Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:26:35
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Prutsert
Vandaag om 22:15:54
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 22:09:31
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
Vandaag om 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
Vandaag om 21:21:53
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mark D.
Vandaag om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
  

Auteur Topic: NS ICR rijtuigen met diesel loks?  (gelezen 6462 keer)

Sibbesuisje

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
  • N-Spoorder, NS jaren 70 en historisch stoom
NS ICR rijtuigen met diesel loks?
« Gepost op: 16 July 2022, 10:28:21 »
Momenteel is er nogal een 'buzz' vanwege de nieuwe ICR uitgaven in H0. Nu ben ik zelf een 'NS diesel rijder', dus ik vroeg me af of ICR rijtuigen weleens door diesel loks werden getrokken. Voornamelijk in de eerste helft van de jaren '80.
Ik heb vooralsnog slechts 2 van zulke voorbeelden kunnen vinden, beiden redelijk uitzonderlijke gevallen:
- in 1992 reden een aantal 6400 loks met ICR materiaal vanwege werkzaamheden aan de bovenleiding (bron: railwiki, stuk over de inzet van 6400 materieel in 1992)
- In 1984 reed een DB 216 lok een afscheidsrit met een sleep met onder andere ICR materieel. (bron: stond een foto op pinterest)

Juist vanwege dat laatste voorbeeld vroeg ik me af of een combinatie van een DB216 met ICR materieel wel eens vaker voorkwam in de normale dienst regeling?

Mvgr,
Sander

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1177
Re: NS ICR rijtuigen met diesel loks?
« Reactie #1 Gepost op: 16 July 2022, 11:00:37 »
....of in de Ardennen express met een (duo) 55'ers van de NMBS, maar dat was dan niet op NL grondgebied. In de regel een reeks 27 van Maastricht tot Luik.

Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3862
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: NS ICR rijtuigen met diesel loks?
« Reactie #2 Gepost op: 16 July 2022, 11:29:52 »
In de jaren '80  werd één tot twee keer per jaar  een set van 6 tot 8 rijtuigen, aangevuld met een buffetrijtuig en e-loc 1600 in opzending, van Groningen naar Leeuwarden gesleept. Dit 's weekends in Groningen overstaande materieel van tr.500/501 werd dan tussen Leeuwarden en Keulen gebruikt voor dagtochtarrangement van regionale dagbladen.
T/m 1987 met twee 2400'en voor de leeg materieel overbrenging, daarna een koppel 2200.

Maar zoals alle diesels voor ICR, uitzonderlijk. Geen standaard inzetten.
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2788
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: NS ICR rijtuigen met diesel loks?
« Reactie #3 Gepost op: 16 July 2022, 11:45:03 »
Er staat mij nog iets bij van een weekend werkzaamheden waarin DB Ludmilla's werden ingezet.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1541
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: NS ICR rijtuigen met diesel loks?
« Reactie #4 Gepost op: 16 July 2022, 12:15:40 »
Volgens het boek “Moderne tractie bij de NS in kleur” nam de reeks 55 de tractie over vanaf Maastricht. Dus toch een stukje in Nederland  :)

In hetzelfde boek een materieeloverbrengrit vanaf de fabriek van Talbot in Aken naar Maastricht door een 2200 met A sein met aan de haak 2 ICR benelux 1e klas rijtuigen en een 2e klas DDM rijtuig.

Ik vond een foto van een 2400 met ICR en Plan W op Utrechts CS https://www.flickr.com/photos/lok1501/9762896693/.
« Laatst bewerkt op: 16 July 2022, 12:19:05 door Joran »

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 7565
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: NS ICR rijtuigen met diesel loks?
« Reactie #5 Gepost op: 16 July 2022, 12:18:31 »
Op 30 mei 1986 reed de 2502 met ICR 50 84 10-77 602-7 de laatste rit met genodigden tussen Nieuwersluis en Uithoorn.
Op de terugweg werd locomotor 286 achteraan de trein gekoppeld en mee genomen.

