BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Jan Koelewijn op 21 mei 2022, 09:18:16
-
Dag Allemaal,
Omdat ik niet onder de baan kan, mijn nek werkt niet mee, heb ik besloten om een nieuwe baan te maken met een diepte van 80 cm. Deze wil ik op 3 opklapbare delen gaan maken. Misschien komt er nog een schaduwstation onder.
Rondrijden zal dan niet gaan lukken, daarom een kopstation getekend in Railmodeller.
Misschien willen jullie eens meekijken? Goede adviezen zijn natuurlijk van harte welkom!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Nieuwe-baan-30-4-62889202a97ec.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Nieuwe-baan-30-4-62889202a97ec.jpg)
-
Hoi Jan,
Mooi baanplan. Zeker als je wilt rangeren tussen fabrieken en industrie.
Zou wel aanraden iets minder diep te werken ivm de medische klachten.Dan hoef je niet ver te reiken en kan je mooi module gewijs 60 x 120 uitbouwen.
Ben ook wel benieuwd naar het thema, ik vermoed het stoomtijdperk ;D
Gr Koen.
-
Hoi Jan,
Zijn het modules van 80x100? Zijn die niet te zwaar om op te klappen?
Qua baanplan kan ik er maar eigenlijk weinig mee, wat is de achterliggende gedachten van dit ontwerp?
Groet,
michel
-
Een diepte van 80cm gaat ook nog een uitdaging worden qua bereikbaarheid. 60cm is wel zo'n beetje de limiet waar je nog fatsoenlijk bij kunt en omdat je het hebt over nekklachten zou ik daar nog eens goed over nadenken.
Qua baanplan sluit ik me aan bij Michel. Zonder enige context van een landschap, thema, land, tijdperk e.d. is het lastig er wat over te zeggen. Wil je hier met moderne treinstellen gaan pendelen in een Duitse voorstad of wordt het een slaperig plattelands stationnetje op het Engelse platteland van de jaren '50?
-
Hoi Jan,
Zijn het modules van 80x100? Zijn die niet te zwaar om op te klappen?
Qua baanplan kan ik er maar eigenlijk weinig mee, wat is de achterliggende gedachten van dit ontwerp?
Groet,
michel
Dag Michel, dit baanplan kan ik kwijt bij een diepte van 62 cm. Dat valt dus mee. Het idee is een verbinding tussen rangeerterrein en fabrieksterrein. Het tijdperk is de jaren vijftig, zodat ik kan rijden met stoom, diesel en (diesel)elektrisch.
Gr. Jan
-
Hallo,
Ik zit ook te kijken naar het baanplan. Het zijn een hoop wissels met veel korte sporen. Probeer voor jezelf duidelijk te krijgen wat het doel is van elk spoor en wissel. Als dat duidelijk is komt er een logisch sporenplan uit wat ook een bevredigende exploitatie geeft
Succes jandcargo
-
In de wisselverbindingen tussen beide rechte sporen heb je een stukje recht tussen de wissels gepland. Waarom is dat?
Als je de wissels direct tegen elkaar legt zonder dat stukje recht, dan win je nuttige spoorlengte en je wint ook diepte.
Je hebt nu bedacht om er 3 opklapbare delen van te maken. Maar als je de constructie niet al te zwaar maakt kan het misschien wel in één stuk. Dat scheelt je gedoe op de naden van de secties.
-
In de encyclopedie hier op het forum vind je bij john allen's timesaver een combinatie inglenook/timesaver.
Derde plan van boven lijkt me voor jou een goed ontwerp .
Rangeerplan met spelelement.
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/John_Allen's_TimeSaver
Afbeelding 03
-
In de wisselverbindingen tussen beide rechte sporen heb je een stukje recht tussen de wissels gepland. Waarom is dat?
Als je de wissels direct tegen elkaar legt zonder dat stukje recht, dan win je nuttige spoorlengte en je wint ook diepte.
Je hebt nu bedacht om er 3 opklapbare delen van te maken. Maar als je de constructie niet al te zwaar maakt kan het misschien wel in één stuk. Dat scheelt je gedoe op de naden van de secties.
Die overgangen zat ik ook al naar te kijken, wanneer ik de constructie “stijf” genoeg maak zou het moeten lukken om het uit één stuk te maken.
Gr.Jan
-
Ik heb voor mijn eigen rangeerbaan ook een variant op de Timesaver gemaakt. Daar is al veel over geschreven en er zijn er nog meer gebouwd, fijn om uit te putten.
