Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 13:32:25
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Bert Jolink
Vandaag om 13:21:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 13:10:05
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door KNed
Vandaag om 12:54:36
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door GD
Vandaag om 12:34:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
Vandaag om 12:33:04
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 12:08:08
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 11:48:18
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 11:47:20
Gewoon wat busfoto's door RikM
Vandaag om 11:37:41
Mijn geweatherde modellen door RikM
Vandaag om 11:34:33
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Noordernet
Vandaag om 11:31:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 11:23:17
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Martin Welberg
Vandaag om 10:55:29
Goederenloods Zandvoort door puntenglijder
Vandaag om 10:04:26
Sfeer op je modelbaan door cor_b
Vandaag om 09:25:48
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door BartvD
Vandaag om 09:01:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 08:53:33
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:32:36
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door iarnrod
Vandaag om 00:27:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
22 July 2025, 21:54:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
22 July 2025, 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
22 July 2025, 20:30:04
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
22 July 2025, 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
22 July 2025, 18:04:49
  

Auteur Topic: Nederlandse baan in opbouw  (gelezen 26496 keer)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8509
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Nederlandse baan in opbouw
« Reactie #30 Gepost op: 12 September 2008, 13:15:06 »
Weglaten is de enige optie. De brug moet rusten op de landhoofden. Pas bij een tweede brug komt een pijler aan de orde.

Overigens had de oude brug gerust verlijmd kunnen worden: de lage brug is dermate stremmend voor scheepvaart dat het openen van de brug voor de scheepvaart zinloos was.

Groet,

Huibert

Mo

  • Offline Offline
  • Berichten: 146
  • H0 Nederland in aanbouw...
Re: Nederlandse baan in opbouw
« Reactie #31 Gepost op: 15 September 2008, 09:01:41 »
Bedankt voor de tips over de nieuwe brug!

Ik zal naar aanleiding van de opmerkingen van de kenners de pijlers op een later moment weghalen. Gelukkig had ik de pijlers nog niet aan de brug vastgelijmd; op dit moment staan deze er slechts om de brug tijdelijk op z'n plek te houden. Als de brug straks definitief op z'n plek komt zal ik deze laten rusten op de landhoofden. Is ook weer een extra voordeel, want zo ontstaat er aan de rechterkant van de brug nog meer ruimte voor de geplande weg naar de aanlegkade.

Zelf noem ik mijzelf dus abslouut geen kenner van spoorbruggen. Doorgaans dat ik in de buurt kom van een spoorbrug zit ik in de trein en kan ik dus moeilijk de onderkant en/of het zijaanzicht van een brug zien. Daarom ben ik zeer blij met alle (positieve en/of opbouwende) kritiek en de tips die ik hier op het forum krijg. En ik denk dat ik dan zeker ook namens vele andere forumgebruikers spreek. Mijn dank!

Maurice

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re: Nederlandse baan in opbouw
« Reactie #32 Gepost op: 15 September 2008, 11:45:30 »
Dag Maurice,

Dat wordt mooie.
Heb hier nog een site: http://www.brueckenweb.de/homepage.php
Daar staan wel   
*  44.209 Brücken
* 75.177 Fotos
* 515 Bücher
* 26.736 Links
Zeggen ze.

Veel plezier er mee.

Gerrit F
Gerrit F

Van de draad af....

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2406
Re: Nederlandse baan in opbouw
« Reactie #33 Gepost op: 15 September 2008, 11:58:47 »
Bij deze een database van Nederlandse Bruggen, beheert door de Nederlandse Bruggenstichting:

http://www.bruggenstichting.nl/BruggenDB/

mvg,

Matthijs

wvdm

  • Gast
Re: Nederlandse baan in opbouw
« Reactie #34 Gepost op: 15 September 2008, 23:50:44 »
Tja , mooie brug. Ontsporings problemen willen weleens op gelost kunnenworden door aan de uiteinden van de rails aan de binnenkant ietsje weg te vijlen.
Bij M-track liggen de rails tot en met de kopschotten en daar was het zelfs verplicht. Je vijlt over 0,3 cm verticaal schuin aan de binnenkant tot het verticale stuk. Zo krijg je twee vangetjes, die de wielen weer op hun goede plek duwen.
bedankt voor je compliment bij mijn topic.
Groetjes van
Wil

Robbert

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
Re: Nederlandse baan in opbouw
« Reactie #35 Gepost op: 16 September 2008, 08:18:45 »
Ziet er al goed uit !

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re: Nederlandse baan in opbouw
« Reactie #36 Gepost op: 21 September 2008, 11:48:16 »
Voor Maurice en alle andere lezers.
Hier nog een site met bruggen.
http://marinas.com/browse/bridge/NL/

Gerrit F
Gerrit F

Van de draad af....

