Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:55:31
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 09:45:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door StefanNL_Plays
Vandaag om 09:21:39
Lima IRM pimpen door 008200
Vandaag om 09:21:16
Piko 2025 door Benelux795
Vandaag om 08:44:21
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door R1954
Vandaag om 08:40:10
Roco Plan T door grossraumwagen
Vandaag om 08:33:30
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:33:24
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Jelmer
Vandaag om 08:22:47
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 08:15:28
Ronald doet de Fork Challenge! door Jelmer
Vandaag om 08:13:49
20 jaar BNLS door prutser
Vandaag om 08:08:54
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 07:47:50
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Quinzeedied
08 July 2025, 23:17:56
Omnummeren Piko 2901 (BR 186) door Traxx
08 July 2025, 23:15:21
Sfeer op je modelbaan door sneek
08 July 2025, 23:05:29
Interessante youtube filmpjes voor het BNLS Kanaal? door Longtall203
08 July 2025, 22:11:33
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door Mar-Cas
08 July 2025, 21:48:07
Een nieuw begin door bask185
08 July 2025, 20:38:46
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
08 July 2025, 20:06:47
Br 38 Piko Superen. door Vroeger
08 July 2025, 18:46:10
Roco 290 digtaliseren door Herb73
08 July 2025, 18:20:20
betreft de YD7001 door Ben
08 July 2025, 18:17:43
Artitec DE2 instellingen in Lokpilot 3 .5 MTC decoder door bellejt
08 July 2025, 17:43:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
08 July 2025, 17:20:07
S88n bus splitsen door Eric v C
08 July 2025, 17:16:19
De Projecten van RetroJack door RetroJack
08 July 2025, 16:43:45
US diorama in H0 door Wim Vink
08 July 2025, 16:39:08
Roco gebogen wissels 2,5 mm door Albert de Heer
08 July 2025, 16:20:42
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Gert Arkema
08 July 2025, 15:01:14
  

Auteur Topic: Kortsluiting bij overgang van booster naar IB en omgekeerd  (gelezen 1354 keer)

Swincam

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Kortsluiting bij overgang van booster naar IB en omgekeerd
« Gepost op: 22 June 2022, 15:53:53 »
Kortsluiting Booster bij gebruik Intellibox en Booster Uhlenbrock Power 3.
Ik krijg steeds een kortsluitingsmelding bij het overrijden van de overgang van de zone aangestuurd door IB en de zone aangestuurd door de Booster.
De booster en de IB zijn met elkaar verbonden door DCC (CDE-koppeling)en flatcable boosterverbinding.
Heb de DCC en de Flatcableverbinding ook reeds apart geprobeerd maar het blijft hetzelfde resultaat.

Ten einde raad heb ik na vele weken gepruts een kleine onafhankelijke testopstelling gebouwd waarbij de booster en de IB door dezelfde Trafo worden gevoed om alle perikelen omtrent fase, polarisatie, common-ground, draaddikte even te omzeilen.
Gewoon een kleine elementaire basisopstelling.
Booster en IB zijn verbonden via eenvoudig enkel DCC (CDE).
 
De booster voedt een test spoordeeltje en de IB het andere deel, beide zijn uiteraard van elkaar geïsoleerd.  Afstand tussen Booster en IB tot de testsporen bedraagt 50 slechts 50 cm.
Wanneer een wagon met verlichting manueel over de scheiding wordt geduwd onstaat kortsluiting.

Bij het meten van de spanning op het IB-spoorgedeelte (punten C en D) meet ik 18 V.
De booster werd zodaning bijgeregeld dat deze eveneens (punten A – B) eveneens 18 V levert aan het Booster-spoorgedeelte.
Wanneer ik de spanning meet tussen de sporen onder de Booster en sporen onde de IB meet ik volgende spanningen
Tussen de "bruin" aangesloten van elkaar geïsoleerde spoordelen (punten A – C) meet ik 0 V.
Tussen de "rood" aangesloten van elkaar geïsoleerde spoordelen (punten B – D) meet ik 21 V ???
Is dit OK, of hoe kan dit ?

