Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 21:25:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
Vandaag om 21:03:52
Rheinburg, TP V/VI door Jelmer
Vandaag om 20:22:06
Artikelnummers ADE Gr53 rijtuigen TP III. door grossraumwagen
Vandaag om 20:05:33
Magneet koppelingen voor Bemo door nighttrain1
Vandaag om 19:58:48
Kent iemand een geschikte striptang door PeterV
Vandaag om 19:45:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 19:22:04
Plan E - 2023 oplage door grossraumwagen
Vandaag om 19:17:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 18:05:03
Klein baantje 1200x1200mm door Frits C
Vandaag om 17:44:26
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
Vandaag om 17:41:08
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 17:17:41
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
Vandaag om 17:09:55
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:42:37
Hulp bij update Mobile Station 2 door Prutsert
Vandaag om 16:37:26
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 16:28:52
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 16:00:01
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Ronald Halma
Vandaag om 15:41:19
EifelBurgenBahn door Jelmer
Vandaag om 15:40:38
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Rick
Vandaag om 15:25:08
Roco 290 digtaliseren door Tijdperk||
Vandaag om 14:13:56
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door 741230
Vandaag om 13:24:02
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 13:00:09
Spoorwegmus. vroeger met modellok 1300 serie. door Peter Kleton
Vandaag om 12:58:25
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 12:23:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:57:53
Oude Fleischmann meuk en curiosa door Sporlijn Úje
Vandaag om 10:31:35
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
Vandaag om 10:09:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 08:09:45
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Benelux795
14 June 2025, 22:45:22

Auteur Topic: Marklin CS3 - aanschaf, voor- en nadelen.  (gelezen 8787 keer)

Harold34

• Offline Offline
Re: Marklin CS3 - aanschaf, voor- en nadelen.
« Reactie #15 Gepost op: 26 April 2022, 11:18:24 »

EDIT:
Ik had nog een gedachtenspinsel. Als een mooi schermpje is wat je wilt, is het misschien niks om een tablet te gebruiken icm met de DR5000 en multimausen die je nu al hebt? Als je je tablet inbouwt en een multimaus links en rechts een semi vast opstelling geeft, dan heb je ongeveer wat je zoekt ???

Dat is niet wat ik voor ogen heb.

BrightonBelle

• Offline Offline
  • Southern....de oude dan
« Reactie #16 Gepost op: 26 April 2022, 11:48:13 »
Ik rij twee rail en had in gedachten in de toekomst naar computer gestuurd rijden te gaan, Ik zag het baanschema op de Tablet i.c.m. de besturing van de wissels daarom als tussen stap. Maar ik moet zeggen (ff los van de bekende beperking dat je max 3 treinen handmatig kan managen), het bevalt prima.

Grtz Gerard

PS de multimiuizen heb ik los gehouden  ;D

EdwardJK

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 26 April 2022, 21:09:04 »
Voor deEcos is een Nederlandstalige hAndleiding voorhanden hoor!
Te downloaden op www.tsdbvba.be

mijn gebruikerservaring met de Ecos is een fijne, redelijk overzichtelijk scherm, relatief makkelijk in te stellen, verschillende protocollen, werkt lekker intuïtief, nooit stuk.
Zelfs m’n vader van 81 draait met gerust hart aan de snelheidsknoppen en drukt op het scherm.

We hebben deze destijds boven de CS3 verkozen vanwege de prijs en het instellen van het apparaat. In mijn beleving, met wat ik er mee doe, liggen de specs tussen Ecos en CS3 niet zo ver uit elkaar, de laatste is handiger draadloos te bedien met iPad…

succes met het maken van je keuze!

laurent

• Offline Offline
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
« Reactie #18 Gepost op: 27 April 2022, 10:50:46 »
Laurent, bedankt voor je inhoudelijke antwoord. Ik vind het dat helpt als men ook de andere kant van het verhaal hoort.
Absoluut, daarom doe ik het ook.
Citaat
Maar dat is met veel andere centrales ook zo, waarbij de ECOS wellicht het beste andere voorbeeld is.
Dat is correct, maar ik raad dan ook geen Ecos aan. De ecos lijkt mij ook een k** ding alleen iets minder k** dan de cs3. En daarom begin ik ook met dat de centrale keuze afhankelijk is van dat wat de gebruiker wilt bereiken.

