Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
  

Auteur Topic: Complete baan met kurk vol leggen  (gelezen 2341 keer)

H0ppakee

  • Offline Offline
  • Berichten: 100
Complete baan met kurk vol leggen
« Gepost op: 20 februari 2022, 23:50:14 »
Hallo allemaal

Voor het leggen van mijn eerste baan (yeah!  :D) ben ik eerst aan het verdiepen in allerlei mogelijk leesvoer. Vandaag was het thema geluidsdemping. Nu ben ik van plan om rubberkurk te gebruiken onder mijn c-rails. Nu zie ik dat er enorm veel moeite wordt gedaan om alles uit te knippen/snijden ….

Nu ben ik vrij praktisch ingesteld…  :angel:

Ik vraag me dus af; als ik nu toch eenmaal een rol kurk heb. Wat belet me om het multiplex van mijn kleine baan (2.5x1.5mtr) compleet te beleggen met kurk? Dan hoef ik me bijv ook niet druk te maken om elastische lijm te gebruiken voor het grind van de bedding.

Of krijg ik dan problemen met bekabeling? Huizen? Wat zie ik over het hoofd?

Alvast bedankt voor het mee denken  (y)

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5476
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: Complete baan met kurk vol leggen
« Reactie #1 Gepost op: 21 februari 2022, 07:15:38 »
Hoi,

Geen enkel probleem. Ik heb het zelf ook zo gedaan.  (y)

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Complete baan met kurk vol leggen
« Reactie #2 Gepost op: 21 februari 2022, 08:08:31 »
Ons bent zunig, dus dan wordt het knippen en plakken en maken we het ons heel moeilijk.

Ik zelf zou ook eerst een totale isolatie aanbrengen. Dan kan je tijdens aanleg van de tracés nog wat schuiven.
Maar dan gaan we uit van een totaal vlakke tafel.
Als je berg-rijder wordt gaat het echt wel van knippen en plakken.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Complete baan met kurk vol leggen
« Reactie #3 Gepost op: 21 februari 2022, 08:17:42 »
Nu zie ik dat er enorm veel moeite wordt gedaan om alles uit te knippen/snijden ….

Denk eerlijk gezegd dat dit wel meevalt; meeste mensen werken met stroken, wellicht zie je dat? Tekenen het baanplan uit met lijnen op hout en volgen dat met 'bedding', of halve stroken (voor bochten). Maar er zijn voor zover ik geen wetten die het je verbieden om het anders te doen (y) Ik ga mijn modules namelijk ook nagenoeg kamerbreed bekleden; met foam. Die geluidsisolatie verwacht ik niet zo veel van, maar dan kan ik eventueel nog beetje de 'diepte' in voor een sloot, geul of weg; mocht ik dat later besluiten. Dit is later trouwens sowieso makelijk aan te passen, gelegd of niet gelegd.   
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Michaël dB

  • Offline Offline
  • Berichten: 101
Re: Complete baan met kurk vol leggen
« Reactie #4 Gepost op: 21 februari 2022, 11:17:46 »
Ik snij stroken van 2 cm breed van de rol kurk, 2 stroken naast mekaar zijn mooi om 1 railstuk op te leggen, als je dan ook nog even een schuurpapiertje langs de buitenrand van het kurk haalt, dan heb je een mooi bed om je ballast aan te brengen. Dat is voor mij de enige reden om met stroken te werken, op rechte stukken zou je er voor kunnen kiezen om stroken van 4 cm breed te snijden. Met stroken van 2 cm breed kan je mooi ook bochten leggen.

Hirschsprung

  • Online Online
  • Berichten: 194
Re: Complete baan met kurk vol leggen
« Reactie #5 Gepost op: 21 februari 2022, 11:31:11 »
TS gebruikt C rails, de bedding is dus al aanwezig.

als je de c rails vast schroeft door de isolerende laag heen heb je gelijk weer een geluidsbrug, en is je geluidsisolatie vrijwel helemaal weer weg. Hetzelfde kan je overkomen als op de een of andere manier lijm in je doorvoergaten voor je bedrading loopt en daar uithard. Om het echt te laten werken moet je geluidbruggen voorkomen, je zal merken dat dat niet meevalt.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Complete baan met kurk vol leggen
« Reactie #6 Gepost op: 21 februari 2022, 11:39:06 »
als je de c rails vast schroeft door de isolerende laag heen heb je gelijk weer een geluidsbrug,
Dus rails niet vastschroeven, maar altijd lijmen. Bij voorkeur met boekbindlijm, dat blijft elastisch. En omdat het niet echt hecht aan het plastic van de railbedding is het ook schadevrij los te maken.

