Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Werps Soldeerworkshop door orientexpress
Vandaag om 14:39:08
Zoekfunctie ? door nighttrain1
Vandaag om 14:34:20
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
  

Auteur Topic: Roco NS Vectron in NS-flow design  (gelezen 20092 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21633
Re: Roco NS Vectron in NS-flow design
« Reactie #90 Gepost op: 17 mei 2022, 06:30:14 »
Dat is geen goed nieuws als de loc analoog al niet goed rijdt.........  :(
De mijne komt eind deze week. Ook de analoge versie waar ik zelf een LP5 in zet. Ik zal hem nu ik dit weet eerst analoog laten rijden.

Na inbouw van een LP5 reed mijn exemplaar op lagere snelheden ook enigszins schokkerig. Dat verdween door cv54 met 10 te verlagen. Die suggestie deed ik niet voor niets ook voor de LP4 in de loc van Bas. Uitschakelen van cruise control is een tikkie lomp. De mogelijkheden om de lastregeling op het model af te stemmen zitten er niet voor niets in.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: Roco NS Vectron in NS-flow design
« Reactie #91 Gepost op: 17 mei 2022, 08:04:15 »
Henk, ik schrijf niet dat je de lastregeljng voor altijd moet uitzetten maar om een snelle diagnose te doen of het schokken door de lastregeling veroorzaakt wordt is het in mijn optiek het beste om te beginnen met hem even uit te zetten. Schokt hij dan nog, dan is de oorzaak vermoedelijk van mechanische aard. Schokt hij niet, dan is de lastregeling de oorzaak en is de volgende stap om die beter in te stellen
Groet Frits

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5763
Re: Roco NS Vectron in NS-flow design
« Reactie #92 Gepost op: 17 mei 2022, 08:41:25 »

Ik blijf benieuwd naar oorzaken van alles wat minder dan zijdezacht loopt. Maar in veel gevallen kom ik de oorzaak niet op het spoor :(


Ik lees dat je een exemplaar terug hebt gebracht naar de winkel maar had je de decoder wel ingeregeld? En was de lok ingereden op je baantje of op een rollenbank? Het hoort er allemaal bij, zeker als je erg kritisch bent. Uit de doos zo een decoder erin prikken, rijden en verwachten dat het gelijk goed is is is er niet bij.

Kortom: ik ben eigenlijk wel benieuwd naar je aanpak tot op heden. Je weet hoe het gaat op dit forum: iemand roept iets, een ander vindt het ook, een derde versterkt het nog een beetje met wat buikpraat en een model is al deels afgeserveerd.....  ;)

Gr, Ben.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Roco NS Vectron in NS-flow design
« Reactie #93 Gepost op: 17 mei 2022, 10:43:36 »
.... Je weet hoe het gaat op dit forum: iemand roept iets, een ander vindt het ook, een derde versterkt het nog een beetje met wat buikpraat en een model is al deels afgeserveerd.....  ;)
Ik ben bekend met dit fenomeen van het forum (en van social media in het algemeen).
Afserveren is het laatste wat ik zou willen en dat verdient het model ook echt niet.
Het punt is ook dat zodra je iets benoemt het er ook daadwerkelijk is.
Maar nu kan ik dus niet meer terug :(.

Nu inhoudelijk:
Ik heb de loc zonder decoder gekocht. (Geen behoefte aan geluidsfuncties)
Vervolgens heb ik de loc analoog ingereden volgens de gebruikershandleiding: een half uur op matige snelheid vooruit en een half uur achteruit. Na het inrijden liep de loc niet waarneembaar beter.

In hoeverre een loc analoog soepel rijdt kun je vooral zien op kruipsnelheid.
Laten we het zo zeggen: ik heb locs (ook van Roco) die het wat dat betreft beter doen.

Het lijkt mij duidelijk dat het onregelmatige wat ik waarnam, een mechanische oorzaak heeft.
Soms kun je dat camoufleren met een decoder.
Mijn hoop was dan ook het rijgedrag te optimaliseren met een decoder. Ten dele is dat gelukt! De loc kan nu perfect kruipen!

De cruise control van een decoder heeft echter ook een ander effect. Op een bepaalde matige snelheid lukt het de cruise control niet meer om mechanische onregelmatigheden te corrigeren (omdat ze elkaar te snel opvolgen). Dan worden eventuele onregelmatigheden juist versterkt in plaats van afgezwakt.
Het kan dan helpen om de cruise control uit te zetten (Lopi: CV 56=0). Misschien dat het invoeren van een lagere waarde ook helpt.

Intussen heb ik ook de ESU-truc uitgevoerd met automatische instelling van de parameters voor de rijkarakteristiek. Dat leidde echter juist tot vermindering van het rijgedrag. Dus snel maar een reset gegeven.

Zoals gezegd: ik kan niet meer terug.
Misschien had ik naar m'n vrouw moeten luisteren: niet zeuren ;D
Of in ieder geval m'n mond houden :-X

Groet, Bas

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3844
Re: Roco NS Vectron in NS-flow design
« Reactie #94 Gepost op: 17 mei 2022, 14:16:35 »
Ik denk dat je dan toch gewoon pech met je loc hebt.
Mijn NSI Vectron rijdt prachtig.
Mooi rustig, zowel langzaam als snel.
En ik ben best een kritische zeikerd  ;D

Ik heb dan wel de standaardsound uitvoering, dus dat is dan met een ZIMO.
Misschien is dat nog een idee, een ZIMO proberen?
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Roco NS Vectron in NS-flow design
« Reactie #95 Gepost op: 17 mei 2022, 15:06:28 »
Of een wat mindere batch misschien?
M'n ingeruilde exemplaar reed niet beter dan deze.

Of het ligt aan mij ;D
Ik heb een dochter die ook meer dan gemiddeld terug moet naar de winkel met nieuwe gekochte zaken waar wat mee is ;D

Een Zimo gaat vermoedelijk niet helpen.
Ik ga nog wel wat aan de slag met CV-instellingen.

Groet, Bas

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21633
Re: Roco NS Vectron in NS-flow design
« Reactie #96 Gepost op: 17 mei 2022, 15:57:03 »
Als bij een Zimo locdecoder de motorregeling op dezelfde manier wordt geregeld als bij de sounddecoders, dan kan je de instellingen afkijken.

Anyway, aanpassen van de k-waarde hielp bij mij al een heel stuk.

In ieder geval genoeg om de uitgebreide procedure maar te laten zitten. Die gaat ruwweg als volgt.
1. CV2 op 1 en CV5 op max.
2. Max snelheid instellen met de referentiewaarde
3. Start de loc niet bij stap 1, dan i-waarde aanpassen.
4. Onregelmatig rijden k-waarde aanpassen.

Mijn ervaring is dat Rocolocs vroeger altijd mooi liepen met de standaardinstellingen van een Lokpilot. Dat is niet altijd meer zo, maar ik weet niet wat de oorzaak is. ik verdenk eerder de decoders ervan. Er kan steeds meer worden ingesteld (i- en k-waarden tegenwoordig op twee of drie plekken) en dan is de kans kleiner dat een loc met de standaardinstellingen al goed loopt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Roco NS Vectron in NS-flow design
« Reactie #97 Gepost op: 17 mei 2022, 16:08:44 »
Ik heb er vooralsnog een Lopi DCC V4 ingeprikt.
Het blijkt dat de nieuwe versie V5 slecht leverbaar is. Dus voorlopig moet ik het met de V4 doen.

Met het uitschakelen van de cruise control, CV 56=0, wordt het er in totaliteit niet beter op.
Wel heb ik nu de sterkte van de regeling, CV 54, van de defaultwaarde 50 verlaagd naar 10. Het lijkt erop dat dat een verbetering geeft :).

Ook wil ik nog eens proberen om de assen te verwisselen. Je weet immers maar nooit.
Alleen zitten die schroeven van de afdekking onder de draaistellen zo onmogelijk vast, dat ik daar een betere schroevendraaier voor nodig heb.

Groet, Bas

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21633
Re: Roco NS Vectron in NS-flow design
« Reactie #98 Gepost op: 17 mei 2022, 16:36:19 »
Ik bedoelde eigenlijk cv54 met stappen van 10 verlagen.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 652
Re: Roco NS Vectron in NS-flow design
« Reactie #99 Gepost op: 17 mei 2022, 18:42:37 »
Uit de doos zo een decoder erin prikken, rijden en verwachten dat het gelijk goed is is is er niet bij.

Dat dacht ik vroeger ook. Maar sinds ik Zimo decoders gebruik verwacht ik dat wel (bij Zimo).Bij ESU ken ik zolang wel alle trukjes van alle CV's in de 50, de lastregeling uitzetten, de automatische inregeling, de referentie spanning aanpassen, de preset motorregeling per motortype kiezen en dan nog teleurgesteld zijn in het rijgedrag.
Bij de eerste Zimo dacht ik nog dat het toeval was dat de loc zo mooi reed (zonder enige aanpassing, zo uit het doosje). Maar naar vele verschillende type lok's met allemaal hetzelfde gedrag: Allemaal gelijk mooi rijden, zeker op kruipsnelheid.

Ik ben best tevreden over een aantal ESU producten, maar het rijgedrag van de decoders kan echt beter.

mvg spock

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Roco NS Vectron in NS-flow design
« Reactie #100 Gepost op: 25 januari 2023, 16:34:11 »
Nog even een vraag over de asb's.
De wielen van welke as zouden moeten zijn voorzien van asb's? Is dat de 3e as of de 4e as?

(Ik vraag dat omdat dat wellicht van invloed is op het rijgedrag).

Groet, Bas

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21633
Re: Roco NS Vectron in NS-flow design
« Reactie #101 Gepost op: 25 januari 2023, 17:15:55 »
Derde als ik goed begrijp wat je bedoelt.
Overigens laten de wielstellen zich probleemloos wisselen mochten de wielen met asb niet op de door jou gewenste plek zitten.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Roco NS Vectron in NS-flow design
« Reactie #102 Gepost op: 25 januari 2023, 17:49:37 »
Dank je. Duidelijk ja.
In de afleveringstoestand zaten de de asb's inderdaad ook op de 3 e as.

De achtergrond van mijn vraag:
Een mede-forumlid heeft mijn exemplaar voor onderzoek gedemonteerd, op zoek naar de oorzaak van wat zich (analoog) als een zwaar punt laat zien. Hij heeft daarbij onder andere ook de motor doorgemeten.
Maar uiteindelijk heeft hij geen echt duidelijke oorzaak kunnen vinden.

Niettemin loopt de loc nu beduidend minder schokkerig (waarover ik heel erg ben ingenomen :)).
Zou dat misschien komen omdat hij de as met asb's verplaatst heeft naar de 4e positie?

De 3e positie in de afleveringstoestand blijkt nu in ieder geval correct.

Groet, Bas

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21633
Re: Roco NS Vectron in NS-flow design
« Reactie #103 Gepost op: 26 januari 2023, 08:21:39 »
Denk eerder dat door het uit elkaar halen en weer in elkaar zetten, sommige onderdelen nu beter zitten. Geen idee of de positie van de asb verschil kan maken. Mijn exemplaar heeft helemaal geen asb meer.  :)

In Railmagazine 401 trouwens een aardige vergelijking van het uiterlijk van de versies van Roco, Märklin en Piko.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Roco NS Vectron in NS-flow design
« Reactie #104 Gepost op: 26 januari 2023, 13:17:18 »
Het klinkt wel plausibel wat je zegt.

Leuke tip. Ik zal eens kijken of ik die Railmagazine te pakken kan krijgen.

Groet, Bas