Als je 2-rails rijdt en je wilt alleen computer gestuurd rijden, dan zou ik eerder z21, DR5000 of lenz centrale aanraden.
Eens. Als hem echt als doorgeefluik gaat gebruiken, doe lekker de goedkope optie. Zelfs een gebruikte IB1 met slechte knoppen zou nog een optie zijn. Knoppen kan je trouwens bij Uhlenbrock ook laten vervangen.l

Citaat
Die knikker je gewoon op je normale router en klaar. Haalt ie ook nog eens zelfstandig de updates op.
Ook dat klopt, maar niet iedereen wilt altijd een kabel van beneden naar zolder trekken. Een DR5000 bijvoorbeeld kan je ook met USB aan een computer hangen...
Daar kwam Märklin zelf al achter. Derhalve adviseren zij deze: https://www.tp-link.com/nl/home-networking/wifi-router/tl-wr802n/

Citaat
Wil je met een MS2 op een Z21 rijden dan gaat dat ook niet. Een beetje een kip-ei verhaal en, gezien de strekking van de rest van je verhaal, een beetje een gemaakte reden om een CS3 op achterstand te zetten. Sommige delen van een ecosysteem zijn slecht uitwisselbaar.
Kan wel, het kunstje werkt alleen iets anders. Maar het kan wel, ook al is de DIY niet zo makkelijk als bij LN. Maarja, dat is inherent aan het door Märklin (en ESU!) gekozen CAN protocol.
Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Mijn punt is dat de XpressNet en Loconet bussen universeel worden gebruikt door meerdere fabrikanten. Die mobile station kan je feitelijk alleen maar op een central station (en ik meen ook de op Ecos?) gebruiken, of je er kan er mee twee op zo'n gleisbox gebruiken. De bekabeling van die dingen is ook ruk. Je kan niet even zelf je kabels in elkaar krimpen.  Met dat 'kunstje' bedoel je zeker die belachelijk dure canbus hubs die je van marklin om elke 2 meter ofzo? moet aansluiten? Met can bus kan je makkelijk 100m overbruggen, maar marklin specificeer veel minder.

Met die andere bussen kan je 20+ handregelaren gebruiken en je kan 3 euro hubs kopen van Aliexpress en plaatsen waar je maar wilt.
Daarom mijn opmerking over de kabels die je zelf kan maken. Ja, is absoluut wat meer werk, maar het kan. Je hoeft niet iedere 2 meter zo'n kabel te nemen van Märklin. Inderdaad, het is niet zo makkelijk als LN. Met Tischbahning hebben we dat af en toe gewoon op rol en gooien we het uit, stekker eraan en klaar.

Citaat
Ik ben tapijtrijder en heb een CS3. Daarnaast heb ik ook een IB1 met IB Control, IB Switch, FRED en 2x Funkdaisy (inclusief 1 basisstation) liggen... Toch gebruik ik thuis voornamelijk de CS3. Waarom? Ik haal 1 apparaat tevoorschijn, hang de voeding eraan en klap hem op het netwerk (meestal met zo'n geinig TP Link dingetje van 2-3 tientjes) en ik kan alles vanuit mijn luie stoel bedienen. Ga ik liever op de bank zitten, dan pak ik een tabletje of mijn telefoon en kan ik ook alles besturen.
Dat kan wel, maar dan ben je dus wel verplicht om dat ding aan je router te hangen. Als je tapijt op zolder ligt.. en je router beneden, vind ik zelf moeilijk doen.
Zie de TP link. Ook erg bruikbaar in andere situaties.
Citaat
Als de eis van TS dus is draadloos tapijt rijden. Dan zeg ik: neem een DR5000. Geen externe router nodig, geen ethernetkabel nodig en behalve WiFi heb je ook Xnet, Lnet en infrarood aan boord waardoor je bijna elke handregelaar kan gebruiken die bestaat... behalve natuurlijk de mobile station.
Zie de TP Link die ik iets hierboven deelde.
Citaat
En dan heb je nog het prijs verschil. Van het geld van een Cs3+ kan je 4 DR5000s kopen, of 1 Dr5000 en een tablet of 4 wlan mausen of...
Absoluut waar.

