Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
  

Auteur Topic: Verlichting inbouwen  (gelezen 1294 keer)

Dr. Bob

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
Verlichting inbouwen
« Gepost op: 27 juni 2022, 22:35:34 »
Ik wil in diverse( inmiddels zijn het er nogal wat) rijtuigen/goederenwagens verlichting aanbrengen met decoder om aan/uit te schakelen evt te dimmen. Meer hoeft voor mij niet.

Inmiddels zie ik door de bomen het bos niet meer.

Kan iemand mij adviseren ? Het moet betrouwbaar en niet te ingewikkeld zijn. Zelf schakelingen maken/aanpassen is niet mijn insteek.

ESU/Digikeijs lijkt me prachtig maar de handleidingen zijn met alle CV's en berekeningen niet heel gemakkelijk.

Via dit forum kwam ik Tams/Etecmo tegen. Oogt simpeler, maar of dat zo is ? Is dat aan te raden t.o.v de geïntegreerde Led/decoders? Die zijn weliswaar duurder zijn maar dat vind ik ondergeschikt.

Ik heb nog als optie dit te laten doen, maar kon geen bedrijf vinden die dat doet.

Dit topic zal ongetwijfeld al veel vroeger de revue zijn gepasseerd, maar als (her)beginner leek me deze plek  het beste.

Alle suggestie zijn welkom.


Alvast dank

Bob


henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Verlichting inbouwen
« Reactie #1 Gepost op: 28 juni 2022, 09:03:00 »
ESU/Digikeijs hebben heel veel mogelijkheden en hebben daarom ook een uitgebreide handleiding. Maar als je de decoder een adres wilt geven en verder het licht aan- en uitdoen en misschien dimmen, dan valt het allemaal wel mee. Je hoeft die tig lichteffecten gelukkig niet te gebruiken.  :)

Schaf er eentje aan en ga een beetje experimenteren. Als je de basisinstellingen kan maken, is het telkens hetzelfde. Wij helpen desnoods wel mee.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Hasenwald

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
    • Mijn andere hobby: een vijver webshop
Re: Verlichting inbouwen
« Reactie #2 Gepost op: 28 juni 2022, 09:23:18 »
Hallo Bob,

Verleden jaar ben ik ook begonnen met een groot aantal rijtuigen te voorzien van LED verlichting. Voor de meeste rijtuigen gebruik ik de Digikeijs DR80010 strip met geïntegreerde decoder. Deze zijn wat duurder maar zijn instelbaar. Zoals gaslamp, TL lamp, helderheid. Voor mij was helderheid in kunnen stellen in eerste instantie belangrijk, want ik hou niet van te fel licht. Das niet mooi. Maar achteraf ben ik tevreden met de standaard helderheid. Ik zeg erbij dat ik de strips wel met de LED's naar boven monteer. De verlichting weerkaatst dan via het dak. In sommige gevallen als het dak aan de binnenzijde donkergrijs is, dan spuit ik deze creme wit Dit indirecte licht is erg mooi verdeeld over het gehele rijtuig. Bijkomend voordeel is dat je nooit in de directe LED's kijkt. Je ziet ze namelijk niet zitten.

Ik had ook nog tientallen Huftronic LED strips van vóór 2010. Deze had ik deels al ingebouwd en deels nog nieuw in de la liggen. Om deze LED strips te kunnen schakelen heb ik Etecmo FX2 decoders aangeschaft. Niet instelbaar zoals de duurdere Digikeijs oplossing maar deze LEDstrips monteer ik ook met de LED's naar boven en dat bevalt heel goed.
« Laatst bewerkt op: 28 juni 2022, 09:24:59 door Hasenwald »
Groet, Enrico

Hasenwald  |  Epoche III-IV-V  | H0 Roco-Line 2.1  |  BMD16N-SD  |  Digikeijs 4018  |  IB II  |  Power 4  |  iTrain Plus

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
Re: Verlichting inbouwen
« Reactie #3 Gepost op: 28 juni 2022, 11:54:43 »
Ik heb geen ervaring met kant-en-klare verlichting, wel enige ervaring met inbouw van Etecmo decoders. Zoals de handleiding van Etecmo laat zien moet je bij deze oplossing een en ander zelf samenstellen uit:
1)   Decoder;
2)   Leds / ledstrip, voor interieur en indien gewenst voor sluitseinen, dienstruimtes;
3)   Voorschakelweerstanden (proberen welke waarde jou het best bevalt);
4)   Bedrading;
5)   Losse condensator (niet persé nodig) als buffer tegen knipperende verlichting;

Bij de Etecmo decoder kun je het verlichtingsniveau niet met CV’s configureren; dat doe je eenmalig bij inbouw. Ik heb één stam rijtuigen voorzien van deze decoders en kan per rijtuig de interieur verlichting in-/uitschakelen. Elk rijtuig heeft aan één einde sluitseinen; die kan ik ook per rijtuig in-/uitschakelen. Het werkt daarmee precies zoals op de website beschreven.