In het weekend van 7-8 november 1992 werd er wegens bovenleidingswerkzaamheden bij Blauwkapel tussen Utrecht en Hilversum gereden met 2 treinen bestaande uit 3 ICR rijtuigen en 3! locs serie 6400 (6430, 6462 en 6467 en 6451, 6464 en 6476), waarbij de 6430, 6462, 6451 en 6476 om beurten, afhankelijk van de rijrichting de tractie leverden en de 6462 en de 6476 de energie leverden voor de treinverwarming en -verlichting.

Bron NVBS beeldbank, alwaar ook foto's van deze inzetten te vinden zijn.




Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8595
« Laatst bewerkt op: 16 July 2022, 13:42:32 door Jeronimos »
Jeroen

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8989
  • Hengelooo 1:160
Re: NS ICR rijtuigen met diesellocs?
« Reactie #7 Gepost op: 16 July 2022, 14:42:05 »
Treinenpaar 199/198 Zandvoort-Luxembourg v.v. via Amsterdam en Liège reed in1982 voor het eerst. Op ZA en ZO in de periode 5 juni - 5 september. Vanaf 1983 reed de slag onder andere treinnummers: 1139/1138. De samenstelling op het trajectdeel Maastricht-Luxembourg was toen lekker kort: 1 blauwe NMBS reeks 55 + 4x ICR (A+B+B+BKD). Vanaf 1985 werd de samenstelling uitgebreider. Met ingang van 1986 werd de seizoenstrein op het deel Maastricht-Liège met Belgische elektrische locs gereden. 
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Sibbesuisje

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
  • N-Spoorder, NS jaren 70 en historisch stoom
Re: NS ICR rijtuigen met diesel loks?
« Reactie #8 Gepost op: 17 July 2022, 15:00:39 »
Bedankt voor de reacties! Daar is toch nog best wat leuks uit gekomen.
....of in de Ardennen express met een (duo) 55'ers van de NMBS, maar dat was dan niet op NL grondgebied.
tja, op NL grond gebied heeft wel de voorkeur, maar dit lijkt idd de enige Diesel die als vaste dienst de ICR rijtuigen trok. Jason gaf aan dat ie misschien wel eens in Maastricht kwam, en Mispoes lijkt dat te bevestigen voor de periode 1982-1985  :) (y)

Er staat mij nog iets bij van een weekend werkzaamheden waarin DB Ludmilla's werden ingezet.
Ik heb die gevonden! Dit was waarschijnlijk de afscheidsrit van de Warsaw-Hoek express, 22 Mei 1993. Leuke vondst :)

Ik vond een foto van een 2400 met ICR en Plan W op Utrechts CS https://www.flickr.com/photos/lok1501/9762896693/.
Leuk! Lijkt wel meer een aflever rit of zo te zijn (iets waar Sneek ook naar wees) en geen dienst regeling, want hij ging het perron voorbij  :)

In het weekend van 7-8 november 1992 werd er wegens bovenleidingswerkzaamheden bij Blauwkapel tussen Utrecht en Hilversum gereden met 2 treinen bestaande uit 3 ICR rijtuigen en 3! locs serie 6400 (6430, 6462 en 6467 en 6451, 6464 en 6476), waarbij de 6430, 6462, 6451 en 6476 om beurten, afhankelijk van de rijrichting de tractie leverden en de 6462 en de 6476 de energie leverden voor de treinverwarming en -verlichting.
Ja, dit was idd het voorbeeld waar ik naar wees. Vond dit op Railwiki. Wel wat dat er 3 diesel loks nodig zijn om 1 e-lok te vervangen!

