Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 16:14:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:05:35
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:02:56
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 15:58:23
Magneet koppelingen voor Bemo door MOVisser
Vandaag om 15:19:56
TEE / Rheingold door Benelux795
Vandaag om 15:04:25
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edsko Hekman
Vandaag om 14:50:23
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 14:24:49
Minibaan Visserskaai H0 door Ronald Halma
Vandaag om 14:17:00
Hulp bij update Mobile Station 2 door Ronald Halma
Vandaag om 14:02:31
Plan E - 2023 oplage door spoorijzer
Vandaag om 13:48:26
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 13:41:10
Fleischmann 6052 draaischijf aansturen met een L293D Motor-Shield? door Joz
Vandaag om 13:23:39
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 12:24:48
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 12:23:42
Raadplaatje door Hlv53
Vandaag om 12:13:21
Kent iemand een geschikte striptang door AB 7216
Vandaag om 11:38:27
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
Vandaag om 11:09:34
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 09:35:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 08:43:35
Artikelnummers ADE Gr53 rijtuigen TP III. door Quinzeedied
Vandaag om 07:45:53
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Robkop
15 June 2025, 22:37:58
EifelBurgenBahn door Frank 123
15 June 2025, 21:43:52
Spoorwegmus. vroeger met modellok 1300 serie. door Modellbahnwagen
15 June 2025, 21:40:45
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
15 June 2025, 19:22:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
15 June 2025, 18:05:03
Klein baantje 1200x1200mm door Frits C
15 June 2025, 17:44:26
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
15 June 2025, 17:41:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
15 June 2025, 16:42:37
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
15 June 2025, 16:00:01
  

Auteur Topic: Marklin CS3 - aanschaf, voor- en nadelen.  (gelezen 8792 keer)

Harold34

  • Offline Offline
  • Berichten: 420
Marklin CS3 - aanschaf, voor- en nadelen.
« Gepost op: 25 April 2022, 15:04:34 »
Zijn er hier die ervaring hebben met de Marklin CS3 (plus) voor een gelijkstroombaan? En zo ja, zijn die positief of negatief?
« Laatst bewerkt op: 25 April 2022, 15:38:23 door Harold34 »

Glimworm

  • Offline Offline
  • Berichten: 25
Re: Aanschaf, voor- en nadelen Marklin CS3 (plus)
« Reactie #1 Gepost op: 25 April 2022, 15:30:41 »
Uiterst positief hoor.
Ik gebruik de CS3+ i.c.m. iTrain en zou niet anders willen.
Nooit problemen met bezetmelding (massadetectie met Marklin Link 88 en S88 AC); Marklin boosters (2 in gebruik) en mfx locs.
Ik hoef door gebruik van boosters ook geen slepers te wippen en al dat soort ongein. Het werkt allemaal gewoon vlekkeloos.
Wisseldecoders DR4018 werken ook probleemloos met CS3+.
En bovenal: de CS3+ is lekker snel met opstarten en shutdown.
Ook zonder iTrain kun je heel gemakkelijk meerdere locs rijden en regelen/bedienen.
Voor mij z'n geld meer dan waard dus.



Groet,
Ad

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4913
Re: Aanschaf, voor- en nadelen Marklin CS3 (plus)
« Reactie #2 Gepost op: 25 April 2022, 15:45:49 »
Welke centrale geschikt is, is afhankelijk van wat je er mee wilt. Dus laten we daarmee beginnen.

Als je wilt rijden met een computer programma is een CS3 een zeer slechte keuze. Niet omdat hij dat niet kan, maar omdat je 90% van de functionaliteit niet gebruikt en er wel voor betaalt.

Je bent voor terugmelders ook geforceerd om perse met S88 melders te werken en die hebben een ongunstige manier van bekabelen. Vroeger waren ze ook nog eens storingsgevoelig, maar tegenwoordig doen ze het beter. En ook een nadeel. Je moet STP kabels gebruiken. Voor loconet kan je gewoon een 100m rol kopen, een tang en wat connectoren dan kan je zelf je kabels maken voor weinig.

Als je draadloos wilt rijden met app dan kan je de CS3 overwegen (heb je nog wel een router voor nodig)

Wil je ook met Wlan multimaus rijden -> CS3 geen liefde. Kan wel via iTrain

Wil je op meerdere plaatsen in je baan een of meerdere handregelaars kunnen prikken. Dan is de CS3 ongeschikt. Dan kan je beter een z21/Z21 nemen met XpressNet of Loconet bus.

Wil je heel graag een digitale representatie van je baan op een touch screen. zodat je op wissels en dingen kan drukken met je vingers om te schakelen. Dan kan je de CS3 overwegen.

Wil je heel graaf met fysieke schakelpanelen werken. Dan kan je een S88 gebruiken icm schakelaars om dat te bewerkstellen. Je kan dan ook wisselstraten stellen, dat kan in principe met cs3. Maar je kan ook wissels niet digitaliseren en direct bekabelen naar je paneel.

