Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door MOVisser
Vandaag om 23:47:13
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Quinzeedied
Vandaag om 23:44:32
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 23:16:22
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 23:09:36
trein of metro naar Hoek van Holland door Keska
Vandaag om 23:01:18
Ik ben aan het opruimen. door FreekH
Vandaag om 22:53:36
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 22:05:57
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door Arjan6511
Vandaag om 21:59:46
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 21:48:03
Stalen D 4 deurs spoor 0 door jumbo747
Vandaag om 21:32:49
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Mg1982nl
Vandaag om 21:31:05
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 21:17:34
Show je werkplek door Eric B
Vandaag om 21:13:58
Micromotot analoog 12v dc gebruiken door JoopSpoort
Vandaag om 21:04:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 21:02:06
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door JoopSpoort
Vandaag om 20:58:24
wat is het merk van deze bochtwissel door Theovh
Vandaag om 20:39:31
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:37:50
Gewoon wat busfoto's door R1954
Vandaag om 20:36:46
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:33:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
Vandaag om 19:28:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gdh
Vandaag om 19:00:07
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 18:14:49
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 17:29:38
Houten 23 Augustus 2025 door Arjan6511
Vandaag om 16:37:54
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 14:31:18
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 12:34:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:25:51
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:58:00
Spoorhumor door Biessendorf
Vandaag om 11:49:19

Auteur Topic: Treinverzameling verzekeren  (gelezen 27085 keer)

europaard

• Gast
Re:Treinverzameling verzekeren
« Reactie #30 Gepost op: 15 June 2009, 22:58:28 »
ik heb het genoemde risico aan den lijve mogen ondervinden :(
brand op zolder en hop de boel geblakerd,onder de roet en sommige zaken gesmolten. :'(
mijn verzekering(RVS) dekte de schade helemaal omdat ik verzekerd was tegen onderverzekering.
en nog steeds ben natuurlijk (y)
verder geld je inboedel verzekering tot een bedrag van 15000 euro aan waarde zaken.
als je treinen meer waard zijn(EN DAT IS AL GAUW) moet je dat vermelden en een database maken waarin alles
genoteerd staat,liefst met bonnen en plaatjes van je modellen op een herkenbare plek.
het laatste om te voorkomen dat je alle modellen uit een of andere katalogus op de schijf zet ???
kortom om fraude tegen te gaan.
maar buiten al deze zaken kan ik je aanraden gewoon alles te doen om je spullen veilig te houden.
ik kan je verzekeren dat het best wel een tijd duurt voordat je over het verlies van je  gespaarde modellen
heen bent.om maar te zwijgen van veel zaken die je nooit meer Terug kunt kopen omdat het simpelweg niet meer bestaat/gemaakt word.

groetjes
andre
« Laatst bewerkt op: 15 June 2009, 23:01:39 door europaard »

Peter Spruit

• Offline Offline
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
« Reactie #31 Gepost op: 16 June 2009, 13:19:04 »
Gok er maar niet op Dion.... je zult dan precies moeten kunnen vertellen wat er was bij evt brand of diefstal. Kun je dat niet; niet betalen..... Het zijn verzekeringen, weet je nog? Wel premie's betalen maar uitkeren ho maar.

Een inboedel verzekering dekt bij evt calamiteiten in de meeste gevallen maar net de kosten van vervanging van je normale spullen. Laat staan als je dan ook nog aankomt met: "ik had ook nog 5000 euro aan treinen boven staan".... ::)

Maar hopen dat het nooit nodig is, verzekerd of niet...... ;)

Indien duidelijk apart omschreven in de  polis wordt dit wel gedekt. 
Ook mijn collectie is op deze manier apart opgenomen. Schriftelijk geaccepteerd door de verzekeringsmaatschappij voor een vastgelegd bedrag zelfs.  Moet alleen dit bedrag indien nodig verhogen wanneer ik teveel aankoop dmv van schrijven aan de  maatschappij.  Verder  natuurlijk stavingsstukken en foto's kunnen voorleggen.

Peter

Petdig1

stig

• Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 16 June 2009, 13:53:44 »
Verder  natuurlijk stavingsstukken en foto's kunnen voorleggen.

