Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De (3d) knutsels van Ronald. door MOVisser
Vandaag om 13:53:30
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
  

Auteur Topic: Kurtscheid im Westerwald  (gelezen 7427 keer)

eitreb

  • Offline Offline
  • Berichten: 147
Re: Kurtscheid im Westerwald
« Reactie #30 Gepost op: 20 november 2022, 12:06:47 »
Hoi Wim,
Alweer een tijdje geleden maar ik ben benieuwd of de remigratie een beetje vlot verloopt of verlopen is.

groet,
Bert
Met vriendelijke groet:
Bert

Mijn N-baan:
BertemmeN

https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=12572

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Kurtscheid im Westerwald
« Reactie #31 Gepost op: 18 december 2022, 18:28:07 »
Zoooo.... even wat stof wegblazen... ::)
De tijd vliegt zo snel dat ik inmiddels weer in Moskou zit... Voor familiebezoek dit keer.
Sinds eind oktober woon ik weer in Nederland. Vanwege het vele regelwerk bij remigratie (inschrijven, belastingdienst, zorgverzekering, enz, enz) is er nagenoeg niets van hobby gekomen. Ook de drukte van mijn nieuwe funktie op mijn werk helpt niet mee. En tussendoor druk met bezoek van familie en vrienden (nu het weer kan). Tenslotte kost het regelen van een verblijfsvergunning voor mijn vrouw meer tijd dan verwacht. Genoeg excuses dus...

Maar goed, de modelbaan. Ik had in Moskou al wat plannen gemaakt voor een nieuwe modelbaan. Kurtscheid dus. Die zou ik nu in gewijzigde vorm in Nederland willen bouwen. Hieronder een schetsje:

Dit station met 11 wissels heeft behoorlijk wat rangeermogelijkheden (pardon, rangeeropgaven zoals OOK zou zeggen... ;) ) en dus voldoende om een uurtje flink zoet te zijn met rijden/rangeren/puzzelen. Daarnaast ook voldoende landschap om qua scenery los te kunnen gaan.
Echter, het bouwen daarvan gaat me veel tijd kosten, en de laatste 7 weken in Nederland hebben me geleerd dat ik die tijd bij lange na niet heb.

Om een zoveelste teleurstelling te voorkomen moet het dus simpeler. Veel simpeler. Ik had in mijn bedachte Westerwald geschiedenis al eens bedacht dat Kurtscheid ook een Spitzkehre zou kunnen zijn. De lijn zou dan verder gaan over de hoogvlakte naar het dorpje Strassenhaus. Daar zou een klein eindstationnetje kunnen zijn. Met 6 wissels een stuk kleiner en daarmee (hopelijk) iets sneller te bouwen.
Ik heb er al een ontwerp voor, maar dat staat in Nederland op mijn pc en daar kan ik nu even niet bij. Maar goed, het komt neer op 1 perronspoor, een omloopspoor. Verder een paar kopspoortjes voor goederen (stukgoederenloods, losweg en 2 private aansluitingen). De rest van de baan wordt een klein stukje vrije baan en dan een fiddleyard met 3-4 sporen. Lekker simpel dus.
We zullen zien hoe en wanneer ik met de daadwerkelijke bouw aan de slag kan gaan.

Momenteel ben ik dus in Rusland en ben vandaag bezig geweest om een deel van mijn treinen in te pakken, zodat die mee terug naar Nederland kunnen. De vorige keer in oktober zat de koffer al vol met andere -meer noodzakelijke - bezittingen die terug naar het vaderland moesten :)

Begin oktober had ik de modelbaan hier in Moskou al volledig afgebroken (ok, gedemonteerd maar toch met pijn in het hart). Daar zal ik nog een paar fotos van plaatsen.