Heb je behalve schakelpaneel geen intentie om iets te doen met bezetmelders, zou ik ook geen Cs3 nemen.

Als je perse met het meestal werkende mFx wilt rijden, kan je ook kijken naar centrales van andere merken. Tams redbox, tams MC2, Esu Ecos II (Zelfde concept als de Cs3 maar naar het schijnt, zijn die wel gebruikersvriendelijk) en de nieuwe intellibox kan ook mFx las ik vandaag.

Ze hebben ook een manier bedacht om een bloksysteem mee te maken met hun remmodules, maar dat is pure vendorlocking en een extreem dure oplossing (hoewel die remmodules makkelijk zijn zelf te maken)

Die app heb ik nooit geprobeerd van ze. Misschien dat je dat interessant vindt. Maar ook weer hiet gaat op: touch screen.

Je kan er ook automatische pendeldiensten mee inleren, maar ik heb per toeval van de week hetzelfde bereikt met een multimaus, Dr5000 en een terugmelder.

Mijn mening.
Ik heb met zo'n ding herhaaldelijk een clubbaan aangestuurd. Ik kreeg er gewoon hoofdpijn van. Ik moest bij alles te veel nadenken, het wisselen van treinen vond ik te veel te omslachtig. Allemaal kleine afbeeldingen. Zo'n digitaal schermpje om wissels mee te stellen.. ja het kan, maar je moet er van houden. Ik vind touch screen zelf een nare manier van treinbaan bedienen. Het is totaal niet intuitief en ik wil naar mijn treinen kijken en niet naar een lichtgevend scherm. Ik geef zelf ook geen sier om die te kleine loksymbolen. Het is alleen maar nutteloze eyecandy.

Zelf heb ik er ook een schurfthekel aan dat dat scherm altijd een halve seconde achter je vingerbewegingen nahobbelt. Ik vond het ding gewoon traag. Ik las hierboven dat hij snel opstartte en afsloot? Nou ik weet het niet maar mijn multimaus en z21 zijn 20x sneller. En die hoef ik niet eens af te sluiten...

Ik vond het ding gewoon bijzonder gebruikersonvriendelijk en raad persoonlijk om deze reden elke andere centrale/handregelaar aan.

Als je er goed in verdiept en voor gaat zitten, kan je er opzich wel mee werken. Het is ook niet allemaal slecht. Het went, ook de narigheden.

Mvg,

Bas

EDIT: wil nog toevoegen. Diezelfde clubbaan rijdt nu inmiddels op iTrain. Ik kan je vertellen, die CS3 raken we eigenlijk nooit meer aan. En als we met de hand rijden gebruiken we een WLAN maus die via iTrain de instructies doorgeeft. Onze baan had ook kunnen rijden op een z21 en dan hadden we ook nog een XpressNet bus gehad om multimausen in onze 15m lange baan te pluggen

EDIT2:
Die boosters die glimworm noemt, zijn tevens de enige boosters die je kan gebruiken en ze zijn 2x duurder boosters van andere merken.
« Laatst bewerkt op: 25 April 2022, 15:52:59 door bask185 »
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8798
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Marklin CS3 - aanschaf, voor- en nadelen.
« Reactie #3 Gepost op: 25 April 2022, 16:19:12 »
Zijn er hier die ervaring hebben met de Marklin CS3 (plus) voor een gelijkstroombaan? En zo ja, zijn die positief of negatief?

Gelijkstroombaan bestaat bij digitaal niet. Je alleen het digitale signaal (protocol) waar het verschil in zit. Het digitale signaal is dan het gebruikte protocol om de lokdecoders en wisseldecoders aan te sturen. Bij veel 2-rail fabrikanten wordt het DCC-protocol gebruikt. Märklin gebruikt vooral Motorola en tegenwoordig MFX(+). Dat is wat de CS3(+) aanwezig heeft.

Voor en nadelen van de CS3(+) an zich? Dat is maar wat jij belangrijk belangrijk aan een centrale vindt.  Waarom wil jij een keuze maken voor een Märklin CS3? Die vraag moet je jezelf stellen.

Groet
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4913
Re: Marklin CS3 - aanschaf, voor- en nadelen.
« Reactie #4 Gepost op: 25 April 2022, 16:46:24 »
Twee rail... Over heen gelezen  ;D.  Kan.. maar dan kan je niet marklins eigen terugmelders gebruiken. Die werken alleen met massadetectie.

Gezien je tweerail rijder bent, zal je ook geen mFx gaan gebruiken maar alleen DCC.

Mvg,

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6661
Re: Marklin CS3 - aanschaf, voor- en nadelen.
« Reactie #5 Gepost op: 25 April 2022, 18:07:34 »
Beide beweringen zijn niet correct Bas. Marklin levert ook terugmelders op basis van stroomdetectie (de 60882) en Trix loks rijden af fabriek ook op MFX.

