Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door martijnhaman
Vandaag om 15:17:25
Einde Koemo ballast ??? door Ronald Halma
Vandaag om 15:02:15
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door Falkenberg
Vandaag om 14:43:38
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 14:39:25
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Jeroen Trainz
Vandaag om 14:12:50
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:41:33
Openen Lima Hondekop door Pauldg
Vandaag om 13:08:22
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door tothebeach
Vandaag om 11:11:37
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door JeroenM.
Vandaag om 10:24:06
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frans
Vandaag om 09:27:24
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 08:02:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
  

Auteur Topic: NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1.  (gelezen 43252 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9600
    • nulpunt
NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1.
« Gepost op: 25 juni 2022, 11:47:59 »
In een ander draadje heb ik het al  genoemd, we overwegen in de bouwgroep een bouwproject NS-200 Sik en met name de eerste serie.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=65196.msg3222319234#msg3222319234

Bij de start van ieder poroject kijken we altijd naar:
1: technisch moeilijke punten
2: met hoeveel exemplaren gaan we rekening houden. Ik noem maar wat.

Let wel, er zijn deelseries en er is in de loop van de tijd heel wat aan de locjes gesleuteld. Daarom beperken we ons  tot de serie 200-212, de eerste bouwserie, vanaf 1934 tot "niet veel later" zodat we een verantwoord exemplaar gaan ontwerpen/bouwen.
Kranen, gasgenaratoren, kleurvarianten, huifaanpassingen, ronde gaten in het frame, lamellen voorzijde, zandkisten enz. enz.........dat moeten we nog zien.

De NS 208

Bron foto: Geheugen van Nederland.

De eerste testen mbt. het buigen van de huif zijn al gedaan. Daarvoor is een speciaal aanvullingsstuk op de HBM-pers gemaakt zodat de buiglijnen parallel lopen en de radius klopt.




In Spoor-0 en Spoor-1 (voor de beeldvorming op een Maffei onderstel)


Voor de ventilatieroosters aan de zijkant wordt gekeken naar de opties:
1.3D tekenen en printen
2. Stansen
Laat hierbij duidelijk zijn dat we discussie over openstaande roosters niet echt willen voeren. De afmetingen van die roosters is zo klein dat je een gleuf niet/nauwelijks kunt zien. Zou je dat wel willen, dan moet je de maatvoering grof geweld aan doen. Maar als we een methode vinden.....natuurlijk.
Lamellen (beweegbaar) in de voorzijde zijn niet van toepassing daar die niet in de oorspronkelijk serie 200-212 zat. Daar zat een rolgordijn.



Vooraslsnog gaan we uit van een 3D getekend en in messing gegoten exemplaar uit.
In onderstaande foto het eerste test-gietstuk. (hoogte en breedte nog niet op maat).
Links het onbewerkte exemplaar en rechts de gezandstraalde.
.

Project is dus al van start gegaan...nu de rest nog. 
« Laatst bewerkt op: 27 juni 2022, 08:53:48 door FritsT »

Noud

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Re: NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1.
« Reactie #1 Gepost op: 25 juni 2022, 15:06:20 »
Hoi Frits,
Ik heb mbt de  vierkante gaten als eens veel foto’s heb zitten kijken en het ernstige vermoeden heb dat de vierkante gaten in de frameplaten onderling enigszins van vorm verschilden, dan wel zijn gemodificeerd.
1e aandachtspunt is dat de gaten bij de nummers 201-212 bekeken moeten worden. Ik ga al vast zoeken.

Ook handig is om te onderzoeken of de aspotten gelijk zijn aan die van de goederenwagens. Als dat een gietstuk wordt hebben jullie (wij allemaal😎) weer meerdere mogelijkheden bij de reeds verschenen rijtuigen en wagens. Evt kun je 1 sik-as vast in het frame en de andere schuivend, of, nog beter, de sik met verende assen uitvoeren😃.
Ik doe nu zeker mee!
De gietstukjes voor de luiken zien er, zeker na stralen, zeer goed uit. Evt de scharnieren er nog bij opnemen en verder niets meer aan doen.

Evt, maar onderzoek is nodig, is volgens mij de meest in het oog springende wijziging, de ventilatieroosters van de huif en later ook de lamellen voor de grille ( ook nog in het groene tijdperk) Dat zou ik voor een mogelijk latere variant bewaren.
Let ook op dat de buffers binnen de huls moeten veren omdat ze nagenoeg buiten de frameplaten staan.
Grtjs,
Arnoud

arnout

  • Offline Offline
  • Berichten: 1679
Re: NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1.
« Reactie #2 Gepost op: 25 juni 2022, 18:04:29 »
Leuk project. Ik heb wel wat met die lokjes.