Citaat
Dat is hetzelfde systeem als er vroeger was voor bijvoorbeeld M Track, het bloksysteem dat simpelweg afschakelt, maar dan een remmodule ertussen. Waarom zou je dat doen als je digitaal gaat rijden.
Niet helemaal. M track was voor analoge treinen. Die remmodules zijn voor digitale treinen. En waarom je dat zou willen? Je kan er zonder behulp van een computer een bloksysteem mee maken.
De uitvoering is anders, maar de basis van het concept is hetzelfde. Waarom zou je dat in godesnaam doen als je digitaal rijdt per computer. Als je per CS3 gaat aansturen en automatiseren snap ik het nog ergens, maar steek dan liever je centen in een PC.
Citaat
Leuk dat je deze opnoemt. Wat ik persoonlijk ook vervelend vind (maar dat is mijn mening) is het feit dat je loks moet inprogrammeren. Behalve dat dit in een multimaus extreem makkelijk en intuitief is (dit is echt een feit) hoeft locs programmeren niet eens bij een MM. Je kan ook op adressen rijden. Dan hoef je niks te voorprogrammeren.
Dat kan ik alleen niet als ik via de app werk. Die moet ik toevoegen.

Citaat
Het duurde mij trouwens 20 minuten om op een mobile station 3 om een loc toe te voegen omdat ik niet snapte hoe je namen moest invullen. Dit had marklin niet nog ingewikkelder kunnen maken... en ze hadden het eerder wel goed gedaan.. Op de mobile station 1 en MM had ik dit onder een minuut door...

Het voordeel van werken met adressen ipv slots is dat je niet hoeft te zoeken en de scrollen naar treinen. Ik vond het zelf met de MS1 al vervelend toen ik met 5 treinen ging rijden. Toen ik er 10 in had, want meer gaat natuurlijk niet.... toen werd ik helemaal gek van dat ding.
Ik ben de eerste keer op de CS3 ook aan het zoeken geweest. MS1 was mijn eerste instap, heb ik ook moeten zoeken, want onbekend en onbemind. Voor de IB hetzelfde, voor de z21 hetzelfde.
Wat ik heel grappig vind aan de CS3 met MS2 eraan, is dat je zelf eigen loks in jouw MS2 kan toevoegen zonder de CS3 te hoeven beroeren. En uit mijn hoofd komen ze dan helemaal niet in de CS3 terug. Dat doen wij met onze stamtafel nog wel eens.

Citaat
Die "diehard Märklinisten" die je trouwens noemt. Ik denk niet eens dat die ook zozeer gelukkig zijn met hun spullen. Zij weten vaak niet eens dat andere centrales ook op 3-rail banen werken. Ze kijken zodoende niet verder dan hun neus lang is. Ik heb om die reden 15j terug ook een CS2 gekocht, achteraf gezien had ik liever een ander ding. Als je kijkt naar hoe je dat touch screen van CS3 kan bedienen met die mini icoontjes en dat slepen. Bij de CS3 zijn ook de fysieke knoppen verdwenen van de CS2. Ik vind in deze opzichten de CS3 niet echt een voorruitgang.
De gemiddelde diehard Märklinist overschat jij duidelijk. Die wil echt alleen Märklin. "Het zou fijn zijn als Märklin met een 2200 zou komen." Maar er is er net eentje uitgekomen van Piko, met mooie (toen nog) ESU Sounddecoder. "Ja, maar ik wil een Märklin. ESU decoder wil ik ook niet." Er is echte en grote club lui voor wie Märklin heilig is, die niet eens weten dat de eerste generatie MFX decoders gewoon ESU's zijn. Dat je deze vanuit een oude versie van de Lokprogrammer kan programmeren. Zoals ik al zei, ik ben een vreemde eend in de bijt. Ik rijd, zodra ik kan, DCC. Ik heb LSM, ACME, Heris, Jägerndorfer, Rockyrail staan en rijd hiermee. Ik bouw zelf wissels. Ik zet de zaag in de C rail als het mij niet aanstaat. Dat laatste, daarvan merk ik bij mensen om mij heen dat sommige dat nu ook gaan doen. Blijkbaar besmettelijk. ;D ;D

