ik heb geprobeerd een aantal van de vragen hieronder te beantwoorden, de sikken zijn in verschillende leveringen gebouwd. Om het leuk te maken zijn er tijdens de leveringen nog aanpassingen geweest. Hierdoor is dit antwoord zeker niet kompleet ook zijn huiven gewisseld tussen diverse locomotoren, waardoor latere foto's een vreemd beeld opleveren mbt handgrepen en trappen. Mijn advies is om bij bouwkits foto's te zoeken van het te bouwen nummer, en deze ook zo af te werken. Bouwserie 1: 201-212 Werkspoor 1934Bouwserie 2: 213-253 Werkspoor 1935Bouwserie 3: 254-280 Werkspoor 1936Bouwserie 4: 281-306 Wpl Zwolle 1938Bouwserie 5: 307-321 Werkspoor 1940Bouwserie 6: 322-369 Werkspoor 1949-1951Alle vooroorlogse sikken zijn gebouwd met de automatische koppelingen, van de naoorlogse ben ik niet zeker, op de fabrieksfoto van de 362 staan ze niet. De motorluiken waren van de loks 201- tot 259 drie stuks lage deuren, welke naar boven schanierden. Vanaf lok 259 waren de twee motorluiken groter en schanierden aan de buitenzijde. bij de drie deuren was het ronde werkspoor logo boven de middelste deur aangebracht. Deze originele huiven zijn bij revisie's aangepast aan het latere ontwerp. Volgens de fabrieksfoto van de 284 is bij de zwolse locomotoren de motorhuif gedeeld, het motor en generator deel zijn los van elkaar te verwijderen. de handgrepen lopen ook niet meer door. Het rolgordijn is bij alle locomotoren aangebracht, en rond 1951 vervangen door de jalouzie. De eerste zandkisten zijn rond 1940 verschenen. De locomotoren van de eerste bouwserie hebben vierkante gaten in het frame, de later geleverde ronde (er zitten ook nog 4 stuks tussen met half rond/half vierkante gaten, maar ik weet zo niet welke nummers).De eerste serie hadden ook een vierkante luchtinlaat voor de generator, welke vanaf de tweede serie rond werd. vanaf bouwserie 4 komen deze luchtinlaten niet meer voor, bij de andere lokken zijn deze ook komen te vervallen. De kenmerkende fluit is ook pas in de jaren 40 aangebracht, daarvoor hadden ze een thyphoon op het dak of aan de linker zijde van het mcn huis. Handgrepen op motorhuif:van lok 201 tot 259: handgreep onder de deuren, en haaks naar boven. vanaf 259, alleen onder de deuren, en aan de linkerzijde traptreden aan de mcn zijde van de motorhuif. Hierbij verhuizen ook de handgrepen van de zijkant van het mcn huis naar de voorzijde. (op de foto van de 260 in het boek diesellocomotieven is de huif gewisseld, kijk maar naar de handgreep op het mcn huis. Op de fabrieksfoto is de huif gelijk de bovenstaand tekst.)Bij de eerste series was het snelheidskenmerk nog 60, dit werd later 65. In de jaren 50 werd het lettertype univers ipv het ns lettertype. En zo zijn er nog echt veel meer details op te noemen, zoals rangeerdershandgrepen, sluitseinjizerhouder op bufferbalk, drukknop voor bijzetten. wel of geen handrem, alleen olielampen, gecombineerd olie en electisch, beugel voor handbel..... Ik weet zeker dat dit niet kompleet is, dus wie het weet vult het aanGroeten Arjen