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Kurtscheid im Westerwald
« Reactie #32 Gepost op: 18 december 2022, 21:26:22 »
Pfff, allereerst sterkte met de 'speciale verhuisoperatie'... Nou ja, de koffer zal blij zijn dat je in N bouwt en niet in 0 :)

Je idee voor "Strassenhaus" klinkt best aardig. Mijn kopstation heeft geloof ik nog een spoor minder, maar je kan er alsnog leuk rangeren, dat komt wel goed.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2076
  • MSc Micro-Electronics
Re: Kurtscheid im Westerwald
« Reactie #33 Gepost op: 19 december 2022, 07:54:52 »
Een spitzkehre is een leuk idee, maar je zit dan wel met het feit dat het kleine spoortje naar Strassenhaus slechts uit 1 spoor bereikbaar is. Dit maakt het zeer lastig om bedrijf te maken
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Kurtscheid im Westerwald
« Reactie #34 Gepost op: 19 december 2022, 18:16:02 »
Hoi Sander,
Ik zie dat er onduidelijkheid ontstaat (mijn fout, mea culpa...). Het bovenstaande ontwerp is een oud ontwerp voor Kurtscheid, dat ik in gedachten had om in Moskou te gaan bouwen. Het spoortje dat achter de achtergrond verdwijnt is alleen een industrie aansluiting, niet de lijn naar Strassenhaus.
Aangezien het ontwerp voor Kurtscheid te groot is voor de weinige tijd die ik beschikbaar heb, ga ik deze nu niet bouwen. Misschien later als ik met pensioen ga of zo...
Er komt dus een volledig nieuw plan. Een voorlopig ontwerp heb ik al wel, maar kan ik nu nog niet plaatsen omdat het op mijn laptop in NL staat en ik nu in Rusland zit. De laptop had ik thuis gelaten en het plaatje had ik nog niet naar Flickr geupload...
Misschien kan ik straks nog even een schetsje maken ter verduidelijking.
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Kurtscheid im Westerwald
« Reactie #35 Gepost op: 19 december 2022, 18:24:56 »
Pfff, allereerst sterkte met de 'speciale verhuisoperatie'... Nou ja, de koffer zal blij zijn dat je in N bouwt en niet in 0 :)
Dank je Reinout! Ja in N gaat het verhuizen inderdaad gemakkelijker. Met name de gebouwen die ik al had gebouwd, gaan gemakkelijker in een koffer mee zonder dat je een koffer per gebouw nodig hebt... :D
Ik had het nog gemakkelijker kunnen doen, want ik heb in NL nog wat h0 spul liggen. Dus eigenlijk hoef ik helemaal geen treinen ed te verhuizen. Maar voor h0 heb ik echter geen ruimte meer, omdat mijn dochtertje niet onder de modelbaan wil slapen en haar eigen kamer zal opeisen. ;)
Ik moet de hobbykamer dus inleveren en de treinen naar de rommelkamer/opslagruimte/bezemkast verhuizen.

Je idee voor "Strassenhaus" klinkt best aardig. Mijn kopstation heeft geloof ik nog een spoor minder, maar je kan er alsnog leuk rangeren, dat komt wel goed.
Jij doet het inderdaad nog net iets minimalistischer, maar in N heb je net iets meer nodig om indruk te maken.

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Kurtscheid im Westerwald
« Reactie #36 Gepost op: 19 december 2022, 20:39:46 »
Bij deze dan het schetsje van station Strassenhaus:



Zoals gezegd is het redelijk recht toe, recht aan. Een perronspoor met omloopspoor. Een spoortje voor de goederenloods en 1 voor de losweg (met kop/zijlading) vormen de algemene goederenvoorzieningen. Daarnaast heb ik nog 3 spooraansluitingen getekend. Een fabriek aan de achterkant van de stationsstraat. Dat kan ook een landhandel oid zijn. Aan de voorzijde een andere fabriek (of groothandel, schroothandel, staalboer, enz). Tenslotte nog een brandstofhandel, al zou die ook gewoon via de losweg bediend kunnen worden.
Totaal dus 6 a 7 wissels.

Het station komt op een redelijk smal deel boven een bureau.  De fabriek aan de achterkant zal dus halfrelief worden. Rechtsachter in de hoek is er plaats voor wat dorpsbebouwing. De vrije baan zal naar rechts afbuigen, via een 180 graden boog naar de andere kant van de kamer gaan om daar op de fiddle yard te eindigen.

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

eitreb

  • Offline Offline
  • Berichten: 147
Re: Kurtscheid im Westerwald
« Reactie #37 Gepost op: 12 september 2023, 20:31:30 »
hoiWim,
Ik ben een benieuwd of je al met het nieuwe project gestart bent.
groet Bert
Met vriendelijke groet:
Bert

Mijn N-baan:
BertemmeN

https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=12572