Dat zie je ook weer terug in de gebruiksvriendelijkheid bij de CS3. Een hoop dingen zitten verstopt, zodat de nitwit hier niet per ongeluk iets kan beschadigen. MFX opnieuw lok mappen? Is verdraaide makkelijk, je moet alleen het menu even zien te vinden. CV's programmeren? Menu is zichtbaar, maar staat op expertmodus. Met een klein kunstje erbij (testlok maken en opslaan en daarin nieuwe CV's programmeren) heb je ook nog altijd een uitgebreide lijst bij de hand, want die 8 CV's die Märklin standaard opent is natuurlijk niks.

Wat ik bijvoorbeeld vind dat Märklin heel erg goed heeft gedaan, is het adressen veranderen. CV's? Neehoor. DCC lok is net zo makkelijk als Motorola. Ik geef, zowel op MS2 als op CS3, simpelweg aan op welk adres ik dat ding wil hebben en de centrale doet de rest. Of ik hem nou op 5 of 550 wil hebben. CV1, eventueel 17, 18 en 29 pakt ie zelf aan. Als het goed is, doet ie dat inmiddels ook vanuit het basismenu voor de optrek en afremvertraging, maar dat menu gebruik ik eigenlijk nooit, omdat ik toch altijd met CV's bezig ben en meteen het expertmenu in duik. Wederom de filosofie foolproof systeem hebben.

Citaat
Nu weet ik ook niet of dit aan mij ligt. Maar ik vind alles moeilijk aan de cs3. Het tekenen van een layout bijvoorbeeld... op de cs3 had ik het opgegeven (eigenlijk had ik de handleiding moeten pakken maar het feit dat je die dan nodig hebt....). De menu's met sketchy vertalingen en goed verborgen drop down menu's...
Ik vind dat de gebruiksvriendelijkheid her en der nog wel wat beter mag. Het tekenen van een layout is enorm verbeterd sinds je een grid kan aanzetten, maar was in het verleden niet echt makkelijk te noemen. Zeker als je het strak wilde. Ik ben, zoals ik al zei, een redelijk vroege instapper op de CS3, mijn serienummer is rond de 2000. Toen ik hem kocht, was ik ook nog meer Märklin minded dan nu. Toen ik hem bestelde, kende ik nog niet zo veel mensen, was ik zeker nog niet zo diep in de wereld van 1:87 gedoken.

Citaat
Het is wat je prima noemt. Als je zelf kabels in elkaar moet solderen.... en wat is het punt dan nog. De voordelen van de DIY tour is A. om makkelijk dingen gedaan te krijgen en B. om geld te besparen  Als je al begint met DIY, kan je beter beginnen met Loconet en XpressNet. Je kan dan goedkope multimuasjes voor 60€ kopen in Houten, je kan met de goedkoopste centrales rijden. Als je een Cs3 koopt met DIY techniek in je achterhoofd dan doe je het eigenlijk al niet goed meer.
DIY hoeft niet persé goedkoper te zijn. Je kan ook simpelweg maken wat er niet op de markt is. Zoals ik bijvoorbeeld doe met de slanke Engelsman. Die heeft Märklin niet (inmiddels wel aangekondigd, maar dat horen we ook al jaren).
Citaat
Ook dat hangt af van wat de TS wilt. Als het doel is tapijt rijden, maakt het in praktijk weinig uit of dat piko smart control light, mobile station, z21, lenz centrale etc is..
Persoonlijk zou ik in dit rijtje misschien wel zeggen: Pak de Piko Smartcontrol Light. Is in feite gewoon een Uhlenbrock Daisy in een ander jasje. Mooie basis voor Loconet. Bij Reichelt koop je, als je niet meteen zelf wil knippen, een paar meter kabel voor een appel en een ei. In de winkel is dit iets duurder.