Maar ik ben het met je eens dat een multiprotocol centrale zoals het CS3 geen voor de hand liggende keuze is voor een 2railer. Ik zou kiezen voor een DCC centrale, om het even welke merk.

Gr, Ben.
« Laatst bewerkt op: 25 April 2022, 18:51:40 door Ben »

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4913
Re: Marklin CS3 - aanschaf, voor- en nadelen.
« Reactie #6 Gepost op: 25 April 2022, 19:25:24 »
Citaat
Marklin levert ook terugmelders op basis van stroomdetectie (de 60882)
Bedankt voor de correctie. Ik had het ook kunnen weten... die central station wordt ook aan Trix rijders gesmeerd.

Citaat
en Trix loks rijden af fabriek ook op MFX.
Dat maakt mijn bewering niet noodzakelijk onwaar  :P. De kans is aanzienlijk kleiner dat een 2-rail rijder met mFx rijdt. Ik denk namelijk dat er meer 2-rail rijders zijns die zonder mFx rijden dan met  ::) Dat MaTrix het in hun 2-rail producten stopt, dat is gewoon jammer. Ik zou zelf als 2-rail rijder niet eens naar Trix kijken voor treinen  :o  alhoewel hun koploper... die is wel mooi.. :angel:

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2784
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Aanschaf, voor- en nadelen Marklin CS3 (plus)
« Reactie #7 Gepost op: 25 April 2022, 23:39:26 »
Welke centrale geschikt is, is afhankelijk van wat je er mee wilt. Dus laten we daarmee beginnen.

Citaat
Als je wilt rijden met een computer programma is een CS3 een zeer slechte keuze. Niet omdat hij dat niet kan, maar omdat je 90% van de functionaliteit niet gebruikt en er wel voor betaalt.
Maar dat is met veel andere centrales ook zo, waarbij de ECOS wellicht het beste andere voorbeeld is.

Citaat
Je bent voor terugmelders ook geforceerd om perse met S88 melders te werken en die hebben een ongunstige manier van bekabelen. Vroeger waren ze ook nog eens storingsgevoelig, maar tegenwoordig doen ze het beter. En ook een nadeel. Je moet STP kabels gebruiken. Voor loconet kan je gewoon een 100m rol kopen, een tang en wat connectoren dan kan je zelf je kabels maken voor weinig.
F/STP kabel haal je ook gewoon op rol met connectoren erbij.

Citaat
Als je draadloos wilt rijden met app dan kan je de CS3 overwegen (heb je nog wel een router voor nodig)
Die knikker je gewoon op je normale router en klaar. Haalt ie ook nog eens zelfstandig de updates op.

Citaat
Wil je ook met Wlan multimaus rijden -> CS3 geen liefde. Kan wel via iTrain
Wil je met een MS2 op een Z21 rijden dan gaat dat ook niet. Een beetje een kip-ei verhaal en, gezien de strekking van de rest van je verhaal, een beetje een gemaakte reden om een CS3 op achterstand te zetten. Sommige delen van een ecosysteem zijn slecht uitwisselbaar.

Citaat
Wil je op meerdere plaatsen in je baan een of meerdere handregelaars kunnen prikken. Dan is de CS3 ongeschikt. Dan kan je beter een z21/Z21 nemen met XpressNet of Loconet bus.
Kan wel, het kunstje werkt alleen iets anders. Maar het kan wel, ook al is de DIY niet zo makkelijk als bij LN. Maarja, dat is inherent aan het door Märklin (en ESU!) gekozen CAN protocol.
Citaat
Wil je heel graag een digitale representatie van je baan op een touch screen. zodat je op wissels en dingen kan drukken met je vingers om te schakelen. Dan kan je de CS3 overwegen.

Wil je heel graaf met fysieke schakelpanelen werken. Dan kan je een S88 gebruiken icm schakelaars om dat te bewerkstellen. Je kan dan ook wisselstraten stellen, dat kan in principe met cs3. Maar je kan ook wissels niet digitaliseren en direct bekabelen naar je paneel.
Je kan ook een CAN-Digital-Bahn switch halen. Doet hetzelfde. Ziet eruit als een IB Switch, koppel je aan de CS3. Ik heb er 1 staan, maar merk dat ik er niet zo vaak gebruik van maak. CS3 scherm met eventueel tablet doet het voor mij.

Citaat
Heb je behalve schakelpaneel geen intentie om iets te doen met bezetmelders, zou ik ook geen Cs3 nemen.
Ik ben tapijtrijder en heb een CS3. Daarnaast heb ik ook een IB1 met IB Control, IB Switch, FRED en 2x Funkdaisy (inclusief 1 basisstation) liggen... Toch gebruik ik thuis voornamelijk de CS3. Waarom? Ik haal 1 apparaat tevoorschijn, hang de voeding eraan en klap hem op het netwerk (meestal met zo'n geinig TP Link dingetje van 2-3 tientjes) en ik kan alles vanuit mijn luie stoel bedienen. Ga ik liever op de bank zitten, dan pak ik een tabletje of mijn telefoon en kan ik ook alles besturen.