Daar heeft BNLS zelfs een service voor: Toon hier je aanwinsten... ;)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Peter Spruit

• Offline Offline
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
« Reactie #33 Gepost op: 16 June 2009, 14:05:55 »
Daar heeft BNLS zelfs een service voor: Toon hier je aanwinsten... ;)

Dacht meer  aan de  data base  die door  een van de forumleden momentheel wordt ontworpen.

Ook I collect  was goed hiervoor  doch blijf hier problemen mee hebben maar dat ff terzijde

Peter
Petdig1

rjr

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 16 June 2009, 14:20:51 »
Staat bij mij gewoon bij de inboedel op, wel ter waarde van een X bedrag ( kun je zelf aangeven ) als er wat gebeurd wordt dat bedrag gewoon uitgekeerd. Is dat niet genoeg heb je zelf te weinig op gegeven.
Maar heb je wel een mooi bedrag voor de herstart van je hobby. Alles vervangen zal toch niet gaan omdat modellen niet meer gemaakt worden. Daarnaast heb ik modellen die voor mij een hoge waarde hebben, maar waar jullie nog geen 5 euro voor over zouden hebben, geheel terecht hoor.

Heb in elk geval geen taxatie raport nodig of een lijst met wat ik allemaal heb( als of die up to date te houden is. ) Want dat gaat niet alleen om de wagons, loks, maar wat te denken van deaankleding: huisjes, boompjes, auto's, diertjes, strooimateriaal, en wat al niet meer.
En de rails, wissels, seinen, of plaatmateriaal. En voor de besturing, zeker digitaal met alle decoders, terugmelders voor de verschillende onderdelen, boosters, en computer-interfaces/computers.

Nee, na calamiteiten wil ik graag een mooi bedrag zodat ik weer kan starten met de hobby, en dat is nu geregeld waarbij ik zelf aan kan geven welk startkapitaal ik graag wil ontvangen. En zo nu en dan gaat deze weer wat omhoog omdat de verzameling gegroeit is.

Daarnaast heb ik via brandmelders, alarmsysteem en goede sloten het een en ander gedaan om ondanks alles nooit gebruik te hoeven maken van die verzekering. Want naar mijn idee blijft voorkomen beter dan genezen.
« Laatst bewerkt op: 16 June 2009, 15:57:40 door rjr »

Gert1

• Gast
« Reactie #35 Gepost op: 16 June 2009, 16:01:54 »
Daarnaast heb ik via brandmelders, alarmsysteem en goede sloten het een en ander gedaan om ondanks alles nooit gebruik te hoeven maken van die verzekering. Want naar mijn idee blijft voorkomen beter dan genezen.

Dat is precies de reden dat ze serieuze modelspoorders graag als klant hebben. Die betalen immers netjes hun premie en doen er vervolgens zoveel mogelijk aan om nooit te hoeven claimen. Ideale verzekeringsklanten!   :)

mvg,
Gert

rjr

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 16 June 2009, 16:15:41 »
Dat is precies de reden dat ze serieuze modelspoorders graag als klant hebben. Die betalen immers netjes hun premie en doen er vervolgens zoveel mogelijk aan om nooit te hoeven claimen. Ideale verzekeringsklanten!   :)

mvg,
Gert

Van die paar euro per jaar extra voor de modelspullen zullen ze niet rijk worden, en als er aan het eind van het jaar geld over is keren ze dat netjes evenredig weer uit aan de verzekerden. En heb eigenlijk elk jaar nog wel wat weer terug gekregen. Dus voel me zeker niet bestolen.

Gert1

• Gast
« Reactie #37 Gepost op: 16 June 2009, 18:22:22 »
Dat is wel heel erg netjes. Welke verzekeringsmaatschappij is dat?

mvg,
Gert

Rob Bogers

• Offline Offline
    • Mijn modelbouwhobby
« Reactie #38 Gepost op: 18 May 2011, 08:26:18 »
Zo langzamerhand wordt mijn treinverzameling toch aardig uitgebreid. Inmiddels heb ik een hele verzameling locomotieven, rijtuigen en wagons. Ook natuurlijk de nodige Faller en Vollmer huisjes, een hele verzameling seintje in allerlei soorten en niet te vergeten al de rails en elektronica, centrale en noem maar op. Het wordt dus een kostbaar geheel zo langzamerhand. Weinig van mijn collegae hebben dit apart verzekerd maar is dat wel wijs? Op dit moment heb ik mijn spullen in de inboedelverzekering.

