Doel:€250.00
Donaties:€10.00

Per saldo:€-240.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 04-07-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 17:50:10
Sluitlichten schakelbaar maken via functiemappen Marklin 37765 BR218 door Bahn-AG
Vandaag om 17:39:26
Roco 2022, nieuws van de fabrikant. door Falcon10
Vandaag om 17:28:19
Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III door Frank 123
Vandaag om 17:23:14
SNCF Bar/Toiletrijtuig SR555 SNCF voor de 'Zonexpres' door Rob Ellerman
Vandaag om 17:21:47
Idee achtergrond door HuubvG
Vandaag om 17:19:36
EMV - Stationskwartier Eindhoven 1920-1950 door zuylen
Vandaag om 16:53:32
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door basjuh1981
Vandaag om 16:47:18
BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat. door bask185
Vandaag om 16:15:12
Hoe zaag je een Lima hondekop door? de bouw. door Edwin2121992
Vandaag om 16:15:04
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 15:59:42
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 15:46:24
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door daempfer
Vandaag om 15:40:19
Raadplaatje door Whis
Vandaag om 15:34:09
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 14:53:06
Baanbouw: NL Baan Kleindrecht in H0 door tijgernootje
Vandaag om 14:49:58
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:43:11
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door Eric B
Vandaag om 14:42:29
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland 2e wereldoorlog door tijgernootje
Vandaag om 14:36:16
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door tijgernootje
Vandaag om 14:33:12
VERPLAATST: Wurgcontracten en andere ellende (was: Ervaringen met bezorgdiensten) door Reinout van Rees
Vandaag om 14:26:13
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Reinout van Rees
Vandaag om 14:24:19
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Thom
Vandaag om 14:08:41
DR4018 of DK50018 door bask185
Vandaag om 13:20:34
Testbaan door C-rails
Vandaag om 13:16:45
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 12:36:55
EZ line door Chris
Vandaag om 12:30:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stedahult
Vandaag om 12:30:49
Wie maakt de Nedmag trein compleet met de juiste wagens? door Blausee-Mitholz
Vandaag om 12:13:18
Hulp of mening gezocht: perronverlichting door Menno
Vandaag om 12:00:05
  

Auteur Topic: Eén compressor en een hoop vragen  (gelezen 2459 keer)

kawaaad

  • Offline Offline
  • Berichten: 467
Re: Eén compressor en een hoop vragen
« Reactie #15 Gepost op: 23 mei 2022, 22:00:36 »
Lijkt op een overdruk ventiel. Zoja ,dan is dit een belangrijk veiligheids ding.
Mvg aad



jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5365
Re: Eén compressor en een hoop vragen
« Reactie #16 Gepost op: 23 mei 2022, 22:54:30 »
Dat gele piefje is de ontlastklep
Daarmee maak je de leiding tussen de regelaar en compressor tank drukloos
Als dat niet gebeurd kan de motor niet tegen de druk op gang komen
Hier regel je niets mee
Is enkel om deleiding drukloos te maken
De ketel druk kan je regelen met de veerdruk in die zwarte kast
Zou ik niets aan veranderen
Ik heb in de garage altijd met deze regeling de druk op 10 bar gezet
Maar je moet dan beide kleppen regelen
Anders werkt het niet(goed) meer
ketel op ik denk deze 6 tot8 bar
Je krijgt anders een lagere of hogere druk in de tank
Dit heeft enkel het gevolg dat de motor langer of korter draaid om de druk te bereiken
Maar het heeft geen effect op je lucht kwast
Die regel je enkel met die knop op die andere regelaar

C-rails

  • Offline Offline
  • Berichten: 177
  • Vier het leven, het duurt maar even.
Re: Eén compressor en een hoop vragen
« Reactie #17 Gepost op: 24 mei 2022, 07:59:54 »
@ex44:

Zoals ik in mijn vorige reactie al had vermeld, is het gele 'ding' het veiligheidsventiel. Deze bij lage keteldruk eens indrukken kan geen kwaad.
De zeskantemoer met +/- is voor de afslagautomaat fabriekswege ingesteld op de juiste keteldruk. De ketel is gekeurd door het Stoomwezen en de afslagautomaat is conform deze keuring ingesteld.
Bij de keuring van het stoomwezen zal de ketel beproefd zijn op een hogere druk, dan is ingesteld op de drukschakelaar (ook wel afslagautomaat genoemd). Dan heb je zeker de garantie, dat de luchtdruk in de ketel niet ineens zijn eigen weg naar buiten zoekt.
In geval de drukschakelaar dienst weigert of door een 'onverlaat' wordt gemanipuleerd, dan is er de tweede veiligheid, namelijk het veiligheidsventiel. De is ook ingesteld op de juiste waarde en zal zijn werk doen nog binnen de veiligheidsmarge van de ketel.
Even hypothetisch: De ketel is beproefd op 15 bar door het Stoomwezen, de drukschakelaar is ingesteld om bij 8 bar af te slaan en het veiligheidsventiel blaast af bij 9,5 bar.