Mo

  • Offline Offline
  • Berichten: 146
  • H0 Nederland in aanbouw...
Re: Nederlandse baan in opbouw
« Reactie #37 Gepost op: 25 September 2008, 17:22:32 »
Zo... Ik kan geen brug meer zien! Wat zijn er veel bruggen; mijn dank!

Ik heb ook weer eens een blik geworpen op mijn baan en ik heb besloten dat ik niet echt tevreden ben met de baan zoals die er op dit moment bij ligt...

Eerst een stukje geschiedenis. In het begin ben je enorm enthousiast en wil je snel een mooi resultaat hebben. Met het eerste baanplan ben je direct tevreden en met wat hout timmer je een tafel in elkaar. Gaandeweg kom je wat hobbels op je pad tegen, waar die werk je simpel weg. Totdat...

Tja... Totdat je op problemen stuit waar je niet zo één, twee, drie van weet hoe je die moet oplossen met je huidige baanplan en huige tafel. Mijn problemen zijn de volgende:

  • Mijn rangeer- en opstelsporen zijn toch wel wat aan de korte kant.
  • Bij mijn huidge tafel kan ik niet bij alle wisselaandrijvingen komen (dubbele bodemplaat)
  • De tafel is nu al zo vaak veranderd, dat het een beetje instabiel is op sommige plaatsen.
Daarom heb ik een nieuw baanplan ontworpen en direct besloten om ook meer ruimte op zolder te benutten. Ik heb enkele aspecten van mijn oude baanplan in mijn nieuwe baanplan laten terugkomen, omdat ik die erg leuk vind. Zo blijven de bruggen en de tunnels. Maar in mijn nieuwe baanplan is meer ruimte om treinen op te stellen en hiermee te rangeren. Verder is er nu ook ruimte voor een station (perron). Ook heb ik geprobeerd meer ruimte te maken voor scenery.


Dit is mijn huidige baanplan. De problemen met wissels liggen vooral in het deel met de drie opstelsporen (links). Verder is er weinig ruimte voor scenery...


En dit is dan mijn nieuwe baanplan. Er is zijn nu langere opstelsporen (rechts), het is de bedoeling dat hier een soort containerterminal komt. Een perron is gepland tussen de banen R4 en R5 (rechts). Verder heb ik enkele overbodige wisselstraten achterwege gelaten (vergelijk het nieuwe en het huidige baanplan). Over de sporen die onder de baan komen te liggen (zie het losse deel) ben ik nog niet helemaal tevreden; misschien dat dit gewoon twee sporen worden in plaats van vier.

Wanneer ik precies ga beginnen met dit nieuwe baanplan weet ik nog niet. Eerst de oude slopen en eens goed nadenken over de bouw van de tafel... Gelukkig kan ik daarvoor aardig wat inspiratie over opdoen in verschillende andere draadjes!

Maurice

Hansepansje

  • Offline Offline
  • Berichten: 677
    • Perrongeluk - van de regen uit de drup
Re: Nederlandse baan in opbouw
« Reactie #38 Gepost op: 26 September 2008, 09:28:00 »
Hoi Mo,

Met veel plezier zojuist eens door je draadje heen gekeken. Altijd leuk om te zien hoe anderen met hun baan bezig zijn. En je hebt al heel wat leuks gemaakt.
Daarom des te meer een dapper besluit om de boel af te breken en opnieuw te beginnen. Maar je hebt wel gelijk. Als het je nu al niet bevalt, wordt dat met de tijd niet beter. 'Beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald' zeggen ze weleens ;)

Kijkend naar je nieuwe baanplan vraag ik me wel af of dit haalbaar is. Voor een beetje baan is een schaduwstation eigenlijk wel een must. Maar om jouw voorstel te realiseren, wordt dat niet te steil allemaal? Als ik het goed zie lopen de bovenste sporen in een boog naar links omlaag, en zijn dan onder de kruiswisselconstructie links op niveau onder aangekomen. Dan een paar wissels als begin van het schaduwstation. Maar waarschijnlijk moeten de schaduwsporen dan alweer omhoog lopen om na de boog rechts weer op tijd op maaiveld niveau te zijn aangeland. En een stilstaande trein (buiten het zicht) die staat opgesteld in een bocht toch te laten wegrijden gaat niet zo soepel.
Vandaar m'n aarzeling bij je voorstel.

Ik bedoel het absoluut negatief. Maar op papier kun je nog snel wijzigen, als de rails eenmaail ligt wordt dat een stuk lastiger (rara, hoe weet ik dat...  ::)).