Ik heb al heel wat over het onderwerp gelezen in de forums, maar ik krijg het probleem niet opgelost.  Ook de wel heel basic testopstelling doet het niet. 
Ik ben inderdaad niet echt onderlegd in electriciteit en electronica, maar wat ik ook probeer uit de ervaringen die op het forum worden gedeeld lost mijn probleem niet op.
Wat doe ik verkeerd ? Kan iemand me a.u.b. helpen ?
Door al het gepruts heb ik nu uiteindelijk ook de IB opgeblazen door een wel echte kortsluiting.
Deze is nu even onderweg naar Bottrop voor herstelling.

Zeker bedankt voor eventuele hulp.



https://images.beneluxspoor.net/bnls/Booster-Intellibox-62b38343413ed.pdf


« Laatst bewerkt op: 22 June 2022, 23:07:17 door Swincam. Reden: Fout verbeterd en bijkomend schema »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26608
    • Pagina van klaas
Re: Kortsluiting bij overgang van booster naar IB en omgekeerd
« Reactie #1 Gepost op: 22 June 2022, 16:24:59 »
De booster en de IB zijn met elkaar verbonden door DCC (CDE-koppeling) en Loconet.
Heb de DCC en de Loconetverbinding ook reeds apart geprobeerd maar het blijft hetzelfde resultaat.
Kun je dit uitleggen? Volgens mij heeft de Power 3 helemaal geen Loconet aansluiting.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12196
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Kortsluiting bij overgang van booster naar IB en omgekeerd
« Reactie #2 Gepost op: 22 June 2022, 16:31:57 »
Het enigste wat ik als buitenstaander kan bedenken zonder kennis van de apparatuur,is dat op 1 v/d 2 de plus niet de plus is maar de min.
Dan stuur je dus naar die overgang op de onderste rails b.v. de plus en op de bovenste de min,dit terwijl het andere apparaat op het andere spoortje ,juist het tegenovergestelde doet qua plus en min.
Ofwel simplistisch "getekend"

+++++++++   ---------------
----------------   +++++++++

Als dat t niet is/kan zijn,dan weet ik het ook niet meer  :-[
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Swincam

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re: Kortsluiting bij overgang van booster naar IB en omgekeerd
« Reactie #3 Gepost op: 22 June 2022, 17:04:33 »
Hallo Klaas,

Je hebt natuurlijk gelijk.
Het is natuurlijk geen Loconet-koppeling, maar de gewone "booster"-aansluiting met platte verbindingskabel.  Loconet gebruik ik wel op een andere booster (rembooster), vandaar mijn vergissing in de omschrijving.
Hoe dan ook, het werkt niet met de platte boosterkabel en ook niet met de DCC (CDE), samen niet en apart ook niet.
Bedankt om me op mijn foutieve beschrijving gewezen te hebben.

mvg

Swincam

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re: Kortsluiting bij overgang van booster naar IB en omgekeerd
« Reactie #4 Gepost op: 22 June 2022, 17:15:20 »
Bedankt voor je antwoord Tijgernootje.
Ik had een schema voorbereid van de testopstelling maar ik vind niet hoe ik dit attachment kan toevoegen in dit forum.

Ik ga even gebruik maken van jouw schema om één en ander toe te lichten.

     AAAAAAAAAA   CCCCCCCCCC
     BBBBBBBBBB   DDDDDDDDD
     --> Power 3          IB <---

Tussen A en B meet ik correct 18 V komende van de Booster. (N-schaal).
Tussen C en D meet ik correct 18 V komende van de IB. (N-schaal).
Tussen A en C meet ik 0 V (common ???).
Tussen B en D meet ik 21 V. Is dit normaal of flipt de booster ?

Hartelijk dank.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26608
    • Pagina van klaas
Re: Kortsluiting bij overgang van booster naar IB en omgekeerd
« Reactie #5 Gepost op: 22 June 2022, 19:05:20 »
Ik had een schema voorbereid van de testopstelling maar ik vind niet hoe ik dit attachment kan toevoegen in dit forum.
Linker kolom, bijna bovenaan: Plaatje uploaden. Wijst zich (bijna) vanzelf.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Dion

  • powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • Berichten: 6028
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re: Kortsluiting bij overgang van booster naar IB en omgekeerd
« Reactie #6 Gepost op: 22 June 2022, 22:23:52 »
Staan de dipschakelaars achter op de power3 goed?
Is de isolatie wel goed tussen de twee stukken?
War doet een rijtuig zonder verlichting?
Wat doet een locomotief?

