Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Albert's fantasie in schaal 0e door Noordernet
Vandaag om 15:04:25
Roco BR 93 stroomafname door Herb73
Vandaag om 15:03:37
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 14:58:39
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:50:31
Opstelbaan door meesterpaul
Vandaag om 14:43:29
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Jelmer
Vandaag om 14:41:05
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door Herb73
Vandaag om 14:30:49
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door KNed
Vandaag om 14:27:30
Dat overkomt mij niet. door wob
Vandaag om 14:14:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:10:59
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door wob
Vandaag om 14:09:20
The Summer of 69 door Gert Arkema
Vandaag om 13:08:55
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:45:45
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Sven
Vandaag om 12:45:16
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door BartvD
Vandaag om 12:30:05
Catalogus nummers diverse wagons (Trix, Lilliput en Fleischmann) door Vonkentrekker
Vandaag om 11:38:07
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:23:08
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Eric v C
Vandaag om 11:19:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:10:01
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 10:50:13
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 10:47:09
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:41:32
RTM in 0m door BartvD
Vandaag om 10:26:53
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door bask185
Vandaag om 10:20:13
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 09:44:52
Dönsdorfer Bauberichte door spoorzeven
Vandaag om 09:41:18
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:38:37
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 09:04:54
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door BartvD
Vandaag om 08:49:53
Ronald doet de Fork Challenge! door tothebeach
Vandaag om 07:58:49
  

Auteur Topic: Hulp bij ontcijfering tekst op plaatje lokaalspoorrijtuig NS C 1040 gevraagd  (gelezen 3421 keer)

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1631
    • Dwangrail.nl
Re: Hulp bij ontcijfering tekst op plaatje lokaalspoorrijtuig NS C 1040 gevraagd
« Reactie #15 Gepost op: 12 June 2022, 10:54:52 »
Dat maakt wel een hoop duidelijk, goed zoekwerk!

Bij ouder materieel moest je het remwerk versteken (de stangen waren voorzien van meerdere gaten) om de remblok slijtage te compenseren.
Later kwam de remversteller, die bij een grotere uitslag van de remcilinder automatisch de stangen afstelde. Hiermee bleef de cilinderuitslag binnen de normen.
Dit is duidelijk een tussenversie, waar je niet onder het rijtuig hoeft te komen, om de remblokkenspeling af te stellen.

Groeten Arjen
« Laatst bewerkt op: 12 June 2022, 11:27:06 door AB 7216 »
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3351
  • Bricolage français.
Re: Hulp bij ontcijfering tekst op plaatje lokaalspoorrijtuig NS C 1040 gevraagd
« Reactie #16 Gepost op: 12 June 2022, 11:05:49 »
Mooi, dit zoekwerk!

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1466
Re: Hulp bij ontcijfering tekst op plaatje lokaalspoorrijtuig NS C 1040 gevraagd
« Reactie #17 Gepost op: 12 June 2022, 12:16:25 »
Nog geen verdere duidelijkheid over de tekst van de laatste regel, maar wel over het systeem Chaumont.
RÉGLAGE DES FREINS A AIR COMPRIMÉ. - INDICATEUR DE SÛRETÉ ET RÉGLAGE INSTANTANÉ DE LA TlMONERIE «SYSTÈME CHAUMONT»
https://nmbs.adlibhosting.com/Content/GetContent?command=getcontent&server=pdf&value=201612\K702405.pdf   ~  Martijn

>   Proficiat voor het opzoekwerk. De wetenschap over het systeem zelf is toch het belangrijkst.
     Het brevet (datum of nummer of titel) hieraangekoppeld is minder boeiend    ;)

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Hulp bij ontcijfering tekst op plaatje lokaalspoorrijtuig NS C 1040 gevraagd
« Reactie #18 Gepost op: 13 June 2022, 20:01:35 »


In Het Utrechts Archief is een tekening te vinden met de buitenwandbeschildering van de lokaalrijtuigen C 1300-1368: https://hetutrechtsarchief.nl/collectie/609C5C7CAC9F4642E0534701000A17FD
Daarop is op de stelbalk de plek voor een pijlaanwijzer met schaalverdeling 0-10-20 en de positie van het naamplaatje Chaumont aangegeven. Op de pijlaanwijzer na is dit nog precies zo terug te vinden op de NS C 1040.

Martijn

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: Hulp bij ontcijfering tekst op plaatje lokaalspoorrijtuig NS C 1040 gevraagd
« Reactie #19 Gepost op: 13 June 2022, 20:29:30 »
Wel weer opvallend dat alleen de 0'en nog te lezen zijn :p

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1631
    • Dwangrail.nl
Re: Hulp bij ontcijfering tekst op plaatje lokaalspoorrijtuig NS C 1040 gevraagd
« Reactie #20 Gepost op: 14 June 2022, 07:03:38 »
Met de opschriftentekening, is voor mij een tweede opschrift op de stelbalk ook duidelijk geworden.
In de beschrijving uit reactie 14 wordt gesproken over een fijnafstelling, naast de stelinrichting.
Dat zie je in de algemeen plan tekeningen achter de remcilinder zitten.

Daar past dus dit opschrift bij.


Groeten Arjen
« Laatst bewerkt op: 14 June 2022, 07:06:08 door AB 7216 »
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1466
Re: Hulp bij ontcijfering tekst op plaatje lokaalspoorrijtuig NS C 1040 gevraagd
« Reactie #21 Gepost op: 14 June 2022, 10:05:27 »
Goeievoormiddag,

Maar wat zou dan deze omschrijving betekenen ? 
 
In Reactie 13:  Tabel:  post 3:  opmerkingen:       "Chaumont-stelinrichting met 48 branduren"

>>   Er staat blijkbaar een mini-drietje en -viertje voor !    't Gaat hier over de gasverlichting, niet over de stelinrichting    ::)     
        3. Chaumont-stelinrichting
        4. Gasverlichting 48 u.
« Laatst bewerkt op: 14 June 2022, 10:13:11 door hervé »

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1631
    • Dwangrail.nl
Re: Hulp bij ontcijfering tekst op plaatje lokaalspoorrijtuig NS C 1040 gevraagd
« Reactie #22 Gepost op: 14 June 2022, 15:24:41 »
Bij de tabel verlichting wordt aangegeven voor de rijtuigenserie 1031-1045, 1056-1068, dat ze voorzien zijn van een gastank van 1300 liter, goed voor 69 branduren. Daarbij staat de opmerking 4; rijtuigen 1056-1068 voorzien van een gastank van 920 Liter, met 48 branduren.

De serie 1046-1055 zijn gebouwd door werkspoor, en hadden ook een gastank van 920 liter, met 48 branduren.
Door het verschil van leverancier staat dit een beetje vreemd omschreven.
simpel gezegd, rijtuigen 1001-1045 voorzien van gastanks 1300 liter, rijtuigen 1046-1055 voorzien van gastanks 920 liter.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)