Citaat
Is zo'n Lenz centrale ook niet een soort z21 start in een ander (duurder) jasje? Beide hebben XpressNet en beiden hebben hun eigen terugmeldbus.
Durf ik niet te zeggen.

Citaat
Kort samengevat:
Ik heb zelf ervaren dat die marklin bende gewoon lastiger bedient dat andere dingen. Zelf ben ik bezig met user interface voor machines. En ik ben zelf gebrand op gebruikersvriendelijkheid. Ik heb jaren met een Cs2 gereden en ik haatte het ding. Hij deed telkens mijn loclijst re-orangiseren op meest gebruikt waardoor ik altijd moeite moest doen om via mini iconen mijn treinen te vinden. Terwijl ik dacht, ja ik wil nu adres 24 aansturen maar ik kan hem niet vinden. Het duurde ook altijd 2s voordat die loc pagina laadde, dat hele ding was gewoon traag. Het is me ook nooit gelukt om in geval van nood het touch screen te gebruiken voor een stop. En toen ik op de club met een cs3 reed... na een half uur dacht ik al: dit ding is nog ****** dan de voorganger. Dit is mijn gebruikerservaring, daarom blijf ik schreeuwen 'elk ander ding is beter'.

Mvg,

Bas

P.S.Dat prijskaartje was ook een beetje obstakel voor me...
Vanuit jouw ervaring met de CS2 redeneer je. Daarin moet ik echt wel zeggen dat de CS3, voor mij iig, een forse verbetering is, zeker qua handlingssnelheid. Ik heb met mijn CS3 zeg maar al een rondje gereden, een trein opnieuw gerangeerd en de rangeerder koffie laten halen eer de CS2 ook een keer is opgestart.

Stopknop gebruik ik eigenlijk ook altijd voor het inschakelen van de noodstop. Uitschakelen doe ik nog wel eens via het beeldscherm.

Wat ik heb gemerkt bij de CS3 is dat ie de loklijst toch eigenljik weer op adres zet, behalve veelgebruikte of recent gebruikte loks. Die komen in de eerste 5 te staan. Mijn 189 997 met adres 9997 staat bijvoorbeeld altijd op de laatste pagina. Ik zou moeten kijken, maar uit mijn hoofd zeg ik dat je kan sorteren op adres bij de CS3. En anders kan je ook altijd nog de losse adressturing pakken, daar maak ik ook nog best wel veel gebruik van.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

bask185

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 27 April 2022, 15:18:36 »
Citaat
Waarom zou je dat in godesnaam doen als je digitaal rijdt per computer. Als je per CS3 gaat aansturen en automatiseren snap ik het nog ergens, maar steek dan liever je centen in een PC.
Ja wacht even, eerder had jij het over "digitaal rijden". Digitaal rijden en computer rijden zijn twee compleet verschillende dingen. Met Dinamo kan je bijvoorbeeld wel met de computer rijden en toch analoog blijven rijden.

Citaat
Waarom zou je dat in godesnaam doen als je digitaal rijdt per computer
Zelf heb ik niks met computerbanen. Ik vind het rete saai. Ik heb zelf een clubbaan in iTrain gezet, meteen op uitgekeken. Bovendien vind ik het niet echt veilig verder. Als er ook maar een melder niet werkt, of de S88 bus laat het afwijken, of je vult ergens in iTrain een verkeerd getalletje in -> schade, chaos en ellende. Dan hebben we op de club ook nog het fenomeen dat daar oude mannetjes rondlopen die net aan hun mail kunnen openen op een PC laat staan dat ze iTrain leren..