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 1954
  • Allegra" treinstel
Re: NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1.
« Reactie #3 Gepost op: 25 juni 2022, 18:23:35 »
Dit draadje blijf ik volgen

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 6445
Re: NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1.
« Reactie #4 Gepost op: 26 juni 2022, 09:15:12 »
Mooi project Frits! Goed uitbeelden van de ventilatieroosters aan de zijkant is ingewikkeld en lukt niet met etswerk. Dat heb je dus eigenlijk al getackeld. Zou ik eventueel een setje losse roosters mogen bestellen? Ik heb nog een complete set aan messing etsplaten liggen van de Sik die E-P heeft getekend. We moeten eerst even kijken of het past. Als ik het mij goed herinner tekende hij alles in een tussenschaal van 1:44.

Mvg, Paul
Boomshanka!

becasse

  • Offline Offline
  • Berichten: 968
  • http://becasse-weathering.blogspot.nl/
Re: NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1.
« Reactie #5 Gepost op: 26 juni 2022, 10:13:12 »
Ha Frits c.s.,

Goed idee om die eerste serie te maken. Lekker puur, en misschien ook met die koppeling die op de Oersik zit? Nu durf ik het bijna niet te vragen(doe het toch); heeft deze serie het gered tot de grijs/ gele periode?

Zoals je kunt lezen zit ik nog niet echt in de sik-materie, maar bouw graag mee!

Michiel
Waar gaan we heen voor spoor 1?
http://becasse-weathering.blogspot.nl/

Noud

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Re: NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1.
« Reactie #6 Gepost op: 26 juni 2022, 10:36:03 »
Ja, ze hebben de geel/grijze periode zeker gehaald. Sterker nog……. Er bestaan er nog een paar. Maar dan wel met de modificaties uiteraard.
Volgens mij de 204 (Star) 210 (SGB) 211 in Groenlo en waarschijnlijk ook nog de 209.
« Laatst bewerkt op: 26 juni 2022, 10:42:17 door Noud »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9600
    • nulpunt
Re: NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1.
« Reactie #7 Gepost op: 26 juni 2022, 12:53:46 »
« Laatst bewerkt op: 26 juni 2022, 12:55:46 door FritsT »

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8404
  • Nooit uitgeklust....
Re: NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1.
« Reactie #8 Gepost op: 26 juni 2022, 13:29:52 »
Spoor 0 sik...
Nou wordt het wel interessant....
Interesse is wel gewekt....

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1.
« Reactie #9 Gepost op: 26 juni 2022, 14:02:28 »
Mooi project, Frits !

Het onderschrift op de kaft van het door jou getoonde boek leert mij dat er van de Sik ook een variant is geweest met een benzinemotor. Dat is voor het eerst dat ik een benzinemotor in een lokomotief tegen kom. Wat zou daar de reden van zijn geweest ?

Ik heb ooit het genoegen gehad om met een DAF YA 616 6x6 in het terrein te mogen raggen. Tot mijn verbazing zat daar ook een benzinemotor in. Het ding liep geloof ik twee op één. Mij werd toen verteld dat dit te maken had met het feit dat destijds de diesel brandstof vaak van slechte kwaliteit was.

Zou dat bij die benzine-Sik ook een rol hebben gespeeld ?

Peter

HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9600
    • nulpunt
Re: NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1.
« Reactie #10 Gepost op: 26 juni 2022, 14:07:01 »
En dan de eerste testen mbt tot de afmetingen/diktes. Het moet wel "smoelen" én maakbaar zijn. Zo zullen er nog wel meer proefstukjes komen voordat er aan het echte tekenwerk begonnen kan worden.

Opliggend of verdiept?....ivm. haalbaarheid bij gieten.
Dikte strips?...  ivm. etswerk wel/niet inetsen
Eén groot gietstuk of in delen...


Primer, Motip zwart. Dekt dat goed of niet in het rooster?


Gespoten, RAL 6020.


Wat een vragen en ieder antwoord roept weer vragen op. ;D Dus..... veel proefstukjes maken komende periode


edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 1954
  • Allegra" treinstel
Re: NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1.
« Reactie #11 Gepost op: 26 juni 2022, 14:09:15 »
dat ziet er mooi uit Frits dit belooft weer een mooie loc te worden

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9600
    • nulpunt
Re: NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1.
« Reactie #12 Gepost op: 26 juni 2022, 14:26:21 »
In een ander bouwdraadje zijn vragen gesteld over de verschillende Sikken. Daar heeft Arjen antwoord op gegeven.

