Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pendel module door Henry Stelling
Vandaag om 09:30:11
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 09:28:54
Spur 1 Tage 18 en 19 oktober 2025 door Karben
Vandaag om 09:21:53
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
Vandaag om 09:10:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 08:51:36
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 07:41:06
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:49:42
NS 3502 van zwart naar groen door Met een sik
20 September 2025, 22:31:12
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
20 September 2025, 22:31:00
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
20 September 2025, 22:28:41
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
20 September 2025, 22:24:17
Da's Daz 2 door NS264
20 September 2025, 22:06:28
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
20 September 2025, 21:37:11
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
20 September 2025, 21:20:37
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
20 September 2025, 20:56:11
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
20 September 2025, 20:47:16
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door defender
20 September 2025, 20:28:44
Wat doen jullie als het koud wordt? door defender
20 September 2025, 20:14:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Frans van Meerwijk
20 September 2025, 19:58:09
Piko 2025 door Jan-Peter
20 September 2025, 19:17:06
Minibaan Visserskaai H0 door Ronald Halma
20 September 2025, 17:44:28
Vr 19 en za 20 september raildagen 25 door piksov
20 September 2025, 17:20:20
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Nullem
20 September 2025, 16:22:59
Koploper: missende bezetmelders bij openen "onderhouden lokomotieven" door Ben
20 September 2025, 14:36:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
20 September 2025, 14:30:09
Veevervoer ss/ ns door klusser
20 September 2025, 14:02:22
Een nieuw begin door dreezy
20 September 2025, 13:27:39
Aachenau West door Ronald Halma
20 September 2025, 11:43:09
Welke wielreiniger door Ronald Halma
20 September 2025, 11:33:18
Welke decoder is dit? door Remunj
20 September 2025, 10:21:22
  

Auteur Topic: Kortsluiting bij overgang van booster naar IB en omgekeerd  (gelezen 1416 keer)

Swincam

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Kortsluiting bij overgang van booster naar IB en omgekeerd
« Gepost op: 22 June 2022, 15:53:53 »
Kortsluiting Booster bij gebruik Intellibox en Booster Uhlenbrock Power 3.
Ik krijg steeds een kortsluitingsmelding bij het overrijden van de overgang van de zone aangestuurd door IB en de zone aangestuurd door de Booster.
De booster en de IB zijn met elkaar verbonden door DCC (CDE-koppeling)en flatcable boosterverbinding.
Heb de DCC en de Flatcableverbinding ook reeds apart geprobeerd maar het blijft hetzelfde resultaat.

Ten einde raad heb ik na vele weken gepruts een kleine onafhankelijke testopstelling gebouwd waarbij de booster en de IB door dezelfde Trafo worden gevoed om alle perikelen omtrent fase, polarisatie, common-ground, draaddikte even te omzeilen.
Gewoon een kleine elementaire basisopstelling.
Booster en IB zijn verbonden via eenvoudig enkel DCC (CDE).
 
De booster voedt een test spoordeeltje en de IB het andere deel, beide zijn uiteraard van elkaar geïsoleerd.  Afstand tussen Booster en IB tot de testsporen bedraagt 50 slechts 50 cm.
Wanneer een wagon met verlichting manueel over de scheiding wordt geduwd onstaat kortsluiting.

Bij het meten van de spanning op het IB-spoorgedeelte (punten C en D) meet ik 18 V.
De booster werd zodaning bijgeregeld dat deze eveneens (punten A – B) eveneens 18 V levert aan het Booster-spoorgedeelte.
Wanneer ik de spanning meet tussen de sporen onder de Booster en sporen onde de IB meet ik volgende spanningen
Tussen de "bruin" aangesloten van elkaar geïsoleerde spoordelen (punten A – C) meet ik 0 V.
Tussen de "rood" aangesloten van elkaar geïsoleerde spoordelen (punten B – D) meet ik 21 V ???
Is dit OK, of hoe kan dit ?