Citaat
Als je perse met het meestal werkende mFx wilt rijden, kan je ook kijken naar centrales van andere merken. Tams redbox, tams MC2, Esu Ecos II (Zelfde concept als de Cs3 maar naar het schijnt, zijn die wel gebruikersvriendelijk) en de nieuwe intellibox kan ook mFx las ik vandaag.
De ECOS II is in feite gewoon een ECOS 1 met kleurenscherm en zwaardere eindtrap. Belast hem niet te zwaar, dan gaat ie overstuur en in de thermische beveiliging. Verder is MFX bij ESU niet compleet meer door de stokkende ontwikkeling aan de ESU zijde. ESU biedt daarentegen wel Railcom. De Tamsen ken ik niet voldoende om er een mening over te kunnen geven. Wat de nieuwe IB gaat doen, is ook nog afwachten.
Wat ik veel belangrijker vindt is dat de CS3 volledig DCC ondersteunt (m.u.v. Railcom) en dat ik er ook CV's mee kan lezen en schrijven. Sterker nog, voor de Roco Railjet stuurstanden grijp ik eerder mijn CS3 dan de Zimo programmer. De laatste roept dat hij er niks mee kan, de CS3 leest hem wel probleemloos uit. CV's lezen is even een kunstje dat je door moet hebben, had absoluut beter gekund (alhoewel het al stukken beter is dan 3-4 jaar terug), maar ik kan een serie registers in 1x veranderen.

Citaat
Ze hebben ook een manier bedacht om een bloksysteem mee te maken met hun remmodules, maar dat is pure vendorlocking en een extreem dure oplossing (hoewel die remmodules makkelijk zijn zelf te maken)
Dat is hetzelfde systeem als er vroeger was voor bijvoorbeeld M Track, het bloksysteem dat simpelweg afschakelt, maar dan een remmodule ertussen. Waarom zou je dat doen als je digitaal gaat rijden.

Citaat
Die app heb ik nooit geprobeerd van ze. Misschien dat je dat interessant vindt. Maar ook weer hiet gaat op: touch screen.
Welke app? De Märklin apps? Die zijn uit de appstores verdwenen, EOL en vervangen door de webserver. De webserver? Of de gratis apps (RemoteCS3) van anderen? Volgens de maker van de RemoteCS3 app kan je die ook op jouw ESU wifi handheld zetten. Ik heb het niet geprobeerd.
Citaat
Je kan er ook automatische pendeldiensten mee inleren, maar ik heb per toeval van de week hetzelfde bereikt met een multimaus, Dr5000 en een terugmelder.
Zo hebben vele centrales wel hun speledingetjes. Geloof dat de IB2 dat ook kan.

Citaat
Mijn mening.
Ik heb met zo'n ding herhaaldelijk een clubbaan aangestuurd. Ik kreeg er gewoon hoofdpijn van. Ik moest bij alles te veel nadenken, het wisselen van treinen vond ik te veel te omslachtig. Allemaal kleine afbeeldingen. Zo'n digitaal schermpje om wissels mee te stellen.. ja het kan, maar je moet er van houden. Ik vind touch screen zelf een nare manier van treinbaan bedienen. Het is totaal niet intuitief en ik wil naar mijn treinen kijken en niet naar een lichtgevend scherm. Ik geef zelf ook geen sier om die te kleine loksymbolen. Het is alleen maar nutteloze eyecandy.

Zelf heb ik er ook een schurfthekel aan dat dat scherm altijd een halve seconde achter je vingerbewegingen nahobbelt. Ik vond het ding gewoon traag. Ik las hierboven dat hij snel opstartte en afsloot? Nou ik weet het niet maar mijn multimaus en z21 zijn 20x sneller. En die hoef ik niet eens af te sluiten...
Je hebt een aversie tegen het touchscreen en dat blijkt. Een aantal dingen die je hier stelt herken ik totaal niet... Het naslepen? Daarbij vind ik een z21 zonder MM ook niet supergebruiksvriendelijk. Het is best een stunt om daarin andere loks toe te voegen. Dat gaat zo ver dat als ik bij kennissen ga rijden, we vooraf aan moeten geven wat we mee gaan nemen, zodat dit op tijd ingeprogrammeerd kan worden. Vervolgens nog de juiste data naar de z21 app downloaden, zodat je de loks ook kan bedienen. Want dat haalt ie niet uit de centrale op. En nee, ik ga niet voor iedereen bij wie ik wel eens op zolder of op de vloer kom rijden, een handregelaar aanschaffen. Dan is een app gewoon een prima optie voor een paar dagen plezier.

Over de opstartsnelheid: Ik vind de ECOS daarin toch echt duidelijk trager.

Citaat
Ik vond het ding gewoon bijzonder gebruikersonvriendelijk en raad persoonlijk om deze reden elke andere centrale/handregelaar aan.

