Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2025 door Mischa
Vandaag om 23:24:40
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Quinzeedied
Vandaag om 23:17:56
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 23:17:25
Omnummeren Piko 2901 (BR 186) door Traxx
Vandaag om 23:15:21
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 23:14:52
Sfeer op je modelbaan door sneek
Vandaag om 23:05:29
Interessante youtube filmpjes voor het BNLS Kanaal? door Longtall203
Vandaag om 22:11:33
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 22:05:33
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door Mar-Cas
Vandaag om 21:48:07
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Rick
Vandaag om 20:57:31
Een nieuw begin door bask185
Vandaag om 20:38:46
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 20:06:47
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door markuspetter
Vandaag om 18:58:24
Br 38 Piko Superen. door Vroeger
Vandaag om 18:46:10
Lima IRM pimpen door StefanNL_Plays
Vandaag om 18:45:25
Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 18:20:20
betreft de YD7001 door Ben
Vandaag om 18:17:43
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
Vandaag om 17:53:54
Artitec DE2 instellingen in Lokpilot 3 .5 MTC decoder door bellejt
Vandaag om 17:43:37
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 17:22:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 17:20:07
S88n bus splitsen door Eric v C
Vandaag om 17:16:19
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:43:45
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:39:08
Roco gebogen wissels 2,5 mm door Albert de Heer
Vandaag om 16:20:42
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Gert Arkema
Vandaag om 15:01:14
20 jaar BNLS door MOVisser
Vandaag om 14:43:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 14:34:32
Roco Plan T door NL-modelspoor
Vandaag om 11:41:48
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:03:36
  

Auteur Topic: Hulp bij ontcijfering tekst op plaatje lokaalspoorrijtuig NS C 1040 gevraagd  (gelezen 3347 keer)

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1795
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Op 4 juni heeft de Museum Buurtspoorweg het lokaalspoorrijtuig NS C 1040 (ex-SS C 1340) van Bosch en Duin naar Boekelo overgebracht. Op de stelbalk waren nog plaatjes te vinden van de gasverlichting.



Op de bewerkte foto is het merendeel van de tekst te lezen:
indicateur sécurité
systéme chaumont
Bruxelles
cr .... té ... 1903 ... rw ...

Wat er precies op de onderste regel staat is mij nog niet duidelijk. Iemand een idee?

Martijn
« Laatst bewerkt op: 11 June 2022, 21:15:33 door martijnhaman »

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3330
  • Bricolage français.
Kan MBS geen scherpere foto maken? Want ook de randen van de plaat zijn onscherp.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1795
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen


De MBS kan vast een foto maken, maar ik wil het eerst maar eens proberen of het met deze foto is te achterhalen.
Misschien dat eeh foto van het plaatje aan de andere zijde van het rijtuig helpt. Die is iets scherper, maar de letters zijn hier wel wat meer dichtgelopen.

Martijn

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1507
    • Mijn fotosite
Volgens mij is het eerste woord Breveté en dat betekent volgens mijn steenkolen-Frans: gepatenteerd. Waarschijnlijk in 1903 octrooi gekregen en wat er dan nog achter  staat zal een volgnummer zijn.
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1374
Goeienavond,

Kan niemand de tekst duidelijker overschrijven ?     
SécurEté moet trouwens zijn SécurIté  ...
Twijfel of de tekens achter "Breveté" nummers zijn.  Lijken eerder letters ( afkorting ? )

Heb gezocht naar  Lumière à Gaz (à Carbure) Système Chaumont, Bruxelles en aanverwante maar niks verder geraakt   ::)
Las  spontaan  Breveté   "MATOUR"   of  "LATOUR"  maar dat kan er compleet naast wezen.
« Laatst bewerkt op: 11 June 2022, 18:18:53 door hervé »

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1507
    • Mijn fotosite
Volgens mij staat er na Breveté No (van nummero, kleine o met streepje eronder), dan 7003 en vervolgens RWT of RWZ.

Wat ze dan in de film altijd doen: enhance that picture!:


Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1374


    ? ? ?   >    https://www.trainworld.be/nl     

Zoeken
ECLAIRAGE SECURETE SYSTEME CHAUMONT
Resultaten
Er zijn geen resultaten           

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1626
    • Dwangrail.nl
Ik was ook al aan het zoeken geweest naar systeme Chaumont bruxelles, maar kan tot nu toe niets vinden.
Het lijkt met de verwarming te maken te hebben, de teksten van het remsysteem staan een vak ernaast, en ook de gasverlichting onderdelen die er nog zitten zijn van Pintsch
Wel een tof detail wat nog aanwezig is, het rijtuig ligt al vanaf 1946 daar als woning.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1795
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Dank voor alle reacties. Breveté en no lijken me goede suggestie voor het eerste een tweede woord.
Over het getal 7003 twijfel ik. Ik zie geen diagonale lijn die op een 7 zou wijzen. Een 1 lijkt me een logischer getal.
Bij het tweede cijfer meen ik halverwege iets van een horizontale lijn te zien (in vergelijking met het derde cijfer). Dat zou dan een 8 kunnen zijn. Dat het laatste twee cijfers een 0 en een 3 zijn lijkt geen discussie te zijn.
Voor de laatste drie letters zijn de mogelijkheden RWT of RWZ genoemd. Bij de laatste letter zie ik aan de onderzijde een ronding, waarmee een T of Z me minder logisch lijken. Ik zou gaan voor een D.

