Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco ns 309 ac>dc door Bob11
Vandaag om 10:40:39
Onvoldoende trekkracht, loc verzwaren? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 10:32:57
Problemen met spuiten rijtuigbak, wie weet raad? door MOVisser
Vandaag om 10:29:59
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 10:27:01
Bentheimer Eisenbahn Reactivering deel 2 Bad Bentheim--Gronau door Hans Reints
Vandaag om 10:21:13
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door AB 7216
Vandaag om 10:06:03
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door decauville_nl
Vandaag om 09:57:52
Liliput Datenbank in de maak door wibi
Vandaag om 09:57:46
Plaatdikte van een rangeerbaan door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:57:35
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door tothebeach
Vandaag om 09:52:51
Minder wissels door Huup
Vandaag om 09:21:57
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door bask185
Vandaag om 08:48:01
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Cc72000
Vandaag om 08:23:51
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 07:57:48
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 00:04:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
28 August 2025, 23:55:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Benelux795
28 August 2025, 23:17:11
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Martin Welberg
28 August 2025, 22:28:24
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 August 2025, 22:17:09
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
28 August 2025, 22:06:37
Da's Daz 2 door spoorijzer
28 August 2025, 21:49:48
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
28 August 2025, 21:11:07
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
28 August 2025, 20:39:47
Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA door martijnhaman
28 August 2025, 19:59:09
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
28 August 2025, 19:32:34
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door barry1972
28 August 2025, 18:21:43
Roco BR 93 stroomafname door Herb73
28 August 2025, 18:07:33
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door Silvolde
28 August 2025, 18:04:17
Aachenau West door Silvolde
28 August 2025, 17:52:29
Albert's fantasie in schaal 0e door Noordernet
28 August 2025, 17:37:59

Auteur Topic: Programmeren/belasten decoder  (gelezen 2623 keer)

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
Programmeren/belasten decoder
« Gepost op: 26 March 2022, 14:54:22 »
Ik ben bezig met het inbouwen van een functiedecoder (FD-R Basic 2 van Tams elektronik) in een stuurstandswagen voor het schakelen van leds tbv de front- en sluitseinen en een ledstrip tbv van de interieurverlichting. Nu volkomen duidelijk hoe e.e.a. aangesloten moet worden, maar ik loop tegen een probleem aan mbt het programmeren.

In de handleiding staat, in het hoofdstukje over programmeren, het volgende te lezen:

Citaat
Aanwijzing: de terugmelding naar de centrale in DCC-format is alleen mogelijk, wanneer er voldoende stroom kan vloeien. Daarom moet, voor het programmeren van de functiedecoder, aan minstens één uitgang een extra apparaat worden geplaatst met een verbruik van minstens 100 mA.

Nu zal zo'n enkele led (aux 1 en aux 2) noch de ledstrip (aux 3 en meer zijn er niet) de benodigde 100 mA trekken, dus zal er iets anders moeten worden aangesloten, ik denk parallel aan led of ledstrip.

Mijn vraag: is dat zo? En wat zou ik dan aan moeten sluiten? Het lijkt me vrij zinloos (een) extra lampje(s)  in het rijtuig te laten branden... ik bedoel, je kunt zo'n ding even aansluiten om te programmeren en het daarna weer verwijderen, maar het wordt wel omslachtig als je later iets wil omprogrammeren. Elke keer de wagen uit elkaar halen om even iets aan te sluiten, de boel te programmeren , apparaatje weer afkoppelen en wagen weer monteren en zo lijkt me niet handig.

Volgende vraag: de extra verbruiker is nodig om de terugmelding naar de centrale mogelijk te maken. Is die terugmelding absoluut noodzakelijk? Is de decoder zonder de terugmelding wel geprogrammeerd maar wordt dat niet op de centrale aangegeven?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

RetroJack

• Offline Offline
Re: Programmeren/belasten decoder
« Reactie #1 Gepost op: 26 March 2022, 15:13:37 »
Als terugmelding toch nodig is: pennetjes die voor "jumpers" worden gebruikt onder de wagen?
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 26 March 2022, 15:26:17 »
Hmm... ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. Het gaat hier om een bouwdoos van ade, en volgen mij zit er niks onder de wagen in de geest van pennetjes of zo. Oorspronkelijk horen er gloeilampjes en seleenplaatjes te worden ingebouwd en is er verder geen mogelijkheid om dingen aan of uit te schakelen.

henk

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 26 March 2022, 15:58:21 »
Normaal is een weerstand van 100 ohm bij een half watt voldoende.
Maar ik zou eerst eens proberen de decoder te programmeren zonder extra belasting. Zelfs als je dan een foutmelding krijgt, is het vaak zo dat de cv-waarde toch is veranderd.
En anders dus een weerstand of wat dan ook die je weer weghaalt nadat de decoder is geprogrammeerd. Je hoeft de extra belasting niet permanent te laten zitten.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 26 March 2022, 17:07:09 »
Aha. Mijn vermoeden dat die terugmelding niet per se noodzakelijk is, was dus wel ongeveer juist.