Als je er goed in verdiept en voor gaat zitten, kan je er opzich wel mee werken. Het is ook niet allemaal slecht. Het went, ook de narigheden.
ECOS of CS3 is om het even. De Ecos biedt functies die het toch ook niet zijn. Loconet? Beste tovertruc, zeker als je er via wilt gaan aansturen. Het is geen zuiver loconet en dat geeft de nodige problemen. Groot genoeg, dat wij hem met Tischbahning niet gebruiken, maar toch nog voor de IB2 kiezen. De IB2, die ook zo zijn manco's heeft. Dusdanige storingen, dat zelfs Uhlenbrock het niet weet en maar adviseert dat ding een reset te geven. Die ECOS, die er meerdere keren mee gestopt is, omdat de belasting te hoog werd en hij in zijn thermische beveiliging vloog. En zo heb je overal wat. Bij ieder systeem. Geen een is perfect, zoek wat het beste bij jou past.

Citaat
EDIT: wil nog toevoegen. Diezelfde clubbaan rijdt nu inmiddels op iTrain. Ik kan je vertellen, die CS3 raken we eigenlijk nooit meer aan. En als we met de hand rijden gebruiken we een WLAN maus die via iTrain de instructies doorgeeft. Onze baan had ook kunnen rijden op een z21 en dan hadden we ook nog een XpressNet bus gehad om multimausen in onze 15m lange baan te pluggen

EDIT2:
Die boosters die glimworm noemt, zijn tevens de enige boosters die je kan gebruiken en ze zijn 2x duurder boosters van andere merken.
Tsja. Voor alles zijn oplossingen. Märklin biedt een compleet en redelijk gesloten ecosysteem aan, dat gewoon plug en play werkt. In München in November, hadden we 3 CS'n draaien, 2 boosters. Even instellingen intikken op de slave apparaten en we konden hobbelen en aansturen, programmeren, inregelen, etc. En dat vermogen hadden we aardig nodig ook. Tsja, de eerste keer dat je dat doet is het even zoeken. Maar ik heb mij in de IB1 ook een ongeluk gezocht. Bij de IB2 vraag ik nog steeds bezitters om de Fred van een lokje te voorzien bij Tischbahning. Maar net wat je gewend bent.

Als je op de DIY en knutseltour wilt, zul je iets meer moeite moeten doen. Maar alles kan. Je kan prima een andere booster eraan hangen, je bent alleen het MFX aanmelden in die secties kwijt. Het CAN systeem kan je ook prima zelf bouwen met DIN en mini DIN stekkers. Er zijn allerlei uitbreidingen te koop, zeker via CAN Digital Bahn, met mogelijkheden die Märklin niet biedt. Maarja, dat is niet de doelgroep waar Märklin zich primair op richt. De primaire doelgroep is de doelgroep die zich als een vis in het water voelt bij het redelijk gesloten ecosysteem dat Märklin systems biedt. Bij voorkeur de diehard Märklinist, die ook nog oude spullen heeft staan. En ja, zelfs je control unit kan je nog koppelen aan de CS3, daar is hardware voor leverbaar. En die doelgroep, de diehard Märklinist, is voldoende groot voor Märklin om dit soort systemen aan te kunnen bieden. Ik ben op dat gebied best een rare eend in de bijt.
« Laatst bewerkt op: 25 April 2022, 23:56:23 door laurent »
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8798
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Marklin CS3 - aanschaf, voor- en nadelen.
« Reactie #8 Gepost op: 26 April 2022, 08:26:15 »
hoi,

Dat MaTrix het in hun 2-rail producten stopt, dat is gewoon jammer.

Dat is wel logisch. Voor de ontwikkeling van een decoder maakt het niet zo veel uit. Voor Märklin is het gemakkelijker dan hebben ze maar 2 type decoders (één met sound en één zonder sound). Daardoor kan je in ieder model een dezelfde decoder stoppen wat goedkoper is. Dan is het voor de 2-rail variant niet meer dan geen sleper eronder, de assen geïsoleerd houden en de bedrading iets anders.

Ik zou zelf als 2-rail rijder niet eens naar Trix kijken voor treinen  :o  alhoewel hun koploper... die is wel mooi.. :angel:

Dat is zonde. Ze maken wel mooie modellen. En het spul rijdt goed.

Voor de keuze van wel of niet CS3(+) maakt het niet veel uit. Het CS3(+) kan alle gangbare protocollen aan: DCC, MFX(+) en Motorola. Het is meer alles er om heen wat de keuze kan beïnvloeden. En dat is niet altijd rationeel. Kijk maar naar de keuze bij auto's. Dat is ook niet altijd rationeel op functie en techniek gebaseerd.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

VvKan

  • Gast
Re: Marklin CS3 - aanschaf, voor- en nadelen.
« Reactie #9 Gepost op: 26 April 2022, 09:43:19 »
Er van uitgaande, dat de oorspronkelijke vraag in voldoende mate beantwoord is, en er inmidels allerlei alternatieven genoemd worden, wil ik daar bij aanhaken:  misschien eens naar Lenz kijken ?

