Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Houten 23 Augustus 2025 door MOVisser
Vandaag om 18:50:59
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VictorPM
Vandaag om 18:44:54
wat is het merk van deze bochtwissel door Karben
Vandaag om 18:37:14
Ik ben aan het opruimen. door Bob11
Vandaag om 18:18:34
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
Vandaag om 18:03:52
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:46:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 17:45:46
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 16:51:59
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 16:50:18
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door W.Broere
Vandaag om 16:30:43
Fleischmann Anna ombouw. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:18:35
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:15:10
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door JoopSpoort
Vandaag om 16:11:23
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:09:07
Licentiesleutel YD 7001 door Dirk
Vandaag om 15:58:26
Eerste hulp bij Freecad door MaraNCS
Vandaag om 15:45:56
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:35:13
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
Vandaag om 15:35:06
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 14:41:59
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 14:30:56
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hendrik Jan
Vandaag om 12:34:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:46:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 11:22:07
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 11:03:25
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Dennis1984
Vandaag om 09:19:38
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Lobomotion69
Vandaag om 03:17:23
Station Roodeschool door HenkN
28 July 2025, 23:03:48
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
28 July 2025, 21:37:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
28 July 2025, 20:49:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
28 July 2025, 20:33:47

Auteur Topic: Treinverzameling verzekeren  (gelezen 27039 keer)

Markyboy

• Offline Offline
Treinverzameling verzekeren
« Gepost op: 21 August 2006, 11:39:51 »
Ben tijdens de regenachtige dagen eens bezig geweest met de inventarisatie van mijn modeltreinverzameling.  Onlangs heb ik hierover een gesprek gehad met een verzekeringsadviseur.

Nu heeft men mij vertelddat het niet apart is te verzekeren. Het kan wel maar dan moet ik laten taxeren (door wie ?)

Nu heb ik dus dekking op de inboedel (dat is dus op basis van dagwaarde) en aangezien mijn verzameling nogal wat oude stukken kent waar sprake is van verzamelaarswaarde wil ik het graag verzekeren.

Graag zou ik reacties ontvangen van mensen die ervaring hebben met dit probleem en een mogelijke oplossing hiervoor hebben.

Groetjes

Mark

Sander

• Offline Offline
Re:Treinverzameling verzekeren
« Reactie #1 Gepost op: 21 August 2006, 12:08:26 »
Hier is al eens uitvoerig over gesproken op het oude forum.

De modeltreinen zijn standaard bij de inboedelverzekerd als zijnde speelgoed. De waarde die je er voor terug krijgt is hierdoor nihilm, of te wel niks.

Apart verzekeren kan wel, laten taxeren en zorgen dat je voor je zelf alles op papier hebt staan kwa waarde, gebreken, OVP enz. Hiervoor zijn computer programma's op de markt, ik zelf gebruik hiervoor Icollecttrains.

De premies die je betaald voor een dergelijke evrzekering zijn aardig aan de hoge kant, daarbij moeten je treinen in een afgesloten ruimte staan. Afgesloten betekend achter een deur met een slot.

Gezien bij ons dan de halve zolder verbouwd moet worden is dat nog geen optie voor mij.

Zo zijn er nog wat regels, maar die kan je het beste aan je verzekeringsagent of maatschappij dan wel de taxateur vragen.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Tedo

• Offline Offline
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
« Reactie #2 Gepost op: 21 August 2006, 12:26:36 »
Ik heb ze laten verzekeren als "verzameling". Daartoe moest ik opgeven wat ik zo allemaal had met een bijbehorende waarde per loc/treinstel e.d.. Je kan je lijst ook updaten als je boven de waarde uitkomt waarvoor je verzekerd bent.
Grtz!
Tedo

Gooierhaven

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 21 August 2006, 12:35:27 »
Zie de NMF-site bij verzekeringen:

"Doorlopende transportverzekering:

Op deze verblijfs- en transportverzekering zijn de zaken, het hele jaar door, 24 uren per dag, overal in Nederland verzekerd onverschillig waar ze zich bevinden (clubhuis, priv? woning, evenementen) inclusief alle transporten in Nederland.
Ook persoonlijke leden van de bij een NMF aangesloten vereniging kunnen deze verzekering afsluiten!
Deze verzekering sloot de NMF bij de verzekeringspoot van de ABN-Amro. Ook hier geldt een "All Risks" dekking. De modelspoorse zaken zijn verzekerd tegen alle schaden onverschillig waardoor ontstaan. Ook hier wel een paar niet verzekerde items: diefstal zonder braakschade aan het gebouw; eigen gebrek/bederf (het doorbranden van een motor).
Hier geldt een eigen risico van ? 22,69 per schadegeval. De premie bedraagt ?  15,--? verzekerd bedrag (exclusief 7% assurantiebelasting). De verzekering kan uitgebreid worden tot Europa voor ? 2,50? toeslag. Ook hier een voorbeeld: een verzekering met een verzekerd bedrag van ? 10.000,-- kost ? 150,-- voor een Nederland- en ? 175,-- voor een Europadekking. Daarvoor geldt de verzekering dan 24 uren per dag overal in Nederland c.q. Europa.
"

Wel even lid zijn/worden van een bij de NMF aangesloten vereniging.