Ik heb al heel wat over het onderwerp gelezen in de forums, maar ik krijg het probleem niet opgelost.  Ook de wel heel basic testopstelling doet het niet. 
Ik ben inderdaad niet echt onderlegd in electriciteit en electronica, maar wat ik ook probeer uit de ervaringen die op het forum worden gedeeld lost mijn probleem niet op.
Wat doe ik verkeerd ? Kan iemand me a.u.b. helpen ?
Door al het gepruts heb ik nu uiteindelijk ook de IB opgeblazen door een wel echte kortsluiting.
Deze is nu even onderweg naar Bottrop voor herstelling.

Zeker bedankt voor eventuele hulp.



https://images.beneluxspoor.net/bnls/Booster-Intellibox-62b38343413ed.pdf


« Laatst bewerkt op: 22 June 2022, 23:07:17 door Swincam. Reden: Fout verbeterd en bijkomend schema »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26777
    • Pagina van klaas
Re: Kortsluiting bij overgang van booster naar IB en omgekeerd
« Reactie #1 Gepost op: 22 June 2022, 16:24:59 »
De booster en de IB zijn met elkaar verbonden door DCC (CDE-koppeling) en Loconet.
Heb de DCC en de Loconetverbinding ook reeds apart geprobeerd maar het blijft hetzelfde resultaat.
Kun je dit uitleggen? Volgens mij heeft de Power 3 helemaal geen Loconet aansluiting.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12261
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Kortsluiting bij overgang van booster naar IB en omgekeerd
« Reactie #2 Gepost op: 22 June 2022, 16:31:57 »
Het enigste wat ik als buitenstaander kan bedenken zonder kennis van de apparatuur,is dat op 1 v/d 2 de plus niet de plus is maar de min.
Dan stuur je dus naar die overgang op de onderste rails b.v. de plus en op de bovenste de min,dit terwijl het andere apparaat op het andere spoortje ,juist het tegenovergestelde doet qua plus en min.
Ofwel simplistisch "getekend"

+++++++++   ---------------
----------------   +++++++++

Als dat t niet is/kan zijn,dan weet ik het ook niet meer  :-[
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Swincam

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re: Kortsluiting bij overgang van booster naar IB en omgekeerd
« Reactie #3 Gepost op: 22 June 2022, 17:04:33 »
Hallo Klaas,

Je hebt natuurlijk gelijk.
Het is natuurlijk geen Loconet-koppeling, maar de gewone "booster"-aansluiting met platte verbindingskabel.  Loconet gebruik ik wel op een andere booster (rembooster), vandaar mijn vergissing in de omschrijving.
Hoe dan ook, het werkt niet met de platte boosterkabel en ook niet met de DCC (CDE), samen niet en apart ook niet.
Bedankt om me op mijn foutieve beschrijving gewezen te hebben.

mvg

Swincam

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re: Kortsluiting bij overgang van booster naar IB en omgekeerd
« Reactie #4 Gepost op: 22 June 2022, 17:15:20 »
Bedankt voor je antwoord Tijgernootje.
Ik had een schema voorbereid van de testopstelling maar ik vind niet hoe ik dit attachment kan toevoegen in dit forum.

Ik ga even gebruik maken van jouw schema om één en ander toe te lichten.

     AAAAAAAAAA   CCCCCCCCCC
     BBBBBBBBBB   DDDDDDDDD
     --> Power 3          IB <---

Tussen A en B meet ik correct 18 V komende van de Booster. (N-schaal).
Tussen C en D meet ik correct 18 V komende van de IB. (N-schaal).
Tussen A en C meet ik 0 V (common ???).
Tussen B en D meet ik 21 V. Is dit normaal of flipt de booster ?

Hartelijk dank.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26777
    • Pagina van klaas
Re: Kortsluiting bij overgang van booster naar IB en omgekeerd
« Reactie #5 Gepost op: 22 June 2022, 19:05:20 »
Ik had een schema voorbereid van de testopstelling maar ik vind niet hoe ik dit attachment kan toevoegen in dit forum.
Linker kolom, bijna bovenaan: Plaatje uploaden. Wijst zich (bijna) vanzelf.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Dion

  • powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • Berichten: 6050
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re: Kortsluiting bij overgang van booster naar IB en omgekeerd
« Reactie #6 Gepost op: 22 June 2022, 22:23:52 »
Staan de dipschakelaars achter op de power3 goed?
Is de isolatie wel goed tussen de twee stukken?
War doet een rijtuig zonder verlichting?
Wat doet een locomotief?

