Zijn er hier die ervaring hebben met de Marklin CS3 (plus) voor een gelijkstroombaan? En zo ja, zijn die positief of negatief?
Marklin levert ook terugmelders op basis van stroomdetectie (de 60882)
en Trix loks rijden af fabriek ook op MFX.
Welke centrale geschikt is, is afhankelijk van wat je er mee wilt. Dus laten we daarmee beginnen.
Als je wilt rijden met een computer programma is een CS3 een zeer slechte keuze. Niet omdat hij dat niet kan, maar omdat je 90% van de functionaliteit niet gebruikt en er wel voor betaalt.
Je bent voor terugmelders ook geforceerd om perse met S88 melders te werken en die hebben een ongunstige manier van bekabelen. Vroeger waren ze ook nog eens storingsgevoelig, maar tegenwoordig doen ze het beter. En ook een nadeel. Je moet STP kabels gebruiken. Voor loconet kan je gewoon een 100m rol kopen, een tang en wat connectoren dan kan je zelf je kabels maken voor weinig.
Als je draadloos wilt rijden met app dan kan je de CS3 overwegen (heb je nog wel een router voor nodig)
Wil je ook met Wlan multimaus rijden -> CS3 geen liefde. Kan wel via iTrain
Wil je op meerdere plaatsen in je baan een of meerdere handregelaars kunnen prikken. Dan is de CS3 ongeschikt. Dan kan je beter een z21/Z21 nemen met XpressNet of Loconet bus.
Wil je heel graag een digitale representatie van je baan op een touch screen. zodat je op wissels en dingen kan drukken met je vingers om te schakelen. Dan kan je de CS3 overwegen.Wil je heel graaf met fysieke schakelpanelen werken. Dan kan je een S88 gebruiken icm schakelaars om dat te bewerkstellen. Je kan dan ook wisselstraten stellen, dat kan in principe met cs3. Maar je kan ook wissels niet digitaliseren en direct bekabelen naar je paneel.
Heb je behalve schakelpaneel geen intentie om iets te doen met bezetmelders, zou ik ook geen Cs3 nemen.
Als je perse met het meestal werkende mFx wilt rijden, kan je ook kijken naar centrales van andere merken. Tams redbox, tams MC2, Esu Ecos II (Zelfde concept als de Cs3 maar naar het schijnt, zijn die wel gebruikersvriendelijk) en de nieuwe intellibox kan ook mFx las ik vandaag.
Ze hebben ook een manier bedacht om een bloksysteem mee te maken met hun remmodules, maar dat is pure vendorlocking en een extreem dure oplossing (hoewel die remmodules makkelijk zijn zelf te maken)
Die app heb ik nooit geprobeerd van ze. Misschien dat je dat interessant vindt. Maar ook weer hiet gaat op: touch screen.
Je kan er ook automatische pendeldiensten mee inleren, maar ik heb per toeval van de week hetzelfde bereikt met een multimaus, Dr5000 en een terugmelder.
Mijn mening.Ik heb met zo'n ding herhaaldelijk een clubbaan aangestuurd. Ik kreeg er gewoon hoofdpijn van. Ik moest bij alles te veel nadenken, het wisselen van treinen vond ik te veel te omslachtig. Allemaal kleine afbeeldingen. Zo'n digitaal schermpje om wissels mee te stellen.. ja het kan, maar je moet er van houden. Ik vind touch screen zelf een nare manier van treinbaan bedienen. Het is totaal niet intuitief en ik wil naar mijn treinen kijken en niet naar een lichtgevend scherm. Ik geef zelf ook geen sier om die te kleine loksymbolen. Het is alleen maar nutteloze eyecandy.Zelf heb ik er ook een schurfthekel aan dat dat scherm altijd een halve seconde achter je vingerbewegingen nahobbelt. Ik vond het ding gewoon traag. Ik las hierboven dat hij snel opstartte en afsloot? Nou ik weet het niet maar mijn multimaus en z21 zijn 20x sneller. En die hoef ik niet eens af te sluiten...
Ik vond het ding gewoon bijzonder gebruikersonvriendelijk en raad persoonlijk om deze reden elke andere centrale/handregelaar aan.Als je er goed in verdiept en voor gaat zitten, kan je er opzich wel mee werken. Het is ook niet allemaal slecht. Het went, ook de narigheden.
EDIT: wil nog toevoegen. Diezelfde clubbaan rijdt nu inmiddels op iTrain. Ik kan je vertellen, die CS3 raken we eigenlijk nooit meer aan. En als we met de hand rijden gebruiken we een WLAN maus die via iTrain de instructies doorgeeft. Onze baan had ook kunnen rijden op een z21 en dan hadden we ook nog een XpressNet bus gehad om multimausen in onze 15m lange baan te pluggen EDIT2:Die boosters die glimworm noemt, zijn tevens de enige boosters die je kan gebruiken en ze zijn 2x duurder boosters van andere merken.
