Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 00:09:10
Lemke 2025 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 00:05:10
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Dennis1984
27 October 2025, 23:54:05
De Projecten van RetroJack door RetroJack
27 October 2025, 23:37:19
Had de NS4903 rangeerlicht? door prutser
27 October 2025, 23:21:06
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Arjen52
27 October 2025, 22:52:56
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Ronzol
27 October 2025, 22:25:58
Rondom Charlois door Alewijn
27 October 2025, 22:25:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
27 October 2025, 22:04:19
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
27 October 2025, 22:00:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MathynK
27 October 2025, 21:59:16
Da's Daz 2 door Huup
27 October 2025, 21:47:59
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Eric B
27 October 2025, 21:46:40
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
27 October 2025, 21:46:22
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
27 October 2025, 21:17:04
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door Noordster
27 October 2025, 20:32:24
Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2 door Stefan88
27 October 2025, 20:31:18
Line-up foto's van modellen door Jeroen95
27 October 2025, 20:12:18
Digitaal-delta door Biesje
27 October 2025, 20:07:34
Minibaan Visserskaai H0 door NS264
27 October 2025, 19:59:28
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door bask185
27 October 2025, 19:58:39
Project seaside Germany door Ronald Halma
27 October 2025, 19:30:50
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Gerrit H
27 October 2025, 19:17:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
27 October 2025, 19:16:31
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
27 October 2025, 18:53:13
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
27 October 2025, 18:52:43
TAMS PZS-2.2 door bask185
27 October 2025, 18:49:53
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door hervé
27 October 2025, 18:28:25
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door maartenvdb
27 October 2025, 18:23:36
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door Biesje
27 October 2025, 16:55:39
  

Auteur Topic: Kruising Blauwkapel is verdwenen  (gelezen 22472 keer)

raymond erdtsieck

  • Offline Offline
  • Berichten: 3722
  • N Spoor Freak
Re: Kruising Blauwkapel verdwijnt
« Reactie #15 Gepost op: 11 May 2022, 22:39:43 »
Hier kun je het goed zien ;)

Groet,
Raymond
No Pain No Gain!

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4072
Re: Kruising Blauwkapel verdwijnt
« Reactie #16 Gepost op: 12 May 2022, 02:08:16 »
https://www.youtube.com/watch?v=301J6zuerzc
https://www.youtube.com/watch?v=gTW4EkdMEGM
https://www.youtube.com/watch?v=jS-4Nq-h_tU
en zo zijn er nog honderden. Me dunkt dat er geen onderdelen te krijgen zijn... Prorail heft liever alles op dan er een cent aan uit te geven. Maar dat bekt niet zo lekker in de media. Dus maar wat afscheidsritjes rijden (voor genodigden) en lekker klagen dat het zo veel geld kost. Bovenleiding hoeft helemaal niet beweegbaar te zijn als er slechts enkele treinen per jaar over heen gaan. "Gaten" zat in de Nederlandse bovenleiding (Alphen ad Rijn etc...) Wie ooit dat "Pro" in Prorail heeft bedacht moet minimaal dronken geweest zijn. Aan alle kanten is het "Anti".

Teleurgestelde groet, Raymond van den Hoven
Hardstikke leuk, maar vergelijken met buitenlandse situaties met installaties van een totaal ander fabrikant is het zelfde als appels en peren vergelijken.

Feit is gewoon dat de hele constructie speciaal gemaakt is voor Blauwkapel en er wanneer er iets vervangen moet worden iets nieuw speciaal gemaakt moet gaan worden.

Sowieso is de helft van de kruising nu al deels in onbruik, vanaf de Maliebaan gezien zijn de kruisen in het rechter spoor onbereikbaar, en deze slijten totaal doelloos en eenzijdig op de kruisende richting Ut-Amf.

Daarnaast rijdt er ook niets reguliers op het linkerspoor, sowieso is het in de dienstregeling al praktisch niet inpasbaar om er een trein overheen te leggen omdat je links moet blijven rijden tot Hilversum, wat alleen in de nacht en vroege uurtjes zou kunnen

Datzelfde spoor de andere kant op kan wel, maar ook dan hebben we het over nog geen 10 treinen per jaar, en ondertussen slijten alle kruizen wel door het veel intensievere treinverkeer op Ut - Amf bv wat het gewoon economisch volstrekte onzin is om wanneer er vervanging nodig is nog geld uit te gaan geven anders dan de zaak opbreken.