Jan

FCA

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 21 August 2006, 12:38:43 »
Afhankelijk van hoe je je modeltreinverzameling wil verzekeren zijn er verschillende opties.
De premies die je bij de verschillende verzekeringsmaatschappijen betaald kan enorm verschillen.  Goed informeren bij verschillende verzekeringmaatshappijen is dan ook aan te raden.

De meeste verzekeringsmaatschappijen zien een modeltreinverzameling als een stuk extra vermogen bij de inboedel. Vandaar dat meestal gekozen wordt voor een extra polis binnen de inboedelverzekering.
Bij zo'n verzekering is de modeltreinverzameling verzekerd tegen brand en diefstal (verschilt per verzekering).

Er bestaan ook speciale 'hobby'collectie verzamelingen speciaal bedoeld voor treinen maar ook voor bijvoorbeeld postzegels.  Uit mijn hoofd gezegd heeft Ohra deze verzekering in hun pakket. Bij deze verzekering is ook diefstal en beschadiging van de collectie tijdens beurzen gedekt.

Verder moet je jezelf goed afvragen wat je allemaal wilt verzekeren.
Een aantal dingen waar je op kan letten zijn:
-   Blijven mijn treinen op 1 lokatie of wil ik ze meenemen naar beurzen en tentoonstellingen?
-  Verzeker ik het tegen dagwaaarde of tegen nieuwprijs (bij de meeste verzekeringen overigens niet mogelijk).
-  Verzeker ik tegen:
            brand
            diefstal uit huis
           waterschade door lekkage
            transportschade

Zelf heb ik mijn collectie als onderdeel van mijn inboedelverzekering bij Unive onder gebracht. Het enige wat ik als extra heb moeten doen is het aanschaffen van betere sloten op mijn huis en ik heb mijn verzameling moeten catalogiseren (met foto's).
Zoals Sander al heeft aangegeven zijn hier verschillende programma's voor op de markt maar een eigen spreadsheet werkt ook prima.
Aan de hand van mijn gegevens heeft de verzekeringsmaatschappij alles getaxeerd.
Over dat taxeren gesproken, je kan het beste aan de verzekeringmaatschappij vragen welke instantie zij als taxateur accepteren. Er zijn verschillende bedrijven en veilinghuizen die voor verzekeringen taxeren dus ik denk niet dat je zelf op zoek hoef te  gaan naar een taxateur.

Hoplijk kan je wat met deze lap tekst, lees het rustig door en ga vooral bij verschillende maatschappijen informeren (verzekeringsmannen zijn vaak erg maatschappij gebonden).

groeten

Pieter

Olav

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 21 August 2006, 20:32:50 »
Ik zit bij FBTO. De waarde is separaat op mijn polis verwerkt. Was voor hun niet speciaal nodig. Ik heb geen extra kosten op de inboedel.

Groeten

Olav
Groeten

Olav

Markyboy

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 21 August 2006, 20:56:09 »
Bedankt allemaal voor de reacties.

Ik heb mijn verzekeraar verzocht aan welke voorwaarden een waardebepaling moet voldoen. Het gaat er mij om dat ik tegen de huidige marktwaarde/ verzamelaarswaarde kan verzekeraar.

Ik kan het nu ook wel op de inboedel meenemen. Echter dekt een inboedelverzekering op basis van dagwaarde.

Ik wacht eerst de antwoorden en het eventuele premievoorstel van mijn verzekeraar af.

INn de tussentijd ga ik mijn licht opsteken bij verzekeraars die wel een dergelijke polis aanbieden (zoals Ohra die genoemd is)

Nogmaals bedankt.

Mark

EJO

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 21 August 2006, 22:25:29 »
Een kostbaarheden verzekering bij Nat. Ned. kan ook. Is voor alle kostbare spullen als;
juwelen
muziekinstrumenten
hifi etc
computers
en...ook modeltreinen.
Je kunt het zo gek niet verzinnen.
Alles wel getaxeerd. Kan volgens mij ook voor de vervangingswaarde ipv dagwaarde. Kwestie van vragen.
Groet, EJO
(Gaat weer opnieuw beginnen)

Markyboy

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 21 August 2006, 22:51:38 »
Ik heb zeker voordat ik hier de vraag stelde e.e.a. geinformeerd.

