Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Welke Vallejo kleur? door Ronald69
Vandaag om 15:20:31
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: Ik mag een baan gaan bouwen, maar nu …  (gelezen 6228 keer)

H0ppakee

  • Offline Offline
  • Berichten: 100
Ik mag een baan gaan bouwen, maar nu …
« Gepost op: 06 juli 2022, 21:06:04 »
Het is zover.

Genoeg gespeeld met het ovaaltje in combinatie met Rocrail. Het loopt nog niet vlekkeloos, maar daar vind ik ook onder andere mijn ontspanning met deze mooie hobby.

Met de vrouw gesproken en we hebben een mooie plek in huis uitgezocht waar ik een bewust nog vrij kleine baan ga neer zetten. De afmeting is ongeveer 5 meter bij 1 meter.

Op internet vond ik deze baan en die blijft me interesseren.


Bron: Stummiforum

Er zit een station, paradestrecke, en schaduwstation. Mijn interesse heeft rondrijden en niet zozeer rangeren.

Nu zit ik wat te puzzelen, maar zou ik ook twee spiralen kunnen bouwen aan de uiteinden? Daarmee zou het schaduwstation onder de tafel verdwijnen. Of sla ik dan door qua dromen?

Hebben jullie nog andere tips als je dit ontwerp ziet met jullie ervaring?

Bedankt  (y)

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22190
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Ik mag een baan gaan bouwen, maar nu …
« Reactie #1 Gepost op: 06 juli 2022, 21:22:54 »
Goed te lezen dat je een baan gaat bouwen  (y)
En het spijt me heel erg maar ik ga je lekker volgen  :police: :police:
Met vriendelijke groet,
Wim

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 703
Re: Ik mag een baan gaan bouwen, maar nu …
« Reactie #2 Gepost op: 06 juli 2022, 21:26:19 »
Afgaande op de maat van 52 cm in het ontwerp gaat dit om een N-baan. Als ik de maat van 3,5 meter dan vertaal naar 1:87 kom je op een benodigde lengte van 7 meter. Als je 5 meter beschikbaar hebt moet je de baan sterk comprimeren. Ik denk niet dat dat een fraaie baan oplevert, als je al uit de voeten komt met de verschillende niveaus. Ook een dubbelsporige u-bocht op een breedte van 1 meter is niet echt ideaal.

Of ga je in N bouwen?

Tom
« Laatst bewerkt op: 06 juli 2022, 21:28:08 door Overet »
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

H0ppakee

  • Offline Offline
  • Berichten: 100
Re: Ik mag een baan gaan bouwen, maar nu …
« Reactie #3 Gepost op: 06 juli 2022, 21:38:19 »
Hallo allen

@wim  (y)

@overet nee H0

Ik had al het idee om de baan schuin te leggen om zo wat op te vangen.

Wat een uitdaging hè? Heerlijk  ;D

Andere ideeen zijn natuurlijk welkom.  ;)

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 703
Re: Ik mag een baan gaan bouwen, maar nu …
« Reactie #4 Gepost op: 06 juli 2022, 21:55:35 »
Er zit maar één ding op: pak een maagdelijk stuk papier, potlood lineaal, en passer en ga aan de slag. Oh ja, en een gummetje :) Dat is de enige manier om er achter te komen of je dit ontwerp kan vertalen naar de beschikbare ruimte. Vooral de afmetingen van wisselstraten vallen altijd zwaar tegen.

Veel succes en hou ons op de hoogte. Er is op het forum veel creativiteit aanwezig als het op ontwerpen aan komt.

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4007
Re: Ik mag een baan gaan bouwen, maar nu …
« Reactie #5 Gepost op: 06 juli 2022, 22:37:04 »
Citaat
Mijn interesse heeft rondrijden

Gezien deze eis, kan je overwegen om geen station te nemen, maar slechts een 'paradestrecke' met een schaduwstation op een verdieping. Ik heb ooit zo'n baan gezien op Utrecht en er reden verrekt lange treinen over 12~13 bakken.. minstens.

Dit voorbeeld is wat kleiner en heeft ook tamelijke ruime bogen, maar voor 5 x 1 meter kan je wel een mooi paradespoortje maken. Ik zou ook goed nadenken over welke setting je wilt, wil je Nederlands spoordijkje? Strecke in Deutschland, mooie bergpas. Wat past het beste bij jouw treinen?



Anyways, my 2 cents  8).

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

H0ppakee

  • Offline Offline
  • Berichten: 100
Re: Ik mag een baan gaan bouwen, maar nu …
« Reactie #6 Gepost op: 06 juli 2022, 22:44:06 »
Goede overwegingen, bedankt, dat lees ik graag.

Ik ga een software pakket installeren, en de uitkomsten hier delen.