-
Dag Michel, dit baanplan kan ik kwijt bij een diepte van 62 cm. Dat valt dus mee. Het idee is een verbinding tussen rangeerterrein en fabrieksterrein. Het tijdperk is de jaren vijftig, zodat ik kan rijden met stoom, diesel en (diesel)elektrisch.
Gr. Jan
Dag Jan,
Dan zie ik een restant rangeerterrein links en een fabrieksterrein rechts?
Wat ik vooral zie zijn heel veel opstelsporen. Als ik een fabriek zou hebben met spoor aansluiting, dan zou ik de sporen functioneel willen hebben. Een enkel opstelspoor kan, maar ik zou graag mijn goederen kwijt willen aan het spoor en halffabrikaten en grondstoffen willen ontvangen.
Nu maakt het nog steeds niet uit, wat de fabriek produceert, maar een spoor langs een loods, Een spoor dat een loods ingaat, een spoor dat langs een losweg ligt, of onder een kraan doorloopt. Er is van alles te verzinnen.
Probeer de sporen dus een functie te geven en benoem die in je sporenplan.
Klein voorbeeldje:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Jan-Koelewijn-30-4-628b1f48d39b5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Jan-Koelewijn-30-4-628b1f48d39b5.jpg)
Rangeerterrein is rechtsboven, met een soort van inglenook, een plekje waar je een trein samen kunt stellen. Vervolgens kan je met een trein naar het fabrieksterrein, waar de wagens uitgerangeerd kunnen worden. Er is nog een werkplaatsje bij voor een eigen fabriekslok, en eventuele reparaties.
Dit plan is puur ter inspiraties, ik heb diverse baanplannen snel bij elkaar geplakt, dus qua rails klopt het niet (peco/roco, verschillende railstaafhoogtes).
groet,
michel
-
Heel eerlijk moet ik zeggen, dat ik weinig ervaring heb met opklapbare banen, maar gevoelsmatig zou ik nog even nadenken over het feit, dat je links een wissel hebt op de scheiding en midden-rechts twee hele kleine stukjes aan de wissel tot de scheiding. Ben je niet bang, dat dit iets te kwetsbaar is bij het opklappen en/of transport?
Als laatste zou ik ook kijken of je nog iets kunt wijzigen aan die wat vreemd ogende S aan de onderkant.
-
Hallo,
Dit vind ik al beter.
Vanaf de bovenkant kunnen spoor 1 en 2 weg( hebben geen enkele functie)
Spoor 3 kun je dan helemaal naar links laten doorlopen om je trein op samen te stellen.
De bundel links die dan komt kun je vereenvoudigen tot 1 of 2 sporen met iets van industrie als bv landbouwmechanisatiebedrijf met allerlij landbouwvoertuigen die per spoor gaan
Succes jandcargo
-
Die bovenste sporen hebben inderdaad geen functie, maar zijn toegevoegd om een rangeerterrein te verbeelden. Zoals de Topicstarter ook vermeldt. Je kunt er altijd een klein aantal wagons op zetten, zodat het ook wat lijkt.
Het hoeft niet allemaal functioneel te zijn, het gaat ook om de sfeer.
groet,
Michel
-
Dag allemaal,
In de encyclopedie hier op het forum vind je bij john allen's timesaver een combinatie inglenook/timesaver.
Derde plan van boven lijkt me voor jou een goed ontwerp .
Rangeerplan met spelelement.
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/John_Allen's_TimeSaver
Afbeelding 03
Dit wil ik als uitgangspunt nemen, wanneer het een beetje toonbaar is kom ik weer terug met een baanpan!
Gr. Jan
-
Houd er wel rekening mee, dat je wagons hebt, die je alleen duwend naar links kunt achterlaten, en andere, die je alleen duwend naar rechts kunt achterlaten.
Dat komt doordat er geen omloopmogelijkheid voor een loc in zit.
Ik vind het overigens een leuke uitdaging, het laatste getoonde plan, maar ik zou bovenaan wat minder sporen leggen, zodat je wat meer ruimte maakt. Voor het zicht, het is nu een beetje overvol.
En om iets langere sporen te krijgen zou ik de 2 sporen met overloopwissels wat naar voren te halen, door de bovenste hoek in de fabriek rechts weg te laten.
Dat geeft ook een beter zicht op de 2 "loze" sporen op de achtergrond, prachtig idee overigens.
-
Dat ontwerp van de encyclopedie bijvoorbeeld zou je in 3 delen kunnen maken.
Een doorgaande plank tegen de achterwand ter breedte van het hoogste gebouw en de 3 elementen met een pianoscharnier opklapbaar maken zodat je ze verticaal kan zetten.
De voorkant zou je met een schuif kunnen fixeren.