Echter waar ik tegen aanloop is dat er wel wat haken en ogen aan zitten, kijkend naar de voorwaarden.

Het verzekeren lukt wel, maar het gaat om de juiste manier van verzekeren. Ik heb geen zin erachter te komen dat op het moment dat er sprake is van schade het toch iets anders is dan gedacht.

Maar zoals gezegd wacht ik de antwoorden af van de maatschappij en ga ondertussen nog enkele andere mogelijkheden onderzoeken.

Nogmaals bedankt voor alle reacties.

Groet

Mark

verzameldirk

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 12 November 2006, 13:44:10 »
Altijd de waarde apart laten vermelden
je betaald voor de verzameling wel iets meer prmei per 1000 euro

maar anders wordt alles bij je inboedel opgeteld en krijg je
bij een gedeeltelijke brand een deel van de inboedel na aftrek
van wat er is overgebleven, wat vaak de verzameling betreft
met als resultaat  geen cent uitgekeert

ben bij de Unive, moest alleen mijn exel lijsten even optellen
verzameling Marklin/Beren/modelauto's enzv.
maar hoefde niets verder in te leveren.

Gert1

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 20 November 2006, 17:39:55 »
Amev had begin jaren '90 een zogenaamde 'verzamelverzekering', waarbij je je verzameling postzegels, antiek speelgoed, munten of modeltreinen kon verzekeren. Zo'n verzekering heb ik destijds afgesloten en die loopt nog altijd.

Inmiddels heet Amev geen Amev meer, maar Fortis ASR. Wellicht dat je daar nu toch nog wel een vergelijkbare verzekering kunt afsluiten.

mvg,
Gert

Nulspul

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 20 November 2006, 19:19:37 »
Ik zit bij FBTO. De waarde is separaat op mijn polis verwerkt. Was voor hun niet speciaal nodig. Ik heb geen extra kosten op de inboedel.

Groeten

Olav

Ik zit ook bij de fbto, maar moest toen mijn verzameling door een taxateur laten taxeren.
Hier is het een en ander fout gegaan en nu staat er op mijn polis dat de trein verzameling niet bij de verzekering zit.

bertus
Vriendelijkheid kost geen geld

Peter Spruit

• Offline Offline
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
« Reactie #12 Gepost op: 22 November 2006, 12:29:19 »
Zolang het  gewone dekking bljft tegen brand, waterschade etc, kan dit zonder  problemen bij de gewone inboedel worden opgenomen tegen een vastgelegde  vervangwaarde.   

Dit  wordt wel in een apart aanhangsel aan de polis omschreven.

Bij mijn verzekeraar KBC  is dit een vaste vervangwaarde van X Euro voor de omschreven verzameling, en dit bedrag wordt  bij brand/schade  dan ook volledig intregraal uitgekeerd.  Moest  wel een inventaris opmaken = nodige  foto's van baan en layout als staving.   Bij verhoging van de waarde kan ik dit  gewoon aan de maatschappij melden en word het bedrag op vraag aangepast.  Premie uiteraard ook doch deze is  zeer  schikkelijk.

Peter
Petdig1

Wim Waleboer

• Offline Offline
  • Pluk de dag
    • Fotoalbum
« Reactie #13 Gepost op: 22 November 2006, 12:34:52 »
Amev had begin jaren '90 een zogenaamde 'verzamelverzekering', waarbij je je verzameling postzegels, antiek speelgoed, munten of modeltreinen kon verzekeren. Zo'n verzekering heb ik destijds afgesloten en die loopt nog altijd.

Inmiddels heet Amev geen Amev meer, maar Fortis ASR. Wellicht dat je daar nu toch nog wel een vergelijkbare verzekering kunt afsluiten.

mvg,
Gert

Ook ik zit bij deze maatschappij en de taxateur werd door Amev naar mij gestuurd om te zaak te taxeren en dat hoefde (toen) niet betaald et worden door mij maar door de Amev.
En ik ben er tevreden over want bij mij werd al eens ruim kosteloos en zonder toestemming gewinkeld door de heren van het dievengilde
Modulair SalzBurgerLandesBahn en 500m2 LGBbaan
http://salzburgerlandesbahn.multiply.com/

Oscar

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 12 June 2009, 13:18:34 »
Ik heb voor mijn verzekering een taxatierapport nodig van mijn modeltreinen om deze te kunnen
verzekeren tegen nieuwwaarde, zonder dit rapport ben ik alleen tegen dagwaarde verzekerd.

Er staan op internet wel adressen van mensen die het voor je taxeren en gelijk willen verkopen, maar ik wil niets verkopen alleen
de waarde op papier hebben.
Heeft iemand hier enig ervaring mee?

Groetjes en vast bedankt,
Oscar