen door de stopknop in te drukken  (ECOS 2) , of het geluid gaf aan te rijden terwijl te lok stilstond heb een ander exemplaar gekregen van Wim Wolters
maar af en toe heeft de lok kuren , maar waar ik dus aan denk is het mogelijk dat de centrale een update nodig heeft , bij ons loopt het ook wat achter en weten niet hoe het precies moet.

mvgr Evert en Bas 

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7813
Re: Piko 2015, RailCom en rijgedrag problemen.
« Reactie #13 Gepost op: 29 juli 2022, 09:20:57 »
Loc is al terug geweest, nieuwe decoder (Piko sound, laatste versie) erin. Probleem meermaals bij Piko aangekaart, filmpjes gestuurd, telefonisch contact gehad, alles.

Ik ga die condensator maar eens opzoeken. Die Deen verzameld inmiddels foto's met de locatie van dat ding. Ik las dat er één specifieke eruit moet.
En hebben ze dan nooit aangegeven of er een probleem was en zo ja welk?
Als hun eigen locs met eigen decoders al niet lekker lopen kan je je afvragen wat ze daar dan gedaan hebben.

En dat C4 verhaal is al lang een bekend euvel bij Piko locs. Een paar jaar terug heeft er in de DiMo een uitgebreid artikel gestaan over hoe het DCC signaal vervormd wordt door die condensator.
Eerste wat ik doe bij locs als ik een decoder inbouw is alle overbodige "troep" eruit halen. Scheelt een hoop ellende.
Gr.
Eric

VvKan

  • Gast
Re: Piko 2015, RailCom en rijgedrag problemen.
« Reactie #14 Gepost op: 29 juli 2022, 09:48:42 »
Ik heb tich vetschillende loc's, Philo, Mesu, Liliput, you name it. Allemaal voorzien van Esu Lok sound 4, 5. Micro, Nano alles werkt prima. Een MK 8100 doet het fantastisch. Ik blijf het op een loc probleem houden.
Wat is dan het specifieke verschil tussen deze loc's en de Piko ?  Ik vermoed, dat bij de andere loc's pas naderhand een decoder is ingebouwd en de Piko een klant en klaar model is.
Blijkbaar ligt het ook niet aan de vervanging door een nieuwe Piko decoder.  Dan is het verhaal over de C4 voorlopig het meest voor de hand liggend.  En, zoals eerder gemeld, slopen sommige mensen, waar ik me ook toe reken, alles uit een kant en klare loc wat ergens tussen de stroomafname van de wielen en de decoder (meestal niks) of tussen de decoder en de motoraansluiting zit (meestal condensatoren en smoorspoelen).

Blijft over het waarom er verschil is tussen het boostergedeelte en het Z21 gedeelte.  Geen idee.    Maar als ik er van uit mag gaan, dat in principe de omstandigheden op beide stukken hetzelfde zijn, blijft er alleen over, dat wel degelijk op het Z21 iets anders naar de loc gestuurd wordt als signaal dan op het booster gedeelte.
Dat "ruis" hier een rol kan spelen wordt aangetoond door de vermelding van ESU decoders, maar dat is juist in jouw geval irrelevant, want die werken wel goed.  Maar misschien heeft dat ook invloed op de Piko (ik verwacht van niet), wat weer tegengesproken wordt door het effect:  bij ESU allerlei problemen, bij PIKO totaal afschakelen van de decoder.

Dat zou weer kunnen duiden op het rondpompen van teveel energie naar de condensator, dus een soort overbelasting of kortsluiting. 

Het enige consistente in het geheel blijft het verhaal over de C4, maar dat is alleen omdat er (nog) niks anders als mogelijke oorzaak aangeduid is.

En zoals ik al eerder opperde, en door Bas herhaald is:  wat doet de loc op het Z21 stuk als de booster niet aangesloten is ?
En een bijkomende vraag:  schakelt alleen de loc uit of de hele Z21, dwz de baanuitgang van de Z21 ?