Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Lobomotion69
Vandaag om 14:00:45
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Jip
Vandaag om 13:58:06
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door Lobomotion69
Vandaag om 13:52:54
Spoor 1 nem of finescale door Hirschsprung
Vandaag om 13:22:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door thevandijks
Vandaag om 13:22:22
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 13:13:18
Boek over de oorsprong NS 500/600 door VAM65
Vandaag om 13:08:23
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door Jelmer
Vandaag om 13:06:06
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 12:56:42
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door tijgernootje
Vandaag om 12:42:32
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door robin binsbergen
Vandaag om 12:39:39
Bauarbeiten im gange door tijgernootje
Vandaag om 12:29:54
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 12:17:40
Raadplaatje door henk
Vandaag om 12:14:30
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
Vandaag om 11:05:38
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 11:03:46
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 10:19:14
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 09:53:06
Lima IRM pimpen door 008200
Vandaag om 09:45:17
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 08:26:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:10:49
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Bahn-AG
15 July 2025, 23:19:44
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
15 July 2025, 23:16:36
Sikje 225 door Huup
15 July 2025, 23:04:23
Spoor- en tramweg parafernalia door MathynK
15 July 2025, 22:37:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
15 July 2025, 21:09:01
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
15 July 2025, 20:54:04
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 July 2025, 20:50:24
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
15 July 2025, 20:14:32
Nachttreinen Oost Europa door Bor de Wolf
15 July 2025, 18:00:32

Auteur Topic: decoder probleem ? of is het iets anders.  (gelezen 11212 keer)

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
Re: decoder probleem ? of is het iets anders.
« Reactie #30 Gepost op: 26 March 2008, 00:15:51 »
De decoder kan als een 'dimmer'  voor het licht worden gebruikt. Staat die op maximaal bij de fabrieksinstelling ?

Wederom brengt de handleiding uitkomst. Kijk naar CV49 en 50.
CV49 bepaalt of uitgangen A1 en A2 meedimmen. Die staat af fabriek op aan.
CV50 bepaalt de diminstelling. Het bereik is 0-63, fabrieksinstelling is 32, dus halverwege.

Conclusie: af fabriek staan alle uitgangen half gedimd. En uit de specificaties blijkt dat elke uitgang geschikt is voor maximaal 1A, ze zijn dus gelijkwaardig. Des te vreemder dat de rookgenerator op de A1 en A2 anders reageert dan op de lichtuitgang.
Of zijn A1 en A2 ook parallel aangesloten? Dat zou het effect kunnen verklaren, aangezien A1 en A2 gelijktijdig in kunnen staan, en de lichtuitgangen maar 1 tegelijk.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Lokpaint

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: 26 March 2008, 00:38:17 »
Hoi,

Ik wee niet zeker welke versie jij hebt van de 23, maar bij de mijne zit de rookgenerator gewoon in het chassis (verbonden met de wielen dus). Dit betekend dat je de blauwe draad niet mag aansluiten!

Bart

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 26 March 2008, 00:39:31 »
Dank voor de toelichting Klaas. (Helaas heb ik geen decoder-handleiding, dus kan het niet nalezen)

Citaat
Johannes schreef : "Ik zie nu de plaatsen waar ik de A1 en A2 aan moet solderen. Moet ik hier gewoon de draden aan solderen en dan die draden naar de rookgenerator laten lopen ?"

Johannes schreef : "Ik heb de A1 en A2 aangesloten en ik drukte op F1 en jah hoor hij werkte.". 

Alles bij elkaar genomen, is het mij een raadsel waarom het werkt. A1 en A2 zijn twee verschillende uitgangen, corresponderend met F1 en F2 voor de bediening.  In het bericht van Johannes lees ik dat dat de generator tussen A1 en A2 hangt, te bedienen met F1.

knop

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 26 March 2008, 07:01:06 »
Hoi,

Ik wee niet zeker welke versie jij hebt van de 23, maar bij de mijne zit de rookgenerator gewoon in het chassis (verbonden met de wielen dus). Dit betekend dat je de blauwe draad niet mag aansluiten!

Bart

ik heb een roco br 23 105 deze heeft idd voorin ook stroomafnemers
Wederom brengt de handleiding uitkomst. Kijk naar CV49 en 50.
CV49 bepaalt of uitgangen A1 en A2 meedimmen. Die staat af fabriek op aan.
CV50 bepaalt de diminstelling. Het bereik is 0-63, fabrieksinstelling is 32, dus halverwege.

Conclusie: af fabriek staan alle uitgangen half gedimd. En uit de specificaties blijkt dat elke uitgang geschikt is voor maximaal 1A, ze zijn dus gelijkwaardig. Des te vreemder dat de rookgenerator op de A1 en A2 anders reageert dan op de lichtuitgang.
Of zijn A1 en A2 ook parallel aangesloten? Dat zou het effect kunnen verklaren, aangezien A1 en A2 gelijktijdig in kunnen staan, en de lichtuitgangen maar 1 tegelijk.

hoe kan ik dit dan gaan instellen ??? ik kan met mijn trix mobile station alleen het loknummer in stellen is mijn tirx mobile station niet utedaten ofzo ?

en ik heb nog even een andere vraag, ik heb a1 en a2 alle twee op de stoomgenerator aangesloten en op F1 gedrukt en hij werkte, terwijl ik net las dat het twee extra uitgangen zijn dus a1 is appart en a2 appart waar moet ik dan de andere draden weg toveren voor a1 heb je neem ik aan toch ook 2 draden nodig en dit lijkt mij ook voor a2

mvg

johannes bergsma

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 26 March 2008, 08:00:14 »
Via de site van Uhlenbrock heb ik de handleiding gedownload. Dat is deze.

Citaat
Zusätzliche Sonderfunktionen wie Rauchgenerator, Telexkupplung oder eine Führerstandsbeleuchtung können an die Sonderfunktionsausgänge A1 und A2 angeschlossen werden. Die Zuleitung des Verbrauchers wird direkt an die Decoderplatine angelötet. Die Rückleitung wird entweder
mit dem blauen Kabel des Decoders oder mit dem Lokchassis (Masse) verbunden.

Het essentiele stukje even vrij vertaald :
De twee extra functie's worden aangesloten op resp. A1 en A2, de tweede  draad ('terugleiding') is OF de blauwe draad OF de massa (het chasis) van de loc.

Dus aansluiten op A1 en Blauw (of massa) en bedienen via de knop F1
en aansluiten op A2 en Blauw (of massa) en bedienen via de knop F2.
(Als de massa wordt gebruikt moet de blauwe draad NIET aangesloten worden !)

Je decoder kun je niet zelf instellen via de Trix mobile station. De Trix is daar te beperkt voor. Je zult dus de loc moeten meenemen naar iemand die een centrale heeft met instelmogelijkheden, en daar je loc even op de rails moeten zetten. Bijvoorbeeld de leverancier van de decoder.
« Laatst bewerkt op: 26 March 2008, 08:12:41 door santerdam »

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #35 Gepost op: 26 March 2008, 08:28:37 »
Ik heb net even de handleiding van de TRIX MS zitten lezen, maar daar kun je gewoon die decoder mee programmeren hoor, gewoon op de programmeerrails zetten en het gewenste CV nummer selecteren en daarna de juiste CV waarde opgeven.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

knop

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 26 March 2008, 15:01:29 »
hallo wim,

ik denk dat jij een handleiding op het internet hebt gelezen of niet ?

want als je hem los koopt heeft hij meer fucties dan als je hem uit een stratset hebt, mijne komt dus uit een stratset ( helaas)

maar ik vroeg me af of ik hem niet kun updaten ?

ik hoor graag van jullie

mvg

johannes bergsma

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #37 Gepost op: 26 March 2008, 15:24:52 »
En wat is dan het verschil volgens jouw, volgens mij is er namelijk geen enkel verschil. En er is maar 1 handleiding voor de Trix MS.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 26 March 2008, 15:26:58 »
Johannes,

Gewoon even de uitgebreide handleiding downloaden en deze lezen. Bij de startset zit waarschijnlijk alleen de beknopte handleiding. Beide te vinden op de Trix site.
Ik kan nergens vinden dat er twee verschillende mobile stations zouden bestaan.

