Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Het betere bochtenwerk door p-kokkie
Vandaag om 11:33:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 11:07:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Ric
Vandaag om 10:50:20
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door T.Spat
Vandaag om 10:48:06
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:29:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 10:12:38
LS Models 2024 door Dennis1984
Vandaag om 10:09:54
h0 diorama USA “The Paintshops” door meino
Vandaag om 10:05:20
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door gdh
Vandaag om 10:02:43
Einde Koemo ballast ??? door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:56:39
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 09:55:32
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 09:29:39
Haandrecht materieel door gdh
Vandaag om 09:18:23
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Servé
Vandaag om 07:46:32
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:14:29
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Corné81
Vandaag om 06:07:34
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
  

Auteur Topic: Russische pantsertrein in Oekraïne video  (gelezen 15137 keer)

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re: Russische pantsertrein in Oekraïne video
« Reactie #45 Gepost op: 09 maart 2022, 11:24:29 »
En de list is gedaan om te voorkomen dat de brug werd opgeblazen, maar om de geslaagde verovering volledig toe te schrijven aan de list is ook wat kort door de bocht. Mijns inziens toch weer de vraag: je weet niet of het veroveren met alleen infanterie of tanks was wellicht minder of meer succesvol zou zijn geweest.. ?

Ik vraag me dan nog steeds het nut van zo'n pantsertrein af als je eerst voetvolk die brug moet laten veroveren voor je er overheen dendert met je trein.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3978
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Russische pantsertrein in Oekraïne video
« Reactie #46 Gepost op: 09 maart 2022, 11:33:58 »
Voetvolk moet ook vliegveld veroveren om snel meer voetvolk te laten aanvoeren... Dan is de vraag: was het alleen met de goederentrein ook gelukt? En daar zullen overigens ook wel wat extra staalplaatjes aan opgehangen zijn.. Dus dan weer de vraag: wanneer is iets een pantsertrein..?  ;D

Volgens mij zijn we het er wel over eens dat het nut ons anno nu niet duidelijk is.. Wie kent iemand in de Russische legertop?
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2455
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Russische pantsertrein in Oekraïne video
« Reactie #47 Gepost op: 09 maart 2022, 16:52:48 »
Daar was het niet de pantsertrein die succes had. Het waren Duitse soldaten in Nederlandse uniformen die de brug wisten te veroveren, zodat de pantsertrein er overheen kon. Om daarna alsnog te ontsporen.

7 pantsertreinen ingezet, resultaat 0.

Altijd riskant om jou op historische content tegen te spreken, dus ik heb even geverifieerd of ik het nu zo mis had. Volgens mij is moet de resultaatscore een 1 zijn, omdat de pantsertrein die de Peel-Raamstelling voorbij kon komen ervoor zorgde dat een tweede transporttrein ongestoord een heel bataljon infanterie achter de stelling kon lossen. Dat was toch wel van groot belang voor onze destijds niet zo vriendelijke oosterburen omdat de doorbraak ertoe bijdroeg dat er al op 12 mei Duitse tanks bij de Moerdijkbrug konden staan. Dat de trein daarna verloren ging klopt, maar dat was zoals al gememoreerd pas op de terugweg. De transporttrein was er ook wel gekomen zonder pantsertrein? Misschien wel, dat zullen we nooit weten denk ik.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3978
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Russische pantsertrein in Oekraïne video
« Reactie #48 Gepost op: 09 maart 2022, 16:55:55 »
Ik hoor een echo..  :D
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2455
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Russische pantsertrein in Oekraïne video
« Reactie #49 Gepost op: 09 maart 2022, 16:58:18 »
Heb ik weer eens iets gemist?

Edit: ik zie wat je bedoelt. Nou ja, dan vul ik dat aan. Credits naar jou en ik zal proberen grondiger alle berichten te lezen  (y)
« Laatst bewerkt op: 09 maart 2022, 17:02:58 door 1200blauw. Reden: Bericht aangevuld »

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3978
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Russische pantsertrein in Oekraïne video
« Reactie #50 Gepost op: 09 maart 2022, 17:11:05 »
Het draadje heeft al enige lengte, dus ik kan mij voorstellen dat je niet de moeite hebt genomen.. Maar ik denk dat iedereen nou wel benieuwd is waarom Rusland anno 2022 nog een pantsertrein inzet ??? Dus als je nog Russische connecties hebt... ;D
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2455
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Russische pantsertrein in Oekraïne video
« Reactie #51 Gepost op: 09 maart 2022, 18:03:39 »
Die snap ik ook niet zo goed. Zo'n ding heeft weinig bewegingsvrijheid en dat schijn je in de moderne oorlogvoering juist wel nodig te hebben. Het zal wel vooral prestige zijn. Daar is die andere historische clown destijds ook de mist mee ingegaan uiteindelijk, dus er is hoop. Hopelijk kan het ditmaal met minder slachtoffers.
Russische connecties heb ik niet, dus invloed op de recente gebeurtenissen heb ik òòk niet helaas.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7040
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Russische pantsertrein in Oekraïne video
« Reactie #52 Gepost op: 09 maart 2022, 18:30:21 »
Ik heb wel een Russische connectie, maar die heeft de ballen verstand van pantsertreinen.

Groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 683
Re: Russische pantsertrein in Oekraïne video
« Reactie #53 Gepost op: 09 maart 2022, 19:03:31 »
Heb de foto's even bekeken, dit kan hooguit gaan om een prop in een B Film. Het heeft met pantser niets te maken, en nuttig is het ook al niet, in tijden van fire&forget raketten...

grtz rob

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9157
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Russische pantsertrein in Oekraïne video
« Reactie #54 Gepost op: 09 maart 2022, 19:13:58 »
Om een Oekraïner te citeren: "het Russische leger is zo vrijgevig dat ze het belastingvrije oud ijzer al vanuit Rusland naar de Oekraïne rijden..