Rij al jaren met 2 power3 maar dit nog niet meegemaakt.

Heb je op bladzijde 6/7 van gebruiksaanwijzing  punt 2.3 gelezen.
Gaat over de sicherheits.....
Het door verbinden van de massa draad.
« Laatst bewerkt op: 22 June 2022, 22:42:41 door Dion »
groetjes Dion

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26608
    • Pagina van klaas
Re: Kortsluiting bij overgang van booster naar IB en omgekeerd
« Reactie #7 Gepost op: 22 June 2022, 23:25:56 »
Het doorverbinden van de massadraad heeft Swincam al gedaan door in de testopstelling de IB en de booster uit één trafo te voeden.
In dat licht gezien vind ik het een beetje vreemd dat in het aansluitvoorbeeld in de handleiding de bruine spoorstaaf is onderbroken. Ik ken het inwendige schema van beide apparaten niet, maar ik heb het sterke vermoeden dat de klemmen  4 en 5 intern hard aan elkaar zitten. Het heeft dan dus weinig zin om de spoorstaaf te onderbreken, want via een omweg zitten ze toch al aan elkaar.
Dat vermoeden wordt versterkt doordat Swincam tussen beide bruine spoorstaven 0 volt meet. Logisch, want ze zitten aan elkaar.

Dat er tussen de rode spoorstaven wel spanning wordt gemeten, kan betekenen dat de apparaten in tegenfase staan. Zit de CDE koppeling wel rechtuit aan elkaar?
Een andere mogelijkheid is dat je iets kapot hebt gemaakt doordat je de CDE verbinding en de verbinding met de vlakke kabel tegelijk hebt aangebracht.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Swincam

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re: Kortsluiting bij overgang van booster naar IB en omgekeerd
« Reactie #8 Gepost op: 22 June 2022, 23:59:56 »
Klaas bedankt,

De bruine sporen onderbreken hoeft niet echt, maar ik doe het altijd en tot nu zonder problemen.
Het moet niet, maar het zou geen probleem mogen opleveren.
In al mijn remzones werkt dit perfect, ik heb enkel problemen sinds ik de baan probeer op te splitsen in zones omdat de IB het niet meer alleen aan kon.

Ik ga morgen de CDE-koppeling in detail nogmaals controleren en eveneens de dip-switches (Bedankt Dion) !
Testen kan voorlopig niet want de IB is in herstelling....
je idee over het gemeenschappelijk gebruik van de flatcable en de CDE is misschien ook wel een hint ?
Ik gebruik de flatcable niet meer omdat die zowel IB als booster direct blokkeert bij de manuele aansluiting, ook een andere kabel geeft hetzelfde probleem.
Ligt het bij de (2de hands) booster of ligt het bij de IB ? Moeilijk uit te maken natuurlijk...

Misschien eens even alles laten rusten tot de IB hersteld is en teruggekeerd is, dan een nieuwe Power 4 aanschaffen en gewoon via loconet aansluiten om te zien hoe het dan allemaal reageert ?

Zeker bedankt voor alle goede hints !

Mvg

Swincam

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re: Kortsluiting bij overgang van booster naar IB en omgekeerd
« Reactie #9 Gepost op: 21 August 2022, 13:32:16 »
Bedankt !
Na een lange vakantie ben ik deze week met een fris hoofd opnieuw aan de treinbaan beginnen werken.
En inderdaad de draden waren omgewisseld.
Voor de IB-voeding tapte ik de stroom af van het aparte programmeerspoor.
Bleek nu dat de aansluiting van mijn programmeerspoor sinds jaar en dag omgekeerd stond t.o.v. IB en Power 3.
Zo kon het natuurlijk nooit werken....
Nu werkt het perfect !
Merciekes