Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pendel module Viessmann 5214 door Bert55
Vandaag om 18:43:13
Schroefkoppeling voor H0. door hervé
Vandaag om 18:19:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 18:09:59
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 17:45:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:33:56
Omgeving Frankfurt am Main door piksov
Vandaag om 17:22:02
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Daan!
Vandaag om 17:20:57
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
Vandaag om 17:12:51
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:11:58
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 16:56:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:55:55
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:38:22
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 16:35:51
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door mass am see
Vandaag om 16:32:59
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door bellejt
Vandaag om 16:21:46
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:07:22
Dampflok-Museum Hermeskeil door 1200blauw
Vandaag om 15:43:17
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 15:41:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:31:04
Tender Roco Br 001 wiebelt een beetje door Josephes
Vandaag om 14:46:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 14:31:12
NL-baan in Canada door ArjanB
Vandaag om 14:21:38
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 14:12:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 14:07:48
Raadplaatje door Hatsune Miku
Vandaag om 12:46:40
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:27:26
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Ronald69
Vandaag om 11:57:06
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Forever Rocofan
Vandaag om 11:56:46
verlichting op mijn draaischijf zeten door Voske
Vandaag om 11:26:13
Maasvlakte Zuid door Eric B
Vandaag om 11:03:43

Auteur Topic: Zondag 3 april 2022: geen NS-treinen in Nederland!  (gelezen 21213 keer)

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
Re: Zondag 3 april 2022: geen NS-treinen in Nederland!
« Reactie #120 Gepost op: 04 April 2022, 13:42:33 »
Ik zit niet op twitter, dus van mij komt dat niet. :)
Ik zeg ook niks over het rijdend personeel. Als die de opdracht hadden gekregen: kijk wat je kunt doen, dan waren ze gewoon de baan op gegaan.
Het probleem zit bij de hogere leiding, die vinden het gewoon makkelijker om de hele zaak plat te gooien.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Eric B

• Offline Offline
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
« Reactie #121 Gepost op: 04 April 2022, 13:50:03 »
Wat een onzin is dat Joop, mijn persoonlijke indruk en ervaring is juist dat bij welke verstoring dan ook, het uitvoerend personeel er alles aan probeert te doen om de reiziger nog enigszins te kunnen helpen en/of op de hoogte te houden, maar dat ze daarbij keer op keer onwetend gehouden, gehinderd, tegengehouden en teruggefloten worden door het management.
En op hen mogen we m.i. wél boos zijn, tot het hoogste niveau aan toe!
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #122 Gepost op: 04 April 2022, 13:57:49 »
Het probleem zit bij de hogere leiding, die vinden het gewoon makkelijker om de hele zaak plat te gooien.
Alles moet volgens de regels lopen hé. Ik zou ook niet weten waarom je in dit soort gevallen een dienstregeling nodig hebt om te pendelen tussen stations.Zoals Joop als zei kunnen de machinisten zelf hun rijtijden in de gaten houden en zo kun je in ieder geval de gestrande reizigers nog weg krijgen.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Tramfan

• Gast
« Reactie #123 Gepost op: 04 April 2022, 14:16:57 »
NS woordvoerder: "....Zonder systeem weet je bijvoorbeeld ook niet hoe lang een trein is. Dus dan kan je wel zeggen: ‘ga maar rijden’, maar als een trein te lang is voor een perron, en de deuren gaan open, dan valt een reiziger op het spoor. Aan dat soort veiligheidsproblemen moet je denken.”

TJA. Ik vrees dat "het management" nu driftig op zoek is naar allerlei "kan-niet" argumenten om de minister af te poeieren, in plaats van een altijd toepasbaar noodplan te maken. Het is dus wachten op de volgende storing die NS tot stilstand brengt.

Rene de Haan

• Offline Offline
« Reactie #124 Gepost op: 04 April 2022, 14:20:13 »
Zelfs al had het personeel willen rijden, dan moet het wel kunne.
Er is een koppeling tussen alle planningssystemen en o.a. de verkeersleiding van Prorail (en dat geldt voor alle vervoerders).
Als je dus geen treininformatie kan aanleveren weet het systeem van de Prorail dus niet wat voor trein daar staat, waar ie heen wil en moet, en kan m dus ook niet zomaar doorlaten.
Oftewel, ook aan die kant - die met de NS storing niets van doen hadden - ook ineens een bak handmatig geknutsel, en die zitten daar ook niet op te wachten...
Om nog maat te zwijgen over dat die dan weer tussen de wel netjes volgens het systeem aangemelde en rijdende treinen door moeten.

