Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 20:44:22
De bouw van station Laarbeek H0 door cor_b
Vandaag om 20:42:04
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 20:27:24
TAMS PZS-2.2 door Ronald Halma
Vandaag om 20:24:29
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door orientexpress
Vandaag om 20:19:40
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 19:58:42
Eurostar in brand door Arjan6511
Vandaag om 19:29:41
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 19:26:57
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 19:08:37
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:08:30
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door GerardvV
Vandaag om 18:58:42
Roco modellen op aliexpress door maartenvdb
Vandaag om 18:30:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 18:23:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 18:13:22
Schroefkoppeling voor H0. door Eric B
Vandaag om 18:06:46
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 17:49:08
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 17:45:49
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door Mar-Cas
Vandaag om 17:43:54
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Miniature Holland
Vandaag om 17:25:26
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door Miniature Holland
Vandaag om 17:19:21
sein decoder Z21 10837 programeren door kar
Vandaag om 16:15:32
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 15:50:54
mDDM, waarom 3 draaistellen? door j.ossebaar
Vandaag om 15:37:07
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:33:01
Z21 Pro Link en Wifi door n-driver
Vandaag om 14:40:38
Duits transport, waar in NL? door grossraumwagen
Vandaag om 14:30:44
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:21:35
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 13:13:20
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Besselspoor
Vandaag om 12:43:01
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door borotof
Vandaag om 12:34:07
  

Auteur Topic: BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5  (gelezen 109659 keer)

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10762
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
« Reactie #435 Gepost op: 18 February 2023, 10:18:00 »
Inslagmoeren trek je in het hout op het moment dat je ze voor het eerst vast draait. Dat vergt dus geen boren vanaf de binnenzijde.
Het principe van deze modulebakken bestaat nu 10 jaar dus daar is een hoop ervaring mee opgebouwd. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat je het wiel nu opnieuw aan het uitvinden bent, of zijn er redenen om af te wijken van de standaard?
No dress rehearsel, this is our life.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9037
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
« Reactie #436 Gepost op: 18 February 2023, 10:29:57 »
Wat Ronald al aangeeft, voor hem fysiek wat lastiger om onder een meubel te moeten werken, al is het het indraaien van een bout en moer.
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10762
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
« Reactie #437 Gepost op: 18 February 2023, 10:47:12 »
Ok maar dan ontgaat mij de fijne nuance tussen het aandraaien van een bout onder een BB en die onder een modulebak. En wat ik zei, een inslagmoer trek je vanzelf vast. Op de tast in het geboorde gat stoppen, bout erin vanaf de zichtzijde en aandraaien maar.
Anyway, ziet er zo ook netjes uit. En verbinding BB-modulebak is probleem bakeigenaar.  (y)
No dress rehearsel, this is our life.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9037
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
« Reactie #438 Gepost op: 18 February 2023, 10:52:39 »
Daarvoor is de testdag.
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7386
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
« Reactie #439 Gepost op: 18 February 2023, 17:24:37 »
@Marc,
Ik ben niet iets nieuws aan het verzinnen, maar de bak aan te passen op gebruik.

De bak van Koen is zodanig dat het gebouw Werkspoor-Kathedraal zich aan de achterzijde bevindt. Ook de rangeer bewegingen vinden daar plaats. En in de BB de schuiflade (later nog te voorzien).
Door de dijk aan de voorzijde is die ruimte enigszins bereikbaar, maar zeker niet goed.

Ik ga de hemel met fries een vaste constructie geven.
De achterwand zal er aan gehangen worden met scharnieren.
Is er iets aan de hand, dan kan Koen de achterwand optillen en het probleem verhelpen.
De wand zal dan ook waarschijnlijk niet de 40 mm dik worden. Maar wie weet.