Je schrijft dat het zelf maken/aanpassen van schakelingen niet je insteek is. Als dat betekent dat je de boel niet uit losse componenten wil opbouwen, dan is de Etecmo niet geschikt.

In de praktijk gebruik ik de mogelijkheid om verlichting in-/uit te kunnen schakelen amper tot niet. Daarom heb ik uiteindelijk de meeste rijtuigen voorzien van continu brandende verlichting (klik), soms aangevuld met sluitseinen die ik met een schakelaar handmatig kan bedienen (dat doe ik als ik de set rijtuigen op de baan zet).

Zou ik rijtuigen willen voorzien van schakelbare verlichting, dan zou ik waarschijnlijk weer Etecmo kiezen. Maar goed, ik vind het wel leuk om een en ander zelf samen te stellen.

Groet juroen

Dr. Bob

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
Re: Verlichting inbouwen
« Reactie #4 Gepost op: 28 juni 2022, 17:26:27 »

Beste Hasenwald,

Goede tips.

Zoals ik al aan Henk antwoordde heeft de 80010 geen geel licht. Maar ik denk dat ik maar een paar merken koop en wat ga experimenteren.

Bob

Dr. Bob

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
Re: Verlichting inbouwen
« Reactie #5 Gepost op: 28 juni 2022, 17:30:01 »
Hallo Henk,

Dank voor je bijdrage en hulp.

Ik ga dat doen.  Een opmerking: Digikeijs 80010 is er niet in geel licht. (rijd Ep. I/II) . Dat staat wel bij het product, maar niet in de begeleidende tekst.

Inmiddels aangepast. Overigen prima helpdesk.

Bob

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Verlichting inbouwen
« Reactie #6 Gepost op: 28 juni 2022, 17:36:49 »
Okay, dan geen Digikeijs. Het gaat er maar om dat je je van ingewikkelde handleidingen niks moet aantrekken als je het ding rechtoe-rechtaan wilt gebruiken. Heb een stuk of 20 van die Digikeijs-strips in gebruik, maar vind de handleiding nog altijd niet om te harden.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Dr. Bob

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
Re: Verlichting inbouwen
« Reactie #7 Gepost op: 28 juni 2022, 17:57:55 »
Goede insteek om je er niets van aan te trekken.

Wat me opviel bij mijn research en ook na. het bekijken van  filmpje is dat nergens iets simpels wordt vermeld over de rangschikking/polaritetit bij inbouw van de wielen en de aansluiting. De instructies beginnen met een draadje uit het wielstel maar hoe en wat is waarschijnlijk een open deur voor degene die daar mee bezig zijn, maar mijn ervaring kwam niet verder dan het rijtuig op de rails zetten. om het maar even plastisch uit te drukken.
Voor een 2-asser kies ik was.   de ESU slepers , die al aan 2 kanten  geïsoleerd zijn, zodat je per as  2 draadverbindingen kunt maken. De reden  om deze kleine uitstap te maken in het verlengde van je reactie is dat ik mij afvraag of geen handleiding in omloop is of gemaakt kan worden met simpele uitleg over werking van functie decoder met F0 etc/AUX/CV's.
Ik dacht dat ik het snapte, maar valt tegen. Misschien beter om mee te gaan experimenteren dan alleen lezen.


Bob

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Verlichting inbouwen
« Reactie #8 Gepost op: 28 juni 2022, 18:51:27 »
Hoi, Bob

Ik begrijp dat zulke dingen lastig zijn.

Heb me er de afgelopen jaren/maanden flink in verdiept. Mede door de bouw van een module.

Neem naast Digikeijs ook eens Train-o-matic oa bij DTS. in ogenschouw.

Er zijn ook diverse forum genoten die uit Ledstrips(rol) verlichting hebben ingebouwd.
Zet wagon verlichting inbouwen of led-verlichting eens in de zoekbalk en kijk wat er uit komt rollen

Net wat je prettig vind en prijs gunstig is.

Of probeer eea uit en kijk welke je prettig vind werken.

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 28 juni 2022, 19:01:10 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Dr. Bob

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
Re: Verlichting inbouwen
« Reactie #9 Gepost op: 29 juni 2022, 18:43:56 »
Beste Koen,

Dank voor dit advies.

Dit merk wel eens voorbij zien komen, maar nooit overwogen.


Ga ik toch eens doen.

Groeten Bob.