Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 18:59:14
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 18:36:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 18:27:02
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door RikM
Vandaag om 17:58:25
BNLS modules: de groeten uit Berkel door nighttrain1
Vandaag om 17:52:32
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 17:49:52
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Arjan6511
Vandaag om 17:42:10
NS 6100 van GM&S door Gerke
Vandaag om 17:38:57
NS-1000 in spoor-1 door Eelco Storm
Vandaag om 17:30:54
bruine roco 2400 + zwaailichten door Tedo
Vandaag om 16:36:36
Magneet koppelingen voor Bemo door nighttrain1
Vandaag om 16:13:45
Poelitrekker door W.Broere
Vandaag om 15:46:40
Plaatdikte van een rangeerbaan door Kees-Jan
Vandaag om 15:06:11
Minder wissels door Huup
Vandaag om 14:54:20
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 13:02:17
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 12:54:50
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 11:37:45
Fleischmann 4902 K set met KPEV 7316 door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:33:53
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 11:01:59
Roco BR 93 stroomafname door Henk Veenstra
Vandaag om 10:21:37
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
Vandaag om 09:55:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:52:25
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 08:26:03
Au bord de la Cèze door Frits C
Vandaag om 07:35:08
Gratis On30 Black Sheep sticker. door p-kokkie
Vandaag om 06:28:44
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 00:31:25
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door FritsT
29 August 2025, 23:00:53
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
29 August 2025, 22:50:50
6 en 7 september terug naar toen door Seinhuis
29 August 2025, 22:49:33
27 september en 28 september Miljoenenlijn stoomtreindagen door Seinhuis
29 August 2025, 22:41:22

Auteur Topic: DR5000 met Edits booster  (gelezen 2007 keer)

Eenerspoor

• Offline Offline
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
DR5000 met Edits booster
« Gepost op: 18 March 2022, 11:13:56 »
Beste mensen,

Op onze clubbaan willen we MRDirect vervangen door een DR5000, maar wel de Edits booster (7A) blijven gebruiken. Daarvoor denken we er een DR5039 LocoNet naar CDE bij te nemen. De Edits booster zou dan op een CDE-uitgang van die 5039 worden aangesloten.

Voor melding van (kort)sluiting zouden we de onderstaande schakeling van Wim Ros willen gebruiken. We vragen ons nu af of dat zo kan werken. M.a.w. wordt een (kort)sluiting doorgegeven aan de DR5000 en schakelt die dan het signaal naar de Edits af?

Mvg,
Henk
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.

bask185

• Offline Offline
Re: DR5000 met Edits booster
« Reactie #1 Gepost op: 18 March 2022, 11:28:20 »
Ik snap dat ros circuit niet. Niet wat het doet noch wat de noodzaak is. Via de CDE (E) terminal wordt kortsluiting doorgegeven aan de DR5039, dat is althans hoe het hoort te werken. De Dr5039 zet dan een kortsluitmelding op de loconet bus, waardoor de DR5000 de baanspanning afschakelt. Waarschijnlijk is de DR5039 de DR5000 nog voor ook met afschakelen.

Mvg,

Bas

EDIT:
Ik heb vragen, ik had begrepen dat die edits bedoeld was voor commonground systemen zoals marklin dat ooit deed? Rijden jullie soms 3-rail? Waarom edits?
(Als jullie 3-rail rijden, waarom willen jullie een DR5000 aangezien die noch MM2 noch mFx spreekt?)

Onder de aanname dat julle H0 rijden, wil ik jullie sterk aanraden om die editsbooster zsm het raam uit te gooien en meerdere lichtere boosters te kopen. 7A voor een H0 baan is hoofdzakelijk goed om treinen te frituren, koper op te roken en brand te veroorzaken. Als jullie spoor 1 rijden, heb ik niks gezegd  :o. Met die 5039 kan je ook die goedkopere roco boosters gebruiken.
« Laatst bewerkt op: 18 March 2022, 11:35:16 door bask185 »
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Eenerspoor

• Offline Offline
    • MSC-Roden
« Reactie #2 Gepost op: 18 March 2022, 11:33:36 »
Ik snap dat ros circuit niet. Niet wat het doet noch wat de noodzaak is.

Als er een kortsluiting optreedt op de baan, geeft de Edits booster die niet door aan een Intellibox. Daartoe heeft Wim die schakeling bedacht. Nu ben ik benieuwd of die schakeling een kortsluiting op de baan ook doorgeeft aan een DR5000 via de DR5039.

Als de baanspanning aanwezig is, is het relais bekrachtigd. Bij kortsluiting valt de baanspanning weg en valt het relais af. Aan de IB wordt nu een kortsluiting gemeld en die schakelt het signaal naar de Edits uit.

Mvg,
Henk
« Laatst bewerkt op: 18 March 2022, 11:37:51 door Eenerspoor »

bask185

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 18 March 2022, 11:38:00 »
o ik vat hem, bij kortslutiing valt dat relais af.. juistem. Ik heb een edit gedaan trouwens op post #2 met vragen.