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 479
Re: Ik mag een baan gaan bouwen, maar nu …
« Reactie #7 Gepost op: 06 juli 2022, 23:38:44 »
Altijd leuk weer zo'n baanplanuitdaging langs te zien komen. En toch wel een serieuze afmeting. Ook al is de diepte beperkt, met 5 meter moet je wel wat kunnen.
Je zegt: vooral rondjes rijden. Werpt bij mij de vraag op: wil je veel rails zien, en dus ook veel van de rondjes, of wil je het spoor meer in het landschap leggen en dus minder zichtbare rails hebben? Als je dat laatste voor ogen hebt, kun je op 5 meter een mooi baanvak tonen en de bogen van de ovaal in de schaduw laten verdwijnen (samen et het schaduwstation). Je kunt aan het baanvak ook een halte situeren, met een of meer parallelsporen voor lokale treinen die daar stoppen, terwijl de intercity's op het hoofdspoor doorrijden. Heb je gelijk je 'paradestrecke'. Je kunt dat ook nog uitbreiden met een laad-/losplaats voor wat goederen. E.e.a. natuurlijk afhankelijk van het thema dat je wilt uitbeelden.

Ik ga je volgen...
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

741230

  • Offline Offline
  • Berichten: 1159
Re: Ik mag een baan gaan bouwen, maar nu …
« Reactie #8 Gepost op: 07 juli 2022, 06:58:19 »
Succes met bedenken, leuke fase vind ik zelf. Heb je al een land, tijdperk of spoorwegmaatschappij op 't oog?

Mooie afmeting 5m ik heb het niet.  :P Ik vind 1m breed wel krap om de 180 draai te maken, kan wel mits geen lange rijtuigen of wanneer de draai geheel buiten beeld ligt. Anders krijg je zoveel overhang van de wagons.

Verder, kan je rondom de baan lopen om overal bij te kunnen of komt die met de lange kant tegen de muur? Ergo waar wordt de baan opgebouwd in de kamer? Als die tegen de muur komt is een meter breed niet zo handig, dan misschien beter een hondenbot bouwen?
« Laatst bewerkt op: 07 juli 2022, 07:08:43 door 741230 »
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4599
Re: Ik mag een baan gaan bouwen, maar nu …
« Reactie #9 Gepost op: 07 juli 2022, 07:42:00 »
Je moet zeker wat kunnen maken op deze afmeting. Wat je vraag inzake het passen van een spiraal:

Mijn inziens heb je voor goede bruikbare spiraal minimaal  een boogstraal van R4 (radius 481 mm uitgaande van Rocoline) nodig. Dan zit jij gemeten op de buitenzijde van rails al bijna op 1 meter breed (996 mm als ik het goed heb)… maar als je daar met lang materiaal doorgaat zal deze nog wat uitsteken en loop je dus tegen de muur aan (er van uitgaande dat deze er is). Dat gaat dus niet passen binnen de meter breedte die jij hebt.

Ik ga zelf op mijn baan overigens een spiraal van R3 inbouwen, wel met 2X een 180° boog met daartussen een recht stuk om lengte te winnen, en in een opbouw waarbij er maar 4mm constructie onder de rails komt om zo met de hoogte en steigingspercentage uit te komen. Komt hele spiraal dus op een maat van ca 85 cm diep en 1:05 meter lang.

Dit zou bij jou dus wel kunnen passen. Let op: gaat dan dus wel om spiraal met enkelspoor…

Maar zoals anderen ook al zeggen… vel papier en bak koffie pakken en lekker gaan tekenen (of met behulp van een van de ontwerpprogramma’s die te koop zijn (zijn overigens ook gratis versies van)

Succes Frank

Cor--24

  • Offline Offline
  • Berichten: 785
  • Vier het leven, het duurt maar even.
Re: Ik mag een baan gaan bouwen, maar nu …
« Reactie #10 Gepost op: 07 juli 2022, 07:43:31 »
Dit kan een heel erg leuk project worden. Maar zoals al geschreven, spoor-N vertalen naar H0 vraagt ook een vergelijkbare toename van de tafel.
Je geeft aan je interesse te hebben in rondrijden en dan zou ik zeer zeker het idee van Bas meenemen. Immers, een station betekent, dat treinen stilstaan.
1 m diep kan als je ook achter de tafel kan komen of voldoende stevigheid/ruimte/mogelijkheid hebt om op de tafel te komen.
Natuurlijk kun je twee spiralen bouwen naar een schaduwstation onder de tafel.

Maar misschien eerst nadenken over een station of een paradespoor. En misschien ook over welke soort treinen en lengte. En of je ook veel aan landschap wilt doen.

Voorlopig heb je een volger erbij.  ;D (y)
Mvg.

