BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Wim Hesselink op 23 april 2022, 19:21:24

Titel: Kurtscheid im Westerwald
Bericht door: Wim Hesselink op 23 april 2022, 19:21:24
Hallo allemaal,

Binnenkort wil ik beginnen met de bouw van mijn nieuwe modelbaan. Ik zal in dit draadje de voortgang laten zien.

Ik was al enkele jaren bezig met een andere modelbaan: Altwied im Westerwald. Zie ook mijn bouwdraadje op het n-spoorforum:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Echter, omdat ik sinds vorig jaar vanuit Rusland slechts met moeite toegang tot die site heb, heb ik besloten om een nieuw draadje op Beneluxspoor te beginnen.

Momenteel ben ik enkele weken voor vakantie in Nederland. Zo snel ik terug ben in Moskou (volgende week), zal ik dit draadje echt opstarten.

Groet, Wim
Titel: Re: Kurtscheid im Westerwald
Bericht door: Ronaldp op 23 april 2022, 20:01:11
Ga je hier ook volgen.

Mvg ronald
Titel: Re: Kurtscheid im Westerwald
Bericht door: ArjanB op 23 april 2022, 21:43:23
Hoe reis je tegenwoordig van Moskou naar Nederland? Gaan er nog rechtstreekse vluchten of moet via Istanboel of zo?

Arjan
Titel: Re: Kurtscheid im Westerwald
Bericht door: trainiac op 24 april 2022, 07:43:09
Hallo Wim,

Ik zal je hier gaan volgen.
Titel: Re: Kurtscheid im Westerwald
Bericht door: eitreb op 24 april 2022, 16:26:37
Hoi Wim,
Ik ga je zeker volgen hier,zoals ik al deed op het andere forum.

Gr Bert
(Op het n-spoorforum onder de naam bpieters)
Titel: Re: Kurtscheid im Westerwald
Bericht door: Jelmer op 25 april 2022, 08:01:29
Ik ga je zeker weer volgen Wim.
Groeten,
Jelmer
Titel: Re: Kurtscheid im Westerwald
Bericht door: Wim Hesselink op 28 april 2022, 22:18:15
Hallo heren,

Leuk jullie hier (ook) te zien.  :D

@Arjan: rechtstreekse vluchten gaan niet meer. Afgelopen zondag zijn we van Schiphol naar Istanboel gevlogen. "Lekker" druk op Schiphol.... in totaal 2.5 uur staan wachten bij check-in, security check en douane. Gelukkig hadden we er al rekening mee gehouden en waren op tijd op Schiphol, maar dan nog is het niet fijn. Zeker niet met een 5 jarige meid die na 10 min al vroeg hoe lang het nog gaat duren... Maar goed, de vlucht ging verder ok. In Istanboel hadden we een hotel op de luchthaven dus we hoefden de douane niet te passeren. Volgende ochtend verder gevlogen naar Moskou. Hoewel 'verder': eigenlijk vlieg je eerst terug naar Servie, Hongarije en buig je dan af naar het noorden om via Polen en Letland naar Rusland te vliegen. Een lange reis dus, maar het is gelukt.
In ieder geval was het fijn om na 2 jaar pandemie eindelijk weer met het hele gezin in NL te zijn.

Inmiddels ben ik dus al weer enkele dagen terug in Moskou en aan het bijkomen van de vakantie.  ;D
Aangezien er ook weer gewerkt moet worden, heb ik nog geen tijd gehad om iets aan modelbouw te doen. Behalve dan het uitpakken van de diverse zaken die ik afgelopen jaar in NL had besteld en die daar nog op mij lagen te wachten (oa 3 wegwissel voor de nieuwe baan, paar rijtuigen, wisselmotoren, enz).
Komend weekend heb ik wat meer tijd en zal ik hier een echte update plaatsen. Voor degenen die niet kunnen wachten: in mijn Altwied draadje op het N-spoorforum staan de plannen voor Kurtscheid al gepresenteerd. Zie de link in mijn onderschrift.
In het kort gaat het om een eindstationnetje aan een fiktieve, enkelsporige zijlijn in Duitsland (Westerwald) in het jaar 1970.

Groet, Wim
Titel: Re: Kurtscheid im Westerwald
Bericht door: Wim Hesselink op 16 september 2022, 22:32:13
Goedenavond allemaal,

Een (hele) tijd geleden schreef ik:
Komend weekend heb ik wat meer tijd en zal ik hier een echte update plaatsen.

Bijna 5 maanden later... Ahum...  ::)
Er is dus iets tussen gekomen... Initieel was ik even druk met werk en zaten we tijdens de nadagen van de pandemie nog in het buitenhuisje van m'n schoonouders (terwijl de modelbaan in Moskou staat). Daardoor kwam er dus niets van enige modelbaan aktiviteit.
Echter, in juni kreeg ik te horen dat mijn werk contract beeindigd moest worden vanwege de sancties met Rusland. Welliswaar werk ik voor het kantoor in Nederland en niet voor Russische klanten, maar mijn contract kon helaas niet worden verlengd en is per 1 augustus beeindigd. Dat was - op zn zachts gezegd - een behoorlijke domper...
Aan de andere kant was/ben ik per direct welkom om in Nederland aan de slag te gaan, maar dan wordt wel van me verwacht dat ik ook daadwerkelijk daar op kantoor verschijn. Dat zou betekenen dat mijn vrouw haar baan moet opzeggen en dat we naar Nederland verhuizen. Andersom zou ik in Rusland zonder werk komen te zitten.
Na veel wikken en wegen hebben we besloten naar Nederland te verhuizen/remigreren. In oktober zal ik zelf al vertrekken. Mijn gezin komt dan een paar maanden later.