Groets, Hans
Dachbodenheim: N-spoor, Fleischmann Piccolo, HCCM elektronica, eigen software

Mo

  • Offline Offline
  • Berichten: 146
  • H0 Nederland in aanbouw...
Re: Nederlandse baan in opbouw
« Reactie #39 Gepost op: 27 September 2008, 12:14:10 »
Maar om jouw voorstel te realiseren, wordt dat niet te steil allemaal? Vandaar m'n aarzeling bij je voorstel.

Bedankt voor je tip, Hans!

Zelf was ik er ook nog niet helemaal over uit of dit nu wel de beste oplossing was voor mijn schaduwstation. Ten eerste vanwege het snelle stijgen en dalen van de sporen. Maar zeker ook omdat ik niet tevreden was over de mogelijkheden van het benutten van het spoor. In mijn baanplan (zoals gepost in mijn vorige bericht) is het mogelijk met vier treinen tegelijk te rijden (en daarnaast nog op de twee rangeerdelen eventueel). Maar er zijn in totaal vijf banen op mijn baanplan. Door een wat korte wisselstraat is het niet mogelijk om vanaf elk spoor verder te rijden op hetzelfde spoor; dit probleem ligt bij de wisselstraat links bovenin op de doorgaande sporen). Ik heb dus weer even zitten puzzelen...


... en daarvan is dit het resultaat. De sporen van en naar het schaduwstation zijn langer en de opstelsporen van het schaduwstation zijn nu gewoon recht. Daarnaast is het nu ook mogelijk om met vijf treinen tegelijk te rijden op de doorgaande sporen. En verder is er nu ook extra ruimte voor een perron bijgekomen.

Tips zijn wederom welkom!

Maurice

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Nederlandse baan in opbouw
« Reactie #40 Gepost op: 11 October 2008, 17:43:33 »
Hallo Maurice,

Ik lees dat je problemen hebt met de Faller ophaalbrug. Ik had hetzelfde probleem. Ik heb het opgelost door aan de zijkanten twee messigdraadjes in de pijler te lijmen. Deze "dwingen" de brug in de juiste positie. Wel heb ik de nokken aan de onderkant wak kleiner geveild om zo de nodige speling te genereren. Bij mij werkt ie' nu naar behoren.

Grt,

Ger.
Met groet,

Ger.

Mo

  • Offline Offline
  • Berichten: 146
  • H0 Nederland in aanbouw...
Re: Nederlandse baan in opbouw
« Reactie #41 Gepost op: 02 December 2008, 16:06:48 »
Zo... Binnenkort komt er dan daadwerkelijk een 'triest' einde aan dit draadje.

Afgelopen weekend ben ik begonnen met de sloop van de baan zoals die er op de laatste foto's uitzag. Al het materieel is weer in de doosjes gestopt en de rails is ook allemaal al weer losgehaald. Gelukkig waren er verder nog niet veel andere dingen aangeschaft voor de baan. De aanwezige bruggen krijgen ook plekje op de nieuwe baan.

Ik ga een nieuw draadje beginnen over de bouw van de nieuwe baan. Natuurlijk is het jammer dat de huidge baan gesloopt wordt. Er zit toch al wel heel wat tijd in... Maar de oude baan had ook zo zijn nadelen. De tafel was een beetje onstabiel (te vaak veranderd), de opbouw was verkeerd (het was erg lastig om in dit plan goed te werken aan het schaduwstation) en de baan bood geen goede mogelijkheden voor het aanwezige materieel (te korte opstelsporen). In de nieuwe baan is dit allemaal verbeterd! In grote lijnen komt het baanplan overeen met het laatst getoonde baanplan in dit draadje.

Eind van deze week sluit ik dit draadje af met wat foto's en dan volgen de nieuwe ontwikkelingen in een nieuw draadje!

Maurice

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re: Nederlandse baan in opbouw
« Reactie #42 Gepost op: 02 December 2008, 16:45:30 »
Waarom breek je je baan weer af?

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
  • gevorderd beginner
Re: Nederlandse baan in opbouw
« Reactie #43 Gepost op: 02 December 2008, 16:52:08 »
zie je de laatste sporenplannen. die gaat hij nu uitwerken

Peter H

  • USA On30
  • Offline Offline
  • Berichten: 1648
    • http://modelbaan.wordpress.com/
Re: Nederlandse baan in opbouw
« Reactie #44 Gepost op: 02 December 2008, 17:10:51 »
Bart, het staat in de tekst ;)
Citaat
Maar de oude baan had ook zo zijn nadelen. De tafel was een beetje onstabiel (te vaak veranderd), de opbouw was verkeerd (het was erg lastig om in dit plan goed te werken aan het schaduwstation) en de baan bood geen goede mogelijkheden voor het aanwezige materieel (te korte opstelsporen).

Mo, Jammer dat je de baan gaatafbreken... Het zag er wel leuk uit ;D Maar met je nieuwe baan komt het vast ook wel goed.

Peter H