BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: ex44 op 19 mei 2022, 22:12:12

Titel: Eén compressor en een hoop vragen
Bericht door: ex44 op 19 mei 2022, 22:12:12
Door het draadje (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=103027.0) van Tomasso kwam ik op het idee om de vraag (of vragen) waar ik al enige tijd mee rondloop hier maar eens te stellen.

Al jaren maak ik naar tevredenheid gebruik van een simpel compressortje om mijn luchtkwast(en) mee aan te drijven. Het ding is klein, levert genoeg druk, is onderhoudsvrij, maar heeft  één nadeel: fluisterstil kun je 'm niet noemen.
Nu ben ik door een toeval in het bezit gekomen van een andere compressor, die ik in de plaats van het bovengenoemde apparaatje wil gaan gebruiken. Voordeel: je merkt niet eens dat hij aan staat en dat is meteen ook een nadeel (de wet van Cruijff laat zich ook hier gelden): als je klaar bent met spuiten moet je niet vergeten om 'm uit te zetten. Maar het is een verademing zo stil als het ding is.

Nadeel is echter dat ik alleen de compressor heb, maar verder helemaal niks. Geen OVP (al is dat geen ramp) en ook geen gebruikershandleiding of zo. Omdat ik vroeger wel eens bij iemand heb kennisgemaakt met een soortgelijke compressor van, voor zover ik me kan herinneren, Revell, en dit apparaat daar wel enigszins op lijkt (als mijn geheugen me niet bedriegt), meen ik te weten dat dit apparaat op gezette tijden onderhoud behoeft, en dan vooral in de vorm van olie die bijgevuld moet worden. Maar hoe en waar vul ik die olie bij? En wat voor olie moet dat zijn?
En er is ook geen piefje waar de luchtslang van mijn luchtkwast op past. Wat voor slang (aansluiting) past hier op? Hoe heet die aansluiting? Zijn er overloopslangen te koop?

Enfin, hier is een stel foto's, misschien dat de collectieve kennis van dit forum wat helderheid kan verschaffen.

De compressor:

(https://abload.de/img/comp1apjc8.jpg)

Aan/uitknop:

(https://abload.de/img/comp2tskwh.jpg)

Twee manometers, links voor de druk in de tank, rechts voor de druk naar de luchtkwast (denk ik):

(https://abload.de/img/comp39qjud.jpg)

De aansluiting voor de slang naar de luchtkwast (volgens mij). Daar achter (onder) het vochtfilter:

(https://abload.de/img/comp404kpm.jpg)

Vermoedelijk moet hiermee op de een of andere manier de druk te regelen zijn, maar het zit muurvast allemaal:

(https://abload.de/img/comp5apkbb.jpg)

Dat zal de luchtinlaat zijn, met daarvoor een filter dat zo te zien op gezette tijden vervangen of schoongemaakt zal moeten worden:

(https://abload.de/img/comp6j7keh.jpg)

En tenslotte een soort peilglaasje om het niveau van de olie te kunnen controleren:

(https://abload.de/img/comp76pk2r.jpg)

Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden of opmerkingen, waarvoor bij voorbaat mijn dank.
Titel: Re: Eén compressor en een hoop vragen
Bericht door: Forever Rocofan op 20 mei 2022, 07:17:27
@ex44,

Er zit nu een klikkoppeling op de aansluiting ( het zilveren gedeelte met de blauwe ring ) als je die eraf draait met een verstelbare moersleutel, dan zit eronder een kleinere aansluiting waar je een verloopstuk op kunt schroeven.

Voor het instellen van de luchtdruk kan het zijn dat je de zwarte stelknop in moet drukken en dan draaien, maar dit gaat misschien pas als er druk op staat.

Zelf heb ik pas ook een stille compressor gekocht en die is kleiner als die jij nu hebt. Deze airbrushcompressor kost € 120,-  dus als jouw compressor toch niet meer bruikbaar is, of te veel gaat kosten om in orde te krijgen is dit misschien voor jou ook een optie.