Hoe dan ook, de laatste maanden waren dus nogal hectisch (nog steeds trouwens) en stond mijn hoofd niet naar modelbaan. Welliswaar had ik al redelijk ver uitgewerkte plannen voor de nieuwe modelbaan (Kurtscheid) die in de hal in Moskou zou worden gebouwd, maar die plannen staan nu in de ijskast. Of beter gezegd: bij het grof vuil...  :(
Aan de andere kant: in mijn apartement in Nederland (dat ik altijd heb aangehouden) heb ik een klein rommelkamertje beschikbaar waar een modelbaan in gebouwd zou kunnen worden. Dat zal een aangepaste versie van Kurtscheid worden, dus nog steeds een eindstationnetje aan een zijlijn in het Westerwald. Het ontwerp zal echter wel veranderd moeten worden, omdat de ruimte anders is. Zo heb ik in Nederland een schuin dak, een ingebouwde kast (die ik waarschijnlijk ga wegbreken) en moet de baan in een U vorm komen ipv een gestrekte smalle baan. De details zullen later nog wel volgen (hopelijk zal dat sneller dan 5 maanden zijn  ;D )

Binnenkort zal ik alvast naar Nederland vertrekken omdat ik per oktober in dienst treed. De eerste tijd zal ik nog niet aan modelbaanzaken toekomen, want er moeten nog 1001 dingen geregeld worden. Naast opruimen zodat vrouw- en dochterlief er ook fatsoenlijk kunnen wonen, zijn er ook veel andere dingen te regelen, oa een school voor mijn dochtertje om maar eens iets te noemen.
Desalniettemin hoop ik toch zo nu en dan iets qua modelbaan te kunnen rapporteren. :)

Afgelopen week ben ik ook begonnen om de oude modelbaan ("Altwied") in Moskou af te breken. Ik wil bepaalde delen (bv het schaduwstation) nog wel intakt laten en opslaan. Transporteren naar Nederland wordt te lastig. Sowieso gaat het waarschijnlijk toch niet passen en kan ik daar beter een op maat gemaakte baan maken. Uiteindelijk zal ik dus alleen wat scenery (huizen, zelf gebouwd tunnelportaal, ed) en seinen ed mee naar Nederland nemen. En uiteraard de treinen :)

"Altwied" was ontworpen als een soort enkelsporig paradetraject zodat ik veel verschillende (en relatief lange) treinen zou kunnen laten rijden. Daarnaast een beetje rangeerwerk. Voordat ik daadwerkelijk met de afbraak ben begonnen, heb ik toch nog even snel wat treinen laten rijden. Daar was ik eigenlijk nooit goed aan toegekomen, omdat corona roet in het eten gooide. Hoe dan ook, het heeft nu toch echt even gereden (hopelijk werkt het filmpje):

(https://live.staticflickr.com/31337/52362487720_67ccee9e67_k.jpg) (https://flic.kr/p/2nM6rjq)
Hier een typische Tp IV trein: een BR 212 met 2 Silberlingen die Altwied binnen rijdt.
NB hij rijdt behoorlijk snel, omdat de baan vuil is en bij lagere snelheden de boel al snel hapert...

Ik zal later nog wat meer foto's en films plaatsen.

Groet, Wim
Titel: Re: Kurtscheid im Westerwald
Bericht door: DJV op 17 september 2022, 12:26:20
Spook trein.... ;D ;D ;D
Titel: Re: Kurtscheid im Westerwald
Bericht door: eitreb op 17 september 2022, 20:58:39
Mooi verhaal ,Wim
Ik miste al een tijdje een update maar de reden daarvan is duidelijk.
Succes met de verhuizing en de planning van je modelbaan.
Voordeel is wel dat je je weer over kan naar het n-spoorforum😊
Dit forum bezoek ik niet vaak.

Een aparte ruimte is ook wel prettiger dan een hal die ook als doorloop moet dienen.
Titel: Re: Kurtscheid im Westerwald
Bericht door: Wim Hesselink op 17 september 2022, 21:06:49
Hallo Dirk Jan,
Hoezo spooktrein? Werkt het filmpje niet? Als ik er op klik, linkt hij naar mijn Flickr account, waar het gewoon afspeelt.

Ik heb ook nog wel een fototje; een BR 050 Kab met een sleep wagens gevuld met basalt. Ook typisch Westerwald :)

(https://live.staticflickr.com/65535/52364735018_5e63ea0ca8_4k.jpg) (https://flic.kr/p/2nMhXmW)

Groet, Wim
Titel: Re: Kurtscheid im Westerwald
Bericht door: Wim Hesselink op 17 september 2022, 21:13:23
Hoi Bert,

Dank je!
Voordeel is wel dat je je weer over kan naar het n-spoorforum😊
Ja, ik zal ook (weer) aktief worden op het n-spoorforum en ook daar de voortgang laten zien. Maar voorlopig zal het bij wat plannen blijven. Ik verwacht dat de daadwerkelijke bouw van de baan in Nederland pas in 2023 zal beginnen.

Groet, Wim
Titel: Re: Kurtscheid im Westerwald
Bericht door: eitreb op 17 september 2022, 22:24:26
Het filmpje werkt uitstekend en dit is wel een nostalgische treinsamenstelling.
Dit heb ik regelmatig gezien als ik in dat gedeelte van Duitsland was.
Leuk dat je er toch nog even mee hebt kunnen rijden voor de afbraak.
Titel: Re: Kurtscheid im Westerwald
Bericht door: Wim Hesselink op 17 september 2022, 22:44:15
Hoi Bert,
Ook voor mij is dit een nostalgische treinsamenstelling.  :) Midden jaren 80 was ik als 10 jarig jongetje met mijn ouders op vakantie in Duitsland (Sauerland). Dagenlang had ik geen trein gezien, maar uiteindelijk op het station van Bad Berleburg (op verzoek van mij werd ook het station even bekeken :D) zag ik een trein binnenkomen. Een blauwe 212 met 2 Silberlingen. De lok moest omlopen, want het was een eindstation. Ik heb ademloos staan toekijken. Omdat die gebeurtenis veel indruk op mij heeft gemaakt, moet er hoe dan ook een dergelijke trein op mijn modelbaan aanwezig zijn.
Op mijn oude baan "Altwied" was geen mogelijkheid om te kunnen omlopen, maar in Kurtscheid zal dat zeker wel mogelijk zijn  (y)
Dat is nog een reden om nu toch zo snel mogelijk met die nieuwe baan aan de slag te gaan, zodat ik opnieuw kan wegdromen en bijna 4 decennia terug in de tijd ga  :)

Hieronder nog een filmpje van de BR050 met basalttrein. Die heb ik destijds welliswaar niet gezien in het Sauerland (maar later wel in het Westerwald met een 216 er voor):
(https://live.staticflickr.com/31337/52364949558_b6f06b2fa0_k.jpg) (https://flic.kr/p/2nMj48U)

Groet, Wim
Titel: Re: Kurtscheid im Westerwald
Bericht door: eitreb op 17 september 2022, 23:24:24
Hoi Wim,
In mijn baanplan heb ik 1 keerlus en en kopstation met fiddleyard.
Waar ik tegen aan loop is dat dat omlopen na elk rondje een beetje gaat tegenstaan en ik wil ook wel eens wat rondrijden zonder rangeren.
Na een hele tijd bezig geweest te zijn met de aansturing en schakelpanelen is nu de gedachte ontstaan om de fiddleyard ook van een keerlus te voorzien.
Op die manier.kan ik toch rondrijden.
Daar ga jik me komende winter maar eens op focussen.
Wat een simpel ontwerp leek wordt inmiddels een meerjarenplan.
En dan moet de landschapsbouw nog beginnen.
De tweede laag  die er boven zou komen (met de bietschtalbrug)heb ik inmiddels maar uit mijn hoofd gezet.




Titel: Re: Kurtscheid im Westerwald
Bericht door: DJV op 18 september 2022, 12:01:53
Excuus. Ik had zo snel niet in de gaten dat ik klikken moest. :angel:
Werkt prima!! (y) (y)
Titel: Re: Kurtscheid im Westerwald
Bericht door: Reinout van Rees op 18 september 2022, 21:43:50
Hallo Wim,

Ik vroeg me al af hoe het praktisch gezien met jullie zou zijn i.v.m. de enigszins "robuuste" buitenlandse politiek. 't Is nogal een verandering om weer naar Nederland te gaan. Succes gewenst met al het regelwerk.

Dat Altwied blijft er als basisidee leuk uitzien!

Reinout
Titel: Re: Kurtscheid im Westerwald
Bericht door: eitreb op 18 september 2022, 23:08:06
Dat bad berleburg had trouwens ook wel een leuk kopstation zag ik.
Gezien uit nostalgie een poging wagen?
Titel: Re: Kurtscheid im Westerwald
Bericht door: Jelmer op 19 september 2022, 08:46:19
Wim,

Veel succes met al het regelwerk en de verhuzing.

Je hebt mooie plannen, ga dit weer volgen.

Groeten,
Jelmer
Titel: Re: Kurtscheid im Westerwald
Bericht door: Wim Hesselink op 19 september 2022, 20:46:30
Hallo allemaal,

Excuus. Ik had zo snel niet in de gaten dat ik klikken moest. :angel:
Geen probleem! Ik wist zelf ook niet zeker of het goed zou gaan; het was de eerste keer dat ik een filmpje (ipv plaatje) op Flickr had geplaatst, en een link in het forum.

Ik vroeg me al af hoe het praktisch gezien met jullie zou zijn i.v.m. de enigszins "robuuste" buitenlandse politiek. 't Is nogal een verandering om weer naar Nederland te gaan. Succes gewenst met al het regelwerk.

Dat Altwied blijft er als basisidee leuk uitzien!
Hoi Reinout, dank je! En ja, het leven in Moskou is er niet gemakkelijker op geworden. Op zich merk je relatief weinig van het conflict. Zo lang je op straat je mond houdt uiteraard...  :-X Op de rus tv uiteraard de lokale propaganda, maar via de schotel ontvangen we ook buitenlandse zenders.
Verder wel een flinke inflatie; minimaal 25%, sommige dingen >50% En diverse buitenlandse producten zijn niet meer verkrijgbaar (net als toegang tot bepaalde buitenlandse websites).

Qua Altwied: Altwied zelf gaat de ijskast in. Het was de bedoeling dat ik het later kon uitbreiden met een aftakkend zijlijntje dat naar eindstation "Kurtscheid" zou gaan. Maar nu ga ik me dus focussen op Kurtscheid zonder Altwied. Ik blijf hoe dan ook bij het zelfde basisidee met mijn eigen fictieve geschiedenis van de lijnen in het Westerwald. :)

Dat bad berleburg had trouwens ook wel een leuk kopstation zag ik.
Gezien uit nostalgie een poging wagen?
Hoi Bert, klopt! Ooit was Bad Berleburg een "Spitzkehre" met lijnen naar Erndtebrueck en Frankenberg. Die laatste verbinding was al gesloten toen ik er midden jaren 80 was. Het station had toen nog wel behoorlijk wat sporen voor het goederenvervoer. In 2000 ben ik nog een keer naar Bad B geweest (ik was toevallig in de buurt). Helaas was er van het stationsemplacement weinig over: 1 kopspoortje voor een treinstel. Zelfs een omloopmogelijkheid voor een BR 212 met Silberlingen is er niet meer...  :'( Het enige pluspunt: er komt nog regelmatig een trein. Voor hetzelfde geld was de lijn naar Erndtebrueck ook stil gelegd...
Op zich zou Bad B. het een leuk thema voor een modelbaan zijn, maar ik denk dat ik voorlopig toch in het Westerwald blijf. Kurtscheid zou ik eventueel ook als een Spitzkehre kunnen aanleggen. Daar moet ik nog eens over denken als ik Kurtscheid versie 2 ga ontwerpen. Zo zou ik vanuit Kurtscheid naar Strassenhaus verder kunnen gaan, en vervolgens naar Willroth waar vroeger een ijzerertsmijn was... :)

Veel succes met al het regelwerk en de verhuzing.
Je hebt mooie plannen, ga dit weer volgen.
Dank je Jelmer! We zullen zien hoe ver ik dit keer kom. Het wordt tijd dat ik een baan eens ga afbouwen ipv halverwege (of eerder) afbreken...

Groet, Wim
Titel: Re: Kurtscheid im Westerwald
Bericht door: Wim Hesselink op 19 september 2022, 21:23:58
Hoi Bert,

...Waar ik tegen aan loop is dat dat omlopen na elk rondje een beetje gaat tegenstaan en ik wil ook wel eens wat rondrijden zonder rangeren.
Na een hele tijd bezig geweest te zijn met de aansturing en schakelpanelen is nu de gedachte ontstaan om de fiddleyard ook van een keerlus te voorzien.
Op die manier.kan ik toch rondrijden.
Herkenbaar, voor mij was dit 1 van de redenen om op mijn "Altwied baan" de mogelijkheid te hebben om door te rijden. De 2e reden is dat je bij een doorgaande lijn meer mogelijkheden hebt voor verschillende treinen/goederenwagens. In een eindstation komen alleen die wagens die er ook echt iets te zoeken hebben. Een omgeleidde Eilzug zul je er bv niet vinden. En als er voor die leuke goederenwagen geen afnemer of verzender is in het station, dan komt die wagen er logischerwijs ook niet.

Echter, de laatste jaren ben ik steeds meer "in de ban" van OOK (Otto Kurbjuweit) en zijn 'Blaues Buch' gekomen. Hij legt de nadruk op (correct) rangeren en ik merk dat dat me steeds meer aanspreekt. Iets soortgelijks zie ik hier op het forum bij Reinout en zijn Eifelburgenbahn. Simpel baantje: fiddleyard - tussen station - eindstation. Het leukste daarbij vind ik de rangeeropgaven.
Vandaar dat er in Kurtscheid dus ook fink wat te rangeren zal moeten zijn. :)
Groet, Wim
Titel: Re: Kurtscheid im Westerwald
Bericht door: eitreb op 19 september 2022, 22:25:41
Dat rangeren evt. met opdrachten was ook de opzet van mijn baan.
Vandaar ook de vele industrieaansluitingen.
Ik heb uit het verleden echter ook D- en TEE rijtuigen overgehouden en daar is nu eigenlijk geen emplooi voor.Ook heb ik goederenwagons die geen relatie hebben met de geplande industrieen.
En die wil ik eigenlijk op een of andere manier wel weer af en toe gebruiken.
Dus vandaar de oplossing met de keerlus op de fiddleyard.
Met een beetje passen en meten moet dat mogelijk zijn.
Het rangeren en bedienen van de aansluitingen met het juiste materieel blijft echter wel de hoofdzaak.
Het doorgaande verkeer is dus secundair,maar af en toe een omgeleide sneltrein is dan mogelijk.
Wat dat betreft volg ik ook jouw gedachtegang vwb het rangeren.
Otto Kurbjuweit kwam ik weleens tegen o a. op het duitse Stummiforum.
Het nadeel is dat de aftakking naar Wildenwart van een onbeduidend zijlijntje min of meer een hoofdlijn wordt wat het minder realistisch maakt maar dat is dan het compromis wat ik moet accepteren.
Sommige wissels liggen bijv. dan niet in de rechtdoorstand.
Maar een snelheidsbeperking voor een doorgaande trein maakt het dan wel weer leuker.

Succes met de verhuizing.
Titel: Re: Kurtscheid im Westerwald
Bericht door: eitreb op 20 september 2022, 10:41:08
Hoi Wim,

ik heb ook weleens het duitse forum Mapud bezocht waar ook Otto Kurbjuweit aan deelneemt.
Wat mij tegenstaat daarbij is de halsstarrigheid van het bedrijfsconcept.
Dat je realistisch rangeren en bedrijfsvoering voorop stelt is te begrijpen.
Maar dat alles wat afwijkt van het P2P-bedrijf bijv. als vloeken in de kerk wordt beschouwd staat me tegen.
De "ramp" is volgens de forumleden niet te overzien als er een rondrijmogelijkheid is.
Het idee van mij met de 2e lus (en de 1e lus waarschijnlijk ook)  zou ook afgebrand worden denk ik
Vergeten wordt vaak dat het een hobby is waarbij je naar mogelijkheden zoekt die het beste bij je passen .
Zoals het in de modelspoorbouw haast onmogelijk is alles zoals in de werkeljikheid te maken, geldt dat ook voor de bedrijfsvoering.
Neem alleen al de factor tijd: bijv. een fabriek krijgt maar 1x per week een wagonlading en een andere 2x per dag.
Daar zijn al talloze discussies over.
Het hulpmiddel is dan bijv. een opdrachtkaartje.
Maar zelfs met zo'n kaartje krijg je het qua tijd niet realistisch.
Een dagdienstregeling werkt ook niet als je eventjes een uurtje tijd hebt.

Als voorbeeld de discussies in dit draadje:
https://www.mapud-forum.de/f49-III-Kreisverkehr-vs-point-to-point-Betrieb.html

Het is voor mij te stringent en te fanatiek.
Het ene moment wil je rangeren, het andere moment misschien alleen rijden.
Die vrijheid hoort bij de hobby.
Als je je bij elke ding die je op je baan doet moet afvragen of het volgens de "hoge heren" wel goed is is de lol er gauw af.
Dus tot op een bepaalde hoogte kan ik OOK volgen, maar er komt een punt dat ik gebruik maak van mijn artistieke vrijheid.
De een houdt van rangeren en de ander van rondrijden.
De verdeling tussen die twee verschilt dus per persoon en als we de hobby voor iedereen leuk willen houden moet dat ook zo blijven.
Hoewel ik een aantal fora af en toe bezoek heb ik me bij Mapud om bovengenoemde reden niet aangemeld.

groet,
Bert
Titel: Re: Kurtscheid im Westerwald
Bericht door: Wim Hesselink op 21 september 2022, 19:14:07
Hoi Bert,
Sorry voor mijn late reactie maar mijn dochtertje was opeens ziek dus die had even aandacht nodig.

Ik begrijp je standpunt. OOK en consorten op het Mapud forum zijn inderdaad ontzettend recht (halstarrig) in de leer (hun leer). Dat gaat ook mij soms te ver. Ik lees soms wel wat berichten op het Mapud forum, maar heb me er ook nooit aangemeld.
Als je je bij elke ding die je op je baan doet moet afvragen of het volgens de "hoge heren" wel goed is is de lol er gauw af.
Helemaal mee eens. Ik bouw mijn modelbaan voor mezelf en niet voor iemand anders. Dat betekent dus dat ik er zelf plezier aan moet beleven. Als ik iets leuk vind, maar het weg zou laten omdat een ander op een forum dat niet goed/professioneel zou vinden, dan gaat er iets mis. Het is mijn hobby. Uiteraard sta ik open voor suggesties om zaken te verbeteren, maar uiteindelijk blijft het mijn keuze.

Daarentegen heb ik door de boeken en commentaren van OOK veel dingen geleerd. Eén daarvan is wat te doen met je modelbaan als hij afgebouwd is? Veel mensen breken hem dan af en beginnen iets nieuws. Ook hier op het forum zie je dat heel veel. OOK daarentegen propageert om de baan zó te bouwen dat je hem ook kunt gebruiken als hij klaar is. Dus dat je er zinvolle interessante sessies op kunt houden. Dat probeer ik zelf nu ook. Daarnaast probeer ik uitbreidingsmogelijkheden in te bouwen zodat ik verder kan bouwen met deel 2 als deel 1 klaar is. Terwijl deel 1 dan gewoon gebruikt kan worden en niet bij het grof vuil hoeft... Altwied was op die manier bedacht (ovaal als stap 1 om mee te rijden met een zijlijn als stap 2 om op te rangeren).

Uiteraard moet je, wanneer je OOKs methode volgt, wel van rijden en rangeren houden. Terwijl er ook heel veel modelbouwers zijn die het liefste bouwen (misschien is dat wel de meerderheid). De trein is dan bij wijze van spreken bijzaak.
Ik zit daar ergens tussen in. Ik kan me helemaal uitleven in het bouwen van kleine details (een inrichting van een gebouw die je later nooit meer ziet...) maar vind het ook interessant om te puzzelen met een buurtgoederentrein die in het eindstation moet rangeren. 

Maar dat alles wat afwijkt van het P2P-bedrijf bijv. als vloeken in de kerk wordt beschouwd staat me tegen.
De "ramp" is volgens de forumleden niet te overzien als er een rondrijmogelijkheid is.
Het idee van mij met de 2e lus (en de 1e lus waarschijnlijk ook)  zou ook afgebrand worden denk ik
Ja, dat denk ik ook. En mijn ovaaltje in mijn Altwied baan al helemaal!  ;D

Vergeten wordt vaak dat het een hobby is waarbij je naar mogelijkheden zoekt die het beste bij je passen .
...........
Het ene moment wil je rangeren, het andere moment misschien alleen rijden.
Die vrijheid hoort bij de hobby.
Inderdaad, dat heb ik ook. Daarom was de basis voor Altwied ook dat er in ieder geval continu kon worden gereden indien gewenst. Bij Kurtscheid heb ik die ruimte niet meer (niet in de hal in Moskou, maar straks ook niet in Nederland) dus daar zal het noodgedwongen point to point worden. Op zich geen probleem, want dat realisme trekt me ook wel. Maar ik weet nu al dat ik het rijden met een lange goederentrein of een omgeleidde Eilzug zal gaan missen.
Het voordeel is dat ik in NL weer lid kan worden van een modelspoorclub en daar op de clubbaan met langere treinen kan rijden (net als ik vroeger deed toen ik nog in Nederland woonde).

Maar goed, voorlopig ben ik nog druk met voorbereiden van de verhuizing, en opruimen van de oude modelbaan. Hij staat nog steeds (tot nu toe was ik druk met het uitruimen van de opslag onder de modelbaan) maar 1 dezer dagen zal hij toch echt gedemonteerd moeten worden...  :(

Groet, Wim
Titel: Re: Kurtscheid im Westerwald
Bericht door: eitreb op 21 september 2022, 23:17:52
Hoi Wim,
Bedankt voor je uitgebreide reactie.
Dit soort discussies waardeer ik zeer.
Mijn conclusie is dat we redelijk op 1 lijn zitten vwb het concept.
Momenteel ben ik meer aan het bouwen dan rijden maar dat zal uiteraard nog veranderen als ook de 2e lus klaar is.
Ik hoop wel dat dat het laatste hiaat in het ontwerp was.
Ik verkeer in de gelukkige omstandigheid dat daar nog een beetje ruimte voor is.
Ik zal waarschinlijk wel een keuze moeten maken: of rijden met fiddleyard met lus of mijn bureau volledig kunnen gebruiken.
Dat wordt de klus voor de komende wintermaanden om dat uit te werken.
Ik ben wel blij dat de schakelingen en het concept verder
naar behoren functioneren.
Lid worden van een modelspoorclub is er sinds ik in Emmen woon nog niet van gekomen.(mede veroorzaakt door corona)

Veel sterkte met de verhuizing onder deze steeds zorgwekkendere omstandigheden.
Graag blijf ik op de hoogte van voortgang hiermee.
Titel: Re: Kurtscheid im Westerwald
Bericht door: trainiac op 09 oktober 2022, 14:40:46
Hoi Wim,

Hectische tijd, kan ik mij voorstellen. Misschien ben je zelf inmiddekls weer in Nederland.
Ben zelf ook niet al te actief de laatste tijd. De laatste bijdragen in je draadje zie ik ook nu pas. Net vakantie achter de rug. Ik blijf je natuurlijk ook hier volgen, totdat je weer bent teruggekeerd op het N spoorforum.
Titel: Re: Kurtscheid im Westerwald
Bericht door: Wim Hesselink op 11 oktober 2022, 23:02:50
Hallo Harry,
Ik ben op dit moment nog steeds in Moskou. Over ruim een week vlieg ik terug naar het vaderland.

De modelbaan is inmiddels afgebroken :( De verschillende onderdelen (oa het schaduwstation) zijn nu opgeslagen op de zolder boven de garage. Helaas is die niet verwarmd dus ik weet niet of dit na de winter uberhaupt nog bruikbaar is (als ik het op termijn weer wil gebruiken en naar NL verscheep). Nou ja, we zien wel. Ik heb veel geleerd bij de bouw, dus ik zie het als lesgeld. :)

Komend weekend ga ik maar eens beginnen met het inpakken van de koffers. Naast de "gewone" dingen als kleding ed, zullen die ook deels gevuld worden met modelbouw materiaal (half afgebouwde huizen bv), wat rollend materieel, enz.

Inmiddels ben ik ook weer begonnen met werken en is er dus weinig tijd over. 's Avonds en in het weekend ben ik druk met de diverse zaken te regelen voor de remigratie.

Wat dit bouwdraadje betreft: ik zal zowel hier als op het N-spoorforum bericht doen van de voortgang (wanneer ik met de bouw begin).
Groet, Wim
Titel: Re: Kurtscheid im Westerwald
Bericht door: Hollandserhbfan op 12 oktober 2022, 12:26:12
Hallo Allemaal,

Ik herken jullie gevoel over OOK en het Mapud forum. Ook ik ga deels mee met Otto's gedachten en heb bij mijn twee modelbanen het goede ee leuke van OOK overgenomen en mijn eigen wensen ook ingevoegd, al kan ik bij mijn beiden banen niet rond rijden en dat is nu achteraf wel eens jammer. Na een dag werken en treintjes rond zien rijden is er niet bij.
Sterkte met de verhuizing Wim.

Groet Aad
Titel: Re: Kurtscheid im Westerwald
Bericht door: eitreb op 12 oktober 2022, 21:47:25
Bij de methode OOK speelt idd ook de factor besteedbare tijd een belangrijke rol.
Heb je ruim de tijd dan is die methode prima te doen.
Wil je even een half uurtje treintje rijden dan is het eerder een belemmering.
Daarom heb ik uiteindelijk gekozen voor een mogelijkheid om toch rond te rijden,weliswaar met 2 lussen die toch een schakeling vereisen maar niet zo arbeidsintensief zijn als rangeren.
Titel: Re: Kurtscheid im Westerwald
Bericht door: NS264 op 13 oktober 2022, 18:01:50
Hoi, Wim

Leuk weer een berichtje te zien.
Ik wist niet dat je N bouwde.
Je hebt me een tijdje geleden opweg geholpen met plannen die nog niet gebouwd zijn maar wel ver gevorderd.
Ik zit ook in tijdperk IV en heb onlangs wat aankoopjes gedaan uit de DR geschellschaft.
Ook nog zoekende naar geschikte wagens voor de kalkindustrie.

Gr Koen.
Titel: Re: Kurtscheid im Westerwald
Bericht door: eitreb op 20 november 2022, 12:06:47
Hoi Wim,
Alweer een tijdje geleden maar ik ben benieuwd of de remigratie een beetje vlot verloopt of verlopen is.

groet,
Bert
Titel: Re: Kurtscheid im Westerwald
Bericht door: Wim Hesselink op 18 december 2022, 18:28:07
Zoooo.... even wat stof wegblazen... ::)
De tijd vliegt zo snel dat ik inmiddels weer in Moskou zit... Voor familiebezoek dit keer.
Sinds eind oktober woon ik weer in Nederland. Vanwege het vele regelwerk bij remigratie (inschrijven, belastingdienst, zorgverzekering, enz, enz) is er nagenoeg niets van hobby gekomen. Ook de drukte van mijn nieuwe funktie op mijn werk helpt niet mee. En tussendoor druk met bezoek van familie en vrienden (nu het weer kan). Tenslotte kost het regelen van een verblijfsvergunning voor mijn vrouw meer tijd dan verwacht. Genoeg excuses dus...

Maar goed, de modelbaan. Ik had in Moskou al wat plannen gemaakt voor een nieuwe modelbaan. Kurtscheid dus. Die zou ik nu in gewijzigde vorm in Nederland willen bouwen. Hieronder een schetsje:
(https://live.staticflickr.com/65535/51591333083_63e03c7124_b.jpg) (https://flic.kr/p/2mAX4UP)
Dit station met 11 wissels heeft behoorlijk wat rangeermogelijkheden (pardon, rangeeropgaven zoals OOK zou zeggen... ;) ) en dus voldoende om een uurtje flink zoet te zijn met rijden/rangeren/puzzelen. Daarnaast ook voldoende landschap om qua scenery los te kunnen gaan.
Echter, het bouwen daarvan gaat me veel tijd kosten, en de laatste 7 weken in Nederland hebben me geleerd dat ik die tijd bij lange na niet heb.

Om een zoveelste teleurstelling te voorkomen moet het dus simpeler. Veel simpeler. Ik had in mijn bedachte Westerwald geschiedenis al eens bedacht dat Kurtscheid ook een Spitzkehre zou kunnen zijn. De lijn zou dan verder gaan over de hoogvlakte naar het dorpje Strassenhaus. Daar zou een klein eindstationnetje kunnen zijn. Met 6 wissels een stuk kleiner en daarmee (hopelijk) iets sneller te bouwen.
Ik heb er al een ontwerp voor, maar dat staat in Nederland op mijn pc en daar kan ik nu even niet bij. Maar goed, het komt neer op 1 perronspoor, een omloopspoor. Verder een paar kopspoortjes voor goederen (stukgoederenloods, losweg en 2 private aansluitingen). De rest van de baan wordt een klein stukje vrije baan en dan een fiddleyard met 3-4 sporen. Lekker simpel dus.
We zullen zien hoe en wanneer ik met de daadwerkelijke bouw aan de slag kan gaan.