Kortom, dit zijn zaken die ieders veiligheid betreft, dus laten zoals het is. Ik denk niet dat je het fijn zal vinden als je na manipulatie en bezig zijnde met de luchtkwast, ineens op straat ligt met diverse onderdelen van de compressor verdeeld in je lichaam. (even zwart/wit gesteld)
Wat jerrytrein vermeld over ontlasting is met name van toepassing op grotere compressoren met een ster-driehoekschakelaar. Deze schakeling zorgt ervoor dat de aanloopstroom van de elektromotor wordt beperkt. Zodra de motor is opgestart, wordt van ster- naar driehoek-schakeling gewisseld. Om het gevraagde koppel van de motor te beperken tijdens het starten, wordt de pomp in de eerste cyclus naar een vrije uitgang geschakeld (ontlast) in plaats van naar de ketel.

Dat het aan/uit knopje te draaien is, heeft te maken met het feit, dat deze bevestigd is aan de kap. Met iets van een pennetje (of zoiets) wordt de echte schakelaar bediend. Tevens is dit ook een extra beveiliging om bij het bedienen van de schakelaar niet 'onder stroom' te komen staan.

Bij een compressor heb je dus aan de ene kant de ketel, waar de lucht onder druk wordt gebracht. Aan deze drukzijde (primaire kant) zitten dus twee beveiligingen: de drukschakelaar en de veiligheidsklep.
Dan heb je naar de 'werkzijde' (secundaire kant) de drukregelaar (in jouw geval die zwarte 'klok'). Hiermee stel je de gewenste werkdruk in.
Primair: nooit iets veranderen
Secundair: door de gebruiker in te stellen.
Mvg.

Cor

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3155
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Eén compressor en een hoop vragen
« Reactie #18 Gepost op: 24 mei 2022, 10:29:39 »

Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat die +/- moer de druk in de tank regelt. Dat moest ik maar eens gaan uitproberen.
Dit is de Pressostaat.
Zoals hier boven beschreven is dit een instelling voor de maximaal goedgekeurde gebruiksdruk van de ketel.
Nooit verstellen.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
162*hier
119* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15227
Re: Eén compressor en een hoop vragen
« Reactie #19 Gepost op: 24 mei 2022, 20:46:06 »
Wederom zeer bedankt voor alle reacties! Ze dragen er toe bij dat ik mijn compressor leer kennen zodat ik weet wat ik wel en niet moet doen, en wat wel of niet mogelijk is.

Dat het gele piefje, of liever gezegd, het piefje met het gele kapje, een veiligheidsventiel is, is inderdaad eerder gezegd en dat had ik ook in mijn oren geknoopt. Maar wat ik bij mijn vraag niet heb vermeld is dat er voor zover ik kan beoordelen geen enkel beweegbaar deel aan is, behalve dan dat gele kapje, daar kan ik aan draaien maar ik heb niet het idee dat er dan wat gebeurt.
Ik vertrouw er wel op dat het werkt.

Fijn om te weten hoe het zit met die pressostaat. Ik heb nu een aardig idee hoe het werkt. Overigens: ik ben er niet aan geweest en ik zal er ook niet (meer) aankomen. De zwarte huif is er weer opgeschroefd en die gaat er niet weer af. Ooit heb ik me wel eens verdiept in de rol van het stoomwezen bij de bouw van modelstoomlokomotieven en sindsdien heb ik ook wel ontzag voor apparatuur waar 'druk' de kern van het verhaal vormt. Het is wel fijn te weten dat "men" wil zorgen "dat de luchtdruk in de ketel niet ineens zijn eigen weg naar buiten zoekt".

@Duikeend: dat zwarte dopje op dat steeltje krijg ik met geen mogelijkheid los. Misschien moest ik daar eens naar wat overtuigender maatregelen grijpen, maar zolang het oliepeil niet naar onrustbarende dieptes zakt, laat ik het maar even voor wat het is.



Nogmaals heel veel dank voor alle reacties, tips en goede raadgevingen!

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 1385
Re: Eén compressor en een hoop vragen
« Reactie #20 Gepost op: 24 mei 2022, 22:11:43 »
ik zou het inderdaad lekker laten zitten ;) if it ain't broke, don't fix it  ;D
die overdruk beveiliging zit op mijn gewone compressor ook, is dan rood en heeft een ringetje door dat messing pinnetje. ook als het zaakje op 8 bar staat moet je daar toch best aan trekken dus ik denk dat hij bij 1 bar best vast zit ;) er zit tenslotte een veer in die 10 bar tegen houd ;) ik zal eens kijken of ik er een plaatje van kan schieten :)
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7266
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Eén compressor en een hoop vragen
« Reactie #21 Gepost op: 24 mei 2022, 22:24:41 »
Ik vermoed eerder andersom: elke drukregelaar die ik in m'n vorige baan ben tegengekomen, moet ingedrukt worden om te vergrendelen en uitgetrokken worden om in te stellen.

