Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
Vandaag om 21:34:32
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Ronaldk
Vandaag om 21:31:18
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
Vandaag om 21:21:53
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mark D.
Vandaag om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door Silvolde
Vandaag om 19:42:31
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 18:21:13
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
  

Auteur Topic: Wat is volgens Doehler & Haass motoraansluiting 1,2 en railaansluiting 1,2?  (gelezen 1067 keer)

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2832
  • Aachenau West
Ik ben bezig om een locdecoder van Doehler & Haass in te bouwen. Namelijk DH10C-0, zonder aansluitdraad.
Daarbij stuit ik op een simpele standaardvraag voor de aansluiting aan rails en motor.

D&H heeft het in de gebruikershandleiding namelijk over motoraansluiting 1 en 2 en over railaansluiting 1 en 2.
Wat is nu wat?

Motoraansluiting "analoog rechts" wordt digitaal normaal gesproken "oranje draad". Is dat volgens D&H motoraansluiting 1 of 2?
Motoraansliuiting "analoog links" wordt digitaal normaal gesproken "grijze draad". Is dat volgens D&H motoraansluiting 1 of 2?

Railaansluiting "rechts" normaal gesproken "rode draad". Is dat volgens D&H railaansluiting 1 of 2?
Railaansluiting "links" normaal gesproken "zwarte draad". Is dat volgens D&H railaansluiting 1 of 2?

Ik zou natuurlijk kunnen gokken dat "1" staat voor links en "2" staat voor rechts.
Maar die decoder is zo minuscuul dat ik de aansluitingen liever maar in 1x keer goed soldeer. Dat priegelsoldeerwerk vind ik op zich al spannend zat..... ;D

Alvast dank voor hulp.

Groet, Bas

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8471
  • Spoor N
Re: Wat is volgens Doehler & Haass motoraansluiting 1,2 en railaansluiting 1,2?
« Reactie #1 Gepost op: 06 June 2022, 18:17:15 »
Je kan de decoder vergelijken met de 10C-3 die wel draden heeft.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2832
  • Aachenau West
Re: Wat is volgens Doehler & Haass motoraansluiting 1,2 en railaansluiting 1,2?
« Reactie #2 Gepost op: 06 June 2022, 18:25:18 »
Dan moet je wel toevallig die decoder hebben.

In de gebruikershandleiding heb ik in ieder geval niets terug kunnen vinden.

Groet, Bas

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8323
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Wat is volgens Doehler & Haass motoraansluiting 1,2 en railaansluiting 1,2?
« Reactie #3 Gepost op: 06 June 2022, 18:33:24 »
1=Rood en Oranje
2=Zwart en grijs
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2226
Re: Wat is volgens Doehler & Haass motoraansluiting 1,2 en railaansluiting 1,2?
« Reactie #4 Gepost op: 06 June 2022, 18:35:27 »
heeft weinig belang .Enkel aan motor zijde dat je ze mss moet omdraaien om de juiste draairichting te krijgen.
Greetings,salutations,groetjes,

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2832
  • Aachenau West
Re: Wat is volgens Doehler & Haass motoraansluiting 1,2 en railaansluiting 1,2?
« Reactie #5 Gepost op: 06 June 2022, 19:24:40 »
Dank Sven.
Precies omgedraaid dus aan de volgorde in spreektaal als we het over "links en rechts" hebben ;D

Voor de voeding vanuit de rails maakt het inderdaad niet uit, bellejet. Behalve bij massacontact van de verlichting, toch? Maar dat is niet aan de orde.
Maar voor de motoraansluiting dus wel. En die aansluiting maak ik het liefst in één keer goed.

Groet, Bas

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2226
Re: Wat is volgens Doehler & Haass motoraansluiting 1,2 en railaansluiting 1,2?
« Reactie #6 Gepost op: 06 June 2022, 19:31:35 »
aansluiting polariteit motor testen : 9 volt batterij en kijken hoe hij draait dan weet je wat - en + is.Multimeter op uitgang decoder (eventueel weerstand 150 ohm 3W ertussen ) en simpel verbinden in 1x. Zo doe ik het telkens.
Greetings,salutations,groetjes,

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8471
  • Spoor N
Re: Wat is volgens Doehler & Haass motoraansluiting 1,2 en railaansluiting 1,2?
« Reactie #7 Gepost op: 06 June 2022, 19:32:35 »
Dan moet je wel toevallig die decoder hebben.
Die heb je toevallig  :)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2832
  • Aachenau West
Re: Wat is volgens Doehler & Haass motoraansluiting 1,2 en railaansluiting 1,2?
« Reactie #8 Gepost op: 06 June 2022, 19:56:56 »
Dank Rick voor de tip!
Handig zo'n visueel steuntje.

@bellejet
Dank voor je reactie. Goede methode voor als je verder geen informatie hebt.
In mijn geval vervang ik een defecte decoder. Dus ik heb een beginnetje.
Terzijde:
Het enige is dat ik de motor eruit gehad heb zonder te documenteren hoe die erin zat. Om te checken of ik 'm niet per abuis omgekeerd weer in gezet heb, heb ik de loc analoog getest.
(Die test was sowieso goed om het rijgedrag na schoonmaak van de motor te controleren).

Groet, Bas

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8595
Re: Wat is volgens Doehler & Haass motoraansluiting 1,2 en railaansluiting 1,2?
« Reactie #9 Gepost op: 06 June 2022, 20:19:16 »
Misschien wat laat?

Heb je hier wat aan?
https://www.modellbahnshop-lippe.com/article_data/dokumente/de/Usermanual_DH05C_DH10C_DH16A_en.pdf

tekening blz 12.