Momenteel ben ik dus in Rusland en ben vandaag bezig geweest om een deel van mijn treinen in te pakken, zodat die mee terug naar Nederland kunnen. De vorige keer in oktober zat de koffer al vol met andere -meer noodzakelijke - bezittingen die terug naar het vaderland moesten :)

Begin oktober had ik de modelbaan hier in Moskou al volledig afgebroken (ok, gedemonteerd maar toch met pijn in het hart). Daar zal ik nog een paar fotos van plaatsen.

Groet, Wim
Titel: Re: Kurtscheid im Westerwald
Bericht door: Reinout van Rees op 18 december 2022, 21:26:22
Pfff, allereerst sterkte met de 'speciale verhuisoperatie'... Nou ja, de koffer zal blij zijn dat je in N bouwt en niet in 0 :)

Je idee voor "Strassenhaus" klinkt best aardig. Mijn kopstation heeft geloof ik nog een spoor minder, maar je kan er alsnog leuk rangeren, dat komt wel goed.

Reinout
Titel: Re: Kurtscheid im Westerwald
Bericht door: Sander Fondse op 19 december 2022, 07:54:52
Een spitzkehre is een leuk idee, maar je zit dan wel met het feit dat het kleine spoortje naar Strassenhaus slechts uit 1 spoor bereikbaar is. Dit maakt het zeer lastig om bedrijf te maken
Titel: Re: Kurtscheid im Westerwald
Bericht door: Wim Hesselink op 19 december 2022, 18:16:02
Hoi Sander,
Ik zie dat er onduidelijkheid ontstaat (mijn fout, mea culpa...). Het bovenstaande ontwerp is een oud ontwerp voor Kurtscheid, dat ik in gedachten had om in Moskou te gaan bouwen. Het spoortje dat achter de achtergrond verdwijnt is alleen een industrie aansluiting, niet de lijn naar Strassenhaus.
Aangezien het ontwerp voor Kurtscheid te groot is voor de weinige tijd die ik beschikbaar heb, ga ik deze nu niet bouwen. Misschien later als ik met pensioen ga of zo...
Er komt dus een volledig nieuw plan. Een voorlopig ontwerp heb ik al wel, maar kan ik nu nog niet plaatsen omdat het op mijn laptop in NL staat en ik nu in Rusland zit. De laptop had ik thuis gelaten en het plaatje had ik nog niet naar Flickr geupload...
Misschien kan ik straks nog even een schetsje maken ter verduidelijking.
Groet, Wim
Titel: Re: Kurtscheid im Westerwald
Bericht door: Wim Hesselink op 19 december 2022, 18:24:56
Pfff, allereerst sterkte met de 'speciale verhuisoperatie'... Nou ja, de koffer zal blij zijn dat je in N bouwt en niet in 0 :)
Dank je Reinout! Ja in N gaat het verhuizen inderdaad gemakkelijker. Met name de gebouwen die ik al had gebouwd, gaan gemakkelijker in een koffer mee zonder dat je een koffer per gebouw nodig hebt... :D
Ik had het nog gemakkelijker kunnen doen, want ik heb in NL nog wat h0 spul liggen. Dus eigenlijk hoef ik helemaal geen treinen ed te verhuizen. Maar voor h0 heb ik echter geen ruimte meer, omdat mijn dochtertje niet onder de modelbaan wil slapen en haar eigen kamer zal opeisen. ;)
Ik moet de hobbykamer dus inleveren en de treinen naar de rommelkamer/opslagruimte/bezemkast verhuizen.

Je idee voor "Strassenhaus" klinkt best aardig. Mijn kopstation heeft geloof ik nog een spoor minder, maar je kan er alsnog leuk rangeren, dat komt wel goed.
Jij doet het inderdaad nog net iets minimalistischer, maar in N heb je net iets meer nodig om indruk te maken.

Groet, Wim
Titel: Re: Kurtscheid im Westerwald
Bericht door: Wim Hesselink op 19 december 2022, 20:39:46
Bij deze dan het schetsje van station Strassenhaus:

(https://live.staticflickr.com/65535/52573242097_32d6c77b03_k.jpg) (https://flic.kr/p/2o6HBfz)

Zoals gezegd is het redelijk recht toe, recht aan. Een perronspoor met omloopspoor. Een spoortje voor de goederenloods en 1 voor de losweg (met kop/zijlading) vormen de algemene goederenvoorzieningen. Daarnaast heb ik nog 3 spooraansluitingen getekend. Een fabriek aan de achterkant van de stationsstraat. Dat kan ook een landhandel oid zijn. Aan de voorzijde een andere fabriek (of groothandel, schroothandel, staalboer, enz). Tenslotte nog een brandstofhandel, al zou die ook gewoon via de losweg bediend kunnen worden.
Totaal dus 6 a 7 wissels.

Het station komt op een redelijk smal deel boven een bureau.  De fabriek aan de achterkant zal dus halfrelief worden. Rechtsachter in de hoek is er plaats voor wat dorpsbebouwing. De vrije baan zal naar rechts afbuigen, via een 180 graden boog naar de andere kant van de kamer gaan om daar op de fiddle yard te eindigen.

Groet, Wim
Titel: Re: Kurtscheid im Westerwald
Bericht door: eitreb op 12 september 2023, 20:31:30
hoiWim,
Ik ben een benieuwd of je al met het nieuwe project gestart bent.
groet Bert