Buiten het feit van vervanging wil je denk ik ook niet weten wat het reguliere onderhoud van alle delen van zo'n kruising per jaar kost, dat kun je aan genoeg nuttigere zaken uitgeven op het spoor...
« Laatst bewerkt op: 12 May 2022, 02:11:32 door Thom »

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Gr.
Eric

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5628
Re: Kruising Blauwkapel verdwijnt
« Reactie #18 Gepost op: 12 May 2022, 09:30:08 »
Hoezeer ik ook zou willen dat dit stukje, voor Nederland unieke, infrastructuur zou kunnen blijven liggen, volg ik in dit geval de redenering van Thom. Er is voor de dienstregeling geen kruising meer nodig (ik weet nog goed dat het in de jaren zestig totaal anders was) en dit kost alleen maar onnodig geld en geeft ook onnodige geluidsoverlast. De mensen die daar zijn komen wonen (er woonde vroeger praktisch niemand in de buurt), zijn bewust naast die kruising gaan wonen, daar niet van, maar dat is ook geen argument om de kruising dan maar te laten liggen. Helaas is de kruising te groot voor het NSM, we zullen het met filmmateriaal moeten doen in de toekomst.
Voor zover ik weet, worden tegelijk in ieder geval de twee wissels en de kruising in de lijn Utrecht Centraal-Hilversum verwijderd, maar worden ook de aanliggende sporen geheel of gedeeltelijk opgebroken? Alleen wat voor de pendeltrein en ander verkeer Maliebaan-Den Dolder noodzakelijk is, blijft natuurlijk, maar de rest zou weg kunnen.
Groet, Frank

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26872
    • Pagina van klaas
Re: Kruising Blauwkapel verdwijnt
« Reactie #19 Gepost op: 12 May 2022, 09:39:56 »
Helaas is de kruising te groot voor het NSM, we zullen het met filmmateriaal moeten doen in de toekomst.
Een werkend model is wel mogelijk. Dat zou een mooi stuk kunnen worden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4072
Re: Kruising Blauwkapel verdwijnt
« Reactie #20 Gepost op: 12 May 2022, 09:56:18 »
Hoezeer ik ook zou willen dat dit stukje, voor Nederland unieke, infrastructuur zou kunnen blijven liggen, volg ik in dit geval de redenering van Thom. Er is voor de dienstregeling geen kruising meer nodig (ik weet nog goed dat het in de jaren zestig totaal anders was) en dit kost alleen maar onnodig geld en geeft ook onnodige geluidsoverlast. De mensen die daar zijn komen wonen (er woonde vroeger praktisch niemand in de buurt), zijn bewust naast die kruising gaan wonen, daar niet van, maar dat is ook geen argument om de kruising dan maar te laten liggen. Helaas is de kruising te groot voor het NSM, we zullen het met filmmateriaal moeten doen in de toekomst.
Voor zover ik weet, worden tegelijk in ieder geval de twee wissels en de kruising in de lijn Utrecht Centraal-Hilversum verwijderd, maar worden ook de aanliggende sporen geheel of gedeeltelijk opgebroken? Alleen wat voor de pendeltrein en ander verkeer Maliebaan-Den Dolder noodzakelijk is, blijft natuurlijk, maar de rest zou weg kunnen.
Reken erop dat men alle wissels weg haalt uit de bereden sporen zodat men in 1x een beveiligingsupdate uit kan voeren, eventuele losse spoor secties daartussen kunnen altijd nog op een later moment weggehaald worden meeliftend op een andere buitendienstelling.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5628
Re: Kruising Blauwkapel verdwijnt
« Reactie #21 Gepost op: 12 May 2022, 09:59:26 »
Klinkt logisch. Dat betekent in ieder geval dat het wissel (1051) waar de pendel overheen moet, in het spoor Hilversum-Maliebaan, moet worden opgebroken (naast de wissels 1031 en 1033).
En de seinen 1026, 1028, 1050, 1052, 1054, 1056, 1058 en V750 kunnen ook weg (V750 eventueel te koppelen aan 1022). Zie voor de nummers SporenplanOnline.
« Laatst bewerkt op: 12 May 2022, 16:34:22 door spoorzeven. Reden: 1054 inderdaad »
Groet, Frank

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4072
Re: Kruising Blauwkapel verdwijnt
« Reactie #22 Gepost op: 12 May 2022, 15:32:58 »
Je zal 1054 bedoelen ipv 1064 ?

V570 kan weg, en 1058 kan de voorseinfunctie tbv 1022 overnemen, dan kan het bord terug naar 40km/u ook naar een later punt verhuisd worden.

Duoblock

  • Offline Offline
  • Berichten: 157
Re: Kruising Blauwkapel verdwijnt
« Reactie #23 Gepost op: 12 May 2022, 21:18:18 »
Klinkt logisch. Dat betekent in ieder geval dat het wissel (1051) waar de pendel overheen moet, in het spoor Hilversum-Maliebaan, moet worden opgebroken (naast de wissels 1031 en 1033).
En de seinen 1026, 1028, 1050, 1052, 1054, 1056, 1058 en V750 kunnen ook weg (V750 eventueel te koppelen aan 1022). Zie voor de nummers SporenplanOnline.
Spoor LC (op achterkant wissel 1051) en spoor LO gaan op den duur opgebroken worden maar worden waarschijnlijk in een later stadium weer terug gelegd tot aan de kruising: er zijn ideeën om ze als opstelsporen te gebruiken ;)

kar

  • Offline Offline
  • Berichten: 482
Re: Kruising Blauwkapel verdwijnt
« Reactie #24 Gepost op: 12 May 2022, 21:55:50 »
Het tweede ongebruikte spoor leek mij ook ideaal als een spoor waarop het NSM zelf een kort pendeltje mee zou kunnen rijden tot nabij Blauwkapel. Ik vond het vroeger als kind maar wat leuk dat er een trein in het museum was waar je in mee kon rijden...

