Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Piko NS 2015 stroomafname probleem door meino
Vandaag om 12:03:59
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:41:44
Doornvliet door Wim Vink
Vandaag om 11:25:08
De (3d) knutsels van Ronald. door Edsko Hekman
Vandaag om 11:21:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
  

Auteur Topic: Nieuwe baan 30/4  (gelezen 2791 keer)

Jan Koelewijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 189
  • effe stoom afblazen
Nieuwe baan 30/4
« Gepost op: 21 mei 2022, 09:18:16 »
Dag Allemaal,

Omdat ik niet onder de baan kan, mijn nek werkt niet mee, heb ik besloten om een nieuwe baan te maken met een diepte van 80 cm. Deze wil ik op 3 opklapbare delen gaan maken. Misschien komt er nog een schaduwstation onder.
Rondrijden zal dan niet gaan lukken, daarom een kopstation getekend in Railmodeller.

Misschien willen jullie eens meekijken? Goede adviezen zijn natuurlijk van harte welkom!



NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Nieuwe baan 30/4
« Reactie #1 Gepost op: 21 mei 2022, 09:42:49 »
Hoi Jan,

Mooi baanplan. Zeker als je wilt rangeren tussen fabrieken en industrie.
Zou wel aanraden iets minder diep te werken ivm de medische klachten.Dan hoef je niet ver te reiken en kan je mooi module gewijs 60 x 120 uitbouwen.

Ben ook wel benieuwd naar het thema, ik vermoed het stoomtijdperk ;D


Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: Nieuwe baan 30/4
« Reactie #2 Gepost op: 21 mei 2022, 11:18:19 »
Hoi Jan,

Zijn het modules van 80x100? Zijn die niet te zwaar om op te klappen?
Qua baanplan kan ik er maar eigenlijk weinig mee, wat is de achterliggende gedachten van dit ontwerp?

Groet,
michel

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10555
Re: Nieuwe baan 30/4
« Reactie #3 Gepost op: 21 mei 2022, 11:27:12 »
Een diepte van 80cm gaat ook nog een uitdaging worden qua bereikbaarheid. 60cm is wel zo'n beetje de limiet waar je nog fatsoenlijk bij kunt en omdat je het hebt over nekklachten zou ik daar nog eens goed over nadenken.

Qua baanplan sluit ik me aan bij Michel. Zonder enige context van een landschap, thema, land, tijdperk e.d. is het lastig er wat over te zeggen. Wil je hier met moderne treinstellen gaan pendelen in een Duitse voorstad of wordt het een slaperig plattelands stationnetje op het Engelse platteland van de jaren '50?
« Laatst bewerkt op: 21 mei 2022, 11:29:08 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

Jan Koelewijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 189
  • effe stoom afblazen
Re: Nieuwe baan 30/4
« Reactie #4 Gepost op: 22 mei 2022, 12:35:42 »
Hoi Jan,

Zijn het modules van 80x100? Zijn die niet te zwaar om op te klappen?
Qua baanplan kan ik er maar eigenlijk weinig mee, wat is de achterliggende gedachten van dit ontwerp?

Groet,
michel


Dag Michel, dit baanplan kan ik kwijt bij een diepte van 62 cm. Dat valt dus mee. Het idee is een verbinding tussen rangeerterrein en fabrieksterrein. Het tijdperk is de jaren vijftig, zodat ik kan rijden met stoom, diesel en (diesel)elektrisch.

Gr. Jan

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1190
Re: Nieuwe baan 30/4
« Reactie #5 Gepost op: 22 mei 2022, 20:53:18 »
Hallo,
Ik zit ook te kijken naar het baanplan. Het zijn een hoop wissels met veel korte sporen. Probeer voor jezelf duidelijk te krijgen wat het doel is van elk spoor en wissel. Als dat duidelijk is komt er een logisch sporenplan uit wat ook een bevredigende exploitatie geeft
Succes jandcargo

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25182
    • Pagina van klaas
Re: Nieuwe baan 30/4
« Reactie #6 Gepost op: 22 mei 2022, 21:07:03 »
In de wisselverbindingen tussen beide rechte sporen heb je een stukje recht tussen de wissels gepland. Waarom is dat?
Als je de wissels direct tegen elkaar legt zonder dat stukje recht, dan win je nuttige spoorlengte en je wint ook diepte.

Je hebt nu bedacht om er 3 opklapbare delen van te maken. Maar als je de constructie niet al te zwaar maakt kan het misschien wel in één stuk. Dat scheelt je gedoe op de naden van de secties.

eitreb

  • Online Online
  • Berichten: 147
Re: Nieuwe baan 30/4
« Reactie #7 Gepost op: 22 mei 2022, 21:20:53 »
In de encyclopedie hier op het forum vind je bij john allen's timesaver een combinatie inglenook/timesaver.
Derde plan van boven lijkt me voor jou een goed ontwerp .
Rangeerplan met spelelement.
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/John_Allen's_TimeSaver
Afbeelding 03
« Laatst bewerkt op: 22 mei 2022, 21:26:12 door eitreb »
Met vriendelijke groet:
Bert

Mijn N-baan:
BertemmeN

https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=12572

Jan Koelewijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 189
  • effe stoom afblazen
Re: Nieuwe baan 30/4
« Reactie #8 Gepost op: 22 mei 2022, 21:40:41 »
In de wisselverbindingen tussen beide rechte sporen heb je een stukje recht tussen de wissels gepland. Waarom is dat?
Als je de wissels direct tegen elkaar legt zonder dat stukje recht, dan win je nuttige spoorlengte en je wint ook diepte.

