Dat is het verschil tussen het oorzaak of het gevolg oplossen, ik denk dat de eerste altijd de voorkeur heeft?
Wat ik via Google tegenkom:https://www.researchgate.net/publication/343694913_On_the_calculation_of_steam_locomotive_front-ends_with_more_than_one_exhaust_orificeMaar of dat het verslag is, weet ik niet. Ik dacht dat Dhr Koopmans ook via dit forum te vinden is? Ik ken zijn betoog niet helemaal, maar volgens mij was er met een exhaust met een grotere oppervlakte (door een meervoudige exhaustmond te maken) veel winst te behalen in de efficiency van de stoomloc. Enige was de lengte van de schoorsteen. Volgens mij zijn er bij de SHM testen gedaan (of rijdt loc 5 daar nog mee rond?). Ik weet nog dat vele "puristen" het geen positieve oplossing vonden, hoewel dit vaak te realiseren is binnen het huidige uiterlijk. Of dat bij jouw optie mogelijk is, weet ik niet
... gezien inflatie etc is 1:1 misschien logischer (dus 300 euro voor een viervoudige exhaust).