Maar nogmaals de E in CDE zou dit door moeten geven aan 5039.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

GMA70

• Offline Offline
    • Lydo.nl
« Reactie #4 Gepost op: 18 March 2022, 12:06:31 »
Met vriendelijke groeten,  Gertjan

henk

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 18 March 2022, 12:35:59 »
@Bas, common ground heeft in principe niks met tweerail of drierail te maken en ook niet met het gebruikte protocol.
En de discussie over wel of niet dikke Editsbooster hebben we misschien wel vaak genoeg gevoerd. Het kan prima, mits volgens de regelen der kunst aangesloten. En ik vermoed dat de club de booster al een tijd zonder problemen in gebruik heeft. Net als zoveel clubs en thuisrijders.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

bask185

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 18 March 2022, 13:23:04 »
Citaat
en ook niet met het gebruikte protocol
Heb ik ook nooit beweerd.

common ground heeft in principe niks met tweerail of drierail
Dat heeft er alles mee te maken. Want common ground is getrouwd aan de methode van terugmelding. Als je massadetectie gebruikt met een 3-rail baan, dan ga je op je plaat als je de verkeerde booster pakt en geen galvanische isolatie heb. De DR5000 handleiding waarschuwt er nog steeds voor dat je niet de GND S88 terugmelders moet pakken op een 3-rail baan omdat dat ding zelf een H-brug booster heeft intern. Maar goed, wanneer je een CDE interface pakt maakt het allemaal niet zo veel meer uit. Maar dan snap ik dus niet waarom je zo'n ingewikkelde edits contraption wilt gebruiken, met zoveel simpelere alternatieven. Als je goedkoop wilt zijn, kan je ook een L298 breakout board pakken en daar een CDE interface op knutselen, dan heb je ook 2.5A voor €5,-...

Citaat
Het kan prima, mits volgens de regelen der kunst aangesloten.
Sorry Henk, maar je snapt er niks van. Ik had n.b. op de spoorclub 2 maanden terug een ontspoorde stoomtrein die met zijn voorste as kortsluiting zat te maken. Maar die as had toch nog dusdanig veel weerstand dat die 3A marklin booster net niet afschakelde. Dat ding heeft zo een halve minuut gestaan met misschien wel 2.5A en ik had mijn vingers verbrand omdat die as blaf heet was geworden. Als je precies dit heb met een 7A booster, waar je ontspoorde trein net niet genoeg geleidt om de booster beveiliging in te schakelen, dan kan er rustig 6,5 Ampere door je trein heen vloeien voor meerdere minuten. Als ik dat met die trein gehad zou hebben zou de as 5x zo heet zijn geweest.

Dan heb je ook nog het geval dat die 7A bij kortsluiting wordt toegelaten voordat de spanning afschakelt. Als je ergens 3A of 7A door heen laat voor 50ms ~ 100ms, dat kan misschien net wel het verschil uitmaken tussen schade of geen schade.

Dus dit
Citaat
n de discussie over wel of niet dikke Editsbooster hebben we misschien wel vaak genoeg gevoerd.
kan wel zo zijn, maar als mensen die het grote plaatje niet helemaal snappen met alle risico's van dien en zodoende argumenten in de ring gooien die niet waar of niet helemaal waar zijn, dan zijn die discussies niet zo veel waard m.i.

De kans dat je trein dusdanig ontspoort dat hij vlak onder de boostergrens zit, is natuurlijk miniscuul klein, maar het risico is er wel en het gevolg dus ook. Het is gewoon niet slim om te doen.

Mvg,

Bas

Train-Science.com
Train-Science github

Eenerspoor

• Offline Offline
    • MSC-Roden
« Reactie #7 Gepost op: 18 March 2022, 13:47:49 »
EDIT:
Ik heb vragen, ik had begrepen dat die edits bedoeld was voor commonground systemen zoals marklin dat ooit deed? Rijden jullie soms 3-rail? Waarom edits?
(Als jullie 3-rail rijden, waarom willen jullie een DR5000 aangezien die noch MM2 noch mFx spreekt?)
Onder de aanname dat julle H0 rijden, wil ik jullie sterk aanraden om die editsbooster zsm het raam uit te gooien en meerdere lichtere boosters te kopen. 7A voor een H0 baan is hoofdzakelijk goed om treinen te frituren, koper op te roken en brand te veroorzaken. Als jullie spoor 1 rijden, heb ik niks gezegd  :o. Met die 5039 kan je ook die goedkopere roco boosters gebruiken.