Uiterst stabiel, geen poespas, prima uit te breiden.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22440
Re: Marklin CS3 - aanschaf, voor- en nadelen.
« Reactie #10 Gepost op: 26 April 2022, 10:16:10 »
Daar kunnen we het ook nog over hebben, maar is niet de vraag.
Voorlopig ga ik ervan uit dat topicstarter een reden heeft naar het CS3 te kijken en ervaringen vraagt. Die heb ik niet.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Harold34

  • Offline Offline
  • Berichten: 420
Re: Marklin CS3 - aanschaf, voor- en nadelen.
« Reactie #11 Gepost op: 26 April 2022, 10:45:38 »
De reden van mijn vraag als topicstarter is dat ik een visueel ingestelde centrale wil. Ik maak voor de besturing van mijn baan geen gebruik van de computer en wil dit ook voorlopig niet.

Ik heb nu de Digikeijs DR5000 met 2x een mulitmaus. Werkt prima maar ik werk liever met icoontjes en afbeeldingen zoals bijv. de Esu Ecos command station of de Marklin CS3. Ik vraag mij voornamelijk af werkt de CS3 centrale goed voor DCC systemen of kan ik dan beter de Ecos van Esu nemen. Een voordeel van de Marklin CS3 vindt ik bijv. dat deze een duidelijke Nederlandse handleiding heeft.
« Laatst bewerkt op: 26 April 2022, 10:49:44 door Harold34 »

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4913
Re: Marklin CS3 - aanschaf, voor- en nadelen.
« Reactie #12 Gepost op: 26 April 2022, 10:50:47 »
Laurent, bedankt voor je inhoudelijke antwoord. Ik vind het dat helpt als men ook de andere kant van het verhaal hoort.

Citaat
   
Citaat
Als je wilt rijden met een computer programma is een CS3 een zeer slechte keuze. Niet omdat hij dat niet kan, maar omdat je 90% van de functionaliteit niet gebruikt en er wel voor betaalt.

Maar dat is met veel andere centrales ook zo, waarbij de ECOS wellicht het beste andere voorbeeld is.
Dat is correct, maar ik raad dan ook geen Ecos aan. De ecos lijkt mij ook een k** ding alleen iets minder k** dan de cs3. En daarom begin ik ook met dat de centrale keuze afhankelijk is van dat wat de gebruiker wilt bereiken.

Als je 2-rails rijdt en je wilt alleen computer gestuurd rijden, dan zou ik eerder z21, DR5000 of lenz centrale aanraden.

Citaat
 
Citaat
Als je draadloos wilt rijden met app dan kan je de CS3 overwegen (heb je nog wel een router voor nodig)

Die knikker je gewoon op je normale router en klaar. Haalt ie ook nog eens zelfstandig de updates op.
Ook dat klopt, maar niet iedereen wilt altijd een kabel van beneden naar zolder trekken. Een DR5000 bijvoorbeeld kan je ook met USB aan een computer hangen...


Citaat
   
Citaat
Wil je ook met Wlan multimaus rijden -> CS3 geen liefde. Kan wel via iTrain

Wil je met een MS2 op een Z21 rijden dan gaat dat ook niet. Een beetje een kip-ei verhaal en, gezien de strekking van de rest van je verhaal, een beetje een gemaakte reden om een CS3 op achterstand te zetten. Sommige delen van een ecosysteem zijn slecht uitwisselbaar.
Citaat
    Wil je op meerdere plaatsen in je baan een of meerdere handregelaars kunnen prikken. Dan is de CS3 ongeschikt. Dan kan je beter een z21/Z21 nemen met XpressNet of Loconet bus.

Kan wel, het kunstje werkt alleen iets anders. Maar het kan wel, ook al is de DIY niet zo makkelijk als bij LN. Maarja, dat is inherent aan het door Märklin (en ESU!) gekozen CAN protocol.
Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Mijn punt is dat de XpressNet en Loconet bussen universeel worden gebruikt door meerdere fabrikanten. Die mobile station kan je feitelijk alleen maar op een central station (en ik meen ook de op Ecos?) gebruiken, of je er kan er mee twee op zo'n gleisbox gebruiken. De bekabeling van die dingen is ook ruk. Je kan niet even zelf je kabels in elkaar krimpen.  Met dat 'kunstje' bedoel je zeker die belachelijk dure canbus hubs die je van marklin om elke 2 meter ofzo? moet aansluiten? Met can bus kan je makkelijk 100m overbruggen, maar marklin specificeer veel minder.

Met die andere bussen kan je 20+ handregelaren gebruiken en je kan 3 euro hubs kopen van Aliexpress en plaatsen waar je maar wilt.

Citaat
   
Citaat
Heb je behalve schakelpaneel geen intentie om iets te doen met bezetmelders, zou ik ook geen Cs3 nemen.