Cor

H0ppakee

  • Offline Offline
  • Berichten: 100
Re: Ik mag een baan gaan bouwen, maar nu …
« Reactie #11 Gepost op: 07 juli 2022, 08:50:25 »
Citaat van: 741230
Mooie afmeting 5m ik heb het niet.  :P Ik vind 1m breed wel krap om de 180 draai te maken, kan wel mits geen lange rijtuigen of wanneer de draai geheel buiten beeld ligt. Anders krijg je zoveel overhang van de wagons.

Ik ben van plan om deze grotendeels buiten beeld te leggen. Zulke krappe bochten vind ik zelf inderdaad ook niet mooi. Heb dit nu bij mijn ovaaltje en het is geen gezicht als de lange wagons erdoor denderen.

Citaat van: Algemene opmerking
Ruimte voor de baan

Enkele aanvullingen:
Aan een zijde van deze ruimte heb ik wat smokkelruimte. Daar zou ik ook naar 1,20m kunnen gaan. Dit kan helpen bij een eventuele spiraal waarvan de afmeting circa 1,20m voor nodig zal hebben. Bron
Deze baan gaat op zolder tegen een muur komen. Ik kan er dus niet zomaar aan alle kanten bij.  :-\

Citaat van: Vragen over de inhoud
Wensen & interesses

Tijdperk: Einde III. Met name Nederlands materieel, maar ander materieel zoals een Schienenbus vind ik ook geweldig.

Geografie: Ik denk aan een glooiend landschap zoals Zuid-Limburg. Dat gedoogd ook meteen materieel uit andere landen.

Doel van de rit: Ik vind een geautomatiseerde baan veruit het leukst, waar treinen van een schaduwstation vertrekken en dan óf bij het station stoppen en weer verder rijden óf een rit maken langs de paradestrecke.

Doel voor mezelf: Ik denk dat we allemaal dromen van een grote baan, maar ik heb ook al de laatste twee jaar gelezen over een uitputtingslag onder onze mede-hobbyisten door veel te grote banen (zoals complete zolders). Daarvoor probeer ik mezelf te behoeden. Deze baan moet voor mij dus een tussenweg zijn waarin ik mezelf verder kan ontwikkelen als bouwer.

Bouwer of rijder: Ik kan enorm genieten van het bouwproces. Als je al moet kiezen tussen deze twee dan wordt het 'Bouwer'.
Rangeren/pendelen/rondjes rijden: Hier geniet mijn voorkeur rijden. Dat wil niet zeggen dat ik vies ben van het station. Integendeel  :laugh:. Maar als je voor pendelen kiest dan maak je natuurlijk een ander plan, dan als rondrijder.

Trein lengte: Lok en vier wagons lijkt me voor nu realistisch. Dat zal een maximale afmeting zijn van circa 5 x 0,3m.

Bedankt voor de reacties tot nu toe  (y)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Ik mag een baan gaan bouwen, maar nu …
« Reactie #12 Gepost op: 07 juli 2022, 11:34:19 »
Doel voor mezelf: Ik denk dat we allemaal dromen van een grote baan, maar ik heb ook al de laatste twee jaar gelezen over een uitputtingslag onder onze mede-hobbyisten door veel te grote banen (zoals complete zolders).
Groot is niet het probleem. Het probleem zit in complexe banen van het type krakeling. Die zijn soms zo onoverzichtelijk dat de bouwer vaak niet eens kan overzien of een keerlus in zit.

Ik zou het concept van Bas als uitgangspunt nemen. Een schaduwstation achter de coulissen en een paradebaan op de voorgrond. Kun je eventueel nog uitbreiden met een zijsportje naar een industrie bijvoorbeeld. maar hou het simpel.

Wat betreft de bogen, een draai van 180 graden op een breedte van 1 meter vind ik persoonlijk veel te krap. En een spiraal op die breedte is helemaal een slecht idee. Zeker als je die dubbelsporig wil maken ga je geheid problemen krijgen.

Cor--24

  • Offline Offline
  • Berichten: 785
  • Vier het leven, het duurt maar even.
Re: Ik mag een baan gaan bouwen, maar nu …
« Reactie #13 Gepost op: 07 juli 2022, 12:23:41 »
Welk merk en soort rail ga je gebruiken?
Mvg.

Cor

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5544
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Ik mag een baan gaan bouwen, maar nu …
« Reactie #14 Gepost op: 07 juli 2022, 12:52:24 »
Denk goed na over de boogstralen, maak ze bij voorkeur niet kleiner dan 42,5cm.
De gaten bij de overgangen tussen de langere rijtuigen worden anders zo groot en het is echt geen gezicht, als een trein vrijwel haaks de hoek omgaat.
Hou ook rekening met een stijgingspercentage van maximaal 3 cm omhoog met 1 meter vooruit, naar beneden mag wel steiler, dat vinden locs niet erg.

Succes.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken