Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aachenau West door wob
Vandaag om 12:31:59
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door sncf231e
Vandaag om 12:19:06
Her-(her-)beginnen door BartvD
Vandaag om 12:02:57
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 11:43:25
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:27:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:26:27
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door Treinbestuurder
Vandaag om 11:12:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:58:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
Vandaag om 10:45:55
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:45:55
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
booster vraag door Dirk
Vandaag om 10:28:12
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:52:39
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:00:12
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 08:20:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 07:47:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 August 2025, 23:31:12
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Terugverende koppeling door phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
05 August 2025, 20:24:48
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
05 August 2025, 19:58:56
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
05 August 2025, 19:33:07

Auteur Topic: Motor Lima Koploper loopt onregelmatig en stroomafname verbeteren  (gelezen 11056 keer)

Biesje

• Offline Offline
    • Biesje.nl
Re: Motor Lima Koploper loopt onregelmatig en stroomafname verbeteren
« Reactie #60 Gepost op: 27 April 2022, 16:21:53 »
Wat bedoel je precies met raket? In het filmpje gaat ie netjes langzaam. je had al eerder CV 2, 5 en 6 aangepast om het goed rijdend te krijgen toch?

Een lima zal nooit zo mooi rijden als een goed ingelopen gemiddelde Roco loc. Wil je beter dan moet er een hele andere (dure) aandrijving in van Verbeck of SB Modelbau of zo. Of je hebt mazzel en kan een Trix Koploper aanschaffen ergens. Ik heb eigenlijk nog niemand gezien die een Roco aandrijving in een Lima Koploper heeft gezet. Komt de radstand van een 2200 niet in de buurt van het Lima Koploper draaistel?

Met die andere panto's gaat het stel wel een stuk mooier worden denk ik (y)

Veel plezier!

Mvg,

Robert

008200

• Offline Offline
« Reactie #61 Gepost op: 27 April 2022, 17:06:24 »
Mogelijk dat je in een eerder stadium de motor al hebt losgehaald en de koperen collector hebt schoongemaakt.
Daarnaast helpt een minuscuul likje kogellagervet op de assen en wat smeerspray op de tandwielen.
Dat is het eigenlijk wel. Vooral accepteren dat het een onverwoestbaar maar wat rauw motortje is
dat vooral baat heeft bij een optimale stroomafname. Maar daar was al voor gezorgd zag ik.
Met zo'n cd-motortje worden de rijeigenschappen wel iets, maar niet heel erg veel beter, zo bleek me.
François

erikkral

• Offline Offline
« Reactie #62 Gepost op: 30 April 2022, 21:03:55 »
Wat bedoel je precies met raket? In het filmpje gaat ie netjes langzaam. je had al eerder CV 2, 5 en 6 aangepast om het goed rijdend te krijgen toch?
Ik bedoel dat hij niet makkelijk langzaam rijdt. Met een beetje gas geven gaat ie al erg hard. Mijn andere locs kunnen veel mooier en zonder al teveel lawaai mooi langzaam rijden

Een lima zal nooit zo mooi rijden als een goed ingelopen gemiddelde Roco loc. Wil je beter dan moet er een hele andere (dure) aandrijving in van Verbeck of SB Modelbau of zo. Of je hebt mazzel en kan een Trix Koploper aanschaffen ergens. Ik heb eigenlijk nog niemand gezien die een Roco aandrijving in een Lima Koploper heeft gezet. Komt de radstand van een 2200 niet in de buurt van het Lima Koploper draaistel?

Ik heb er wel over gelezen, over vervangende motortjes. Misschien moet ik dat nog even bewaren voor later, kan altijd nog.

Met die andere panto's gaat het stel wel een stuk mooier worden denk ik (y)

Veel plezier!