[off-topic]
Die remmodules daarentegen zijn makkelijk zelf te maken voor ~€5,- en dan kan je ze ook meteen goed maken zonder dat ene "ontwerpfout" van marklin. Marklin heeft het zo bedacht, dat je bezetmelding doet via de €57,-S88. De S88 contacten kan je dan in CS3+ linken aan de €65,- M83 schakelcontacten waarmee je dan dan die €70,- remmodules kan schakelen. En zo heb je dan een bloksysteem. Maar dit is dus 100% vendor locking bedoeld om mensen nodeloos S88 en remmodules aan te smeren. Dat is ~€20,- per sectie extra bovenop de remmodules. Bovendien moet je hier ook hier veel meer koper trekken en is het systeem nog steeds vatbaar van verkeerde input in de Cs3.

Als je die remmodule 1 op 1 nabouwt en je vervangt het bistabiele relais door een mono relais. Dan kan je het zo aanleggen dat tenminste 1 geleidende as op het volgende blok het voorgaande blok op rood kan zetten.

Dit soort fail-safe bloksystemen zal altijd mijn persoonlijke voorkeur hebben over zo'n computer programma. Het is minder bekabelen, veilig en begrijpelijker dan een computer programma. En dit werkt natuurlijk ook zonder Cs3
[/off-topic]

Citaat

Citaat
Leuk dat je deze opnoemt. Wat ik persoonlijk ook vervelend vind (maar dat is mijn mening) is het feit dat je loks moet inprogrammeren. Behalve dat dit in een multimaus extreem makkelijk en intuitief is (dit is echt een feit) hoeft locs programmeren niet eens bij een MM. Je kan ook op adressen rijden. Dan hoef je niks te voorprogrammeren.

Dat kan ik alleen niet als ik via de app werk. Die moet ik toevoegen.
Dat is inderdaad een nadeel van de app. Daar mogen ze wat mij betreft ook een adressen mode in stoppen. Maar in principe hoef je dit 1x te doen op je eigen tablet of telefoon. Dan neem je je apparaat mee naar je vriend en kan je ook meteen je eigen treinen rijden.

Maar ik snap even niet meer, als je nu naar een vriend gaat die en cs3 heeft en je wilt de browser gebruiken op je telefoon. Dan neem ik aan dat je jouw treinen eerste in die Cs3 moet zetten? Dat lijkt me dan minder fijne dat je aankomt zetten met een vooraf ingestelde telefoon of mis ik nu iets  ???

Citaat
En uit mijn hoofd komen ze dan helemaal niet in de CS3 terug
Is dit een bug of een feature? Het lijkt mij aan 1 kant wel handig dat de MS zijn loklijst overpomt, maar aan de andere hand... als dat lijdt tot het reorganiseren van de loklijst op de cs3 ..  :'(

Citaat
De gemiddelde diehard Märklinist overschat jij duidelijk. Die wil echt alleen Märklin.
Ik overschat ze niet hoor. Ik weet wel dat ze alleen marklin willen. In mijn belevenis willen ze alleen marklin omdat ze er toch al aan vast zitten. Dit is wat ik bedoel met vendor locking. Als jij al een marklin booster of 2 in gebruik heb.. die kan je niet even makkelijk hergebruiken icm een z21 om maar iets te noemen. Zij willen marklin omdat ze denken dat dat het enige is wat werkt.

Een ander punt wat ik zie bij al onze marklinrijders is de volledige afwezigheid van technische kennis die tot de marklin keuze leidt. Ze hebben mFx bedacht omdat marklin er al van uit ging dat mensen niet slim genoeg waren om handmatig een trein toe te voegen aan de loclijst.

