Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Frits C
Vandaag om 07:03:31
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:11:03
Raadplaatje door Ronald69
Vandaag om 00:27:56
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
12 October 2025, 23:57:13
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
12 October 2025, 23:51:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
12 October 2025, 23:27:56
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
12 October 2025, 23:21:04
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
12 October 2025, 23:01:42
zoeken waar een draad zit op de baan door Dirk
12 October 2025, 22:59:35
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
12 October 2025, 22:18:35
C12c rijtuig door maartenvdb
12 October 2025, 22:15:52
Kato ETA 515 door Benelux795
12 October 2025, 21:29:39
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
12 October 2025, 21:22:44
Dissel loc-tender van fleischmann BR 50, 4179 door Spoorzoeker58
12 October 2025, 21:03:32
Modelspoorbaan van Einte door Frank 123
12 October 2025, 20:39:51
Show je realistische treinsamenstelling door Cegielski
12 October 2025, 20:23:13
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
12 October 2025, 20:10:15
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door Camickaeze
12 October 2025, 19:44:40
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
12 October 2025, 19:41:40
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
12 October 2025, 19:34:29
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door vpeters1984
12 October 2025, 18:58:33
HSM D1715 door vpeters1984
12 October 2025, 18:56:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
12 October 2025, 18:34:40
Tsjechische Sikken door maartenvdb
12 October 2025, 18:30:24
Overstap naar HTM door Jan Bennink
12 October 2025, 18:29:25
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
12 October 2025, 17:50:31
Project seaside Germany door Ronald Halma
12 October 2025, 17:10:54
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
12 October 2025, 17:07:58
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Ben
12 October 2025, 16:57:30
NS motorpost in h0 van Piko.. ? door Arjan6511
12 October 2025, 16:22:28
  

Auteur Topic: Hulp bij ontcijfering tekst op plaatje lokaalspoorrijtuig NS C 1040 gevraagd  (gelezen 3557 keer)

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1811
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Op 4 juni heeft de Museum Buurtspoorweg het lokaalspoorrijtuig NS C 1040 (ex-SS C 1340) van Bosch en Duin naar Boekelo overgebracht. Op de stelbalk waren nog plaatjes te vinden van de gasverlichting.



Op de bewerkte foto is het merendeel van de tekst te lezen:
indicateur sécurité
systéme chaumont
Bruxelles
cr .... té ... 1903 ... rw ...

Wat er precies op de onderste regel staat is mij nog niet duidelijk. Iemand een idee?

Martijn
« Laatst bewerkt op: 11 June 2022, 21:15:33 door martijnhaman »

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3375
Kan MBS geen scherpere foto maken? Want ook de randen van de plaat zijn onscherp.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1811
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen


De MBS kan vast een foto maken, maar ik wil het eerst maar eens proberen of het met deze foto is te achterhalen.
Misschien dat eeh foto van het plaatje aan de andere zijde van het rijtuig helpt. Die is iets scherper, maar de letters zijn hier wel wat meer dichtgelopen.

Martijn

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1515
    • Mijn fotosite
Volgens mij is het eerste woord Breveté en dat betekent volgens mijn steenkolen-Frans: gepatenteerd. Waarschijnlijk in 1903 octrooi gekregen en wat er dan nog achter  staat zal een volgnummer zijn.
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1545
Goeienavond,

Kan niemand de tekst duidelijker overschrijven ?     
SécurEté moet trouwens zijn SécurIté  ...
Twijfel of de tekens achter "Breveté" nummers zijn.  Lijken eerder letters ( afkorting ? )

Heb gezocht naar  Lumière à Gaz (à Carbure) Système Chaumont, Bruxelles en aanverwante maar niks verder geraakt   ::)
Las  spontaan  Breveté   "MATOUR"   of  "LATOUR"  maar dat kan er compleet naast wezen.
« Laatst bewerkt op: 11 June 2022, 18:18:53 door hervé »

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1515
    • Mijn fotosite
Volgens mij staat er na Breveté No (van nummero, kleine o met streepje eronder), dan 7003 en vervolgens RWT of RWZ.

Wat ze dan in de film altijd doen: enhance that picture!:


Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1545


    ? ? ?   >    https://www.trainworld.be/nl     

Zoeken
ECLAIRAGE SECURETE SYSTEME CHAUMONT
Resultaten
Er zijn geen resultaten           

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
    • Dwangrail.nl
Ik was ook al aan het zoeken geweest naar systeme Chaumont bruxelles, maar kan tot nu toe niets vinden.
Het lijkt met de verwarming te maken te hebben, de teksten van het remsysteem staan een vak ernaast, en ook de gasverlichting onderdelen die er nog zitten zijn van Pintsch
Wel een tof detail wat nog aanwezig is, het rijtuig ligt al vanaf 1946 daar als woning.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1811
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Dank voor alle reacties. Breveté en no lijken me goede suggestie voor het eerste een tweede woord.
Over het getal 7003 twijfel ik. Ik zie geen diagonale lijn die op een 7 zou wijzen. Een 1 lijkt me een logischer getal.
Bij het tweede cijfer meen ik halverwege iets van een horizontale lijn te zien (in vergelijking met het derde cijfer). Dat zou dan een 8 kunnen zijn. Dat het laatste twee cijfers een 0 en een 3 zijn lijkt geen discussie te zijn.
Voor de laatste drie letters zijn de mogelijkheden RWT of RWZ genoemd. Bij de laatste letter zie ik aan de onderzijde een ronding, waarmee een T of Z me minder logisch lijken. Ik zou gaan voor een D.