Onze bouwgroep gaat, zoals gezegd, nu werken aan Bouwserie 1.


ik heb geprobeerd een aantal van de vragen hieronder te beantwoorden, de sikken zijn in verschillende leveringen gebouwd.
Om het leuk te maken zijn er tijdens de leveringen nog aanpassingen geweest. Hierdoor is dit antwoord zeker niet kompleet  :'(
ook zijn huiven gewisseld tussen diverse locomotoren, waardoor latere foto's een vreemd beeld opleveren mbt handgrepen en trappen.
Mijn advies is om bij bouwkits foto's te zoeken van het te bouwen nummer, en deze ook zo af te werken.  ;D


Bouwserie 1: 201-212 Werkspoor 1934
Bouwserie 2: 213-253 Werkspoor 1935
Bouwserie 3: 254-280 Werkspoor 1936
Bouwserie 4: 281-306 Wpl Zwolle 1938
Bouwserie 5: 307-321 Werkspoor 1940
Bouwserie 6: 322-369 Werkspoor 1949-1951

Alle vooroorlogse sikken zijn gebouwd met de automatische koppelingen, van de naoorlogse ben ik niet zeker, op de fabrieksfoto van de 362 staan ze niet.
De motorluiken waren van de loks 201- tot 259 drie stuks lage deuren, welke naar boven schanierden.
Vanaf lok 259 waren de twee motorluiken groter en schanierden aan de buitenzijde. bij de drie deuren was het ronde werkspoor logo boven de middelste deur aangebracht. Deze originele huiven zijn bij revisie's aangepast aan het latere ontwerp. 
Volgens de fabrieksfoto van de 284 is bij de zwolse locomotoren de motorhuif gedeeld, het motor en generator deel zijn los van elkaar te verwijderen. de handgrepen lopen ook niet meer door.

Het rolgordijn is bij alle locomotoren aangebracht, en rond 1951 vervangen door de jalouzie.

De eerste zandkisten zijn rond 1940 verschenen.

De locomotoren van de eerste bouwserie hebben vierkante gaten in het frame, de later geleverde ronde (er zitten ook nog 4 stuks tussen met half rond/half vierkante gaten, maar ik weet zo niet welke nummers).
De eerste serie hadden ook een vierkante luchtinlaat voor de generator, welke vanaf de tweede serie rond werd.
vanaf bouwserie 4 komen deze luchtinlaten niet meer voor, bij de andere lokken zijn deze ook komen te vervallen.

De kenmerkende fluit is ook pas in de jaren 40 aangebracht, daarvoor hadden ze een thyphoon op het dak of aan de linker zijde van het mcn huis.

Handgrepen op motorhuif:
van lok 201 tot 259: handgreep onder de deuren, en haaks naar boven.
vanaf 259, alleen onder de deuren, en aan de linkerzijde traptreden aan de mcn zijde van de motorhuif. Hierbij verhuizen ook de handgrepen van de zijkant van het mcn huis naar de voorzijde. 
(op de foto van de 260 in het boek diesellocomotieven is de huif gewisseld, kijk maar naar de handgreep op het mcn huis. Op de fabrieksfoto is de huif gelijk de bovenstaand tekst.)

Bij de eerste series was het snelheidskenmerk nog 60, dit werd later 65. In de jaren 50 werd het lettertype univers ipv het ns lettertype.

En zo zijn er nog echt veel meer details op te noemen, zoals rangeerdershandgrepen, sluitseinjizerhouder op bufferbalk, drukknop voor bijzetten. wel of geen handrem, alleen olielampen, gecombineerd olie en electisch, beugel voor handbel.....  :)

Ik weet zeker dat dit niet kompleet is, dus wie het weet vult het aan

Groeten Arjen
« Laatst bewerkt op: 26 juni 2022, 14:28:05 door FritsT »

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1.
« Reactie #13 Gepost op: 26 juni 2022, 14:42:10 »
Veel informatie over de verschillende bouwseries, waarvoor dank. Maar hoe zit het nou met die benzinemotor ?

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9600
    • nulpunt
Re: NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1.
« Reactie #14 Gepost op: 26 juni 2022, 14:51:56 »
@Peter,
blz 22 van het boek:

Betreft de Oersik, serie 100-152
in 1940 is de vervanging van de benzinemotor door een dieselmotor aan de orde gekomen. Betrof exploitatiekosten. 2/3 goedkoper. Gezien de ombouwkosten ging die winst grotendeels in rook op.
« Laatst bewerkt op: 26 juni 2022, 14:59:02 door FritsT »