Wel kijken of dit klopt met jouw decoder.


opm. instructie nr 8 op pagina 10.  :angel: ;)   ;D
« Laatst bewerkt op: 06 June 2022, 20:22:35 door Jeronimos »
Jeroen

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2832
  • Aachenau West
Re: Wat is volgens Doehler & Haass motoraansluiting 1,2 en railaansluiting 1,2?
« Reactie #10 Gepost op: 10 June 2022, 14:46:06 »
Hier dan het inbouwverslag van de decoder in het slachtoffer, een Roco BR 211, een oudje dat al decennia lang op mijn baan dienst doet.

De vorige decoder, een Lenz Silver had het begeven en moest vervangen worden.
Punt is dat er maar weinig ruimte beschikbaar is, wil je het machinistenhuis intact laten. Het moest dus een kleine maar krachtige decoder worden.
De DH10C-0, met zelf aan te solderen draden.
Dat heb ik geweten. Wat een minuscule decoder. Heel lastig om daar draden aan te solderen.
Het moest eigenlijk in één keer goed, anders zou het nog lastiger worden. Dat is ook wel gebleken.

Als de loc toch open ligt, dan gelijk maar even grote schoonmaak. En checken of de koolborstels nog voldoende groot zijn.
Hier ligt de motor voor een nachtje in de wasbenzine.


Na het weer inbouwen van de motor is het zaak om de loc analoog te testen.
Daarvoor heb ik een tijdelijke verbinding gemaakt (want de loc is nog van voor het brugstekkertijdperk, wat overigens ook z'n voordelen heeft)
Als de loc analoog niet goed loopt, dan kun je beter niet beginnen met het aansluiten van een decoder. Eventuele slechte rijeigenschappen worden door de decoder gecamoufleerd of soms juist versterkt.
In mijn geval moest de motor (uiteraard) goed geolied worden, voordat de loc weer mooi liep.


Na veel priegelsoldeerwerk was het eindelijk mogelijk om de decoder te testen.
Hiertoe heb ik de loc allereerst op het programmerspoor gezet. Mocht er ergens iets niet goed gegaan zijn bij het aansluiten, dan hoeft niet meteen persé je decoder te kosten.
Het adres bleek uit te lezen op het programmeerspoor. Een goed begin.
Het loc reed vervolgens ook voor- en achteruit in de goede richting.
Maar helaas bleek geen van de 4 aangesloten lampen te functioneren. Dat kwam omdat ik voor de blauwe draad de verkeerde Lötpad gebruikt had. Zometeen meer daarover.
Op de foto zit de blauwe draad inmiddels op de goede plek. Ook de verlichting functioneert nu.


Wat dan nog rest is dat alles een beetje in elkaar gefrot moet worden om de kap er weer op te zetten.
Helaas ging het daarbij mis. De soldeerverbinding van de witte draad aan de decoder liet los.
Zo'n verbinding laat zich heel lastig herstellen. Met een nieuwe draad is het uiteindelijk wel gelukt. De witte is vervangen door een roze draad.


Dan de kap erop in de hoop dat alle verbindingen heel blijven.
Test: alles functioneert nog steeds.


Machinist erin en testen maar weer.


Compleet gemonteerd.
De loc kan, na een aantal weken op mijn werkblad te hebben gestaan, weer in dienst genomen worden.
De handgrepen (elfenbein) kunnen nog wel een verfje gebruiken.


Aansluitingen bovenzijde decoder:
LR -> geel
LV -> groen (normaal witte draad)
rail li -> zwart
rail re -> rood
motor li -> grijs
motor re -> oranje

Aansluitingen onderzijde decoder:
VS -> blauw
AUX2 -> paars (rood zijde 1)
AUX1 -> wit vervangen door roze (normaal groen)

De blauwe gemeenschappelijke toevoer voor de verlichting had ik in eerste instantie aangesloten op GND. Maar dat geldt alleen als de verlichting met de massa (oftewel de zwarte draad oftewel de linker rail) verbonden is.

Volledigheidshalve de wijzigingen voor het fundtiemappen:

Front- en sluitverlichting richtingsafhankelijk met F0
CV 33 -> 5
CV 34 -> 10

Rangeerverlichting (beide zijden 3-punts wit) met F1
CV 35 bit 1 en 2 aan (bits zoals genummerd door Lenz)

CV 114 -> bit 2 aan: frontsein dooft met F2
CV 115 -> bit 1 en 2 aan: sluitsein dooft met F1 en F2

CV 113 -> bit 3 aan: frontsein dooft met F3
CV 115 -> bit 1 en 3 aan -> sluitsein dooft met F1 en F3

Resultaat:
F0 -> front- en sluitseinen richtingsafhankelijk
F1 -> rangeerverlichting
F2 -> doven verlichting zijde 2
F3 -> doven verlichting zijde 1
F4 -> rangeergang (default)

En nee, ik heb de gloeilampjes niet vervangen door LED's.
Maar wel heb ik ze gedimd naar halve kracht met de CV's 52, 54 en 55. Dat beperkt de warmteontwikkeling en bevordert de levensduur.

En nu maar hopen dat de soldeerverbindingen zich goed houden.

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2832
  • Aachenau West
Re: Wat is volgens Doehler & Haass motoraansluiting 1,2 en railaansluiting 1,2?
« Reactie #11 Gepost op: 10 June 2022, 14:48:05 »
Misschien wat laat?

Heb je hier wat aan?
https://www.modellbahnshop-lippe.com/article_data/dokumente/de/Usermanual_DH05C_DH10C_DH16A_en.pdf

tekening blz 12.

Wel kijken of dit klopt met jouw decoder.


opm. instructie nr 8 op pagina 10.  :angel: ;)   ;D
De info had ik inderdaad al.
Toch dank Jeroen.

Groet, Bas