De achterwand wordt bij transport tegen de hemel onderzijde aangeklapt en beschermd daarmee de verlichting in de hemel.
Ook het patroon op de wand wordt daarmee beschermd.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 15 november ben ik weer in Houten.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7386
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
« Reactie #440 Gepost op: 19 February 2023, 14:06:31 »
Na de carnavals mis (Nijmeegs Mannenkoor in de Molenstraatkerk) mijn zangpak uit en mijn werkpak weer aangedaan.

Als eerste de beloofde goed geschoten, maar wel mis, foto's van de aansluiting van de BB op de bak.

De BB links aan de zijde van de bak met 2 bouten M8, voorzien van vleugelmoer en de ring, vastgemaakt.
Zo op het oog sluiten de oppervlakken mooi op elkaar aan.



De beste controle is echter die met een doorlopend vlak iets en dan te voelen of die echt wel vlak ligt
Dat iets is bij mij de pcb te gebruiken onder de rails overgangen.
Het pcb-tje wipte een klein beetje waardoor de BB iets omhoog getikt moest worden.

Daarna de andere twee bouten aangebracht. Nou mag er geen enkele beweging meer inzitten.

Nu de rechterkant klaarmaken. Dat is de brugkant.

Ronald Visser
31930

Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 15 november ben ik weer in Houten.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7386
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
« Reactie #441 Gepost op: 19 February 2023, 21:17:33 »
De stappen na het maken van de BB zijn het installeren van de rails.

Vastgelegd hiervoor is de afstand van 166 mm.
Dit is de afstand tussen de voorkant van de bak en de voorzijde van de eerste rails.
Omdat voor de BB een houten plaat geplaatst gaat worden (voorwand) is de afstand daar 166 - 9 = 157 mm, vanaf de voorkant van de BB.

Ik had voor mijn eigen bak rails met een megabiels.
Dit onderdeel heb ik ter plaatse van de beide rails doorgeslepen. Beide zijden gelijk.
De gesoldeerde strip wordt gebruikt op de BB aan de buurmans zijde, voor de overgang naar de buurman.

Met een 'haak' de voorzijde afgebakend en de strip uitgelijnd.





De strip op de plaats houden en dan voorboren. Het boortje 1,5 mm past mooi bij de schacht van de schroef.
Daarmee heeft de strip een vaste plek.
Maar om tijdens de opbouw van de bakken de rails op elkaar te kunnen uitrichten heb ik sleufjes aangebracht.
De schroeven hebben een platte onderkop en geven voldoende wrijving om de strip op de plaats te houden.






Controleren is een vereiste zeg ik altijd. Ook hier is de pcb gebruikt om de vlakheid en dus aansluiting met de buurman te bekijken.
Er zal minder dan een mm tussen de staven terug te vinden zijn (denk ik)





De brug is nu nog te lang. Die wordt ingekort om er tussen te passen.





Ronald Visser
« Laatst bewerkt op: 19 February 2023, 21:27:38 door MOVisser »
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 15 november ben ik weer in Houten.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7386
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
« Reactie #442 Gepost op: 20 February 2023, 09:22:06 »
Vandaag ga ik de brug inkorten zodat deze op de beide pijlers past.
De rechterzijde heeft een pijler (met de BB) maar deze is te laag.

Het is de bedoeling de brug te kunnen verwijderen voor het transport.
Eens kijken of me dat lukt vandaag.
De rechtse pijler dus ophogen, waarbij dat onderdeel wellicht mee kan doen in de mogelijkheid tot verwijderen.

Ook hier zijn dan aan beide zijden van de brug overgangen in de rails, echter de rechtse is toch al nodig vanwege de overgang naar de BB.

Ronald Visser



Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 15 november ben ik weer in Houten.

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26383
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
« Reactie #443 Gepost op: 20 February 2023, 09:24:24 »
Knap stukje werk Ronald  (y)
Ik ben bang voor je dat ik je blijf volgen  :police: ;D :police:
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7386
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
« Reactie #444 Gepost op: 20 February 2023, 09:25:38 »
Me achterna lopen is niet erg.

