Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 23:05:15
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Chiel
Vandaag om 23:02:54
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 22:52:03
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door MOVisser
Vandaag om 22:42:05
PPM kranen van Strukton door edwin1974
Vandaag om 22:32:16
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Ronald A.
Vandaag om 22:30:31
Hulp gezocht omgeving Drachten door Reinout van Rees
Vandaag om 21:57:13
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 21:32:56
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 21:30:55
PB Models, ICR-rijtuigen door Mcn1986
Vandaag om 21:11:57
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
Vandaag om 20:52:52
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Jeroen Water
Vandaag om 20:51:24
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 20:46:52
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 20:40:23
Schroefkoppeling voor H0. door Scratchbuilt
Vandaag om 19:58:28
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 19:51:55
Vollmer ringloods deuren door Freddy
Vandaag om 19:51:38
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door saskia
Vandaag om 19:49:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:44:15
Arnold N 2543 rookgenerator door Gabriël Bergsma
Vandaag om 19:30:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door RobbertJan
Vandaag om 19:30:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
Vandaag om 19:26:55
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door n-driver
Vandaag om 19:25:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:10:14
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door RikM
Vandaag om 18:42:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Silvolde
Vandaag om 17:25:10
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Michiel2
Vandaag om 16:50:22
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 16:32:24
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:04:01
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 14:50:42
  

Auteur Topic: PB Models, ICR-rijtuigen  (gelezen 134980 keer)

marco

  • Offline Offline
  • Berichten: 729
Re: PB Models, ICR-rijtuigen
« Reactie #480 Gepost op: 27 October 2025, 08:38:46 »
Uit de beschrijving op de site van PB Models: De rijtuigen zijn allemaal uitgerust met digitale interieurverlichting. Een slimme decoder kan hierbij zelf uitlezen welk signaal (analoog, DCC of AC digitaal) gebruikt moet worden.

Hoe het met wielassen zit weet ik niet .....
NS TP 3 en 4
Fl/Ro H0 Tandradbaan - Gipfelrauschbahn
DRup/RocRail/Linux

saskia

  • Offline Offline
  • Berichten: 576
Re: PB Models, ICR-rijtuigen
« Reactie #481 Gepost op: 27 October 2025, 11:13:09 »
Dan zullen beide kanten waarschijnlijk met elkaar in het rijtuig verbonden zijn en zal er ook een sleper onder hangen,
meer is daarvoor ook niet nodig. ( en waarschijnlijk 3-rail wielen eronder )
grtjs

Michiel 80

  • Offline Offline
  • Berichten: 784
Re: PB Models, ICR-rijtuigen
« Reactie #482 Gepost op: 28 October 2025, 23:24:22 »
Omdat er weinig foto's langs komen wilde ik deze jullie deze verkregen foto niet onthouden. Links PB ICR en rechts de oude vertrouwde LS Models. Zelf heb ik (nog) niets binnen van PB, dus ik moet het met deze foto doen.
Ze lijken op het eerste oog best aardig bij elkaar te passen, ondanks de vele jaren die tussen de beide producties ligt.


Het LSM-rijtuig lijkt lager uit te komen dan die van PB en de buffers zitten bij LS hoger dan bij PB (wellicht staat LS wat lager op de assen, omdat ook de hoogte van het rijtuig lager lijkt).
De regengoot boven de deur is bij LS Models meer aanwezig dan bij PB.
Bij de LS Models staat de '2'op de kopse kant te laag (lager dan de 2 tussen de ramen). De '2' bij PB-Models is groter weergeven dan bij LS.

Als ik de ramen vergelijk zit de tussenspijl van de ruiten bij LS Models hoger dan bij PB, waardoor het bovenste gedeelte van het raam bij LS Models smaller oogt dan bij PB. Als ik kijk naar het 1:1 model, dan is het smalle bovenste gedeelte bij LS Models meer conform de werkelijkheid dan hoe PB Models de ramen heeft weergegeven.


Nu is het voor mij te laat, maar zal morgen eens proberen de verschillende rijtuigen digitaal over elkaar heen te leggen.

Trusten!

barry1972

  • Offline Offline
  • Berichten: 2041
  • A-C
Re: PB Models, ICR-rijtuigen
« Reactie #483 Gepost op: Vandaag om 00:46:11 »
De toilet afvoer links lijkt wel een beetje op een grof bezandingspijpje?
Aan de hand van deze plaatjes kan ik met mijn zeer beperkte kennis niet veel hoor.

Ik denk wie ze nog niet heeft van ls model  dat het mooi is dat pbmodels er mee komt!
maar niet perse een vervanger als je de lsmodels al hebt.

Fijn is ook dat als je naast een ls model dat je niet meer kan krijgen of niet is uitgebracht, je nu ook een zeer gedetailleerd model alsnog bij pb model kan aanschaffen.

Zelf vind ik de digitalisering (verlichting) van het pbmodel dat standaard is ingebouwd een dikke plus.
Complimenten daarvoor.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6864
Re: PB Models, ICR-rijtuigen
« Reactie #484 Gepost op: Vandaag om 07:57:27 »

Nu is het voor mij te laat, maar zal morgen eens proberen de verschillende rijtuigen digitaal over elkaar heen te leggen.


Graag in een ander topic dan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=101605.0

Gr, Ben.

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1624
Re: PB Models, ICR-rijtuigen
« Reactie #485 Gepost op: Vandaag om 21:11:57 »
Omdat er weinig foto's langs komen wilde ik deze jullie deze verkregen foto niet onthouden. Links PB ICR en rechts de oude vertrouwde LS Models. Zelf heb ik (nog) niets binnen van PB, dus ik moet het met deze foto doen.
Ze lijken op het eerste oog best aardig bij elkaar te passen, ondanks de vele jaren die tussen de beide producties ligt.


Het LSM-rijtuig lijkt lager uit te komen dan die van PB en de buffers zitten bij LS hoger dan bij PB (wellicht staat LS wat lager op de assen, omdat ook de hoogte van het rijtuig lager lijkt).
De regengoot boven de deur is bij LS Models meer aanwezig dan bij PB.
Bij de LS Models staat de '2'op de kopse kant te laag (lager dan de 2 tussen de ramen). De '2' bij PB-Models is groter weergeven dan bij LS.

Als ik de ramen vergelijk zit de tussenspijl van de ruiten bij LS Models hoger dan bij PB, waardoor het bovenste gedeelte van het raam bij LS Models smaller oogt dan bij PB. Als ik kijk naar het 1:1 model, dan is het smalle bovenste gedeelte bij LS Models meer conform de werkelijkheid dan hoe PB Models de ramen heeft weergegeven.


Nu is het voor mij te laat, maar zal morgen eens proberen de verschillende rijtuigen digitaal over elkaar heen te leggen.

Trusten!

De verhoudingen blijven lastig in model haha. Bedankt voor de mooie uiteemzetting.
De klasse aanduiding bij LS lijkt iets te klein en te laag, bij PB is de klasse aanduiding te groot maar is de bovenzijde wel op de correcte positie. Wel leuk te zien dat op het 1:1 rijtuig een verkeerde "niet roken" is toegepast. Het kruis hoort oranje te zijn op de donkerrode baan.
Dat is dan weer het voordeel wat je hebt wanneer je de echte tekeningen van de opschriften hebt inclusief afmetingen :-)

Gr. Silvester