EDIT:Ik had nog een gedachtenspinsel. Als een mooi schermpje is wat je wilt, is het misschien niks om een tablet te gebruiken icm met de DR5000 en multimausen die je nu al hebt? Als je je tablet inbouwt en een multimaus links en rechts een semi vast opstelling geeft, dan heb je ongeveer wat je zoekt
Laurent, bedankt voor je inhoudelijke antwoord. Ik vind het dat helpt als men ook de andere kant van het verhaal hoort.
Maar dat is met veel andere centrales ook zo, waarbij de ECOS wellicht het beste andere voorbeeld is.Dat is correct, maar ik raad dan ook geen Ecos aan. De ecos lijkt mij ook een k** ding alleen iets minder k** dan de cs3. En daarom begin ik ook met dat de centrale keuze afhankelijk is van dat wat de gebruiker wilt bereiken.Als je 2-rails rijdt en je wilt alleen computer gestuurd rijden, dan zou ik eerder z21, DR5000 of lenz centrale aanraden.
Die knikker je gewoon op je normale router en klaar. Haalt ie ook nog eens zelfstandig de updates op.Ook dat klopt, maar niet iedereen wilt altijd een kabel van beneden naar zolder trekken. Een DR5000 bijvoorbeeld kan je ook met USB aan een computer hangen...
Wil je met een MS2 op een Z21 rijden dan gaat dat ook niet. Een beetje een kip-ei verhaal en, gezien de strekking van de rest van je verhaal, een beetje een gemaakte reden om een CS3 op achterstand te zetten. Sommige delen van een ecosysteem zijn slecht uitwisselbaar.Kan wel, het kunstje werkt alleen iets anders. Maar het kan wel, ook al is de DIY niet zo makkelijk als bij LN. Maarja, dat is inherent aan het door Märklin (en ESU!) gekozen CAN protocol.Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Mijn punt is dat de XpressNet en Loconet bussen universeel worden gebruikt door meerdere fabrikanten. Die mobile station kan je feitelijk alleen maar op een central station (en ik meen ook de op Ecos?) gebruiken, of je er kan er mee twee op zo'n gleisbox gebruiken. De bekabeling van die dingen is ook ruk. Je kan niet even zelf je kabels in elkaar krimpen. Met dat 'kunstje' bedoel je zeker die belachelijk dure canbus hubs die je van marklin om elke 2 meter ofzo? moet aansluiten? Met can bus kan je makkelijk 100m overbruggen, maar marklin specificeer veel minder.Met die andere bussen kan je 20+ handregelaren gebruiken en je kan 3 euro hubs kopen van Aliexpress en plaatsen waar je maar wilt.
Ik ben tapijtrijder en heb een CS3. Daarnaast heb ik ook een IB1 met IB Control, IB Switch, FRED en 2x Funkdaisy (inclusief 1 basisstation) liggen... Toch gebruik ik thuis voornamelijk de CS3. Waarom? Ik haal 1 apparaat tevoorschijn, hang de voeding eraan en klap hem op het netwerk (meestal met zo'n geinig TP Link dingetje van 2-3 tientjes) en ik kan alles vanuit mijn luie stoel bedienen. Ga ik liever op de bank zitten, dan pak ik een tabletje of mijn telefoon en kan ik ook alles besturen.Dat kan wel, maar dan ben je dus wel verplicht om dat ding aan je router te hangen. Als je tapijt op zolder ligt.. en je router beneden, vind ik zelf moeilijk doen.
Als de eis van TS dus is draadloos tapijt rijden. Dan zeg ik: neem een DR5000. Geen externe router nodig, geen ethernetkabel nodig en behalve WiFi heb je ook Xnet, Lnet en infrarood aan boord waardoor je bijna elke handregelaar kan gebruiken die bestaat... behalve natuurlijk de mobile station.
En dan heb je nog het prijs verschil. Van het geld van een Cs3+ kan je 4 DR5000s kopen, of 1 Dr5000 en een tablet of 4 wlan mausen of...
Dat is hetzelfde systeem als er vroeger was voor bijvoorbeeld M Track, het bloksysteem dat simpelweg afschakelt, maar dan een remmodule ertussen. Waarom zou je dat doen als je digitaal gaat rijden.Niet helemaal. M track was voor analoge treinen. Die remmodules zijn voor digitale treinen. En waarom je dat zou willen? Je kan er zonder behulp van een computer een bloksysteem mee maken.
Leuk dat je deze opnoemt. Wat ik persoonlijk ook vervelend vind (maar dat is mijn mening) is het feit dat je loks moet inprogrammeren. Behalve dat dit in een multimaus extreem makkelijk en intuitief is (dit is echt een feit) hoeft locs programmeren niet eens bij een MM. Je kan ook op adressen rijden. Dan hoef je niks te voorprogrammeren.