Dat heb je met alles lekker makkelijk en goedkoop maken door mensen te vervangen door (meestal wel beter en sneller werkende) systemen te vervangen.
Maar valt zo'n systeem om, zie je de problemen...
He, een raadplaat *tje :)

Huup

• Offline Offline
  • May your coffee kick in before reality does.
« Reactie #125 Gepost op: 04 April 2022, 14:25:07 »
Laat t centrale zenuwding dan los en organiseer, geheel volgens ventraal opgestelde ideeen, lokaal. Regioos kunnen prima in contact met elkaar zake  regelen, lijkt me.
Er betaat ook nog zoiets als telefoon, pen en papier.
Denk niet in hoe t nu niet kan, maar hoe t zonder hoe t nu geregeld is geregeld zou kunnen worden.

Eric B

• Offline Offline
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
« Reactie #126 Gepost op: 04 April 2022, 14:37:19 »
Lang leve de zo bejubelde opsplitsing, die voor de reiziger nauwelijks voordelen heeft opgeleverd ...
Het enige traject waar je als reiziger echt een keuze hebt is Arnhem - Doetinchem vv.

Voor het goederenvervoer is het een ander verhaal, maar dat had ook opgelost kunnen worden zonder alles op te splitsen.

Met alles onder "één dak" zoals voorheen bij de oude NS heb je véél kortere en directere communicatielijnen en kan je derhalve véél sneller schakelen en inspelen op veranderingen. 
Obdam

Joop_L

• Offline Offline
« Reactie #127 Gepost op: 04 April 2022, 14:58:40 »
Treinpersoneel heeft nu de kans om de staatssecretaris meer details toe te sturen, om te zorgen dat het niet bij politiek bla-bla van de directie blijft.
Dat zal dan anoniem moeten gebeuren. En dan nog is het nog maar de vraag of het ook daar terecht komt  ;)
Groeten Joop, machinist Lls

AB 7216

• Offline Offline
    • Dwangrail.nl
« Reactie #128 Gepost op: 04 April 2022, 15:07:32 »
Met alles onder "één dak" zoals voorheen bij de oude NS heb je véél kortere en directere communicatielijnen en kan je derhalve véél sneller schakelen en inspelen op veranderingen.

Dan had je zondag dus landelijk geen treinen meer gehad, want de kleine bedrijven reden gewoon. De grote NS lag plat.
Behalve NS internationaal, die bleef gewoon rijden  (y)

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Tramfan

• Gast
« Reactie #129 Gepost op: 04 April 2022, 15:19:57 »
Joop_L:
Citaat
Dat zal dan anoniem moeten gebeuren. En dan nog is het nog maar de vraag of het ook daar terecht komt

Klopt, maar er is een sterke vakbond, en huisadressen zijn te achterhalen, dus anoniem in blanco envelop in de thuis-brievenbus... zie https://www.limburger.nl/cnt/dmf20220401_93319707. Gebruikelijke gang van zaken bij mismanagement.

De CEO liet recent de krant opschrijven dat het NS personeel hun mening mag vertellen. Dan deze keer op de plek waar die mening gehoord moet worden. Kopietje naar https://www.publeaks.nl/
« Laatst bewerkt op: 04 April 2022, 15:53:39 door Tramfan »

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #130 Gepost op: 04 April 2022, 15:59:40 »
De NS is een (bijna) volledig geautomatiseerd bedrijf.

Zélf ben ik nauwelijks geautomatiseerd, maar niettemin buitengewoon kwetsbaar vanwege de voorsprong der techniek.