Rij al jaren met 2 power3 maar dit nog niet meegemaakt.

Heb je op bladzijde 6/7 van gebruiksaanwijzing  punt 2.3 gelezen.
Gaat over de sicherheits.....
Het door verbinden van de massa draad.
« Laatst bewerkt op: 22 June 2022, 22:42:41 door Dion »
groetjes Dion

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26777
    • Pagina van klaas
Re: Kortsluiting bij overgang van booster naar IB en omgekeerd
« Reactie #7 Gepost op: 22 June 2022, 23:25:56 »
Het doorverbinden van de massadraad heeft Swincam al gedaan door in de testopstelling de IB en de booster uit één trafo te voeden.
In dat licht gezien vind ik het een beetje vreemd dat in het aansluitvoorbeeld in de handleiding de bruine spoorstaaf is onderbroken. Ik ken het inwendige schema van beide apparaten niet, maar ik heb het sterke vermoeden dat de klemmen  4 en 5 intern hard aan elkaar zitten. Het heeft dan dus weinig zin om de spoorstaaf te onderbreken, want via een omweg zitten ze toch al aan elkaar.
Dat vermoeden wordt versterkt doordat Swincam tussen beide bruine spoorstaven 0 volt meet. Logisch, want ze zitten aan elkaar.

Dat er tussen de rode spoorstaven wel spanning wordt gemeten, kan betekenen dat de apparaten in tegenfase staan. Zit de CDE koppeling wel rechtuit aan elkaar?
Een andere mogelijkheid is dat je iets kapot hebt gemaakt doordat je de CDE verbinding en de verbinding met de vlakke kabel tegelijk hebt aangebracht.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Swincam

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re: Kortsluiting bij overgang van booster naar IB en omgekeerd
« Reactie #8 Gepost op: 22 June 2022, 23:59:56 »
Klaas bedankt,

De bruine sporen onderbreken hoeft niet echt, maar ik doe het altijd en tot nu zonder problemen.
Het moet niet, maar het zou geen probleem mogen opleveren.
In al mijn remzones werkt dit perfect, ik heb enkel problemen sinds ik de baan probeer op te splitsen in zones omdat de IB het niet meer alleen aan kon.

Ik ga morgen de CDE-koppeling in detail nogmaals controleren en eveneens de dip-switches (Bedankt Dion) !
Testen kan voorlopig niet want de IB is in herstelling....
je idee over het gemeenschappelijk gebruik van de flatcable en de CDE is misschien ook wel een hint ?
Ik gebruik de flatcable niet meer omdat die zowel IB als booster direct blokkeert bij de manuele aansluiting, ook een andere kabel geeft hetzelfde probleem.
Ligt het bij de (2de hands) booster of ligt het bij de IB ? Moeilijk uit te maken natuurlijk...

Misschien eens even alles laten rusten tot de IB hersteld is en teruggekeerd is, dan een nieuwe Power 4 aanschaffen en gewoon via loconet aansluiten om te zien hoe het dan allemaal reageert ?

Zeker bedankt voor alle goede hints !

Mvg

Swincam

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re: Kortsluiting bij overgang van booster naar IB en omgekeerd
« Reactie #9 Gepost op: 21 August 2022, 13:32:16 »
Bedankt !
Na een lange vakantie ben ik deze week met een fris hoofd opnieuw aan de treinbaan beginnen werken.
En inderdaad de draden waren omgewisseld.
Voor de IB-voeding tapte ik de stroom af van het aparte programmeerspoor.
Bleek nu dat de aansluiting van mijn programmeerspoor sinds jaar en dag omgekeerd stond t.o.v. IB en Power 3.
Zo kon het natuurlijk nooit werken....
Nu werkt het perfect !
Merciekes