Ik ben tapijtrijder en heb een CS3. Daarnaast heb ik ook een IB1 met IB Control, IB Switch, FRED en 2x Funkdaisy (inclusief 1 basisstation) liggen... Toch gebruik ik thuis voornamelijk de CS3. Waarom? Ik haal 1 apparaat tevoorschijn, hang de voeding eraan en klap hem op het netwerk (meestal met zo'n geinig TP Link dingetje van 2-3 tientjes) en ik kan alles vanuit mijn luie stoel bedienen. Ga ik liever op de bank zitten, dan pak ik een tabletje of mijn telefoon en kan ik ook alles besturen.
Dat kan wel, maar dan ben je dus wel verplicht om dat ding aan je router te hangen. Als je tapijt op zolder ligt.. en je router beneden, vind ik zelf moeilijk doen.

Als de eis van TS dus is draadloos tapijt rijden. Dan zeg ik: neem een DR5000. Geen externe router nodig, geen ethernetkabel nodig en behalve WiFi heb je ook Xnet, Lnet en infrarood aan boord waardoor je bijna elke handregelaar kan gebruiken die bestaat... behalve natuurlijk de mobile station.

En dan heb je nog het prijs verschil. Van het geld van een Cs3+ kan je 4 DR5000s kopen, of 1 Dr5000 en een tablet of 4 wlan mausen of...

Citaat
   
Citaat
Ze hebben ook een manier bedacht om een bloksysteem mee te maken met hun remmodules, maar dat is pure vendorlocking en een extreem dure oplossing (hoewel die remmodules makkelijk zijn zelf te maken)

Dat is hetzelfde systeem als er vroeger was voor bijvoorbeeld M Track, het bloksysteem dat simpelweg afschakelt, maar dan een remmodule ertussen. Waarom zou je dat doen als je digitaal gaat rijden.
Niet helemaal. M track was voor analoge treinen. Die remmodules zijn voor digitale treinen. En waarom je dat zou willen? Je kan er zonder behulp van een computer een bloksysteem mee maken.

Citaat
Daarbij vind ik een z21 zonder MM ook niet supergebruiksvriendelijk. Het is best een stunt om daarin andere loks toe te voegen. Dat gaat zo ver dat als ik bij kennissen ga rijden, we vooraf aan moeten geven wat we mee gaan nemen, zodat dit op tijd ingeprogrammeerd kan worden.
Leuk dat je deze opnoemt. Wat ik persoonlijk ook vervelend vind (maar dat is mijn mening) is het feit dat je loks moet inprogrammeren. Behalve dat dit in een multimaus extreem makkelijk en intuitief is (dit is echt een feit) hoeft locs programmeren niet eens bij een MM. Je kan ook op adressen rijden. Dan hoef je niks te voorprogrammeren.

Het duurde mij trouwens 20 minuten om op een mobile station 3 om een loc toe te voegen omdat ik niet snapte hoe je namen moest invullen. Dit had marklin niet nog ingewikkelder kunnen maken... en ze hadden het eerder wel goed gedaan.. Op de mobile station 1 en MM had ik dit onder een minuut door...

Het voordeel van werken met adressen ipv slots is dat je niet hoeft te zoeken en de scrollen naar treinen. Ik vond het zelf met de MS1 al vervelend toen ik met 5 treinen ging rijden. Toen ik er 10 in had, want meer gaat natuurlijk niet.... toen werd ik helemaal gek van dat ding.

Die "diehard Märklinisten" die je trouwens noemt. Ik denk niet eens dat die ook zozeer gelukkig zijn met hun spullen. Zij weten vaak niet eens dat andere centrales ook op 3-rail banen werken. Ze kijken zodoende niet verder dan hun neus lang is. Ik heb om die reden 15j terug ook een CS2 gekocht, achteraf gezien had ik liever een ander ding. Als je kijkt naar hoe je dat touch screen van CS3 kan bedienen met die mini icoontjes en dat slepen. Bij de CS3 zijn ook de fysieke knoppen verdwenen van de CS2. Ik vind in deze opzichten de CS3 niet echt een voorruitgang.

Nu weet ik ook niet of dit aan mij ligt. Maar ik vind alles moeilijk aan de cs3. Het tekenen van een layout bijvoorbeeld... op de cs3 had ik het opgegeven (eigenlijk had ik de handleiding moeten pakken maar het feit dat je die dan nodig hebt....). De menu's met sketchy vertalingen en goed verborgen drop down menu's...

Citaat
Het CAN systeem kan je ook prima zelf bouwen met DIN en mini DIN stekkers.
Het is wat je prima noemt. Als je zelf kabels in elkaar moet solderen.... en wat is het punt dan nog. De voordelen van de DIY tour is A. om makkelijk dingen gedaan te krijgen en B. om geld te besparen  Als je al begint met DIY, kan je beter beginnen met Loconet en XpressNet. Je kan dan goedkope multimuasjes voor 60€ kopen in Houten, je kan met de goedkoopste centrales rijden. Als je een Cs3 koopt met DIY techniek in je achterhoofd dan doe je het eigenlijk al niet goed meer.