We rijden 2-rail met DCC. We hebben jaren gewerkt met MRDirect en deze booster, die 7 A kan leveren. Nooit problemen gehad en zeker geen gefrituurde treinen.
Zoals al eerder geschreven, willen we die Edits booster graag houden, maar met een modernere centrale, die meer functies van loks en wagons ondersteunt. Daartoe zoeken we een passende oplossing.
Dus de mogelijkheid van andere boosters is (eerst nog) niet aan de orde. Pas als zou blijken dat de Edits niet goed met een nieuwe centrale overweg kan, komen andere boosters in beeld.
Bovendien moeten we bedrading van de baan nogal aanpassen, als we H-brug boosters gaan gebruiken. De verschillende baansecties moeten immers galvanisch van elkaar gescheiden zijn. Dat werk vermijden we liever.

Ik snap trouwens niet wat je bedoelt met: "een L298 breakout board pakken en daar een CDE interface op knutselen, dan heb je ook 2.5A voor €5,-". Dat gaat mij  kennelijk boven de technische pet.

Mvg,
Henk

henk

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 18 March 2022, 13:52:59 »
Sorry Henk, maar je snapt er niks van.

Jawel hoor. Maar daarvoor misschien één van de tig draadjes opzoeken waar deze discussie al is gevoerd in plaats van hier off topic te gaan. Er valt na al die jaren echt niets nieuws over te melden.

bask185

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 18 March 2022, 14:35:36 »
Daartoe zoeken we een passende oplossing.
Post #2 van mij is een oplossing.
Train-Science.com
Train-Science github

GMA70

• Offline Offline
    • Lydo.nl
« Reactie #10 Gepost op: 18 March 2022, 14:59:38 »
Dag Bas, de Edits Booster heeft geen CDE.. dat is het probleem.

Henk,
Ik snap van bovenstaand schema dat bij een kortsluiting het relais afvalt en een kortsluit detectie geeft. Daardoor zal de data line wegvallen en is de booster uitgezet.  Maar hoe krijg je het relais weer aan als er door datzelfde relais een kortsluiting wordt gemeld?

Ikzelf heb daarom een CDE interface voor de Edits Booster gemaakt op basis van een pic https://www.lydo.nl/hobby/diy-dcc/edits-booster-cde-interface/. Maar de code is niet moeilijk en zo om te zetten voor b.v. een Arduino en gecombineerd worden met een Loconet library met optionele stop en start knoppen.
« Laatst bewerkt op: 18 March 2022, 15:16:14 door GMA70. Reden: Spelling »

bask185

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 18 March 2022, 15:10:34 »
Citaat
Als hij daar nou mee begon  ::)

Ik heb even gegoogled op: "edits booster cde"

en vond:
https://www.lydo.nl/download/Hobby/DIY%20DCC/Edits%20Booster%20CDE%20Interface/Edits%20Booster%20CDE%20Interface.pdf

Van wat ik zie is dat tamelijk ingewikkeld. Dat Ros schema moet volgens mij gewoon werken.
Train-Science.com
Train-Science github

henk

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 19 March 2022, 07:45:01 »

Henk,
Ik snap van bovenstaand schema dat bij een kortsluiting het relais afvalt en een kortsluit detectie geeft. Daardoor zal de data line wegvallen en is de booster uitgezet.  Maar hoe krijg je het relais weer aan als er door datzelfde relais een kortsluiting wordt gemeld?

Goede vraag. Kan alleen vertellen dat ik heb gezien dat het bij een IB werkt. Als de versterker na een melding wordt afgeschakeld, is er altijd een handeling nodig om de stroom weer op de baan te zetten, ook als de sluiting weg is. In het geval van de IB bijvoorbeeld op de groene knop drukken. Dan trekt ook het relais weer aan en wordt de kortsluitmelding opgeheven.

Jouw schakeling (waar Bas ook naar verwijst) lijkt me vooral een handige totaaloplossing om de booster aan een CDE-uitgang te hangen. Vraag me alleen of of zoiets ook mogelijk is direct aan Loconet of Xpressnet.
Alternatief is de uitgang van de DR5000 op de booster aansluiten, bijvoorbeeld met de schakeling uit het draadje waar je eerder naar verwees. En dan de kortsluitmelding via de Wim Ros methode.

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94252.msg3222137408#msg3222137408

GMA70

• Offline Offline
    • Lydo.nl
« Reactie #13 Gepost op: 19 March 2022, 08:43:03 »
Met een DR5039 of via een arduino met loconet libary kan de CDE worden aangesloten op de DR5000, zie b.v. https://www.lydo.nl/hobby/diy-dcc/loconet-cde-interface/

Ik heb het niet meer nodig, anders had ik het booster schema en loconet schema al gecombineerd in een arduino..
« Laatst bewerkt op: 19 March 2022, 09:42:13 door GMA70. Reden: Verduidelijking »

VvKan

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 19 March 2022, 09:55:29 »
Omdat de Edits booster blijkbaar in gebruik blijft als aan de vraag kan worden voldaan, even een ander vraagje tussendoor waar misschien nog niet aan gedacht is:
is de Edits booster RailCom geschikt ?
En zo niet: dan wel RailCom uitzetten in de DR5000 om mogelijke problemen te voorkomen.