Onlangs viel hier de stroom uit. Niet zo maar een beetje, nee,..ik was totaal spanningsloos, waardoor de spanning hier ten huize  nogal opliep. Geen telefoon (smartphone net leeg), geen internet, geen fax (ja, ik ben de laatste die nog zo'n ding heeft), geen verwarming en geen verlichting. De ijskast gaf er de brui aan, de vriezer idem dito. Nog erger; ook de vinidor vertikte het verder. Ik kon zelfs geen koffie of thee zetten. Het gasfornuis werd waardeloos, omdat de electronisch gestuurde gasafsluiting z'n klep dicht hield. De werkster vertrok, omdat de stofzuiger niet wilde starten. Mijn thuiswerkende echtgenote kon dat niet meer doen. De auto pakken had geen zin, want er zat nog maar een paar liter in de tank en het pompstation in het dichtstbijzijnde dorp kon niet meer pompen. Ook de hoogspanningsaccu (het is een PHEV) gaf aan dat hij het na luttele kilometers voor gezien zou houden. Er kwam nauwelijks water uit de kraan, want de hydrofoor gaf geen sjoege. Net als de pomp van de drain rond de kelder (gelukkig regende het niet). De rolluiken gingen niet meer omhoog. De badkamerventilator zweeg. Geen TV of radio. De wasmachine, de droger en vaatwasser hadden hun nut verloren (daar zat ik niet zo mee). Zelfs het doortrekken van de wc was niet zonder zorgen, omdat de pomp van de rioolpersleiding z'n werk had gestaakt.

Het aller, allerergste was dat mijn eigen treinen niet meer voor- of achteruit wilden ! Zelfs de diesel- en stoomloks niet. Ten einde raad ben ik uiteindelijk bij de open haard in m'n luie stoel gaan zitten om bij kaarslicht een boek te lezen (niks geen scrollen, gewoon met je vingertjes de bladzijden omslaan). Ik kon niemand laten weten dat ik dit ging doen, behalve mijn vrouw die in die andere luie stoel was gaan zitten met een breiwerkje.

Hoewel waar gebeurd, laat dit verhaal zich het beste lezen als een metafoor. Ik snap wel dat het probleempje bij de NS hoogstwaarschijnlijk dit keer niets van doen had met een stroomuitval. De steeds complexere systemen maken ons kwetsbaar.

Peter
« Laatst bewerkt op: 04 April 2022, 16:08:24 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Luit

• Offline Offline
« Reactie #131 Gepost op: 04 April 2022, 16:35:04 »
Toch nog wat opwinding na een kalme zondag, hoop echt dat DenHaag zich nu eens niet laat inpakken door de verantwoordelijken uit Utrecht . Misschien samen met de vakverenigingen blijven stoken tegen die mooipraters.
Want je ziet dat de begane grond nu uitgemaakt wordt voor rotte vis terwijl de stank echt hoger in het kantoor zit.
En nogmaals ik hoor hier door beroepsmatigen toch ook alleen maar uitvluchten waarom niet. De beveiliging deed het want ProRail was in de lucht. Dus als een trein om 13.00 van het Hoofdstation was vertrokken weet ProRail dat . Een telefoontje naar Zwolle dat trein zoveel om zolaat is vertrokken , kunnen ze daar rekening mee houden iswm ProRail en de trein die anders door zou rijden weer terug naar Schiphol te dirigeren. Dat er wat minder rijdt maakt de klant dan niet zoveel uit als hij/zij maar richting het gewenste doel komt. Misschien her en der wat extra werk maar als ze het spannend vinden valt dat ook vaak mee.
Hoop echt dat men het grondpersoneel uit de wind zet en dat de leiding zelf haar onvermogen beaamt.

Tramfan

• Gast
« Laatst bewerkt op: 04 April 2022, 17:35:25 door Tramfan »

Joop_L

• Offline Offline
« Reactie #133 Gepost op: 04 April 2022, 17:45:45 »
Gesproken namens het rijdend personeel.  (y) Overigens, VVMC + CNV hebben zich hier bij aan gesloten  :)
Groeten Joop, machinist Lls

Eric B

• Offline Offline
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
« Reactie #134 Gepost op: 04 April 2022, 18:05:01 »
Dan had je zondag dus landelijk geen treinen meer gehad, want de kleine bedrijven reden gewoon. De grote NS lag plat.
Behalve NS internationaal, die bleef gewoon rijden  (y)

Dan had je het hele probleem waarschijnlijk NIET gehad, omdat al ergens in een veel eerder stadium iemand die wél verstand van zaken had, aan de bel had getrokken of op de rem had getrapt bij het zo afhankelijk maken van de complete dienstuitvoering van één enkel systeem, zonder enige vorm van redundantie.
Obdam