Dat is inderdaad ook mijn ervaring. Die laatste foto van de zwarte regelaar zit bovenop de meter. Daarmee stel je duidelijk de luchtdruk in. Weliicht wat vast door het vuil. Maar dat is wel waar je moet draaien. Eerst omhoog tillen dus. Misschien een schroevendraaier onder het dopje om 'm los te krijgen? Voor €15 heb je een nieuwe luchtdrukmeter met regelaar (voor het geval dat). Ik heb deze gekocht: https://www.amazon.co.uk/gp/product/B074W7C6FV/
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5365
Re: Eén compressor en een hoop vragen
« Reactie #22 Gepost op: 24 mei 2022, 23:00:46 »
Dat gele kapje is afscherming
Het pikje wat uiitsteekt beweegt onder veerdruk naar buiten
Wat belangrijk is ,dat je de druk naar de lucht kwast kan regelen
als de compressor verders goed werkt ,lekker zo laten en gewoon gebruiken
Olie peil af en toe controleren,water aftappen af en toe en verders is het allemaal fabrieks afgesteld,en kan je zonder voordeel weinig tot niets veranderen

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15227
Re: Eén compressor en een hoop vragen
« Reactie #23 Gepost op: 25 mei 2022, 18:51:06 »
Van mij heb je gelijk, Jerry. Dat is ook precies wat ik ga doen: aan de "gebruikerskant" indien nodig instellen, aan de "fabriekskant" laat ik alles zoals het is.
Over de "gebruikerskant":



De knop op de drukregelaar laat zich met enige moeite wel draaien, en dat vertaalt zich ook in meer of minder druk naar de luchtkwast. In principe hóéf je daar ook niet veel aan te draaien, al kan het een enkele keer wel eens handig zijn om wat meer druk op de spuit te zetten.
Een schroevedraaier onder de knop levert geen nieuwe inzichten op, ook niet als de bovenste ring is losgedraaid of zelfs helemaal verwijderd is.
Ik zal eens kijken of ik er zo mee worden kan, en anders zet ik er inderdaad, zoals al een paar keer is gesuggereerd, een nieuwe drukregelaar op. Voor die paar centen wil ik geen armoe lijden.

Bedankt wederom voor de reacties, suggesties en tips! Ik ben er mee in m'n nopjes!  (y)

C-rails

  • Offline Offline
  • Berichten: 177
  • Vier het leven, het duurt maar even.
Re: Eén compressor en een hoop vragen
« Reactie #24 Gepost op: 25 mei 2022, 19:14:52 »
Als je toch overweegt om eventueel een nieuwe drukregelaar te kopen, zou ik eerst kijken in hoeverre ik deze kan demonteren en hem weer gangbaar maken.
Mvg.

Cor

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15227
Re: Eén compressor en een hoop vragen
« Reactie #25 Gepost op: 25 mei 2022, 19:24:50 »
Goed idee, zal ik doen 

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5365
Re: Eén compressor en een hoop vragen
« Reactie #26 Gepost op: 25 mei 2022, 23:41:41 »
Heb je die knop (lock) ook losgedraaid
Die kan er volgens mij (bij mijne zeker)af
dan kan ook dat kapje eraf
Beetje wd 40 erop en heen en weer draaien(net een waterkraan met kalk aanslag)
Die lock borgt alles zo dat je instelling niet verloopt
Als je toch (anders )een anderekoopt kan je weinig verkeerd doen
Als je hem wel soepel krijgt heb je een regelaar uitgespaard
Anders heb je een soepel werkende nieuwe  ;D

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15227
Re: Eén compressor en een hoop vragen
« Reactie #27 Gepost op: 26 mei 2022, 11:16:41 »
Vanmorgen nog wat aan het prutsen geweest en een beetje zinvol geweld toegepast. En een beetje kruipolie. Het dopje waar "Lock" op staat losgekregen en nu draait het allemaal als een tierelier.
Ik hoef geen andere drukregelaar aan te schaffen   ;D

Ik heb nu het gevoel dat ik weet wat er aan de compressor allemaal kan en wat ik wel en niet moet/kan doen. Dankzij het forum.

Nog eens heel erg bedankt allemaal!  (y)

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 1385
Re: Eén compressor en een hoop vragen
« Reactie #28 Gepost op: 26 mei 2022, 11:26:37 »
niks te danken ;) maar heb je hem al aan gehad? of heb ik dat even gemist?
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15227
Re: Eén compressor en een hoop vragen
« Reactie #29 Gepost op: 26 mei 2022, 11:35:50 »
Ja, ik heb 'm al aan de prik gehad, maar er nog niet mee gespoten. Wel de compressor schoon geblazen.