Ik lees wel of het lukt of niet.
Vriendelijke groet Ruud B.
Titel: Re: Eén compressor en een hoop vragen
Bericht door: Cor--24 op 20 mei 2022, 07:40:02
De aansluiting voor de luchtslang lijkt mij een standaard Euro koppeling (andere optie is Orion). Bij een goede automaterialenzaak zijn hier wel luchtslangen voor te koop. Ik zou deze dan ook lekker laten zitten en zelf een verloop maken naar de luchtkwast. Compressor blijft dan ook bruikbaar om fiets-/autobanden mee op te pompen.
De rechter manometer is een meter, die de keteldruk aangeeft. De rechter geeft de druk aan op de uitgang. Deze is instelbaar met het regelventiel (zwarte ding). Onder het het regelventiel zit een filter met vochtafscheider. Deze haalt het vocht uit de lucht en ook de oliedamp van de compressor.
Het pinnetje op het gele ding boven de manometer van de ketel is het veiligheidsventiel. Deze opent, als de keteldruk te hoog oploopt. Belangrijk is om deze regelmatig bij lage keteldruk even te testen.
In het zwarte kastje onder de aan/uitschakelaar zit de afslagautomaat. Als de ketel op druk is, slaat de compressormotor automatisch af. Bij een bepaalde lagere druk, slaat de motor weer aan.
Het filter een keer reinigen kan geen kwaad. Ik vermoed, dat deze opening ook tevens de vulopening is van het carter met olie. Maar vullen is niet nodig. Hij staat op half en het verbruik van olie is zeer weinig. Dat verbruik is natuurlijk goed waar te nemen in de vochtafscheider.

Het instellen van de het regelventiel is aan de hand van de foto's lastig te zien. Mijn indruk is, dat je onderaan de kap twee ringen ziet met inkepingen. Deze zouden los ten opzichte van elkaar moeten zitten. De 'klok' zou dus naar boven en beneden moeten kunnen bewegen om de naald in de regelunit te kunnen bedienen.
Boven op de klok zit het knopje, waarmee je de 'klok' in de gewenste stand vergrendeld.
Dus eerst eens kijken of je dit knopje in stand 'unlock' kunt krijgen en dan proberen om de klok naar boven te draaien. Dit alles staat los van een eventuele keteldruk. Ik schat in, dat in de huidige stand, de keteldruk weinig afwijkt van de werkdruk. 
Titel: Re: Eén compressor en een hoop vragen
Bericht door: Duikeend op 20 mei 2022, 07:48:15
Dit ding lijkt verdacht veel op mijn Silair maar dan zonder kap. ;) Ik heb daar vorige week de handleiding van in mijn handen gehad. Zal straks eens even zoeken  ;)

alvast een plaatje:

bij mij is dit dopje de vulopening voor de olie. is een los opgezet rubber dopje:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/comp5apkbbedited-62874acc8d777.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/comp5apkbbedited-62874acc8d777.jpg)

edit: handleiding gevonden... maar natuurlijk het kabeltje van mijn camera niet.. zucht.. zodra ik die heb post ik hier de foto's. in ieder geval is olie peil perfect ;D en ik heb die van mij nog nooit gevuld. (maar ik gebruik hem ook niet vaak)

en wat betreft onderhoud; na gebruik altijd het water uit je luchttankje laten. Maar dat geldt voor de meeste compressors die ik ken
Titel: Re: Eén compressor en een hoop vragen
Bericht door: Cor--24 op 20 mei 2022, 09:08:06
Mocht de drukregelaar niet gangbaar te maken zijn, dan is een andere (https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-vochtafscheider?utm_source=google&utm_medium=organic&utm_campaign=surfaces-across-google&gclid=EAIaIQobChMI4peciMLt9wIVGdN3Ch2G3AShEAkYAiABEgK7yfD_BwE) redelijk geprijsd
Titel: Re: Eén compressor en een hoop vragen
Bericht door: jerrytrein op 20 mei 2022, 12:00:14
Meestal moet je de ring waar + en - op staat optrekken ,en dan de knop draaien om de drukte regelen
Na instellen de ring loslaten/naar beneden duwen
Soms nog iets draaien aan de regelknop om te vergrendelen met de ring
Titel: Re: Eén compressor en een hoop vragen
Bericht door: Duikeend op 20 mei 2022, 13:09:42
ok, kabel gevonden :)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02529-628775f25593b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02529-628775f25593b.jpg)

hier is te zien dat het peil bij mijn compressor ongeveer in het midden aangegeven staat ;)