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3978
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Russische pantsertrein in Oekraïne video
« Reactie #55 Gepost op: 09 maart 2022, 20:11:36 »
... dit kan hooguit gaan om een prop in een B Film. Het heeft met pantser niets te maken, en nuttig is het ook al niet, in tijden van fire&forget raketten...

Mwoah, het is staal.. Op het oog 15mm? Denk dat het met name bedoeld is als bescherming tegen scherven en (hand)vuurwapens. Ik heb ooit stalen 'schuttersputjes' gemaakt; verbaasd mij dat ze het niet dubbelwandig hebben gemaakt met een laag zoals zandzakken ertussen. Overigens is het natuurlijk wel open aan de binnenzijde; geen afgesloten tankkoepel, waar druk en hitte veel vervelendere gevolgen hebben...

Overigens geeft Wiki weer een boel info die mij eerder niet was opgevallen:

"Facing the threat of Chinese cross-border raids during the Sino-Soviet split, the USSR developed armoured trains in the early 1970s to protect the Trans-Siberian Railway. According to different accounts, four or five trains were built. Every train included ten main battle tanks, two light amphibious tanks, several AA guns, as well as several armoured personnel carriers, supply vehicles and equipment for railway repairs. They were all mounted on open platforms or in special rail cars. Different parts of the train were protected with 5–20 mm thick armour. These trains were used by the Soviet Army to intimidate nationalist paramilitary units in 1990 during the early stages of the First Nagorno-Karabakh War.[45][46]

....

Regular armored trains have continued in service in the Russian military. Two were deployed during the Second Chechen War, assisting in the Battle of Grozny (1999–2000); one was sent to the 2008 Russo-Georgian War; and one supported the southern flank of the 2022 Russian invasion of Ukraine. The latter included two diesel locomotives powering eight various railcars, which carried anti-aircraft weaponry and unknown cargo.
"
https://en.wikipedia.org/wiki/Armoured_train

En ook zeer uitgebreid: https://weaponsandwarfare.com/2018/08/07/soviet-russian-armoured-trains-from-the-cold-war-to-the-present-day/
« Laatst bewerkt op: 09 maart 2022, 20:14:47 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10567
Re: Russische pantsertrein in Oekraïne video
« Reactie #56 Gepost op: 09 maart 2022, 20:53:07 »
Ik heb wel een Russische connectie, maar die heeft de ballen verstand van pantsertreinen.
Wij hebben een Blauwe Rus, maar daar valt geen zinnig gesprek mee te voeren.  8)

Pantsertreinen zijn militair gezien buitengewoon onhandig. Als je zelf schiet maak je per definitie je eigen positie bekend aan de vijand en moet je dus op korte termijn verplaatsen. Bij een railgebonden voertuig blijft dat nou eenmaal lastig.
No dress rehearsel, this is our life.

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re: Russische pantsertrein in Oekraïne video
« Reactie #57 Gepost op: 09 maart 2022, 21:36:48 »
Altijd riskant om jou op historische content tegen te spreken, dus ik heb even geverifieerd of ik het nu zo mis had. Volgens mij is moet de resultaatscore een 1 zijn, omdat de pantsertrein die de Peel-Raamstelling voorbij kon komen ervoor zorgde dat een tweede transporttrein ongestoord een heel bataljon infanterie achter de stelling kon lossen. Dat was toch wel van groot belang voor onze destijds niet zo vriendelijke oosterburen omdat de doorbraak ertoe bijdroeg dat er al op 12 mei Duitse tanks bij de Moerdijkbrug konden staan.

Die slag is u, 6 - 1 qua pantsertreinen. Ik laat me graag tegenspreken, mits feitelijk correct. Houdt me scherp  ;)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Russische pantsertrein in Oekraïne video
« Reactie #58 Gepost op: 10 maart 2022, 13:16:14 »
Pantsertreinen zijn militair gezien buitengewoon onhandig. Als je zelf schiet maak je per definitie je eigen positie bekend aan de vijand en moet je dus op korte termijn verplaatsen. Bij een railgebonden voertuig blijft dat nou eenmaal lastig.
Hangt er ook vanaf wat je op die trein hebt,een kanon heeft dat nadeel van positie verraad eerder dan bv een mobiele lanceer installatie voor (kern) raketten,en laat rusland er van dat soort treinen toch een stel gemaakt hebben.
Schijnt deels handig afgekeken te zijn van de chinezen.
Bij zoiets maakt het na lancering niet echt meer uit of men opmerkt dat er vanuit "het niets" een (kern) raket jouw kant op komt,eer je iets bij de hand hebt om als tegenmaatregel te gebruiken,is de kans groot dat het ding al lang op je schoot ontploft is.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Maartenw

  • Offline Offline
  • Berichten: 546
    • Valleitrein
Re: Russische pantsertrein in Oekraïne video
« Reactie #59 Gepost op: 18 maart 2022, 16:21:32 »
Nog wat treingerelateerde filmpjes uit Oekraïne.

Tanks die oversteken terwijl er een trein aankomt.
https://twitter.com/666_mancer/status/1504765425489489932 of
https://t.me/anna_news/25186

Het is een surrealistisch beeld.

Zoals jullie wellicht weten, is er nog steeds in grote delen van het land treinverkeer mogelijk.
Het is de enige mogelijkheid om nog betrekkelijk snel en veilig te reizen.
De strijdende partijen laten de treinen tot nu toe met rust.
Zodoende konden deze week ook de premiers van Polen, Tsjechië en Slowakije een bezoek aan Kyiv brengen.
Hun trein reed daarbij nog een stukje door gebied onder Russische controle.

Met vriendelijke groet, Maarten