Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 13:19:53
Samenstelling “Oriënt Express” museumtrein door sncf231e
Vandaag om 13:18:21
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 13:16:13
3d printen van ns daglichtseinen door weslyr
Vandaag om 13:15:24
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 13:06:15
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 12:59:23
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 12:56:40
Pendelbetrieb door Peter Schiffelers
Vandaag om 12:34:45
Acme nieuwe ICNG door Teoalessandro
Vandaag om 12:29:54
Alternatieven voor servo's door Albert de Heer
Vandaag om 12:29:12
Nieuw huis, nieuwe baan door Frits C
Vandaag om 12:24:35
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Teoalessandro
Vandaag om 12:19:44
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 12:14:01
Rondom Charlois door Syb030
Vandaag om 12:03:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 12:02:46
Aanpassing dressoirbaan door Syb030
Vandaag om 11:51:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:45:27
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:26:43
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 11:22:05
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
Vandaag om 11:01:39
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:56:07
Toon hier je (model)TRAM foto's. door spoorzeven
Vandaag om 09:37:38
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 09:27:20
Waar bouw je de lopi V5 sound in een Fleischmann 4178? door ruudns
Vandaag om 08:55:31
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Frits C
Vandaag om 06:44:08
Au bord de la Cèze door Schachbrett
Vandaag om 01:17:39
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door Ferdinand Bogman
08 November 2025, 23:59:36
Halte Assel, een nieuw baantje in H0 door Wim Vink
08 November 2025, 23:46:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
08 November 2025, 23:45:15
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
08 November 2025, 23:25:47
  

Auteur Topic: Meer LocoNet  (gelezen 16330 keer)

Joost V

  • Offline Offline
  • Berichten: 277
Re: Meer LocoNet
« Reactie #60 Gepost op: 18 April 2008, 13:16:46 »
Hoi ,

In het kader van 'meer loconet' vroeg ik mij af hoe makkelijk het is om zelf een kabel te maken?

Een winkelier waarschuuwde mij dat velen proberen maar faalden... Zo moeilijk kan het toch niet zijn?

Groet,
Joost

Huib

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
    • Avontuur in Miniatuur
Re: Meer LocoNet
« Reactie #61 Gepost op: 18 April 2008, 13:26:13 »
Joost,

Ja, dat kan heel goed. Geen enkel probleem.

Kijk maar op: http://www.floodland.nl/aim/info_lol_met_loconet_1.htm

Grtn,

Huib
Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website: www.avontuurinminiatuur.com | vlog: www.prutsvlog.nl |
updates: https://www.instagram.com/huibmaaskant/

Joost V

  • Offline Offline
  • Berichten: 277
Re: Meer LocoNet
« Reactie #62 Gepost op: 18 April 2008, 13:36:05 »
Ha, dat ziet er goed uit.

Ik neem aan dat Conrad de tang, stekkers en kabels ook heeft?

Weet iemand toeval de nummers?
RJ12 stekker is volgens mij:  922735
Maar welke kabel...

Bij praxis ook wel een kabel voor meerdere stekkers gezien. Kunnen die ook?

Alvast dank,
Joost

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Meer LocoNet
« Reactie #63 Gepost op: 18 April 2008, 13:43:16 »
Let op bij het kopen van een tang. Sommige goedkope tangen kunnen de RJE connectoren aan een kabel zetten, maar drukken maar 4 van de 6 pinnen op de kabel. 4 pins is hier gebruikelijk voor telefoon, 6 pins is de USA variant. En (sommige) goedkope tangen laten daarom de andere pinnen gewoon weg.

Voor LocoNet heb je 6 aders nodig !

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26922
    • Pagina van klaas
Re: Meer LocoNet
« Reactie #64 Gepost op: 18 April 2008, 13:48:50 »
Dat is inderdaad een bruikbare stekker. RJ12 wordt veel gebruikt om deze stekker aan te duiden, maar dat is niet de officiële aanduiding. Hij heet eigenlijk 6p6c, ook wel afgekort tot 6/6. Dat betekent: 6 posities die alle 6 bezet zijn met contacten.

Als kabel moet je de 6-aderige platte telefoonkabel hebben. Als je op de Conrad site het artikelnummer 922735 zoekt, dan komt onderaan de pagina de bijbehorende kabel in beeld.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26922
    • Pagina van klaas
Re: Meer LocoNet
« Reactie #65 Gepost op: 18 April 2008, 13:51:47 »
Voor LocoNet heb je 6 aders nodig !

Hangt er van af. Als je ook de boosteraansturing via de Loconetkabel laat verlopen heb je inderdaad 6 aders nodig. Als het alleen gaat om een communicatiebus tussen terugmelders, handregelaars en centrale, dan is 4 genoeg (de 4 middelste)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Joost V

  • Offline Offline
  • Berichten: 277
Re: Meer LocoNet
« Reactie #66 Gepost op: 18 April 2008, 13:54:52 »
Hoi Hoi,

Allereerst bedankt voor alle reacties.

T.z.t ga ik ook booster aansturing via loconet gebruiken....

Artikeltje 262102 - 89 100 m 6-aderig, analoog

Kan ik even vooruit :)


Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Meer LocoNet
« Reactie #67 Gepost op: 18 April 2008, 13:56:28 »
Nee, Klaas, je hebt ze alle zes nodig je moet de handel ook voeden.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Bob Walberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 99
Re: Meer LocoNet
« Reactie #68 Gepost op: 18 April 2008, 15:23:44 »
@Joost,

Ja in principe kan je iedere 6 voudige kabel gebruiken ik heb zelf vroeger gewoon utp gebruikt omdat dat ruim voorradig is en dan 1 paar weglaten maar ik zou dat niet adviseren want een fout is snel gemaakt, neem platte kabel die stript met de tang in een keer en de mantel past ook veel netter in de stekker.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26922
    • Pagina van klaas
Re: Meer LocoNet
« Reactie #69 Gepost op: 18 April 2008, 17:00:26 »
Nee, Klaas, je hebt ze alle zes nodig je moet de handel ook voeden.