Je hebt nu bedacht om er 3 opklapbare delen van te maken. Maar als je de constructie niet al te zwaar maakt kan het misschien wel in één stuk. Dat scheelt je gedoe op de naden van de secties.


Die overgangen zat ik ook al naar te kijken, wanneer ik de constructie “stijf” genoeg maak zou het moeten lukken om het uit één stuk te maken.

Gr.Jan

Sikko

  • Online Online
  • Berichten: 275
Re: Nieuwe baan 30/4
« Reactie #9 Gepost op: 22 mei 2022, 23:18:14 »
Ik heb voor mijn eigen rangeerbaan ook een variant op de Timesaver gemaakt. Daar is al veel over geschreven en er zijn er nog meer gebouwd, fijn om uit te putten.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: Nieuwe baan 30/4
« Reactie #10 Gepost op: 23 mei 2022, 07:09:30 »

Dag Michel, dit baanplan kan ik kwijt bij een diepte van 62 cm. Dat valt dus mee. Het idee is een verbinding tussen rangeerterrein en fabrieksterrein. Het tijdperk is de jaren vijftig, zodat ik kan rijden met stoom, diesel en (diesel)elektrisch.

Gr. Jan

Dag Jan,

Dan zie ik een restant rangeerterrein links en een fabrieksterrein rechts?
Wat ik vooral zie zijn heel veel opstelsporen. Als ik een fabriek zou hebben met spoor aansluiting, dan zou ik de sporen functioneel willen hebben. Een enkel opstelspoor kan, maar ik zou graag mijn goederen kwijt willen aan het spoor en halffabrikaten en grondstoffen willen ontvangen.
Nu maakt het nog steeds niet uit, wat de fabriek produceert, maar een spoor langs een loods, Een spoor dat een loods ingaat, een spoor dat langs een losweg ligt, of onder een kraan doorloopt. Er is van alles te verzinnen.
Probeer de sporen dus een functie te geven en benoem die in je sporenplan.

Klein voorbeeldje:



Rangeerterrein is rechtsboven, met een soort van inglenook, een plekje waar je een trein samen kunt stellen. Vervolgens kan je met een trein naar het fabrieksterrein, waar de wagens uitgerangeerd kunnen worden. Er is nog een werkplaatsje bij voor een eigen fabriekslok, en eventuele reparaties.
Dit plan is puur ter inspiraties, ik heb diverse baanplannen snel bij elkaar geplakt, dus qua rails klopt het niet (peco/roco, verschillende railstaafhoogtes).

groet,
michel
« Laatst bewerkt op: 23 mei 2022, 07:49:16 door tothebeach. Reden: plaatje en wat tekst toegevoegd »

Cor--24

  • Offline Offline
  • Berichten: 786
  • Vier het leven, het duurt maar even.
Re: Nieuwe baan 30/4
« Reactie #11 Gepost op: 23 mei 2022, 07:11:14 »
Heel eerlijk moet ik zeggen, dat ik weinig ervaring heb met opklapbare banen, maar gevoelsmatig zou ik nog even nadenken over het feit, dat je links een wissel hebt op de scheiding en midden-rechts twee hele kleine stukjes aan de wissel tot de scheiding. Ben je niet bang, dat dit iets te kwetsbaar is bij het opklappen en/of transport?
Als laatste zou ik ook kijken of je nog iets kunt wijzigen aan die wat vreemd ogende S aan de onderkant.
Mvg.

Cor

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1190
Re: Nieuwe baan 30/4
« Reactie #12 Gepost op: 23 mei 2022, 13:51:45 »
Hallo,
Dit vind ik al beter.
Vanaf de bovenkant kunnen spoor 1 en 2 weg( hebben geen enkele functie)
Spoor 3 kun je dan helemaal naar links laten doorlopen om je trein op samen te stellen.
De bundel links die dan komt kun je vereenvoudigen tot 1 of 2 sporen met iets van industrie als bv landbouwmechanisatiebedrijf met allerlij landbouwvoertuigen die per spoor gaan
Succes jandcargo

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: Nieuwe baan 30/4
« Reactie #13 Gepost op: 23 mei 2022, 14:44:11 »
Die bovenste sporen hebben inderdaad geen functie, maar zijn toegevoegd om een rangeerterrein te verbeelden. Zoals de Topicstarter ook vermeldt.  Je kunt er altijd een klein aantal wagons op zetten, zodat het ook wat lijkt.
Het hoeft niet allemaal functioneel te zijn, het gaat ook om de sfeer.

groet,
Michel

Jan Koelewijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 189
  • effe stoom afblazen
Re: Nieuwe baan 30/4
« Reactie #14 Gepost op: 25 mei 2022, 23:07:08 »
Dag allemaal,


In de encyclopedie hier op het forum vind je bij john allen's timesaver een combinatie inglenook/timesaver.
Derde plan van boven lijkt me voor jou een goed ontwerp .
Rangeerplan met spelelement.
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/John_Allen's_TimeSaver
Afbeelding 03

Dit wil ik als uitgangspunt nemen, wanneer het een beetje toonbaar is kom ik weer terug met een baanpan!

Gr. Jan