Een clublid had laatst 5 M83s gekocht. Meneer was huiverig over die digikeijs Dr4018 omdat hij er zelf een preset had ingezet van continu schakelen en bewust de eindafschakelcontacten uit wisselaandrijvingen had gehaald. En nu mag jij raden waarom we 8 wisselaandrijvingen konden vervangen. Hij besteedde 150% meer aan marklin artikelen en waarom? Dr4018 was ondegelijk... Afwezigheid van kennis. En thuis rijdt hij Lenz... Die 'diehards' die zijn of halve of volle digibeten. Er zijn mensen die kopen een extra of twee extra central stations? Weet je waarom ze dat doen? Men wilt een extra schakelpaneel of 2 extra rode knoppen en er is geen alternatief beschikbaar.

Mvg,

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #20 Gepost op: 27 April 2022, 15:56:33 »
Dan hebben we op de club ook nog het fenomeen dat daar oude mannetjes rondlopen die net aan hun mail kunnen openen op een PC laat staan dat ze iTrain leren..
Waarom zouden ze dat moeten leren? Bij ons op de club hebben ze intussen ook voor iTrain gekozen, waar we voorheen analoog reden. Ik hou me er verre van, laten de iTrain deskundigen het maar uitzoeken. Ik hou me wel bezig met dingen waar ik wel verstand van heb.
Het enige nadeel is dat ik mijn treinen niet meer op de clubbaan kan uitlaten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

bask185

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 27 April 2022, 18:00:28 »
Citaat
Bij ons op de club hebben ze intussen ook voor iTrain gekozen, waar we voorheen analoog reden
iTrain is niet eens zozeer de ramp in die beslissing. Maar de digitaliseringskeuze. Onze 2-rail baan rijdt met Dinamo omdat ze juist analoge treinen wilden laten rijden. Ik heb dat nog onderzocht om icm met iTrain een Wlan multimaus te gebruiken. Dus bij ons kan men een analoge trein handmatig bedienen met een draadloze multimaus. En je hoeft alleen maar de computer aan te zetten en op iTrain.exe te klikken en dan werkt dat gedeelte al. (en je moet 1 malig je trein in een vakje slepen, maar daar heb je iTrain deskundigen voor ;) )

Citaat
Waarom zouden ze dat moeten leren?
Om hun eigen baan te kunnen berijden. Aan 1 der banen, werken maar 2 man. Zij riepen beiden wij willen iTrain . Nu hebben ze iTrain en nu roepen ze: we kunnen niet rijden, want we kennen iTrain niet. Terwijl ze ook gewoon een functionerende CS3 hebben en een Wlan maus.. en ik en anderen zijn er elke week om ze te helpen...  :'(

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

bask185

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 29 April 2022, 10:19:39 »
Gisteravond nog even laat op de avond dat ding opgestart.

Het was alweer een tijdje geleden dat ik de cs heb aangeraakt. Je ziet me af en toe stoeien met dat ding om iets gedaan te krijgen. Zoals de 2 ronde snelheidsmeters naast elkaar te krijgen, dat werkt gewoon tegen me... Nu ben ik nog 30 en mijn ogen en hand-oog coordinatie werkt nog en ik beschouw mezelf als redelijk vingervlug, maar ik ervaar dus heel vaak dat mijn vinger beweging niet goed wordt geïinterpreteerd of dat ik een (te) klein icoontje net misdruk ofzo. Persoonlijk vind ik dit zelf heel hinderlijk. Omdat de beweging van het scherm ook nog eens grofweg ~0.5s na-ijlt op m'n vinger beweging vind ik het swipen ook niet 'natuurlijk' aanvoelen zoals dat wel voelt op m'n smartphone of tablet.