Mvg,

Robert

Mogelijk dat je in een eerder stadium de motor al hebt losgehaald en de koperen collector hebt schoongemaakt.
Daarnaast helpt een minuscuul likje kogellagervet op de assen en wat smeerspray op de tandwielen.
Dat is het eigenlijk wel. Vooral accepteren dat het een onverwoestbaar maar wat rauw motortje is
dat vooral baat heeft bij een optimale stroomafname. Maar daar was al voor gezorgd zag ik.
Met zo'n cd-motortje worden de rijeigenschappen wel iets, maar niet heel erg veel beter, zo bleek me.
François

Ik heb de motor nog niet losgehaald. Ik durf het eigenlijk niet aan om er iets aan schoon te maken. Ik ben bang voor wegspringende veertjes of koolborstels of ik haal het uit elkaar en ik weet niet meer hoe ik het in elkaar krijg.

Over panto's gesproken, ik heb ze binnen, de Sommerfeldt 927.
Maar dat wordt nog wel even een klus. Ik vraag me af of ze uberhaupt gaan passen.

Panto's eraf. Het valt op dat het mooi vlak oppervlak is waar ze op kunnen.

Nieuwe pantograaf. Het valt op dat de onderkant niet mooi vlak is waardoor deze niet mooi recht op de houder valt:

Foto van de oude. Die onderkant is wel mooi vlak.

Oude en nieuwe naast elkaar. Allebei liggen ze er even los op. Behalve hoe de panto op de houder valt, valt op dat de stroomafnemer groter is dan de originele en een andere kleur heeft (zwart i.p.v. de grijze kleur die het dak ook heeft)

Als ik terugga in de berichten die ik over deze vervangende panto's gelezen heb, kom ik erachter dat ik nergens een daadwerkelijke foto heb gezien hoe een Sommerfeldt 927 op een Lima koploper gemonteerd is. Kan iemand mij helpen aan een ombouwverslag of een foto van hoe een Sommerfeldt 927 op een Koploper zit?

Ik was iets te snel. Nog eens goed zoeken, en heb een verslag gevonden. Bij dit verslag is er een stukje styreen (wat dat ook mag zijn) geplaatst tussen de voet en de pantograaf zelf.
Styreen heb ik niet maar printplaat heb ik wel. Dus voor een test heb ik een stukje printpraat afgezaagd en er een gat in geboord. Deze  stukjes er tussen geplaatst.
Bij wijze van test ziet het er zo uit...

« Laatst bewerkt op: 30 April 2022, 22:15:47 door erikkral »

erikkral

• Offline Offline
« Reactie #63 Gepost op: 04 March 2024, 14:49:51 »
Hierbij een update in het topic wat ik ooit zelf had aangemaakt.
Bij de koploper heb ik vorige week de motor vervangen door een nieuw motortje van Aliexpress. De koploper is nu veel beter te regelen en loopt stuk stiller.

Maar stroomafname of het gebrek daaraan, dat is nog steeds een punt.
Ik zou de koppelingen tussen de bakken kunnen vervangen of aanpassen met stroomvoerende koppelingen.
Maar dan ben ik weer wat euro's verder en alle geld houd ik liever in de zak voor andere dingen op de treinbaan.

Dus ik zat te denken, zou ik geen stroomafname bij het motordraaistel zelf kunnen maken?
Er wordt bij de motor voorzien in afname aan een kant (hoewel ik dat nu niet aangesloten heb, draad er nog aan te solderen), maar zou ik bij dit draaistel geen afname aan de andere kant erbij kunnen maken? Dan bespaart me draden trekken vanuit de andere bak.