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02530-628775f2dae10.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02530-628775f2dae10.jpg)

de rubberen olie vuldop

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02531-628775f61ca41.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02531-628775f61ca41.jpg)

zoals je kunt zien lijken deze compressors hetzelfde te zijn. Natuurlijk is het tankje en zo anders maar de pomp lijkt me identiek ;)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02533-628775f69e92d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02533-628775f69e92d.jpg)

hopelijk kun je er wat mee ;)
Titel: Re: Eén compressor en een hoop vragen
Bericht door: ex44 op 20 mei 2022, 21:57:53
Dat deelnemen aan een forum als dit loont is weer dubbel en dwars gebleken!
De vragen die ik had zijn beantwoord, een enkel vermoeden is bevestigd en ook is een enkel vermoeden onjuist gebleken.
Het vervangen van die blauwe nippel door de aanwezige luchtslang was een fluitje van een cent, de drukregelaar zit nog steeds erg vast, maar niet meer zo vast als eerst (daar moet ik dus nog even naar kijken) en de druk laat zich inderdaad regelen tot het gewenste niveau.
Ook het Abschlammventil onderop de lucht ketel is gevonden, zodat eventueel condenswater kan afvloeien.

Mijn hartelijke dank aan iedereen die hier een bijdrage heeft geleverd!

(https://www.cosgan.de/images/smilie/nahrung/a015.gif)

@Duikeend: ik hoop dat je het niet erg vindt dat ik de foto van gebruikershandleiding heb ik opgeslagen  :) (de Duitse versie kon je zeker niet vinden  :P).
Titel: Re: Eén compressor en een hoop vragen
Bericht door: Duikeend op 21 mei 2022, 00:26:23
wil je zo graag die Duitse hebben dan?  ;) ik dacht dat jij juist de Engelse wilde  ;D
Titel: Re: Eén compressor en een hoop vragen
Bericht door: ex44 op 21 mei 2022, 13:57:18
Nee, Engels is een rare taal. Ze zeggen nooit wat er staat. Een 'a' spreken ze uit als 'e', een 'i' als 'wai', een 'u' als 'joe' en ga zo maar door.
Duitsers doen dat ook, maar ze geven het tenminste aan: een 'a' is een 'a', behalve als er twee puntjes op staan, 'ä',  dan wordt het een 'e'. Net zo met de 'o', dat is gewoon een 'o'. Met puntjes ('ö') wordt het dan een eu. Die puntjes noemen ze een Umlaut, en die naam drukt precies uit wat de functie is. Alleen met de 'u' zijn ze er nooit goed uit gekomen.

Doe maar Duits dus  ;D
Titel: Re: Eén compressor en een hoop vragen
Bericht door: jerrytrein op 21 mei 2022, 19:11:40
 ???
mätserei = slager of zo  :o   ;D dus iemand matsen = slager   :angel:
mädel= meesje
nädelneeld
??? ::) hm geef mij maar een  technisch handboek
Of model spoor boeken
Titel: Re: Eén compressor en een hoop vragen
Bericht door: Menno op 21 mei 2022, 22:15:28
Voor het instellen van de luchtdruk kan het zijn dat je de zwarte stelknop in moet drukken en dan draaien, maar dit gaat misschien pas als er druk op staat.
Ik vermoed eerder andersom: elke drukregelaar die ik in m'n vorige baan ben tegengekomen, moet ingedrukt worden om te vergrendelen en uitgetrokken worden om in te stellen.

@ ex44:
Sommige drukregelaars gaan wat zwaar. Kan vuil zijn, maar kan ook een klap gehad hebben.

Wat betreft het zwarte kapje met 'on/off' erop: op m'n werk was dat op de oercompressor voor de hele werkplaats een schakelaar waarmee je de pressostaat juist in of uitschakelde: bij uitschakelen liep de compressor tot de overdrukbeveiliging (elektromechanisch) inkwam, bij inschakelen reageerde de pressostaat op de ingestelde onder- en bovengrens van de keteldruk. Instellen was dan ook best een dingetje wat m'n chef graag aan mij overliet, want hij had het geduld er niet voor.
Dat ding is wel eens vast komen te zitten, waardoor alles in de werkplaats vrolijk tot een bar of 12 gepompt werd. Vonden de leidingen en koppelingen en zo, niet leuk ;)
Titel: Re: Eén compressor en een hoop vragen
Bericht door: ex44 op 22 mei 2022, 10:48:01
Ja, da's een goeie... behalve de druk die naar de luchtkwast gaat zal ook de druk in de tank geregeld moeten kunnen worden. Ik moet even op zoek, merk ik.
Titel: Re: Eén compressor en een hoop vragen
Bericht door: jerrytrein op 22 mei 2022, 11:41:31
De vierkante kast met aan /ut schakelaar  is een dubbel regel klep/ventiel met 2 aparte veren/kleppen
De ene regelt de boven druk waarmee de compressor uitschakeld
De andere is de klep die de onderdruk regelt waarmee de compressor inschakelt

De regelklep op de +/- knop regelt de druk naar de gebruiker(luchtkwast)
Ik schreef optillen of indrukken,maar bij goed kijken denk ik dat de eronder liggende ringen de borg zijn,  en dat je  deze eerst van elkaar los moet draaien
dan kan je de regelknop draaien ,al dan niet door indrukken of optillen
Na instellen van de gewenste druk vergrendel je hem weer ,en draaid de twee ringen weer vast tegen elkaar om alles tegen per ongeluk verdraaien te borgen
Titel: Re: Eén compressor en een hoop vragen
Bericht door: ex44 op 23 mei 2022, 21:47:29
Je zou gelijk kunnen hebben wat die +/- knop betreft. Die draait zwaar, maar ik kan 'm draaien en daarmee de druk die uit het apparaat komt regelen. Die ring, of twee ringen, kan ik los of vast draaien, maar op het al dan niet soepel draaien van de +/- knop lijkt dat geen invloed te hebben.

De aan/uit-knop (ingedrukt is uit, uitgetrokken is aan) kan wel draaien, maar dat heeft nergens invloed op.
Dat zwarte kapje heb ik maar eens losgeschroefd (jaja, eerst de stekker eruit gehaald) en dat leverde het volgende uitzicht op:

(https://abload.de/img/compr1clk8w.jpg)

Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat die +/- moer de druk in de tank regelt. Dat moest ik maar eens gaan uitproberen.

Dan zit er nog een piefje met een geel kapje aan de compressor waarvan nut en zinnigheid mij ontgaan:

(https://abload.de/img/compr2zxj08.jpg)

Op het gele kapje staan wat lettertjes:

(https://abload.de/img/compr3bakup.jpg)

Ik kan er aan draaien wat ik wil, maar er gebeurt verder niks.
Titel: Re: Eén compressor en een hoop vragen
Bericht door: kawaaad op 23 mei 2022, 22:00:36
Lijkt op een overdruk ventiel. Zoja ,dan is dit een belangrijk veiligheids ding.
Mvg aad


Titel: Re: Eén compressor en een hoop vragen
Bericht door: jerrytrein op 23 mei 2022, 22:54:30
Dat gele piefje is de ontlastklep
Daarmee maak je de leiding tussen de regelaar en compressor tank drukloos
Als dat niet gebeurd kan de motor niet tegen de druk op gang komen
Hier regel je niets mee
Is enkel om deleiding drukloos te maken
De ketel druk kan je regelen met de veerdruk in die zwarte kast
Zou ik niets aan veranderen
Ik heb in de garage altijd met deze regeling de druk op 10 bar gezet
Maar je moet dan beide kleppen regelen
Anders werkt het niet(goed) meer
ketel op ik denk deze 6 tot8 bar
Je krijgt anders een lagere of hogere druk in de tank
Dit heeft enkel het gevolg dat de motor langer of korter draaid om de druk te bereiken
Maar het heeft geen effect op je lucht kwast
Die regel je enkel met die knop op die andere regelaar
Titel: Re: Eén compressor en een hoop vragen
Bericht door: Cor--24 op 24 mei 2022, 07:59:54
@ex44:

Zoals ik in mijn vorige reactie al had vermeld, is het gele 'ding' het veiligheidsventiel. Deze bij lage keteldruk eens indrukken kan geen kwaad.
De zeskantemoer met +/- is voor de afslagautomaat fabriekswege ingesteld op de juiste keteldruk. De ketel is gekeurd door het Stoomwezen en de afslagautomaat is conform deze keuring ingesteld.
Bij de keuring van het stoomwezen zal de ketel beproefd zijn op een hogere druk, dan is ingesteld op de drukschakelaar (ook wel afslagautomaat genoemd). Dan heb je zeker de garantie, dat de luchtdruk in de ketel niet ineens zijn eigen weg naar buiten zoekt.
In geval de drukschakelaar dienst weigert of door een 'onverlaat' wordt gemanipuleerd, dan is er de tweede veiligheid, namelijk het veiligheidsventiel. De is ook ingesteld op de juiste waarde en zal zijn werk doen nog binnen de veiligheidsmarge van de ketel.
Even hypothetisch: De ketel is beproefd op 15 bar door het Stoomwezen, de drukschakelaar is ingesteld om bij 8 bar af te slaan en het veiligheidsventiel blaast af bij 9,5 bar.

Kortom, dit zijn zaken die ieders veiligheid betreft, dus laten zoals het is. Ik denk niet dat je het fijn zal vinden als je na manipulatie en bezig zijnde met de luchtkwast, ineens op straat ligt met diverse onderdelen van de compressor verdeeld in je lichaam. (even zwart/wit gesteld)
Wat jerrytrein vermeld over ontlasting is met name van toepassing op grotere compressoren met een ster-driehoekschakelaar. Deze schakeling zorgt ervoor dat de aanloopstroom van de elektromotor wordt beperkt. Zodra de motor is opgestart, wordt van ster- naar driehoek-schakeling gewisseld. Om het gevraagde koppel van de motor te beperken tijdens het starten, wordt de pomp in de eerste cyclus naar een vrije uitgang geschakeld (ontlast) in plaats van naar de ketel.

Dat het aan/uit knopje te draaien is, heeft te maken met het feit, dat deze bevestigd is aan de kap. Met iets van een pennetje (of zoiets) wordt de echte schakelaar bediend. Tevens is dit ook een extra beveiliging om bij het bedienen van de schakelaar niet 'onder stroom' te komen staan.

Bij een compressor heb je dus aan de ene kant de ketel, waar de lucht onder druk wordt gebracht. Aan deze drukzijde (primaire kant) zitten dus twee beveiligingen: de drukschakelaar en de veiligheidsklep.
Dan heb je naar de 'werkzijde' (secundaire kant) de drukregelaar (in jouw geval die zwarte 'klok'). Hiermee stel je de gewenste werkdruk in.
Primair: nooit iets veranderen
Secundair: door de gebruiker in te stellen.
Titel: Re: Eén compressor en een hoop vragen
Bericht door: GerardvV op 24 mei 2022, 10:29:39
(https://abload.de/img/compr1clk8w.jpg)
Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat die +/- moer de druk in de tank regelt. Dat moest ik maar eens gaan uitproberen.
Dit is de Pressostaat.
Zoals hier boven beschreven is dit een instelling voor de maximaal goedgekeurde gebruiksdruk van de ketel.
Nooit verstellen.
Titel: Re: Eén compressor en een hoop vragen
Bericht door: ex44 op 24 mei 2022, 20:46:06
Wederom zeer bedankt voor alle reacties! Ze dragen er toe bij dat ik mijn compressor leer kennen zodat ik weet wat ik wel en niet moet doen, en wat wel of niet mogelijk is.

Dat het gele piefje, of liever gezegd, het piefje met het gele kapje, een veiligheidsventiel is, is inderdaad eerder gezegd en dat had ik ook in mijn oren geknoopt. Maar wat ik bij mijn vraag niet heb vermeld is dat er voor zover ik kan beoordelen geen enkel beweegbaar deel aan is, behalve dan dat gele kapje, daar kan ik aan draaien maar ik heb niet het idee dat er dan wat gebeurt.
Ik vertrouw er wel op dat het werkt.

Fijn om te weten hoe het zit met die pressostaat. Ik heb nu een aardig idee hoe het werkt. Overigens: ik ben er niet aan geweest en ik zal er ook niet (meer) aankomen. De zwarte huif is er weer opgeschroefd en die gaat er niet weer af. Ooit heb ik me wel eens verdiept in de rol van het stoomwezen bij de bouw van modelstoomlokomotieven en sindsdien heb ik ook wel ontzag voor apparatuur waar 'druk' de kern van het verhaal vormt. Het is wel fijn te weten dat "men" wil zorgen "dat de luchtdruk in de ketel niet ineens zijn eigen weg naar buiten zoekt".

@Duikeend: dat zwarte dopje op dat steeltje krijg ik met geen mogelijkheid los. Misschien moest ik daar eens naar wat overtuigender maatregelen grijpen, maar zolang het oliepeil niet naar onrustbarende dieptes zakt, laat ik het maar even voor wat het is.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/comp5apkbbedited-62874acc8d777.jpg)

Nogmaals heel veel dank voor alle reacties, tips en goede raadgevingen!
Titel: Re: Eén compressor en een hoop vragen
Bericht door: Duikeend op 24 mei 2022, 22:11:43
ik zou het inderdaad lekker laten zitten ;) if it ain't broke, don't fix it  ;D
die overdruk beveiliging zit op mijn gewone compressor ook, is dan rood en heeft een ringetje door dat messing pinnetje. ook als het zaakje op 8 bar staat moet je daar toch best aan trekken dus ik denk dat hij bij 1 bar best vast zit ;) er zit tenslotte een veer in die 10 bar tegen houd ;) ik zal eens kijken of ik er een plaatje van kan schieten :)
Titel: Re: Eén compressor en een hoop vragen
Bericht door: Sven op 24 mei 2022, 22:24:41
Ik vermoed eerder andersom: elke drukregelaar die ik in m'n vorige baan ben tegengekomen, moet ingedrukt worden om te vergrendelen en uitgetrokken worden om in te stellen.

Dat is inderdaad ook mijn ervaring. Die laatste foto van de zwarte regelaar zit bovenop de meter. Daarmee stel je duidelijk de luchtdruk in. Weliicht wat vast door het vuil. Maar dat is wel waar je moet draaien. Eerst omhoog tillen dus. Misschien een schroevendraaier onder het dopje om 'm los te krijgen? Voor €15 heb je een nieuwe luchtdrukmeter met regelaar (voor het geval dat). Ik heb deze gekocht: https://www.amazon.co.uk/gp/product/B074W7C6FV/
Titel: Re: Eén compressor en een hoop vragen
Bericht door: jerrytrein op 24 mei 2022, 23:00:46
Dat gele kapje is afscherming
Het pikje wat uiitsteekt beweegt onder veerdruk naar buiten
Wat belangrijk is ,dat je de druk naar de lucht kwast kan regelen
als de compressor verders goed werkt ,lekker zo laten en gewoon gebruiken
Olie peil af en toe controleren,water aftappen af en toe en verders is het allemaal fabrieks afgesteld,en kan je zonder voordeel weinig tot niets veranderen
Titel: Re: Eén compressor en een hoop vragen
Bericht door: ex44 op 25 mei 2022, 18:51:06
Van mij heb je gelijk, Jerry. Dat is ook precies wat ik ga doen: aan de "gebruikerskant" indien nodig instellen, aan de "fabriekskant" laat ik alles zoals het is.
Over de "gebruikerskant":

(https://abload.de/img/compr.1fzkht.jpg)

De knop op de drukregelaar laat zich met enige moeite wel draaien, en dat vertaalt zich ook in meer of minder druk naar de luchtkwast. In principe hóéf je daar ook niet veel aan te draaien, al kan het een enkele keer wel eens handig zijn om wat meer druk op de spuit te zetten.
Een schroevedraaier onder de knop levert geen nieuwe inzichten op, ook niet als de bovenste ring is losgedraaid of zelfs helemaal verwijderd is.
Ik zal eens kijken of ik er zo mee worden kan, en anders zet ik er inderdaad, zoals al een paar keer is gesuggereerd, een nieuwe drukregelaar op. Voor die paar centen wil ik geen armoe lijden.

Bedankt wederom voor de reacties, suggesties en tips! Ik ben er mee in m'n nopjes!  (y)
Titel: Re: Eén compressor en een hoop vragen
Bericht door: Cor--24 op 25 mei 2022, 19:14:52
Als je toch overweegt om eventueel een nieuwe drukregelaar te kopen, zou ik eerst kijken in hoeverre ik deze kan demonteren en hem weer gangbaar maken.
Titel: Re: Eén compressor en een hoop vragen
Bericht door: ex44 op 25 mei 2022, 19:24:50
Goed idee, zal ik doen  (https://www.cosgan.de/images/midi/froehlich/a1161.gif)
Titel: Re: Eén compressor en een hoop vragen
Bericht door: jerrytrein op 25 mei 2022, 23:41:41
Heb je die knop (lock) ook losgedraaid
Die kan er volgens mij (bij mijne zeker)af
dan kan ook dat kapje eraf
Beetje wd 40 erop en heen en weer draaien(net een waterkraan met kalk aanslag)
Die lock borgt alles zo dat je instelling niet verloopt
Als je toch (anders )een anderekoopt kan je weinig verkeerd doen
Als je hem wel soepel krijgt heb je een regelaar uitgespaard
Anders heb je een soepel werkende nieuwe  ;D
Titel: Re: Eén compressor en een hoop vragen
Bericht door: ex44 op 26 mei 2022, 11:16:41
Vanmorgen nog wat aan het prutsen geweest en een beetje zinvol geweld toegepast. En een beetje kruipolie. Het dopje waar "Lock" op staat losgekregen en nu draait het allemaal als een tierelier.
Ik hoef geen andere drukregelaar aan te schaffen   ;D

Ik heb nu het gevoel dat ik weet wat er aan de compressor allemaal kan en wat ik wel en niet moet/kan doen. Dankzij het forum.

Nog eens heel erg bedankt allemaal!  (y)
Titel: Re: Eén compressor en een hoop vragen
Bericht door: Duikeend op 26 mei 2022, 11:26:37
niks te danken ;) maar heb je hem al aan gehad? of heb ik dat even gemist?
Titel: Re: Eén compressor en een hoop vragen
Bericht door: ex44 op 26 mei 2022, 11:35:50
Ja, ik heb 'm al aan de prik gehad, maar er nog niet mee gespoten. Wel de compressor schoon geblazen.
Titel: Re: Eén compressor en een hoop vragen
Bericht door: Duikeend op 26 mei 2022, 12:06:02
 (y) mooi! als het inderdaad dezelfde is als ik heb (de compressor) dan is ie inderdaad heel stil en ga je er heel veel plezier van hebben  ;D
Titel: Re: Eén compressor en een hoop vragen
Bericht door: Cor--24 op 26 mei 2022, 16:58:15
Blij dat we hebben kunnen helpen en veel plezier ermee. We gaan vast wel resultaten ter beoordeling krijgen. >:( :angel:
Titel: Re: Eén compressor en een hoop vragen
Bericht door: HuubvG op 26 mei 2022, 22:44:04
En een nieuwe drukregelaar kopen kan altijd nog, als blijkt dat deze niet goed zou zijn. Maar het lijkt erop dat je hele ding met alles erop en eraan gewoon helemaal goed is. Veel plezier ermee.