Dan kom ik als tussenstand uit op:
indicateur sécurité
systéme chaumont
Bruxelles
breveté no 1803 rwd


Ik zal de vraag eens op een Belgisch spoorwegforum plaatsen. Wellicht dat daar nog wat uit komt.

Martijn

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1795
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Een correctie n.a.v. een reactie uit België. Op de eerste regel staat:
indicateur de sûretė

Martijn

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6146
Re: Hulp bij ontcijfering tekst op plaatje lokaalspoorrijtuig NS C 1040 gevraagd
« Reactie #10 Gepost op: 11 June 2022, 23:04:41 »
BEVETÉ NO 7003 RWZ
Die ronding valt mij niet zo op.
7008 kan ook nog
« Laatst bewerkt op: 11 June 2022, 23:14:21 door NS1220 »
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1507
    • Mijn fotosite
Re: Hulp bij ontcijfering tekst op plaatje lokaalspoorrijtuig NS C 1040 gevraagd
« Reactie #11 Gepost op: 11 June 2022, 23:53:20 »
Wat meer info gevonden:

https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k9819253n/texteBrut  (het laden van deze pagina duurt lang!)

Chaumont blijkt een ingenieur te zijn geweest bij de Etat Belge, die een soort van remversteller heeft ontwikkeld, althans dat is wat ik uit bovengenoemde Franse technische tekst afleid. Zie hier een tekening van het systeem: https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k9819253n/f224.item

In de tekst komt ook een lijst van octrooien op remsystemen voor: LISTE DES BREVETS FRANÇAIS RELATIFS AU FREINAGE DU MATÉRIEL DE CHEMIN DE FER. Hierin komt de naam Chaumont 3 x voor: tweemaal in 1901 en eenmaal in 1906. De nummers bij deze vermeldingen lijken helaas niet op wat we op het plaatje zien.

Nog iets meer info, er is in 1907 een handelscatalogus met betrekking tot dit systeem verschenen. Helaas zie je via onderdstaande link alleen een catalogusitem en niet het document zelf:

https://www.mot.be/resource/RCB/13601?lang=nl


« Laatst bewerkt op: 12 June 2022, 00:36:27 door Dpc Fo »
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1374
Re: Hulp bij ontcijfering tekst op plaatje lokaalspoorrijtuig NS C 1040 gevraagd
« Reactie #12 Gepost op: 12 June 2022, 00:48:21 »
    SécurEté moet trouwens zijn SécurIté     of inderdaad      sûretė           ::)         Goed opgemerkt en verbeterd ....
    =    beveiliging versus veiligheid   >   een rem(installatie) zorgt voor veiligheid
« Laatst bewerkt op: 12 June 2022, 00:57:50 door hervé »

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1108
Re: Hulp bij ontcijfering tekst op plaatje lokaalspoorrijtuig NS C 1040 gevraagd
« Reactie #13 Gepost op: 12 June 2022, 00:49:10 »
Volgens mij heeft het te doen met het remsysteem, kijk hier even in de pagina voor de serie rijtuigen in het NS matrieelboek



In de kolom remwerk zijn de afkortingen voor Westinghouse Snelrem en Schroefrem, met de opmerking Stelinrichting "Chaumont"

op HUA is een algemeen plan van het rijtuig te vinden, en kijkende naar het remsysteem zijn er twee dingen die ik (met wat ervaring van Westinghouse remmen) niet als "normaal" Westinghouse kan plaatsen. Het eerste is een wijzer op de stelbalken die de slag van de remcylinder aangeeft (de slag wordt groter naarmate de remblokken slijten, dus daar moet op gelet worden) en de tweede is er een schroefmechanisme aan de achterkant van de remcilinder is gemonteerd, waarschijnlijk om de speling uit het remwerk te halen en zodat de remmen goed aanslaan.

Jaren na de bouw van deze rijtuigen begon Westinghouse een automatisch mechanisme te leveren om dezelfde taak te doen (Automatic slack adjuster is de Engelse naam, geen idee wat de Nederlandse is) en dat mechanisme lijkt hier erg sterk op.

Link naar de tekeningen voor de geïnteresseerden: https://hetutrechtsarchief.nl/onderzoek/resultaten/archieven?mivast=39&mizig=210&miadt=39&miaet=1&micode=921&minr=34149064&miview=inv2&milang=nl

Dus mijn vermoeden is dat dit de reden is waarom het Chaumont plaatje op de stelbalk van Cl 1040 is te vinden.

Groeten,

Rick

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1795
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Hulp bij ontcijfering tekst op plaatje lokaalspoorrijtuig NS C 1040 gevraagd
« Reactie #14 Gepost op: 12 June 2022, 09:32:21 »
Nog geen verdere duidelijkheid over de tekst van de laatste regel, maar wel over het systeem Chaumont. Via het documentatiecentrum van de NMBS zijn veel documenten te vinden, waaronder het document
RÉGLAGE DES FREINS A AIR COMPRIMÉ. - INDICATEUR DE SÛRETÉ ET RÉGLAGE INSTANTANÉ DE LA TlMONERIE «SYSTÈME CHAUMONT»
https://nmbs.adlibhosting.com/Content/GetContent?command=getcontent&server=pdf&value=201612\K702405.pdf

Hierin is te lezen dat Chaumont een inspecteur van de Belgische Staatsspoorwegen was en dat het naar hem genoemde systeem bedoeld was om de Westinghouse-rem op een eenvoudige en betrouwbare manier af te stellen. Dat komt overeen met het vermoeden dat Beached in de reactie hierboven al uitsprak.

Martijn