Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Minder wissels door Quinzeedied
Vandaag om 18:33:18
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 18:00:35
Draaischijf Fleischmann 6053 werkt vaak niet. door Voske
Vandaag om 17:50:54
Lenz spoor 0 Deutz KG 230 B voorzien van Petau auto koppeling door Huup
Vandaag om 17:50:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 17:20:26
NS 6100 van GM&S door Gerke
Vandaag om 17:14:02
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Gert Arkema
Vandaag om 16:44:49
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Hollandserhbfan
Vandaag om 16:03:28
NS 8800 als BR J 94 met enorme kortingen bij MU (Modellbahn Union) door Tom Z.
Vandaag om 15:36:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door saskia
Vandaag om 15:30:51
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Vislijn
Vandaag om 15:19:43
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 14:43:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:39:02
Ronald doet de Fork Challenge! door Peter J K
Vandaag om 13:54:29
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
Vandaag om 12:21:25
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
Vandaag om 11:54:48
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Ronald Halma
Vandaag om 11:51:42
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:47:03
NS 8400 van Werps door Dave.......
Vandaag om 11:28:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:27:24
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:26:25
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 11:00:46
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:29:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:06:40
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Erwin 054
Vandaag om 08:53:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 08:36:33
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:06:54
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door WesleyMunnik
31 August 2025, 22:36:15
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door MathynK
31 August 2025, 21:48:20
Roco BR 93 stroomafname door Herb73
31 August 2025, 21:04:53
  

Auteur Topic: TEE RAm of DE4  (gelezen 3806 keer)

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 6757
Re: TEE RAm of DE4
« Reactie #15 Gepost op: 24 May 2022, 10:41:23 »

Uitbannen die flauwekul!


Ik ben de aanstichter van al dit BNLS leed en het is nergens voor nodig dat je me de les gaat lezen hoor.  ;)

Gr, Ben.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3296
Re: TEE RAm of DE4
« Reactie #16 Gepost op: 24 May 2022, 10:45:15 »
Was de benaming "Hippel" niet door Twents NS personeel bedacht? Zo had ik het begrepen althans...
Groeten,
Richard

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1755
Re: TEE RAm of DE4
« Reactie #17 Gepost op: 24 May 2022, 10:50:26 »
Waarom blijft men toch zo hardnekkig vast houden aan dat TEE RAm.
Tja...eigenlijk is het een RAWRm. ;D

Bart

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8524
  • Spoor N
Re: TEE RAm of DE4
« Reactie #18 Gepost op: 24 May 2022, 10:52:36 »
Daar werd een 600 Kikker genoemd door NS personeel.

Over spoorsnobisme gesproken. Alsof alleen spoorwegpersoneel bijnamen voor het materieel mag verzinnen.
En dat wordt dan ook nog geplaatst door iemand die het steeds over 'Poki' in plaats van Piko heeft, die flauwekul mag kennelijk wel.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5382
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: TEE RAm of DE4
« Reactie #19 Gepost op: 24 May 2022, 12:08:56 »
Ik ben de aanstichter van al dit BNLS leed en het is nergens voor nodig dat je me de les gaat lezen hoor.  ;)

Gr, Ben.
Trek het je niet aan Ben, ik had mijn opmerking als grapje bedoeld, maar was vergeten om er smiley's ( :P :P ;D) achter te zetten. Dat heb ik nu alsnog gedaan. Het zal mij werkelijk jeuken wat voor naampje mensen aan een trein hangen, er zijn wel belangrijker zaken in de wereld waar we om druk om zouden kunnen maken, mag ik hopen.

Daar werd een 600 Kikker genoemd door NS personeel.
En dat wordt dan ook nog geplaatst door iemand die het steeds over 'Poki' in plaats van Piko heeft, die flauwekul mag kennelijk wel.
Hahaha, zéker. Poki klinkt veel leuker dan Piko. Overigens ben ik daar op dit forum ook niet de enige in.

Maar voordat hier van alles weer een eigen leven gaat leiden, het ging er in dit draadje om waarom we de NS DE-IV toch steeds hardnekkig RAm blijven noemen. En dat ben ik wel met Hans eens. De NS 600'n noemen we ook niet Class 08 of de NS 1600, BB 7000 om maar wat te noemen.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 6757
Re: TEE RAm of DE4
« Reactie #20 Gepost op: 24 May 2022, 12:17:29 »

Het zal mij werkelijk jeuken wat voor naampje mensen aan een trein hangen......


Ik geloof er niets van......  ;D ;D

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2271
    • Biesje.nl
Re: TEE RAm of DE4
« Reactie #21 Gepost op: 24 May 2022, 12:21:16 »
Er werd vroeger ook 'gevochten' om de termen pantograaf en stroomafnemer en of het nou een bocht of boog was. Pantograaf en bocht waren termen die hobbyisten gebruikten... Ik denk toch dat de meerderheid van de aanwezigen hier een hobbyist is, en zelfs diegenen die werkzaam zijn/waren voor het spoor zitten niet hier omdat ze treinen haten. Als we maar weten wat er bedoeld wordt toch?

Als ik het over een DE4 heb tegen een gemiddelde hobbyist dan zie je ze denken 'wat bedoelt ie nou? Ik ken alleen de DE 1, DE2, DE3 en DE5'.

Mvg,

Robert

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26761
    • Pagina van klaas
Re: TEE RAm of DE4
« Reactie #22 Gepost op: 24 May 2022, 12:33:42 »
Er waren 5 van die treinstellen. 3 stuks waren Nederlands eigendom en genummerd DE4 1001, 1002 en 1003.
De andere 2 waren Zwitsers eigendom en heetten RAm 501 en 502.
Technisch waren ze identiek. De benaming TEE RAm is bekender, en die wordt daarom vaker gebruikt. Bij DE4 zullen veel mensen denken: was dah?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1259
Re: TEE RAm of DE4
« Reactie #23 Gepost op: 24 May 2022, 12:46:46 »
Ik houd het maar op TEE Ram, komt zeer tot zijn recht op mijn modelbaan (als fictief museum stel broemmmmmmmm  ;D)

Mvg, Johan

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5382
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: TEE RAm of DE4
« Reactie #24 Gepost op: 24 May 2022, 13:28:31 »
Ja, maar bij jou klopt het wel, Johan.

1) je rijd Zwitsers
2) jouw stel heeft een flinke Ram gehad, want die mist een paar meter 😂😂😂😂😂

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22550
Re: TEE RAm of DE4
« Reactie #25 Gepost op: 24 May 2022, 13:53:23 »

Maar voordat hier van alles weer een eigen leven gaat leiden, het ging er in dit draadje om waarom we de NS DE-IV toch steeds hardnekkig RAm blijven noemen. En dat ben ik wel met Hans eens. De NS 600'n noemen we ook niet Class 08 of de NS 1600, BB 7000 om maar wat te noemen.

Jeroen

De NS 600 of NS 1600 zijn dan ook alleen gebaseerd op. Ze zijn afwijkend genoeg. De vijf TEE-stellen waren echt identiek op wat opschriften na.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Nez Cassé

  • Offline Offline
  • Berichten: 161
Re: TEE RAm of DE4
« Reactie #26 Gepost op: 24 May 2022, 14:53:36 »
Trek het je niet aan Ben, ik had mijn opmerking als grapje bedoeld, maar was vergeten om er smiley's ( :P :P ;D) achter te zetten. Dat heb ik nu alsnog gedaan. Het zal mij werkelijk jeuken wat voor naampje mensen aan een trein hangen, er zijn wel belangrijker zaken in de wereld waar we om druk om zouden kunnen maken, mag ik hopen.
Hahaha, zéker. Poki klinkt veel leuker dan Piko. Overigens ben ik daar op dit forum ook niet de enige in.

Maar voordat hier van alles weer een eigen leven gaat leiden, het ging er in dit draadje om waarom we de NS DE-IV toch steeds hardnekkig RAm blijven noemen. En dat ben ik wel met Hans eens. De NS 600'n noemen we ook niet Class 08 of de NS 1600, BB 7000 om maar wat te noemen.

Jeroen

Klopt, is ook een BB 7200 ;-)

Maar voor de rest helemaal mee eens!
Met vriendelijke groet,

Bart

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4419
Re: TEE RAm of DE4
« Reactie #27 Gepost op: 24 May 2022, 15:41:13 »
De NS 600 of NS 1600 zijn dan ook alleen gebaseerd op. Ze zijn afwijkend genoeg. De vijf TEE-stellen waren echt identiek op wat opschriften na.

En een andere kleur vloerbedekking in de restauratie.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1094
  • The perfect is the enemy of the good
Re: TEE RAm of DE4
« Reactie #28 Gepost op: 24 May 2022, 15:54:12 »
Waarom RAm? Ram bekt gewoon lekkerder dan DE4 of zelfs DE IV. Taal (en dan vooral spreektaal) is een gebruiksartikel, slijt tijdens gebruik naar de makkelijkste, handigste vorm. Dat schrijvers die historisch correct willen zijn hiervan afwijken is ook weer logisch.

Jeanne

  • Offline Offline
  • Berichten: 231
Re: TEE RAm of DE4
« Reactie #29 Gepost op: 24 May 2022, 18:42:55 »
Historisch gezien op basis van de NS materieelalba en de bakcodelijsten hadden de Nederlandse TEE-stellen het kenmerk DE4. De suggestie als zouden de SBB-stellen RAWRm zijn is onjuist omdat in deze aanduiding bij treinstellen WR niet wordt genoteerd. Bovendien werden deze restauraties niet door WL geëxporteerd maar door SSG. Het kenmerk van het betreffende rijtuig was bij de SBB AR en bij NS A (in latere jaren soms Ar ter onderscheiding van de andere A). Wat wel in het kenmerk zou missen is de D. De stellen hadden tenslotte ook nog een bagageafdeling in de motorrijtuig dat bij NS het kenmerk mD en de SBB Dm had.

Waarom dan geen DE IV, omdat Romeinse cijfers oorspronkelijk slechts als index van een kenmerk werden gebruikt ter onderscheiding van meerdere gelijksoortige types (bijvoorbeeld bij DIV en DV).
Zoals ook bij de Zwitsers. De TEE’s zijn daar behalve als RAm en RAe ook als TEEI en TEEII bekent in materieel alba van de SBB.

En ja bijnamen is ook zoiets Plan V en T kreeg ineens ook in de nadagen Apnkop toebedeeld nadat we al van de Hondekoppen afscheid hadden genomen, terwijl vele jaren als een Viktor of Theodor door het leven gingen.

In fora zijn er nu eenmaal altijd mensen die hun eigen stempel op de geschiedenis willen drukken. ::)
Jeanne Kok