Door al die kleinigheidjes voelt het bedienen buggy en laggy en ik vind zelf gewoon niet prettig werken.
<a href="https://www.youtube.com/v/Dm1JGD4ahxI" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/Dm1JGD4ahxI</a>

Wat ik nog niet heb vernoemd. Die draaiknoppen werken relatief, volgens mij moet je zo'n ding 1.5 ronddraaien om op 100% snelheid te komen. Dit is een voorruitgang tov de cs2 waar je de knop drie volledige rondjes moet draaien om hetzelfde te bereiken. Die draaiknoppen van de ecos zijn in dit opzicht beter die werken absoluut. Je hebt zo tijdens het draaien meer feeling over de snelheid van de loc. Wat ook wel grappig is, dat die knoppen zichzelf kunnen draaien als de loc elders bediend wordt. Ik denk niet dat je er verder veel aan heb

Ik kan bijvoorbeeld als voordeel opnoemen dat je er een muis op kan aansluiten, maar als nadeel moet ik dan bij zeggen als je ogen en vingerbeweging wat minder wordt, dan moet ook wel....

Wat ik ook mis zijn de fysieke knoppen die de Ecos wel heeft.

Het is mij ook niet gelukt om de loclijst te re-organiseren naar believen. Voor die 8 regelaars naast elkaar zou het wenselijk zijn als je dat wel kan doen. Nu kan je dat ook doen door de locnamen aan te passen. Als je alle naam begint met 001, 002 etc kan je zelf de orde beïnvloeden. Ik vind dat alleen zelf niet intiutief om het zo te doen. Een mFx trein zal zichzelf in de lijst zetten en misschien je orde verstoren. Gelukkig kan je mFx uitzetten  ::).

Ik kan me wel voorstellen, als je zo je treinen succesvul gegroepeerd heb, dat je redelijk goed-ish je treinen kan bedienen. Dus het is niet allemaal slecht. Het zijn vooral de opsomming van de kleine dingetjes waarom ik nu met mijn vinger naar de Ecos 2 wijs.

Nog 2 flimpjes van de ecos
<a href="https://www.youtube.com/v/IJXDs5VKSRI" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/IJXDs5VKSRI</a>

<a href="https://www.youtube.com/v/dxsVI3Q9lhA" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/dxsVI3Q9lhA</a>

Ik weet alleen niet hoe makkelijk/moeilijk/langzaam/snel het werkt op de ecos om van trein te wisselen. Daar moet ik meer YT filmpjes voor kijken, maar dat kan je ook zelf  :P.

@ anderen, als ik iets mis, iets verkeerds zei of iets niet weet omtrent de cs3.. voeg het toe zou ik zeggen. Ik weet veel, maar lang niet alles...

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #23 Gepost op: 29 April 2022, 12:57:16 »
Om hun eigen baan te kunnen berijden. Aan 1 der banen, werken maar 2 man. Zij riepen beiden wij willen iTrain . Nu hebben ze iTrain en nu roepen ze: we kunnen niet rijden, want we kennen iTrain niet.
Dat verschijnsel ken ik. wij hadden iemand bij de club die graag Dinamo op onze baan wilde. Toen puntje bij paaltje kwam werd verwacht dat ik dat wel zou installeren. Nou, mooi niet, ik zag er helemaal niks in. Ik heb gesteld: als jij kunt beoordelen dat dit een goed systeem is, dan doe je het zelf maar. Is er nooit van gekomen.
Nu is er gekozen voor digitaal met iTrain. Maar daar zijn een paar mannen mee bezig die het beheersen, dus die laat ik lekker hun gang gaan.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

laurent

• Offline Offline
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
« Reactie #24 Gepost op: 30 April 2022, 17:56:41 »
Hoi Bas,

Een paar dingen waarover jij klaagt, herken ik niet... Dat zijn de zogenaamde PEBKAC's. ;D ;D Ik zal eens kijken of ik daar nog eens een antwoord op kan geven. Wat mij voor nu al opvalt, is dat het folie nog op het scherm zit. Heb ik ook, maar dat heeft negatieve invloed op de prestaties/gevoeligheid van het scherm.

Laurent
« Laatst bewerkt op: 30 April 2022, 18:03:07 door laurent »
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de