Wim,

Misschien kun je hier iets dieper op ingaan. Volgens de Digitrax site dienen de beide buitenste aders (1 en 6) voor het Railsync signaal, dat is het signaal dat de boosters aanstuurt. Dus is mijn conclusie, als je geen boosters aanstuurt via de Loconet bekabeling, dan kun je die aders weglaten. De voeding voor de randapparatuur komt daar toch niet uit? Graag even een opsomming van waar welke ader voor dient, want het kan zijn dat ik het niet snap.

Overigens heb ik op de Digitrax site de getallen voor de lengte van de Loconet bekabeling gevonden. Daar stellen ze dat de totale kabellengte 2000 foot mag zijn, dat is ongeveer 600 meter. Twee apparaten in het systeem mogen, via de kabel gemeten, maximaal 1000 foot van elkaar verwijderd zijn (300 meter).
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Meer LocoNet
« Reactie #70 Gepost op: 18 April 2008, 18:01:38 »
Klaas, als er geen rail sync signaal op staat, dan staat op 1 en 6 een gewone gelijkspanning. Die wordt gebruikt voor het voeden van bijvoorbeeld de terugmeldmodules 63350 en 63340 en alle andere modules met logica inside, en zonder externe aansluiting voor een voedingsspanning.
Beide kunnen gebruikt worden voor de energie voorziening van die modules. Op de site van Uhlenbrock staat een overzicht van het stroomverbruik van die modules.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26922
    • Pagina van klaas
Re: Meer LocoNet
« Reactie #71 Gepost op: 18 April 2008, 19:39:56 »
Wim,

Dit lijkt me dan een bedenksel van Uhlenbrock. Ik heb op de site van Digitrax rond zitten neuzen, maar daar kan ik niks vinden over de manier waarop aangesloten modules worden gevoed. En ook niet dat er 2 varianten zijn, 1 met Railsync signaal, en 1 met gelijkspanning op de buitenste draden.
Nou vind ik dat de Digitrax site in het algemeen nogal vaag is over hoe Loconet precies in elkaar steekt. Ze besteden hele pagina's aan FAQ's, maar op sommige vragen die bij mij nog leven vind ik daar geen antwoord.

Een voorbeeld: op de pagina Loconet personal edition vind ik bij de pinbezetting:
3 Loconet-
4 Loconet+

Dit suggereert dat de draden 3 en 4 de signaaldraden zijn, en dat ze in tegenfase gestuurd worden. Maar niets is minder waar, die twee draden staan volgens mij gewoon hard parallel. Waarom ze dan - en + heten is mij een raadsel. Ik heb die vraag al eens bij Digitrax gesteld, maar nooit een antwoord op gekregen.

En zo zijn er wel meer voorbeelden. Die site geeft een heleboel tekst, maar hoe het precies in elkaar steekt kan ik daar niet uit halen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2508
  • Team Mitropa
Re: Meer LocoNet
« Reactie #72 Gepost op: 18 April 2008, 20:35:57 »
Als er wel een raisync op 1 en 6 staat kan dit signaal gelijkgericht worden en gebuikt worden voor randapparatuur. Dat is b.v het geval bij de FRED Deze werkt op beide loconet aansluitingen (dus zowel op die met sync als die met de gelijkspanning. De handregelaars van Digitrax worden ook op de loconetbus aangesloten en zullen hun spanning ook ergens van moeten betrekken. Bij mijn weten is dat niet een batterij (ik kan het natuurlijk mis hebben) Zelf maak ik er gebruik van om een bedieningspaneeltje met een loconet IO te voeden. Dat werkt prima.
Fremo maakt hiervan ook gebruik. Ze gebruiken dan ook nog eens tussenstations om te voorkomen dat de sync te zwaar belast wordt.

Het is niet noodzakelijk de buitenste twee aders te gebruiken maar dan kun je ook zeggen dat het niet percee noodzakelijk is een 4-aderige kabel te gebruiken. Voor het loconetsignaal voldoet een stuk tweelingsnoer dan ook goed en voor het aansluiten van een loconetgebruiker kun je met drie aders toe.

« Laatst bewerkt op: 18 April 2008, 20:42:00 door René Wolf »
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26922
    • Pagina van klaas
Re: Meer LocoNet
« Reactie #73 Gepost op: 18 April 2008, 23:59:59 »
René,

Allemaal heel interessant wat je vertelt, en het zal ook wel waar wezen. Maar het valt mij op dat juist bij Digitrax, de uitvinder van Loconet, zo gebrekking wordt uitgelegd hoe een en ander in elkaar steekt. Is er ergens een site waar de hardwarekant van de loconet bekabeling uitputtend behandeld wordt?

Je zegt dat de voeding van de aangesloten modules uit de draden 1 en 6 komt (railsync of gelijkspanning). Maar gezien de manier waarop de datalijn gebruikt wordt kan ik me voorstellen dat je de voeding daar ook uit kunt halen. Of draaf ik nou door?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Meer LocoNet
« Reactie #74 Gepost op: 19 April 2008, 00:14:09 »
Hier heb je het schema van de Fred. De voeding komt via 1 en 6 binnen.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net