@sneek,

vond een foto op flickr.

https://www.flickr.com/photos/gerdijkstra/51758324665/sizes/l/

Dit is een erg mooie foto!!  (y) Zeker te doen om in model na te bootsen  ;D

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 7565
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: NS ICR rijtuigen met diesel loks?
« Reactie #9 Gepost op: 17 July 2022, 17:48:41 »
Wel wat dat er 3 diesel loks nodig zijn om 1 e-lok te vervangen!
Bijna goed, 3 diesel locs om 1 treinstel te vervangen. En een treinstel kan makkelijk van rijrichting veranderen. Met als prachtig voorbeeld de museumpendel van Utrecht CS naar Utrecht Maliebaan (het Spoorwegmuseum), die stopt op de vrije baan, de machinist loopt naar de andere cabine en vervolgd de route weer de andere kan op. En zo gaat dat op vele eindpunten van treinen.

Met rijtuigen en een loc gaat dat wat lastiger, dan moet de loc op beide eindpunten dus omlopen om weer vooraan de trein te komen. Tijdrovend en niet overal mogelijk door het ontbreken van de noodzakelijke wisselverbindingen.

Dus is het dan makkelijker om aan beide zijden van de trein een loc te stellen.
In de warme maanden redt je het daar dan mee, maar dit was in november, dus heb je ook verwarming nodig.
Een treinstel heeft dat compleet zelf aan boord, ICR-rijtuigen ook wel, maar die zijn wel afhankelijk van de hoogspanningskoppeling met de e-loc die de energie voor de verwarming via de bovenleiding opneemt ...
En die bovenleidingsspanning was nou net niet aanwezig dat weekend, dus de derde loc werkte als generator om de zaak warm en verlicht te houden.

Eigenlijk 1 op 1 te vergelijken met de door diesellocomotieven getrokken treinen met plan E rijtuigen uit de jaren '70 en '80, waarbij in de koude maanden een speciale energiewagen werd gesteld.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2788
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: NS ICR rijtuigen met diesel loks?
« Reactie #10 Gepost op: 17 July 2022, 18:26:33 »
Of de diverse Eurocities en intercities die voorheen in de Allgäu reden. Een 218 trekt de sleep wel, maar heeft onvoldoende vermogen om alle airco's of verwarmingen te kunnen laten draaien en de rijtijden te halen.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1245
Re: NS ICR rijtuigen met diesel loks?
« Reactie #11 Gepost op: 17 July 2022, 18:29:44 »
Plak op een stuk of zes ICR rijtuigen rodekruis stikkers zet er 2x 2400 voor en je hebt een echte ambulance trein die gereden heeft van af t Harde naar Duitsland voor militaire oefening. Kosten waren 9 miljoen gulden

Mvg Johan

CKLX

  • Offline Offline
  • Berichten: 923
    • Secondtrains.com
Re: NS ICR rijtuigen met diesel loks?
« Reactie #12 Gepost op: 17 July 2022, 21:30:34 »
In het Noorden heeft ook het koninklijke rijtuig eens met twee andere ICR A's gereden.

Weet niet meer wanneer dat was. 1994?


CKLX

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1245
Re: NS ICR rijtuigen met diesel loks?
« Reactie #13 Gepost op: 17 July 2022, 21:59:04 »
Met 3x 6400 inderdaad.
Ik denk 1992 (mijn vader leefde nog die zijn gaan kijken)

Mvg Johan

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4978
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: NS ICR rijtuigen met diesel loks?
« Reactie #14 Gepost op: 17 July 2022, 22:05:40 »
Eigenlijk 1 op 1 te vergelijken met de door diesellocomotieven getrokken treinen met plan E rijtuigen uit de jaren '70 en '80, waarbij in de koude maanden een speciale energiewagen werd gesteld.

Ik dacht dat de 2 diesels ook noodzakelijk waren om de rijtijden te halen..? Dus puur voor tractievermogen; dan plaats je ze voor het gemak uiteraard voor en achter. De ernegiewagen was sowieso nodig omdat een 2200 niet voorzien is van een verwarmingsinstallatie. Na kort google'n, zie hier: https://www.railwiki.nl/index.php/Energiewagen_voor_rijtuigen_Plan_E
« Laatst bewerkt op: 17 July 2022, 22:07:45 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn