Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Swalbenburg, N modulebaan door tijgernootje
Vandaag om 13:52:37
Heljan containerkraan werkt niet naar behoren door MOVisser
Vandaag om 13:48:09
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:42:37
wisselaandrijving MTB door Lobomotion69
Vandaag om 13:41:40
Pfarrerwinkel bahn door tijgernootje
Vandaag om 13:35:10
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 13:31:45
DVT: Belgische (militaire) "Dagelijkse Verlofgangers Trein": samenstelling? door IJmc
Vandaag om 13:12:03
Br 38 Piko Superen. door Lobomotion69
Vandaag om 13:05:11
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door sncf231e
Vandaag om 13:02:27
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door RobbertJan
Vandaag om 12:57:05
Raadplaatje door Nullem
Vandaag om 12:36:56
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Frans Peeters
Vandaag om 12:19:56
Roco Plan T door gtw6016
Vandaag om 12:18:12
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag door maartenvdb
Vandaag om 12:17:56
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 12:13:31
The Micro Model Railway Dispatch door Scratchbuilt
Vandaag om 11:55:35
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 11:55:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:51:02
Microstepper motoren voor armseinpalen door Bert Senden
Vandaag om 10:41:57
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Martijn1974
Vandaag om 10:20:56
20 jaar BNLS door Simplex
Vandaag om 09:56:09
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:27:58
Roco 290 digtaliseren door Lobomotion69
Vandaag om 02:58:55
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
Vandaag om 00:26:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
05 July 2025, 23:59:25
Esu Ecos - Aansluiten en verdelen spanning over meerdere boosters door Peter.v.L
05 July 2025, 22:25:24
Bauarbeiten im gange door 741230
05 July 2025, 21:35:09
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
05 July 2025, 21:27:49
Foto's totaalreclame ICM door Kees-Jan
05 July 2025, 20:22:56
Stalen D 4 deurs spoor 0 door moonlicht
05 July 2025, 19:59:52
  

Auteur Topic: Kruising Blauwkapel is verdwenen  (gelezen 21503 keer)

raymond erdtsieck

  • Offline Offline
  • Berichten: 3705
  • N Spoor Freak
Re: Kruising Blauwkapel verdwijnt
« Reactie #15 Gepost op: 11 May 2022, 22:39:43 »
Hier kun je het goed zien ;)

Groet,
Raymond
No Pain No Gain!

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4048
Re: Kruising Blauwkapel verdwijnt
« Reactie #16 Gepost op: 12 May 2022, 02:08:16 »
https://www.youtube.com/watch?v=301J6zuerzc
https://www.youtube.com/watch?v=gTW4EkdMEGM
https://www.youtube.com/watch?v=jS-4Nq-h_tU
en zo zijn er nog honderden. Me dunkt dat er geen onderdelen te krijgen zijn... Prorail heft liever alles op dan er een cent aan uit te geven. Maar dat bekt niet zo lekker in de media. Dus maar wat afscheidsritjes rijden (voor genodigden) en lekker klagen dat het zo veel geld kost. Bovenleiding hoeft helemaal niet beweegbaar te zijn als er slechts enkele treinen per jaar over heen gaan. "Gaten" zat in de Nederlandse bovenleiding (Alphen ad Rijn etc...) Wie ooit dat "Pro" in Prorail heeft bedacht moet minimaal dronken geweest zijn. Aan alle kanten is het "Anti".

Teleurgestelde groet, Raymond van den Hoven
Hardstikke leuk, maar vergelijken met buitenlandse situaties met installaties van een totaal ander fabrikant is het zelfde als appels en peren vergelijken.

Feit is gewoon dat de hele constructie speciaal gemaakt is voor Blauwkapel en er wanneer er iets vervangen moet worden iets nieuw speciaal gemaakt moet gaan worden.

Sowieso is de helft van de kruising nu al deels in onbruik, vanaf de Maliebaan gezien zijn de kruisen in het rechter spoor onbereikbaar, en deze slijten totaal doelloos en eenzijdig op de kruisende richting Ut-Amf.

Daarnaast rijdt er ook niets reguliers op het linkerspoor, sowieso is het in de dienstregeling al praktisch niet inpasbaar om er een trein overheen te leggen omdat je links moet blijven rijden tot Hilversum, wat alleen in de nacht en vroege uurtjes zou kunnen

Datzelfde spoor de andere kant op kan wel, maar ook dan hebben we het over nog geen 10 treinen per jaar, en ondertussen slijten alle kruizen wel door het veel intensievere treinverkeer op Ut - Amf bv wat het gewoon economisch volstrekte onzin is om wanneer er vervanging nodig is nog geld uit te gaan geven anders dan de zaak opbreken.

Buiten het feit van vervanging wil je denk ik ook niet weten wat het reguliere onderhoud van alle delen van zo'n kruising per jaar kost, dat kun je aan genoeg nuttigere zaken uitgeven op het spoor...
« Laatst bewerkt op: 12 May 2022, 02:11:32 door Thom »

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8105
Gr.
Eric

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5553
Re: Kruising Blauwkapel verdwijnt
« Reactie #18 Gepost op: 12 May 2022, 09:30:08 »
Hoezeer ik ook zou willen dat dit stukje, voor Nederland unieke, infrastructuur zou kunnen blijven liggen, volg ik in dit geval de redenering van Thom. Er is voor de dienstregeling geen kruising meer nodig (ik weet nog goed dat het in de jaren zestig totaal anders was) en dit kost alleen maar onnodig geld en geeft ook onnodige geluidsoverlast. De mensen die daar zijn komen wonen (er woonde vroeger praktisch niemand in de buurt), zijn bewust naast die kruising gaan wonen, daar niet van, maar dat is ook geen argument om de kruising dan maar te laten liggen. Helaas is de kruising te groot voor het NSM, we zullen het met filmmateriaal moeten doen in de toekomst.
Voor zover ik weet, worden tegelijk in ieder geval de twee wissels en de kruising in de lijn Utrecht Centraal-Hilversum verwijderd, maar worden ook de aanliggende sporen geheel of gedeeltelijk opgebroken? Alleen wat voor de pendeltrein en ander verkeer Maliebaan-Den Dolder noodzakelijk is, blijft natuurlijk, maar de rest zou weg kunnen.
Groet, Frank

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26602
    • Pagina van klaas
Re: Kruising Blauwkapel verdwijnt
« Reactie #19 Gepost op: 12 May 2022, 09:39:56 »
Helaas is de kruising te groot voor het NSM, we zullen het met filmmateriaal moeten doen in de toekomst.
Een werkend model is wel mogelijk. Dat zou een mooi stuk kunnen worden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4048
Re: Kruising Blauwkapel verdwijnt
« Reactie #20 Gepost op: 12 May 2022, 09:56:18 »
Hoezeer ik ook zou willen dat dit stukje, voor Nederland unieke, infrastructuur zou kunnen blijven liggen, volg ik in dit geval de redenering van Thom. Er is voor de dienstregeling geen kruising meer nodig (ik weet nog goed dat het in de jaren zestig totaal anders was) en dit kost alleen maar onnodig geld en geeft ook onnodige geluidsoverlast. De mensen die daar zijn komen wonen (er woonde vroeger praktisch niemand in de buurt), zijn bewust naast die kruising gaan wonen, daar niet van, maar dat is ook geen argument om de kruising dan maar te laten liggen. Helaas is de kruising te groot voor het NSM, we zullen het met filmmateriaal moeten doen in de toekomst.
Voor zover ik weet, worden tegelijk in ieder geval de twee wissels en de kruising in de lijn Utrecht Centraal-Hilversum verwijderd, maar worden ook de aanliggende sporen geheel of gedeeltelijk opgebroken? Alleen wat voor de pendeltrein en ander verkeer Maliebaan-Den Dolder noodzakelijk is, blijft natuurlijk, maar de rest zou weg kunnen.
Reken erop dat men alle wissels weg haalt uit de bereden sporen zodat men in 1x een beveiligingsupdate uit kan voeren, eventuele losse spoor secties daartussen kunnen altijd nog op een later moment weggehaald worden meeliftend op een andere buitendienstelling.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5553
Re: Kruising Blauwkapel verdwijnt
« Reactie #21 Gepost op: 12 May 2022, 09:59:26 »
Klinkt logisch. Dat betekent in ieder geval dat het wissel (1051) waar de pendel overheen moet, in het spoor Hilversum-Maliebaan, moet worden opgebroken (naast de wissels 1031 en 1033).
En de seinen 1026, 1028, 1050, 1052, 1054, 1056, 1058 en V750 kunnen ook weg (V750 eventueel te koppelen aan 1022). Zie voor de nummers SporenplanOnline.
« Laatst bewerkt op: 12 May 2022, 16:34:22 door spoorzeven. Reden: 1054 inderdaad »
Groet, Frank

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4048
Re: Kruising Blauwkapel verdwijnt
« Reactie #22 Gepost op: 12 May 2022, 15:32:58 »
Je zal 1054 bedoelen ipv 1064 ?

V570 kan weg, en 1058 kan de voorseinfunctie tbv 1022 overnemen, dan kan het bord terug naar 40km/u ook naar een later punt verhuisd worden.

Duoblock

  • Offline Offline
  • Berichten: 157
Re: Kruising Blauwkapel verdwijnt
« Reactie #23 Gepost op: 12 May 2022, 21:18:18 »
Klinkt logisch. Dat betekent in ieder geval dat het wissel (1051) waar de pendel overheen moet, in het spoor Hilversum-Maliebaan, moet worden opgebroken (naast de wissels 1031 en 1033).
En de seinen 1026, 1028, 1050, 1052, 1054, 1056, 1058 en V750 kunnen ook weg (V750 eventueel te koppelen aan 1022). Zie voor de nummers SporenplanOnline.
Spoor LC (op achterkant wissel 1051) en spoor LO gaan op den duur opgebroken worden maar worden waarschijnlijk in een later stadium weer terug gelegd tot aan de kruising: er zijn ideeën om ze als opstelsporen te gebruiken ;)

kar

  • Offline Offline
  • Berichten: 463
Re: Kruising Blauwkapel verdwijnt
« Reactie #24 Gepost op: 12 May 2022, 21:55:50 »
Het tweede ongebruikte spoor leek mij ook ideaal als een spoor waarop het NSM zelf een kort pendeltje mee zou kunnen rijden tot nabij Blauwkapel. Ik vond het vroeger als kind maar wat leuk dat er een trein in het museum was waar je in mee kon rijden...

Maar goed, misschien is dat ook teveel wensdenken en zitten zowel het NSM als de gemeente Utrecht daar helemaal niet op te wachten...

Edit: na enig zoeken kwam ik op Youtube nog twee filmpjes tegen, waarbij de 'rondrit' met de trein in het oude museum te zien is.
« Laatst bewerkt op: 12 May 2022, 22:15:24 door kar »
Henk | H0 | Rocoline | Z21 icm X16 melders en signal/switch decoders | OC32 icm servo's | iTrain 5.1 icm MacBook Air M4

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re: Kruising Blauwkapel verdwijnt
« Reactie #25 Gepost op: 12 May 2022, 21:58:25 »
Er kunnen nog meer seinen weg: 1030, 1032, 1034 en 1036.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5553
Re: Kruising Blauwkapel verdwijnt
« Reactie #26 Gepost op: 13 May 2022, 11:31:46 »
Mogelijk, maar dat hangt ook af van de vraag of er ook een relatie (vooraankondiging) is tussen 1030/1032 en 1044/1042 en of 1034/1036 niet ook fungeren als noodzakelijk bloksein, omdat de volgende seinen pas een stuk voorbij de Groenekanseweg staan. We gaan het zien, in ieder geval laat ProRail ze vast niet onnodig op hun plek. Ik heb verder zo het vermoeden dat één of meerdere BNLS'ers die daar in de buurt wonen ons wel (fotografisch) op de hoogte willen houden (hint).
Groet, Frank

Seinhuis

  • Offline Offline
  • Berichten: 685
Re: Kruising Blauwkapel verdwijnt
« Reactie #27 Gepost op: 13 May 2022, 18:00:46 »
Dienstregeling:

Rit 1:
Utrecht Maliebaan 9.12
Soest 1 09.31 09.35
Hilversum 09.49
Hilversum 09.54
Utrecht Maliebaan 10.10 uur.

Rit 2 28204
Utrecht Maliebaan 11.12,
Hilversum 11.51

28205
Hilversum11.56
Utrecht Maliebaan 12.10

Rit 3 28208
Utrecht Maliebaan 13.26
Den Dolder 13.39 13.40 CB
Soest 13.49 13.40 1
Hilversum 14.02

28209
Hilversum 14.06 2,
Utrecht Maliebaan 14.21 uur.

Rit 4 28212 met de Kameel
Utrecht Maliebaan 15.26 1
Den Dolder 15.39 15.40 CB
Hilversum 16.02,

28213
Hilversum 16.06
Utrecht Maliebaan 16.25 uur.

(De ritten van het Spoorwegmuseum gaan via Soest, Baarn naar Hilversum. Vanaf Hilversum gaan de ritten via Hollandse Rading en de kruising Blauwkapel).
Bron https://m.facebook.com/HetSpoorwegmuseum/posts/10161757099294046

Je kent ze wel, van die niet uitgenodigde gasten die toch komen.

39413 Railexpert Speciale Trein (mat 64)
08:50 Leeuwarden 5
(Via Almere, Hilversum dus over de kruis)
11:26 Utrecht Maliebaan 2

39414 Railexpert Speciale Trein (mat 64)
16:13 Utrecht Maliebaan 2
(Via Amersfoort, Nunspeet)
18:48 Leeuwarden 5


33201 TCS Dinner Train
17:49 Zutphen
(Via Arnhem, Utrecht)
19:14 Amersfoort Centraal 4a

33206 TCS Dinner Train
20:49 Zutphen
(Via Arnhem, Utrecht)
22:14 Amersfoort Centraal 4a

Bron www.treinposities.nl/bijzonderheden

Priegelman

  • Offline Offline
  • Berichten: 269
Re: Kruising Blauwkapel verdwijnt
« Reactie #28 Gepost op: 13 May 2022, 21:58:58 »
Is bij deze gelegenheid de kruising ook toegankelijk, bijvoorbeeld via de weg tussen de sporen?
Het zal niet maar niet geschoten is altijd mis...

Seinhuis

  • Offline Offline
  • Berichten: 685
Re: Kruising Blauwkapel verdwijnt
« Reactie #29 Gepost op: 13 May 2022, 23:32:14 »
Nee.

Met een beetje zoom camera zou je vanaf Voordorpsedijk of Eykmanlaan foto's kunnen maken. Maar echt fantastisch wordt het niet.

Laatste voor andere dit en volgende feestjes niet verpesten, blijf op de openbare weg of andere voor publiek toegankelijk plaatsen.