Dan die weerstand, kan het kwaad om dat ding te laten zitten? Zoals ik al zei, het wordt nogal omslachtig om, als je bijvoorbeeld het adres wil veranderen, de wagen eerst te moeten slopen, de weerstand aanbrengen, programmeren en vervolgens de weerstand weer te verwijderen en de wagen weer in elkaar te zetten.
En ik neem aan dat de weerstand parallel geschakeld moet worden met, bijvoorbeeld, de ledstrip. In serie gezet zou de lichtopbrengst van de strip beïnvloeden, als ik me niet vergis. Maar ik laat me graag corrigeren, op het gebied van elektronica ben ik niet zo'n licht.

Hirschsprung

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 26 March 2022, 17:15:10 »
de weerstand aan een vrije uitgang aansluiten (draadje met stekkertje, misschien onder in de wagen naar buiten laten komen? handig voor de volgende keer), dan beïnvloed je verder niets, en hoef je ook niets meer weg te halen.

RetroJack

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 26 March 2022, 17:40:43 »
...ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt...volgen mij zit er niks onder de wagen in de geest van pennetjes of zo...
Oh, ik bedoelde dat je daar zelf misschien een connector kan maken.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

henk

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 26 March 2022, 18:20:25 »
Aha. Mijn vermoeden dat die terugmelding niet per se noodzakelijk is, was dus wel ongeveer juist.

Het verschilt per decoder. Gewoon proberen.
Je kan de weerstand laten zitten, maar hij verbruikt dan stroom. Althans, ik begrijp dat er geen vrije uitgangen zullen zijn.

Vind het overigens typisch een situatie voor een ledstrip met opgebouwde decoder. Die hebben in de regel ook aansluitingen voor kop- en sluitverlichting.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #8 Gepost op: 26 March 2022, 19:04:59 »
De functie van de extra weerstand: als je een CV verandert, dan schakelt de decoder die weerstand kort in. Dat veroorzaakt een stroomstootje dat in de centrale wordt gezien. Voor de centrale is dat het sein: hij heeft het gesnapt.
In een gewone decoder wordt de motor gebruikt om dat stroomstootje te genereren. Maar aan een functiedecoder zit geen motor, dus moet er iets anders aan hangen.
Ik zou het gewoon proberen zonder die extra weerstand. Je krijgt dan geen terugmelding, maar de CV-waarde wordt waarschijnlijk wel gewijzigd.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

fozziebear

• Offline Offline
  • Nooit gedacht dat ik ooit nog eens zou sporen.
« Reactie #9 Gepost op: 26 March 2022, 19:51:09 »
Volgens mij is de simpelste methode de decoder van tevoren programmeren mbv een ordinair fietslampje.
A zie je gelijk dat het commando is ontvangen want het lampje gloeit heel even op
B geen moeilijke toestanden als de decoder al is ingebouwd
C mocht de decoder kapot zijn dan scheelt dat weer desoldeerwerk.
Met vriendelijke groet,
Ron

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
« Reactie #10 Gepost op: 26 March 2022, 20:18:11 »
Wat ik wel doe als ik een functiedecoder (van een rijtuig) programmeer is om naast het rijtuig ook een loc op het programmeerspoor te zetten.
Voor het instellen van het adres werkt dat in ieder geval prima.
Als het rijtuig het juiste adres heeft haal ik 'm van het programmeerspoor af en geef de loc (waarvan het adres gelijktijdig ook gewijzigd is) weer het eigen oude adres.
Geen gedoe met weerstanden.

Maar misschien is het nog wel handiger om standaard een weerstand aan te brengen op het programmeerspoor zelf.

Groet, Bas

Overet

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 26 March 2022, 20:34:56 »
Dat laatste lijkt mij geen goed plan. De weerstand of het fietslampje is bedoeld als belasting van de decoder.

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 26 March 2022, 20:53:10 »
Fijn, heel erg bedankt allemaal!

Heel kort samengevat kunnen we dus stellen dat:

-een weerstand wel (blijvend) kan worden ingebouwd (waardoor het maken van een extra ingang of zoiets overbodig wordt),
-in principe de decoder geprogrammeerd kan worden (ook al vindt er dan geen terugmelding naar de centrale plaats),
-en mocht dit niet lukken kan dat verholpen worden door een lokomotief samen met het rijtuig op het programmeerspoor te zetten (die dan later wel weer z'n eigen instellingen terug moet krijgen).

Hier kan ik wel mee verder. Nogmaals dank aan alle reactiegevers!

Groet,
Jan

ramdani

• Offline Offline
    • mijn baantje Dinant
« Reactie #13 Gepost op: 27 March 2022, 10:07:47 »
ik heb diezelfde decoder geprogrammeerd door een paar verlichte rijtuigen (zonder decoder) op het spoor te plaatsen,

mvg,
Michel
C+K rail,Weichen-Walter flexrail,z21start,Itrain
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=71005.0

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
« Reactie #14 Gepost op: 28 March 2022, 13:45:08 »
Maar misschien is het nog wel handiger om standaard een weerstand aan te brengen op het programmeerspoor zelf.
Dat laatste lijkt mij geen goed plan. De weerstand of het fietslampje is bedoeld als belasting van de decoder.
ik heb diezelfde decoder geprogrammeerd door een paar verlichte rijtuigen (zonder decoder) op het spoor te plaatsen,
@Overet,
Die paar verlichte rijtuigen doen toch hetzelfde als een weerstand op het programmeerspoor?

Groet, Bas