Toevallig was ik vorige week bij mijn verzekeringsmaatschappij om eens te kijken of deze verzameling anders te verzekeren was en daar zijn een aantal opties, buiten de normale inboedel verzekering. De laatste heeft niet mijn voorkeur omdat bij brand een gemiddeld bedrag (dagwaarde) wordt uitgekeerd, heb ik mij laten vertellen. In ieder geval werd geadviseerd van alle spullen duidelijke foto's te maken.

De vraag is de volgende, hebben jullie je treinverzameling apart verzekerd en zo ja, hoe, en waar moet je zoals aan denken bij de opgave van de spullen? Ik hoop dat ik duidelijk genoeg ben.

Groetjes Rob
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

WimC

• Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #39 Gepost op: 18 May 2011, 08:30:22 »
Hoi,

Mijn treinen heb ik (nog) niet verzekerd, want ik ben nog maar net begonnen.
Wel heb ik in mijn inboedelverzekering al een extra bedrag voor kostbaarheden vanwege wat andere verzamelingen. Ik moet alleen wel weer eens gaan kijken naar het bedrag daarvoor.
Voordeel van een inboedelverzekering is dat die verzekert tegen nieuwwaarde (zo is mij tenminste verteld).

Voor de opgave zou ik dus de nieuwwaarde van de spullen bij elkaar optellen en je voor dat bedrag verzekeren.

Groeten,
Wim
Grt, Wim

henk

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 18 May 2011, 08:40:58 »
Zijn al meer draadjes over geweest Rob, even zoeken.
En nee, persoonlijk geen speciale verzekering, om de eenvoudige reden dat ik best een tijdje zonder zou kunnen. Brand mijn huis af, dan keert de verzekering genoeg uit om een nieuw huis te bouwen, een nieuwe inboedel aan te schaffen en andere noodzakelijke bezittingen te vervangen. Vervolgens begin ik van voren af aan met mijn treintjesverzameling.
« Laatst bewerkt op: 18 May 2011, 08:44:35 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

mekel

• Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: 18 May 2011, 08:50:25 »
Ik heb ook geen aparte verzekering, wel navraag gedaan bij de huidige verzekering of de waarde van de inboedel hoog genoeg is maar dat was zeker geen probleem is mij gegarandeerd.

Uiteraard raad ik aan overal goede fotos van te hebben (niet alleen van treinspullen maar van alle dure dingen in huis, sla deze niet op in je huis in geval van brand heb je nog een probleem).

Jeroen
Fleischmann h0 baan - NL - BE - #Roco Multimaus - S88XpressNetLI - S88SD16-n - WDD Wisseldecoders - Koploper

Brabantspoor

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 18 May 2011, 08:56:10 »
Ik zou alleen niet ingaan op mondelinge mededelingen van de verzekering.
Die dingen moet je gewoon zwart op wit hebben.

GW

• Offline Offline
« Reactie #43 Gepost op: 18 May 2011, 08:57:12 »
Dag Rob,

In dit stuk software kun je je gehele verzameling vastleggen met alle eigenschappen die relevant zijn, inclusief een afbeelding. Er zit vervolgens een optie in om inventarislijsten te maken voor de verzekering (meer specifiek voor een NMRA verzekering, want het is Amerikaanse software). Me dunkt dat de informatie ook in de NL situatie ruim zal voldoen.

Gerard

Edgar

• Offline Offline
« Reactie #44 Gepost op: 18 May 2011, 09:06:54 »
Ik zou alleen niet ingaan op mondelinge mededelingen van de verzekering.
Die dingen moet je gewoon zwart op wit hebben.

Maar die heb je ook zwart op wit. In de voorwaarden staat de maximale waarde van speciale verzamelingen (bijv. van juwelen, schilderijen of treintjes) die nog onder de polis vallen. Boven die waarde (bij mijn verzekering 10k€) worden aanvullende eisen worden gesteld. Dat kan een aanvullende verzekering zijn, maar ook aanvullende eisen aan de beveiliging ervan (sloten, kluis etc.) Gewoon de voorwaarden even nalezen (ik weet het, er is leukere proza, maar ja ...)
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt