Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
Vandaag om 17:42:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door NS 2104
Vandaag om 17:08:48
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 17:06:43
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 16:38:24
Welke koppeling is dit? door Quinzeedied
Vandaag om 16:36:50
Zoek onderdelen blad voor oude stoomloc 04112A door saskia
Vandaag om 16:23:35
Baanplan Belkamp H0 door spoorijzer
Vandaag om 16:19:56
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door moonlicht
Vandaag om 16:15:20
Mijn minitrix 2051 hobbelt door Ronald Halma
Vandaag om 16:07:23
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Montanbahn
Vandaag om 15:57:58
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:51:31
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:39:15
Rondom Charlois door Gert Arkema
Vandaag om 15:37:45
Bauarbeiten im gange door Paul1969
Vandaag om 15:36:57
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door Rick
Vandaag om 15:01:07
Hulp gezocht omgeving Drachten door rjr
Vandaag om 14:53:42
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door spoorijzer
Vandaag om 14:23:31
Station Roodeschool door Montanbahn
Vandaag om 13:45:29
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:30:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:29:35
Bumper voor de LH-101 handregelaar door robstuart
Vandaag om 13:24:34
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:00:09
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 12:59:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:46:57
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 12:40:05
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 12:37:46
0-spoor smalspoor Lynton & Barnstaple door GD
Vandaag om 12:23:09
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 12:10:07
PB Models, ICR-rijtuigen door kar
Vandaag om 12:09:15
Koppelingskamer Jägerndorfer te dichtbij door Montanbahn
Vandaag om 11:53:45
  

Auteur Topic: Wat is volgens Doehler & Haass motoraansluiting 1,2 en railaansluiting 1,2?  (gelezen 1166 keer)

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2969
  • Aachenau West
Ik ben bezig om een locdecoder van Doehler & Haass in te bouwen. Namelijk DH10C-0, zonder aansluitdraad.
Daarbij stuit ik op een simpele standaardvraag voor de aansluiting aan rails en motor.

D&H heeft het in de gebruikershandleiding namelijk over motoraansluiting 1 en 2 en over railaansluiting 1 en 2.
Wat is nu wat?

Motoraansluiting "analoog rechts" wordt digitaal normaal gesproken "oranje draad". Is dat volgens D&H motoraansluiting 1 of 2?
Motoraansliuiting "analoog links" wordt digitaal normaal gesproken "grijze draad". Is dat volgens D&H motoraansluiting 1 of 2?

Railaansluiting "rechts" normaal gesproken "rode draad". Is dat volgens D&H railaansluiting 1 of 2?
Railaansluiting "links" normaal gesproken "zwarte draad". Is dat volgens D&H railaansluiting 1 of 2?

Ik zou natuurlijk kunnen gokken dat "1" staat voor links en "2" staat voor rechts.
Maar die decoder is zo minuscuul dat ik de aansluitingen liever maar in 1x keer goed soldeer. Dat priegelsoldeerwerk vind ik op zich al spannend zat..... ;D

Alvast dank voor hulp.

Groet, Bas

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8581
  • Spoor N
Re: Wat is volgens Doehler & Haass motoraansluiting 1,2 en railaansluiting 1,2?
« Reactie #1 Gepost op: 06 June 2022, 18:17:15 »
Je kan de decoder vergelijken met de 10C-3 die wel draden heeft.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2969
  • Aachenau West
Re: Wat is volgens Doehler & Haass motoraansluiting 1,2 en railaansluiting 1,2?
« Reactie #2 Gepost op: 06 June 2022, 18:25:18 »
Dan moet je wel toevallig die decoder hebben.

In de gebruikershandleiding heb ik in ieder geval niets terug kunnen vinden.

Groet, Bas

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8365
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Wat is volgens Doehler & Haass motoraansluiting 1,2 en railaansluiting 1,2?
« Reactie #3 Gepost op: 06 June 2022, 18:33:24 »
1=Rood en Oranje
2=Zwart en grijs
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2346
Re: Wat is volgens Doehler & Haass motoraansluiting 1,2 en railaansluiting 1,2?
« Reactie #4 Gepost op: 06 June 2022, 18:35:27 »
heeft weinig belang .Enkel aan motor zijde dat je ze mss moet omdraaien om de juiste draairichting te krijgen.
Greetings,salutations,groetjes,

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2969
  • Aachenau West
Re: Wat is volgens Doehler & Haass motoraansluiting 1,2 en railaansluiting 1,2?
« Reactie #5 Gepost op: 06 June 2022, 19:24:40 »
Dank Sven.
Precies omgedraaid dus aan de volgorde in spreektaal als we het over "links en rechts" hebben ;D

Voor de voeding vanuit de rails maakt het inderdaad niet uit, bellejet. Behalve bij massacontact van de verlichting, toch? Maar dat is niet aan de orde.
Maar voor de motoraansluiting dus wel. En die aansluiting maak ik het liefst in één keer goed.

Groet, Bas

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2346
Re: Wat is volgens Doehler & Haass motoraansluiting 1,2 en railaansluiting 1,2?
« Reactie #6 Gepost op: 06 June 2022, 19:31:35 »
aansluiting polariteit motor testen : 9 volt batterij en kijken hoe hij draait dan weet je wat - en + is.Multimeter op uitgang decoder (eventueel weerstand 150 ohm 3W ertussen ) en simpel verbinden in 1x. Zo doe ik het telkens.
Greetings,salutations,groetjes,

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8581
  • Spoor N
Re: Wat is volgens Doehler & Haass motoraansluiting 1,2 en railaansluiting 1,2?
« Reactie #7 Gepost op: 06 June 2022, 19:32:35 »
Dan moet je wel toevallig die decoder hebben.
Die heb je toevallig  :)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2969
  • Aachenau West
Re: Wat is volgens Doehler & Haass motoraansluiting 1,2 en railaansluiting 1,2?
« Reactie #8 Gepost op: 06 June 2022, 19:56:56 »
Dank Rick voor de tip!
Handig zo'n visueel steuntje.

@bellejet
Dank voor je reactie. Goede methode voor als je verder geen informatie hebt.
In mijn geval vervang ik een defecte decoder. Dus ik heb een beginnetje.
Terzijde:
Het enige is dat ik de motor eruit gehad heb zonder te documenteren hoe die erin zat. Om te checken of ik 'm niet per abuis omgekeerd weer in gezet heb, heb ik de loc analoog getest.
(Die test was sowieso goed om het rijgedrag na schoonmaak van de motor te controleren).

Groet, Bas

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8615
Re: Wat is volgens Doehler & Haass motoraansluiting 1,2 en railaansluiting 1,2?
« Reactie #9 Gepost op: 06 June 2022, 20:19:16 »
Misschien wat laat?

Heb je hier wat aan?
https://www.modellbahnshop-lippe.com/article_data/dokumente/de/Usermanual_DH05C_DH10C_DH16A_en.pdf

tekening blz 12.

Wel kijken of dit klopt met jouw decoder.


opm. instructie nr 8 op pagina 10.  :angel: ;)   ;D
« Laatst bewerkt op: 06 June 2022, 20:22:35 door Jeronimos »
Jeroen

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2969
  • Aachenau West
Re: Wat is volgens Doehler & Haass motoraansluiting 1,2 en railaansluiting 1,2?
« Reactie #10 Gepost op: 10 June 2022, 14:46:06 »
Hier dan het inbouwverslag van de decoder in het slachtoffer, een Roco BR 211, een oudje dat al decennia lang op mijn baan dienst doet.

De vorige decoder, een Lenz Silver had het begeven en moest vervangen worden.
Punt is dat er maar weinig ruimte beschikbaar is, wil je het machinistenhuis intact laten. Het moest dus een kleine maar krachtige decoder worden.
De DH10C-0, met zelf aan te solderen draden.
Dat heb ik geweten. Wat een minuscule decoder. Heel lastig om daar draden aan te solderen.
Het moest eigenlijk in één keer goed, anders zou het nog lastiger worden. Dat is ook wel gebleken.

Als de loc toch open ligt, dan gelijk maar even grote schoonmaak. En checken of de koolborstels nog voldoende groot zijn.
Hier ligt de motor voor een nachtje in de wasbenzine.


Na het weer inbouwen van de motor is het zaak om de loc analoog te testen.
Daarvoor heb ik een tijdelijke verbinding gemaakt (want de loc is nog van voor het brugstekkertijdperk, wat overigens ook z'n voordelen heeft)
Als de loc analoog niet goed loopt, dan kun je beter niet beginnen met het aansluiten van een decoder. Eventuele slechte rijeigenschappen worden door de decoder gecamoufleerd of soms juist versterkt.
In mijn geval moest de motor (uiteraard) goed geolied worden, voordat de loc weer mooi liep.


Na veel priegelsoldeerwerk was het eindelijk mogelijk om de decoder te testen.
Hiertoe heb ik de loc allereerst op het programmerspoor gezet. Mocht er ergens iets niet goed gegaan zijn bij het aansluiten, dan hoeft niet meteen persé je decoder te kosten.
Het adres bleek uit te lezen op het programmeerspoor. Een goed begin.
Het loc reed vervolgens ook voor- en achteruit in de goede richting.
Maar helaas bleek geen van de 4 aangesloten lampen te functioneren. Dat kwam omdat ik voor de blauwe draad de verkeerde Lötpad gebruikt had. Zometeen meer daarover.
Op de foto zit de blauwe draad inmiddels op de goede plek. Ook de verlichting functioneert nu.


Wat dan nog rest is dat alles een beetje in elkaar gefrot moet worden om de kap er weer op te zetten.
Helaas ging het daarbij mis. De soldeerverbinding van de witte draad aan de decoder liet los.
Zo'n verbinding laat zich heel lastig herstellen. Met een nieuwe draad is het uiteindelijk wel gelukt. De witte is vervangen door een roze draad.


Dan de kap erop in de hoop dat alle verbindingen heel blijven.
Test: alles functioneert nog steeds.


Machinist erin en testen maar weer.


Compleet gemonteerd.
De loc kan, na een aantal weken op mijn werkblad te hebben gestaan, weer in dienst genomen worden.
De handgrepen (elfenbein) kunnen nog wel een verfje gebruiken.


Aansluitingen bovenzijde decoder:
LR -> geel
LV -> groen (normaal witte draad)
rail li -> zwart
rail re -> rood
motor li -> grijs
motor re -> oranje

Aansluitingen onderzijde decoder:
VS -> blauw
AUX2 -> paars (rood zijde 1)
AUX1 -> wit vervangen door roze (normaal groen)

De blauwe gemeenschappelijke toevoer voor de verlichting had ik in eerste instantie aangesloten op GND. Maar dat geldt alleen als de verlichting met de massa (oftewel de zwarte draad oftewel de linker rail) verbonden is.

Volledigheidshalve de wijzigingen voor het fundtiemappen:

Front- en sluitverlichting richtingsafhankelijk met F0
CV 33 -> 5
CV 34 -> 10

Rangeerverlichting (beide zijden 3-punts wit) met F1
CV 35 bit 1 en 2 aan (bits zoals genummerd door Lenz)

CV 114 -> bit 2 aan: frontsein dooft met F2
CV 115 -> bit 1 en 2 aan: sluitsein dooft met F1 en F2

CV 113 -> bit 3 aan: frontsein dooft met F3
CV 115 -> bit 1 en 3 aan -> sluitsein dooft met F1 en F3

Resultaat:
F0 -> front- en sluitseinen richtingsafhankelijk
F1 -> rangeerverlichting
F2 -> doven verlichting zijde 2
F3 -> doven verlichting zijde 1
F4 -> rangeergang (default)

En nee, ik heb de gloeilampjes niet vervangen door LED's.
Maar wel heb ik ze gedimd naar halve kracht met de CV's 52, 54 en 55. Dat beperkt de warmteontwikkeling en bevordert de levensduur.

En nu maar hopen dat de soldeerverbindingen zich goed houden.

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2969
  • Aachenau West
Re: Wat is volgens Doehler & Haass motoraansluiting 1,2 en railaansluiting 1,2?
« Reactie #11 Gepost op: 10 June 2022, 14:48:05 »
Misschien wat laat?

Heb je hier wat aan?
https://www.modellbahnshop-lippe.com/article_data/dokumente/de/Usermanual_DH05C_DH10C_DH16A_en.pdf

tekening blz 12.

Wel kijken of dit klopt met jouw decoder.


opm. instructie nr 8 op pagina 10.  :angel: ;)   ;D
De info had ik inderdaad al.
Toch dank Jeroen.

Groet, Bas