Heeft iemand dit wel eens gedaan? Ik kon er eigenlijk geen berichten over vinden op dit forum.
Tenslotte heb ik natuurlijk die koperen lip onder het motordraaistel zitten maar ik vraag me af of ie er nu goed in zit. Moet die aan de bovenkant van de assen zitten of er onderlangs gestoken worden?

janw

• Offline Offline
  • Bruggen-IG:
« Reactie #64 Gepost op: 04 March 2024, 15:48:14 »
Grappig, ik zit ook net met een motortje van Ali hierin te experimenteren.  Welke motor heb jij erin gezet?

erikkral

• Offline Offline
« Reactie #65 Gepost op: 04 March 2024, 15:59:42 »
Tja, het motortje is rond en heeft een as voor een tandwiel. Motor loopt aan bij een lage spanning, geloof dat ie bij 1V begint te draaien.

bask185

• Offline Offline
« Reactie #66 Gepost op: 04 March 2024, 16:10:09 »
Kan je de motorwagen niet gewoon permanent laten 'trouwen' met het rijtuig wat er achter zit? Dan kan je op dat rijtuig zowel voor als achter stroomafnames maken en dan kan je die met draden doorvoeren naar de motorwagen.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

erikkral

• Offline Offline
« Reactie #67 Gepost op: 04 March 2024, 16:34:45 »
Ja dat kan wel Bas, maar dan mag ik aan de gang met koppelingen en ik weet niet wat. Tenzij jij  mooiere maar goedkopere manier weet dan koppelingen, NEM-schachten en wat al niet.
Zodoende de vraag om het op te lossen in het motordraaistel..

bask185

• Offline Offline
« Reactie #68 Gepost op: 04 March 2024, 16:39:38 »
Nee, geen andere koppelingen. Gewoon draad doorvoeren. Dat bedoel ik met 'permanent' trouwen
Train-Science.com
Train-Science github

erikkral

• Offline Offline
« Reactie #69 Gepost op: 04 March 2024, 16:45:29 »
oh zo. Ja dat is misschien niet eens een slecht idee. Enige wanneer het lastig is is als ik het treinstel van de baan haal voor onderhoud. Voor de rest verander ik helemaal niets aan de formatie.
Ik ga eens broeden op iets moois

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #70 Gepost op: 04 March 2024, 17:05:32 »
Zie post #26 zou ik denken  ;D
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

John18

• Offline Offline
« Reactie #71 Gepost op: 04 March 2024, 17:09:24 »
ESU stroomafnemers 50707 op het voorste wielstel.
https://www.modeltreinexpress.nl/webshop2/artlist?text=50707

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #72 Gepost op: 04 March 2024, 19:44:05 »
Maar stroomafname of het gebrek daaraan, dat is nog steeds een punt.
[..]
Dus ik zat te denken, zou ik geen stroomafname bij het motordraaistel zelf kunnen maken?
Er wordt bij de motor voorzien in afname aan een kant (hoewel ik dat nu niet aangesloten heb, draad er nog aan te solderen), maar zou ik bij dit draaistel geen afname aan de andere kant erbij kunnen maken? Dan bespaart me draden trekken vanuit de andere bak.
Dat zou ik zeker doen. Hoewel het maar aan 1 zijde is, krijg je er toch twee wielen die stroom afnemen voor terug. De wielen met tandwielen ook van stroomafname voorzien is pittig, juist vanwege die tandwielen. Omdat er ook rubber bandjes omheen zitten, is het effect waarschijnlijk verwaarloosbaar, daar alleen de flenzen in contact zullen komen met de rails.

De koperen lip hoort volledig, met het draaistel op z'n kop, ONDER de wielen te zitten.

Wat betreft aan elkaar koppelen zou je natuurlijk ook kunnen denken aan headers in 1,27 mm rastermaat. Vrouwtje in de ene bak, mannetje in de ander en verbinden zoals dat bij de Fleischmann Sprinter gedaan werd.

@ John18: dat heeft de topicstarter al gedaan ;)

bask185

• Offline Offline
« Reactie #73 Gepost op: 04 March 2024, 19:52:09 »
Misschien dat 1/1.27mm jst stekkers een oplossing kan zijn?
Train-Science.com
Train-Science github

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #74 Gepost op: 04 March 2024, 21:18:13 »
Die van mij kregen van alle assen voeding.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).