Dan kom ik als tussenstand uit op:
indicateur sécurité
systéme chaumont
Bruxelles
breveté no 1803 rwd


Ik zal de vraag eens op een Belgisch spoorwegforum plaatsen. Wellicht dat daar nog wat uit komt.

Martijn

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1811
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Een correctie n.a.v. een reactie uit België. Op de eerste regel staat:
indicateur de sûretė

Martijn

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6250
Re: Hulp bij ontcijfering tekst op plaatje lokaalspoorrijtuig NS C 1040 gevraagd
« Reactie #10 Gepost op: 11 June 2022, 23:04:41 »
BEVETÉ NO 7003 RWZ
Die ronding valt mij niet zo op.
7008 kan ook nog
« Laatst bewerkt op: 11 June 2022, 23:14:21 door NS1220 »
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1515
    • Mijn fotosite
Re: Hulp bij ontcijfering tekst op plaatje lokaalspoorrijtuig NS C 1040 gevraagd
« Reactie #11 Gepost op: 11 June 2022, 23:53:20 »
Wat meer info gevonden:

https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k9819253n/texteBrut  (het laden van deze pagina duurt lang!)

Chaumont blijkt een ingenieur te zijn geweest bij de Etat Belge, die een soort van remversteller heeft ontwikkeld, althans dat is wat ik uit bovengenoemde Franse technische tekst afleid. Zie hier een tekening van het systeem: https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k9819253n/f224.item

In de tekst komt ook een lijst van octrooien op remsystemen voor: LISTE DES BREVETS FRANÇAIS RELATIFS AU FREINAGE DU MATÉRIEL DE CHEMIN DE FER. Hierin komt de naam Chaumont 3 x voor: tweemaal in 1901 en eenmaal in 1906. De nummers bij deze vermeldingen lijken helaas niet op wat we op het plaatje zien.

Nog iets meer info, er is in 1907 een handelscatalogus met betrekking tot dit systeem verschenen. Helaas zie je via onderdstaande link alleen een catalogusitem en niet het document zelf:

https://www.mot.be/resource/RCB/13601?lang=nl


« Laatst bewerkt op: 12 June 2022, 00:36:27 door Dpc Fo »
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1545
Re: Hulp bij ontcijfering tekst op plaatje lokaalspoorrijtuig NS C 1040 gevraagd
« Reactie #12 Gepost op: 12 June 2022, 00:48:21 »
    SécurEté moet trouwens zijn SécurIté     of inderdaad      sûretė           ::)         Goed opgemerkt en verbeterd ....
    =    beveiliging versus veiligheid   >   een rem(installatie) zorgt voor veiligheid
« Laatst bewerkt op: 12 June 2022, 00:57:50 door hervé »

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re: Hulp bij ontcijfering tekst op plaatje lokaalspoorrijtuig NS C 1040 gevraagd
« Reactie #13 Gepost op: 12 June 2022, 00:49:10 »
Volgens mij heeft het te doen met het remsysteem, kijk hier even in de pagina voor de serie rijtuigen in het NS matrieelboek



In de kolom remwerk zijn de afkortingen voor Westinghouse Snelrem en Schroefrem, met de opmerking Stelinrichting "Chaumont"

op HUA is een algemeen plan van het rijtuig te vinden, en kijkende naar het remsysteem zijn er twee dingen die ik (met wat ervaring van Westinghouse remmen) niet als "normaal" Westinghouse kan plaatsen. Het eerste is een wijzer op de stelbalken die de slag van de remcylinder aangeeft (de slag wordt groter naarmate de remblokken slijten, dus daar moet op gelet worden) en de tweede is er een schroefmechanisme aan de achterkant van de remcilinder is gemonteerd, waarschijnlijk om de speling uit het remwerk te halen en zodat de remmen goed aanslaan.

Jaren na de bouw van deze rijtuigen begon Westinghouse een automatisch mechanisme te leveren om dezelfde taak te doen (Automatic slack adjuster is de Engelse naam, geen idee wat de Nederlandse is) en dat mechanisme lijkt hier erg sterk op.

Link naar de tekeningen voor de geïnteresseerden: https://hetutrechtsarchief.nl/onderzoek/resultaten/archieven?mivast=39&mizig=210&miadt=39&miaet=1&micode=921&minr=34149064&miview=inv2&milang=nl

Dus mijn vermoeden is dat dit de reden is waarom het Chaumont plaatje op de stelbalk van Cl 1040 is te vinden.

Groeten,

Rick

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1811
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Hulp bij ontcijfering tekst op plaatje lokaalspoorrijtuig NS C 1040 gevraagd
« Reactie #14 Gepost op: 12 June 2022, 09:32:21 »
Nog geen verdere duidelijkheid over de tekst van de laatste regel, maar wel over het systeem Chaumont. Via het documentatiecentrum van de NMBS zijn veel documenten te vinden, waaronder het document
RÉGLAGE DES FREINS A AIR COMPRIMÉ. - INDICATEUR DE SÛRETÉ ET RÉGLAGE INSTANTANÉ DE LA TlMONERIE «SYSTÈME CHAUMONT»
https://nmbs.adlibhosting.com/Content/GetContent?command=getcontent&server=pdf&value=201612\K702405.pdf

Hierin is te lezen dat Chaumont een inspecteur van de Belgische Staatsspoorwegen was en dat het naar hem genoemde systeem bedoeld was om de Westinghouse-rem op een eenvoudige en betrouwbare manier af te stellen. Dat komt overeen met het vermoeden dat Beached in de reactie hierboven al uitsprak.

Martijn