Gr.
Eric

PS Hier http://www.trix.nl/support/handleidingen-1 vindt je ze beide.
« Laatst bewerkt op: 26 March 2008, 15:29:26 door Remunj »
Gr.
Eric

knop

• Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 26 March 2008, 16:47:03 »
ik zal jullie vertellen ik heb helemaal geen handleiding  ::)

ik heb hem via speurders gekocht  ;)
allen ik heb die handleiding wel eens gelezen maar als ik een loc wilprogrameren kan ik toch helaas alleen een nummer in spellen voor de loc :o dit leek mij ook wat raa maar ik kreeg het niet voor elkaar om er ook een emoticon van een loc bij te krijgen dit is toch echt wel mogelijk maar ik krijg het niet voor elkaar

ik zal die handleiding eens uitprinten en nogmaals doorlezen meschien word ik er wijzer van.

mvg johannes bergsma

knop

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 26 March 2008, 16:58:48 »
hallo ik heb het geprobeerd maar ik krijg het niet voor elkaar.

als ik op esc druk moet ik toch op een of andere manier naar beneden kunnen gaan om voor nieuwe loc te kiezen of loc wissen of wijzig loc

ik heb alle knoppen al geprobeerd alleen ik krijg toch echt allen service in mijn beeldscherm ik moet op een over andere manier naar beneden gaan. allen hoe  ???

ik hoop dat jullie het weten

mvg

johannes

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: 26 March 2008, 19:30:51 »
Het staat er vrij duidelijk :

Citaat
Door aan de draaiknop te draaien kan het gewenste nevenmenu gekozen en door het indrukken van de draaiknop geactiveerd worden.
De volgende nevenmenu’s zijn beschikbaar:
“SERVICE” (schakelt om naar het servicemenu), “NIEUWE LOC”, “WIJZIG LOC” en “LOC WISSEN”.

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #42 Gepost op: 26 March 2008, 19:43:39 »
Johannes, je wil te snel.
Eerst vertel je dat je geen handleiding hebt, die moet je nog uitprinten. En amper 10 minuten later kom je melden dat je het niet voor elkaar krijgt. Zo snel kun je die conclusie niet trekken. Ga er nou eens op je gemak voor zitten, lees die handleiding regel voor regel, en speel alles na wat daar gezegd wordt. En dan niet gelijk beginnen met het programmeren van de decoder, maar vanaf het begin alles lezen en naspelen. Ik heb intussen ook de moeite genomen om de handleidig te lezen, en wat jij wil doen staat er echt. Maar je moet gewoon even alles wat er staat goed tot je door laten dringen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #43 Gepost op: 26 March 2008, 19:45:30 »
hallo ik heb het geprobeerd maar ik krijg het niet voor elkaar.

als ik op esc druk moet ik toch op een of andere manier naar beneden kunnen gaan om voor nieuwe loc te kiezen of loc wissen of wijzig loc

ik heb alle knoppen al geprobeerd alleen ik krijg toch echt allen service in mijn beeldscherm ik moet op een over andere manier naar beneden gaan. allen hoe  ???

ik hoop dat jullie het weten

mvg

johannes

Zo verander je ook geen decoder CV's, je moet je lok op een programmeerrails zetten en via het menu naar de optie DCC programmeren, daar kun je dan iedere CV welke jij wil veranderen.

Mvg
Wim.
« Laatst bewerkt op: 26 March 2008, 19:47:31 door Wim Ros »

knop

• Offline Offline
« Reactie #44 Gepost op: 26 March 2008, 19:46:41 »
en hoe kom ik het service menu ?  ik krijg het toch echt niet voor elkaar ???

ik zal wel wat fout doen.

ik heb trouwenens ( en helaas nog een probleem :o)
ik ging vammidag even wat testen en toen kwam ik er achter dat de stoomgenerator nog steeds zijn stroom deeld, als ik de trein op het hardst zet komt er helemaal geen stoom meer uit , in het echt zou hij toch meer gaan roken  :P

kan ik dit instellen met mijn mobile station ofzo of is hier nog een andere verklaring voor ?

mvg

johannes bergsma
het komt wel goed jullie zijn pro's ;D