Dat MaTrix het in hun 2-rail producten stopt, dat is gewoon jammer.
Ik zou zelf als 2-rail rijder niet eens naar Trix kijken voor treinen alhoewel hun koploper... die is wel mooi..
CitaatAls je wilt rijden met een computer programma is een CS3 een zeer slechte keuze. Niet omdat hij dat niet kan, maar omdat je 90% van de functionaliteit niet gebruikt en er wel voor betaalt.Maar dat is met veel andere centrales ook zo, waarbij de ECOS wellicht het beste andere voorbeeld is.
CitaatAls je draadloos wilt rijden met app dan kan je de CS3 overwegen (heb je nog wel een router voor nodig)Die knikker je gewoon op je normale router en klaar. Haalt ie ook nog eens zelfstandig de updates op.
Citaat Wil je ook met Wlan multimaus rijden -> CS3 geen liefde. Kan wel via iTrainWil je met een MS2 op een Z21 rijden dan gaat dat ook niet. Een beetje een kip-ei verhaal en, gezien de strekking van de rest van je verhaal, een beetje een gemaakte reden om een CS3 op achterstand te zetten. Sommige delen van een ecosysteem zijn slecht uitwisselbaar.Citaat Wil je op meerdere plaatsen in je baan een of meerdere handregelaars kunnen prikken. Dan is de CS3 ongeschikt. Dan kan je beter een z21/Z21 nemen met XpressNet of Loconet bus. Kan wel, het kunstje werkt alleen iets anders. Maar het kan wel, ook al is de DIY niet zo makkelijk als bij LN. Maarja, dat is inherent aan het door Märklin (en ESU!) gekozen CAN protocol.
CitaatHeb je behalve schakelpaneel geen intentie om iets te doen met bezetmelders, zou ik ook geen Cs3 nemen.Ik ben tapijtrijder en heb een CS3. Daarnaast heb ik ook een IB1 met IB Control, IB Switch, FRED en 2x Funkdaisy (inclusief 1 basisstation) liggen... Toch gebruik ik thuis voornamelijk de CS3. Waarom? Ik haal 1 apparaat tevoorschijn, hang de voeding eraan en klap hem op het netwerk (meestal met zo'n geinig TP Link dingetje van 2-3 tientjes) en ik kan alles vanuit mijn luie stoel bedienen. Ga ik liever op de bank zitten, dan pak ik een tabletje of mijn telefoon en kan ik ook alles besturen.
CitaatZe hebben ook een manier bedacht om een bloksysteem mee te maken met hun remmodules, maar dat is pure vendorlocking en een extreem dure oplossing (hoewel die remmodules makkelijk zijn zelf te maken)Dat is hetzelfde systeem als er vroeger was voor bijvoorbeeld M Track, het bloksysteem dat simpelweg afschakelt, maar dan een remmodule ertussen. Waarom zou je dat doen als je digitaal gaat rijden.
Daarbij vind ik een z21 zonder MM ook niet supergebruiksvriendelijk. Het is best een stunt om daarin andere loks toe te voegen. Dat gaat zo ver dat als ik bij kennissen ga rijden, we vooraf aan moeten geven wat we mee gaan nemen, zodat dit op tijd ingeprogrammeerd kan worden.
Het CAN systeem kan je ook prima zelf bouwen met DIN en mini DIN stekkers.
Er van uitgaande, dat de oorspronkelijke vraag in voldoende mate beantwoord is, en er inmidels allerlei alternatieven genoemd worden, wil ik daar bij aanhaken: misschien eens naar Lenz kijken ?Uiterst stabiel, geen poespas, prima uit te breiden.
Dat is zonde. Ze maken wel mooie modellen.
maar ik werk liever met icoontjes en afbeeldingen zoals bijv. de Esu Ecos command station of de Marklin CS3. Ik vraag mij voornamelijk af werkt de CS3 centrale goed voor DCC systemen of kan ik dan beter de Ecos van Esu nemen.
Een voordeel van de Marklin CS3 vindt ik bijv. dat deze een duidelijke Nederlandse handleiding heeft.
Dat is duidelijke taal . Ik kan donderdag op de club wel even een filmpje maken om mijn puntjes te laten zien. Dan snap je wat ik bedoel, ik laat dan ook de goede kanten zien zodat je wel een totaal en realisitisch beeld kan vormen. Ik geef veel af op de cs3, maar het is niet allemaal slecht.. Ik kan alleen niet m'n jatten op een ecos krijgen, dus dan moet ik doorverwijzen naar YT.En als iemand hier nu zijn ECOS ervaringen kan delen?? Hier zou ik niet m'n keuze op laten berusten. Ja misschien moet je meer moeite steken om de ecos werkend te krijgen, maar wanneer het eenmaal werkt. Maakt die handleiding niet meer veel uit. Wat je moet kiezen? gebruikersvriendelijkheid.