 (y) (y)

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 15 november ben ik weer in Houten.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7386
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
« Reactie #445 Gepost op: 20 February 2023, 14:32:27 »
De brug is ingekort en daarna nog wat bij moeten vijlen om inderdaad te laten passen.

De Brug komt op een vaste plaats, maar zal te verwijderen zijn voor het transport.
Waar nu mee verder?

De rails en de overgangen.
De blauwe pcb in stukken gezaagd, voorzien van gaten, die doorgeboord zijn in de onderplaat.
Ook alvast vastgezet met schroeven Daarmee is de plaats van dit onderdeel ook vastgelegd.

De pcb`s overlappen de overgangen van de bak naar de BB`s. Elke pcb zal doorgezaagd gaan worden tpv de overgangen.
Dit afgetekend.
Net als bij de megabielzen, die al geplaatst zijn, mag er geen kortsluiting ontstaan tussen de sporen en de rails daarvan. Ook deze onderbreek locaties afgetekend. De beide sporen zijn daarom zo goed als mogelijk is neergelegd. De locatie van doorslijpen komt niet zo nauw.





Met de Proxxon circel zaag de doorslijpingen uitgevoerd. Daarvoor de zaag net iets boven het tafelblad instellen. Dan krijg je een sleuf ipv het plaatje door te zagen. Daarna het zaagblad omhoog gedraaid en de pcb dwars doorgezaagd.
Controle van de kopse kanten of daar toch niet een braam achtergebleven is: anders hou je kortsluiting.





Daarop volgend de stukken pcb weer geplaatst en vastgeschroefd.
Die bij de brug is half geplaatst. De andere helft komt in de brug. Of toch maar niet





Voordat ik de rails ga vast solderen heb ik een indeling bekeken van de rail stukken over de hele bak.
Het wordt een doorgaand spoor over de linker BB, dan een spoor over de dijk tot aan de brug, spoor op de brug, en dan spoor op de rechter BB.
Ik ga in die stukken geen extra raillassen opnemen als het niet nodig is.
Vandaar dat ik de stukken rail op de BB heb afgeslepen tot op de overgangen bij de pcb`s








De plaats van de brug en dan het spoor op de brug is nog een dingetje. Niet erg en heel snel op te lossen, maar beter er nu goed over na denken, dan straks weer te slopen.

.

Volgende post: het vastleggen van de brug, maar wel zodanig dat deze te verwijderen is.
Ik heb er een mooie oplossing voor.

Ronald Visser
32250
« Laatst bewerkt op: 20 February 2023, 14:38:47 door MOVisser »
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 15 november ben ik weer in Houten.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7386
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
« Reactie #446 Gepost op: 21 February 2023, 08:47:52 »
Ik ga vandaag aan de rails werken, maar eerst de brug plaatsen.
Zoals op de voorgaande foto te zien is, is er een draad gespannen voor het uitrichten.

De beide BB overgangen naar de buurman zijn exact op maat uitgepast en bevestigd.
Deze dienen als de start en eind van de draad.
Lekker strak spannen en je hebt een goede referentie maat voor de gehele lengte van de module bak.
Daardoor is het ook niet zo ingewikkeld om de brug op de juiste plaats te bevestigen.

Ronald Visser







Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 15 november ben ik weer in Houten.

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26383
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
« Reactie #447 Gepost op: 21 February 2023, 09:15:36 »
Lekker bouwtempo Ronald  (y) (y)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12010
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
« Reactie #448 Gepost op: 21 February 2023, 10:14:33 »
Goed bezig, Ronald!  (y)

Leen.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7386
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
« Reactie #449 Gepost op: 21 February 2023, 13:37:18 »
Leen,
dank.

Wel gaat er veel tijd zitten in het verwoorden en fotograferen van de werkzaamheden.
Dat gaat allemaal van de bouwtijd af. :angel:

Het verslag loopt dan ook achter bij de werkelijke situatie.
Vanmiddag als laatste proefrijden.

Morgen komt Koen de bak etc ophalen. (y)

Groet
Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 15 november ben ik weer in Houten.