Maar goed, misschien is dat ook teveel wensdenken en zitten zowel het NSM als de gemeente Utrecht daar helemaal niet op te wachten...

Edit: na enig zoeken kwam ik op Youtube nog twee filmpjes tegen, waarbij de 'rondrit' met de trein in het oude museum te zien is.
« Laatst bewerkt op: 12 May 2022, 22:15:24 door kar »
Henk | H0 | Rocoline | Z21 | iTrain 5.1 icm Mac

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1431
Re: Kruising Blauwkapel verdwijnt
« Reactie #25 Gepost op: 12 May 2022, 21:58:25 »
Er kunnen nog meer seinen weg: 1030, 1032, 1034 en 1036.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5628
Re: Kruising Blauwkapel verdwijnt
« Reactie #26 Gepost op: 13 May 2022, 11:31:46 »
Mogelijk, maar dat hangt ook af van de vraag of er ook een relatie (vooraankondiging) is tussen 1030/1032 en 1044/1042 en of 1034/1036 niet ook fungeren als noodzakelijk bloksein, omdat de volgende seinen pas een stuk voorbij de Groenekanseweg staan. We gaan het zien, in ieder geval laat ProRail ze vast niet onnodig op hun plek. Ik heb verder zo het vermoeden dat één of meerdere BNLS'ers die daar in de buurt wonen ons wel (fotografisch) op de hoogte willen houden (hint).
Groet, Frank

Seinhuis

  • Offline Offline
  • Berichten: 708
Re: Kruising Blauwkapel verdwijnt
« Reactie #27 Gepost op: 13 May 2022, 18:00:46 »
Dienstregeling:

Rit 1:
Utrecht Maliebaan 9.12
Soest 1 09.31 09.35
Hilversum 09.49
Hilversum 09.54
Utrecht Maliebaan 10.10 uur.

Rit 2 28204
Utrecht Maliebaan 11.12,
Hilversum 11.51

28205
Hilversum11.56
Utrecht Maliebaan 12.10

Rit 3 28208
Utrecht Maliebaan 13.26
Den Dolder 13.39 13.40 CB
Soest 13.49 13.40 1
Hilversum 14.02

28209
Hilversum 14.06 2,
Utrecht Maliebaan 14.21 uur.

Rit 4 28212 met de Kameel
Utrecht Maliebaan 15.26 1
Den Dolder 15.39 15.40 CB
Hilversum 16.02,

28213
Hilversum 16.06
Utrecht Maliebaan 16.25 uur.

(De ritten van het Spoorwegmuseum gaan via Soest, Baarn naar Hilversum. Vanaf Hilversum gaan de ritten via Hollandse Rading en de kruising Blauwkapel).
Bron https://m.facebook.com/HetSpoorwegmuseum/posts/10161757099294046

Je kent ze wel, van die niet uitgenodigde gasten die toch komen.

39413 Railexpert Speciale Trein (mat 64)
08:50 Leeuwarden 5
(Via Almere, Hilversum dus over de kruis)
11:26 Utrecht Maliebaan 2

39414 Railexpert Speciale Trein (mat 64)
16:13 Utrecht Maliebaan 2
(Via Amersfoort, Nunspeet)
18:48 Leeuwarden 5


33201 TCS Dinner Train
17:49 Zutphen
(Via Arnhem, Utrecht)
19:14 Amersfoort Centraal 4a

33206 TCS Dinner Train
20:49 Zutphen
(Via Arnhem, Utrecht)
22:14 Amersfoort Centraal 4a

Bron www.treinposities.nl/bijzonderheden

Priegelman

  • Offline Offline
  • Berichten: 274
Re: Kruising Blauwkapel verdwijnt
« Reactie #28 Gepost op: 13 May 2022, 21:58:58 »
Is bij deze gelegenheid de kruising ook toegankelijk, bijvoorbeeld via de weg tussen de sporen?
Het zal niet maar niet geschoten is altijd mis...

Seinhuis

  • Offline Offline
  • Berichten: 708
Re: Kruising Blauwkapel verdwijnt
« Reactie #29 Gepost op: 13 May 2022, 23:32:14 »
Nee.

Met een beetje zoom camera zou je vanaf Voordorpsedijk of Eykmanlaan foto's kunnen maken. Maar echt fantastisch wordt het niet.

Laatste voor andere dit en volgende feestjes niet verpesten, blijf op de openbare weg of andere voor publiek toegankelijk plaatsen.