Het duurde mij trouwens 20 minuten om op een mobile station 3 om een loc toe te voegen omdat ik niet snapte hoe je namen moest invullen. Dit had marklin niet nog ingewikkelder kunnen maken... en ze hadden het eerder wel goed gedaan.. Op de mobile station 1 en MM had ik dit onder een minuut door... Het voordeel van werken met adressen ipv slots is dat je niet hoeft te zoeken en de scrollen naar treinen. Ik vond het zelf met de MS1 al vervelend toen ik met 5 treinen ging rijden. Toen ik er 10 in had, want meer gaat natuurlijk niet.... toen werd ik helemaal gek van dat ding.
Die "diehard Märklinisten" die je trouwens noemt. Ik denk niet eens dat die ook zozeer gelukkig zijn met hun spullen. Zij weten vaak niet eens dat andere centrales ook op 3-rail banen werken. Ze kijken zodoende niet verder dan hun neus lang is. Ik heb om die reden 15j terug ook een CS2 gekocht, achteraf gezien had ik liever een ander ding. Als je kijkt naar hoe je dat touch screen van CS3 kan bedienen met die mini icoontjes en dat slepen. Bij de CS3 zijn ook de fysieke knoppen verdwenen van de CS2. Ik vind in deze opzichten de CS3 niet echt een voorruitgang.
Nu weet ik ook niet of dit aan mij ligt. Maar ik vind alles moeilijk aan de cs3. Het tekenen van een layout bijvoorbeeld... op de cs3 had ik het opgegeven (eigenlijk had ik de handleiding moeten pakken maar het feit dat je die dan nodig hebt....). De menu's met sketchy vertalingen en goed verborgen drop down menu's...
Het is wat je prima noemt. Als je zelf kabels in elkaar moet solderen.... en wat is het punt dan nog. De voordelen van de DIY tour is A. om makkelijk dingen gedaan te krijgen en B. om geld te besparen Als je al begint met DIY, kan je beter beginnen met Loconet en XpressNet. Je kan dan goedkope multimuasjes voor 60€ kopen in Houten, je kan met de goedkoopste centrales rijden. Als je een Cs3 koopt met DIY techniek in je achterhoofd dan doe je het eigenlijk al niet goed meer.
Ook dat hangt af van wat de TS wilt. Als het doel is tapijt rijden, maakt het in praktijk weinig uit of dat piko smart control light, mobile station, z21, lenz centrale etc is..
Is zo'n Lenz centrale ook niet een soort z21 start in een ander (duurder) jasje? Beide hebben XpressNet en beiden hebben hun eigen terugmeldbus.
Kort samengevat:Ik heb zelf ervaren dat die marklin bende gewoon lastiger bedient dat andere dingen. Zelf ben ik bezig met user interface voor machines. En ik ben zelf gebrand op gebruikersvriendelijkheid. Ik heb jaren met een Cs2 gereden en ik haatte het ding. Hij deed telkens mijn loclijst re-orangiseren op meest gebruikt waardoor ik altijd moeite moest doen om via mini iconen mijn treinen te vinden. Terwijl ik dacht, ja ik wil nu adres 24 aansturen maar ik kan hem niet vinden. Het duurde ook altijd 2s voordat die loc pagina laadde, dat hele ding was gewoon traag. Het is me ook nooit gelukt om in geval van nood het touch screen te gebruiken voor een stop. En toen ik op de club met een cs3 reed... na een half uur dacht ik al: dit ding is nog ****** dan de voorganger. Dit is mijn gebruikerservaring, daarom blijf ik schreeuwen 'elk ander ding is beter'.Mvg,BasP.S.Dat prijskaartje was ook een beetje obstakel voor me...
Waarom zou je dat in godesnaam doen als je digitaal rijdt per computer. Als je per CS3 gaat aansturen en automatiseren snap ik het nog ergens, maar steek dan liever je centen in een PC.
Waarom zou je dat in godesnaam doen als je digitaal rijdt per computer
CitaatLeuk dat je deze opnoemt. Wat ik persoonlijk ook vervelend vind (maar dat is mijn mening) is het feit dat je loks moet inprogrammeren. Behalve dat dit in een multimaus extreem makkelijk en intuitief is (dit is echt een feit) hoeft locs programmeren niet eens bij een MM. Je kan ook op adressen rijden. Dan hoef je niks te voorprogrammeren.Dat kan ik alleen niet als ik via de app werk. Die moet ik toevoegen.
En uit mijn hoofd komen ze dan helemaal niet in de CS3 terug
De gemiddelde diehard Märklinist overschat jij duidelijk. Die wil echt alleen Märklin.
Dan hebben we op de club ook nog het fenomeen dat daar oude mannetjes rondlopen die net aan hun mail kunnen openen op een PC laat staan dat ze iTrain leren..
Bij ons op de club hebben ze intussen ook voor iTrain gekozen, waar we voorheen analoog reden
Waarom zouden ze dat moeten leren?
Om hun eigen baan te kunnen berijden. Aan 1 der banen, werken maar 2 man. Zij riepen beiden wij willen iTrain . Nu hebben ze iTrain en nu roepen ze: we kunnen niet rijden, want we kennen iTrain niet.