Citaat
Er van uitgaande, dat de oorspronkelijke vraag in voldoende mate beantwoord is, en er inmidels allerlei alternatieven genoemd worden, wil ik daar bij aanhaken:  misschien eens naar Lenz kijken ?

Uiterst stabiel, geen poespas, prima uit te breiden.
Ook dat hangt af van wat de TS wilt. Als het doel is tapijt rijden, maakt het in praktijk weinig uit of dat piko smart control light, mobile station, z21, lenz centrale etc is..

Is zo'n Lenz centrale ook niet een soort z21 start in een ander (duurder) jasje? Beide hebben XpressNet en beiden hebben hun eigen terugmeldbus.

Kort samengevat:
Ik heb zelf ervaren dat die marklin bende gewoon lastiger bedient dat andere dingen. Zelf ben ik bezig met user interface voor machines. En ik ben zelf gebrand op gebruikersvriendelijkheid. Ik heb jaren met een Cs2 gereden en ik haatte het ding. Hij deed telkens mijn loclijst re-orangiseren op meest gebruikt waardoor ik altijd moeite moest doen om via mini iconen mijn treinen te vinden. Terwijl ik dacht, ja ik wil nu adres 24 aansturen maar ik kan hem niet vinden. Het duurde ook altijd 2s voordat die loc pagina laadde, dat hele ding was gewoon traag. Het is me ook nooit gelukt om in geval van nood het touch screen te gebruiken voor een stop. En toen ik op de club met een cs3 reed... na een half uur dacht ik al: dit ding is nog ****** dan de voorganger. Dit is mijn gebruikerservaring, daarom blijf ik schreeuwen 'elk ander ding is beter'.

Mvg,

Bas

P.S.
Citaat
Dat is zonde. Ze maken wel mooie modellen.
Dat prijskaartje was ook een beetje obstakel voor me...
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4913
Re: Marklin CS3 - aanschaf, voor- en nadelen.
« Reactie #13 Gepost op: 26 April 2022, 11:10:57 »
maar ik werk liever met icoontjes en afbeeldingen zoals bijv. de Esu Ecos command station of de Marklin CS3. Ik vraag mij voornamelijk af werkt de CS3 centrale goed voor DCC systemen of kan ik dan beter de Ecos van Esu nemen.
Dat is duidelijke taal (y). Ik kan donderdag op de club wel even een filmpje maken om mijn puntjes te laten zien. Dan snap je wat ik bedoel, ik laat dan ook de goede kanten zien zodat je wel een totaal en realisitisch beeld kan vormen. Ik geef veel af op de cs3, maar het is niet allemaal slecht.. Ik kan alleen niet m'n jatten op een ecos krijgen, dus dan moet ik doorverwijzen naar YT.

En als iemand hier nu zijn ECOS ervaringen kan delen??  ::)

Citaat
Een voordeel van de Marklin CS3 vindt ik bijv. dat deze een duidelijke Nederlandse handleiding heeft.
Hier zou ik niet m'n keuze op laten berusten. Ja misschien moet je meer moeite steken om de ecos werkend te krijgen, maar wanneer het eenmaal werkt. Maakt die handleiding niet meer veel uit.

Wat je moet kiezen? gebruikersvriendelijkheid.

Bas

EDIT:
Ik had nog een gedachtenspinsel. Als een mooi schermpje is wat je wilt, is het misschien niks om een tablet te gebruiken icm met de DR5000 en multimausen die je nu al hebt? Als je je tablet inbouwt en een multimaus links en rechts een semi vast opstelling geeft, dan heb je ongeveer wat je zoekt ???
« Laatst bewerkt op: 26 April 2022, 11:15:18 door bask185 »
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Harold34

  • Offline Offline
  • Berichten: 420
Re: Marklin CS3 - aanschaf, voor- en nadelen.
« Reactie #14 Gepost op: 26 April 2022, 11:15:57 »
Dat is duidelijke taal (y). Ik kan donderdag op de club wel even een filmpje maken om mijn puntjes te laten zien. Dan snap je wat ik bedoel, ik laat dan ook de goede kanten zien zodat je wel een totaal en realisitisch beeld kan vormen. Ik geef veel af op de cs3, maar het is niet allemaal slecht.. Ik kan alleen niet m'n jatten op een ecos krijgen, dus dan moet ik doorverwijzen naar YT.

En als iemand hier nu zijn ECOS ervaringen kan delen??  ::)
Hier zou ik niet m'n keuze op laten berusten. Ja misschien moet je meer moeite steken om de ecos werkend te krijgen, maar wanneer het eenmaal werkt. Maakt die handleiding niet meer veel uit.

Wat je moet kiezen? gebruikersvriendelijkheid.



Bas, als je dat zou willen doen, graag!
« Laatst bewerkt op: 26 April 2022, 11:17:34 door Harold34 »