H0ppakee

  • Offline Offline
  • Berichten: 100
Re: Complete baan met kurk vol leggen
« Reactie #7 Gepost op: 21 februari 2022, 12:29:49 »
Bedankt voor alle reacties!

@Thai-Bundesbahn:
Top, thanks!

@MOVisser:
Ik heb als eerste ontwerp gewoon een vlakke tafel inderdaad. 4 sporig station en 3 sporig schaduwstation. Eerst verdiepen met een relatief eenvoudig tafelmodel in elektrotechniek en digitaal rijden. Daarna mogelijk upgraden naar een grotere baan met meerdere lagen.

@Benelux975:
Oh ja, goed idee. Nog niet aan gedacht, maar dat geeft wel een aardig wat kleine mogelijkheden voor een spannend reliëf.

@Michaël dB:
Ja, ik heb al een bedding met C-rail, dus wilde een relatief brede strook leggen (Als ik met stroken zou werken) om zo de overgang met grind een geluidsbrug te voorkomen

@Klaas Zondervan:
Inderdaad, zag op internet voorbeelden van het verlijmen met acrylaatkit (vast en overschilderbaar maar verpest de rails). Waarschijnlijk wordt het om de 15 centimeter een dubbelzijdig stuk tape. De grind van (waarschijnlijk) Koemo wordt dan met boekbinderslijm verlijmd op de kurk.


@Hirschsprung:
Kabels moet ik over nadenken inderdaad. Wellicht gewoon een te ruime opening en onder de tafel pas de draad weer bevestigen. Zo zou ik een geluidsbrug kunnen voorkomen.

Als ik het zo lees, dan denk ik dat ik voor een rubberkurk oplossing ga over de hele tafel. Dan ben ik nog flexibel qua indeling (mocht ik iets willen wijzigen) en kan ik nog redelijk makkelijk in het oppervlak werken voor een sloot/gleuf etc. . De kurk wordt dan met Pattex 100% of spuitlijm van Bison (N-thusia Moba had hiervoor een mooie review tussen lijm oplossingen) bevestigd. De c-rail plak ik dan met dubbelzijdige tape op "strategische plekken" en de grind met flexibele lijm zoals boekbinderslijm op de c-rails.

Bedankt allemaal!

fozziebear

  • Offline Offline
  • Berichten: 143
  • Nooit gedacht dat ik ooit nog eens zou sporen.
Re: Complete baan met kurk vol leggen
« Reactie #8 Gepost op: 22 februari 2022, 16:37:40 »
Is er nog een geadviseerde dikte van het materiaal aangezien dit spul in verschillende diktes te krijgen is?

Mvg Ron
Met vriendelijke groet,
Ron

H0ppakee

  • Offline Offline
  • Berichten: 100
Re: Complete baan met kurk vol leggen
« Reactie #9 Gepost op: 23 februari 2022, 00:59:42 »
Hoi Ron,

Ik pak 3 mm. Iemand op YouTube had daar goede ervaring mee… voor wat het waard is  :D

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4599
Re: Complete baan met kurk vol leggen
« Reactie #10 Gepost op: 23 februari 2022, 06:48:18 »
Ik gebruik 4 mm dik kurk. Maar dat is ook omdat dat een mooie hoogte voor de railbedding geeft. Laatste is in jou geval niet van belang.

Wel zal de demping beter zijn bij grotere dikte.. en je hebt dan meer hoogte om reliëf (greppels etc) in je landschap te maken. (Voor dat laatste heb ik een toplaag van 2 cm xps op de constructie van mijn baan liggen)

Let wel op de lijm... ik heb ervaren dat houtlijm ook in het kurk trekt waardoor groot deel van dempende werking verdwijnt.

Succes, Frank

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Complete baan met kurk vol leggen
« Reactie #11 Gepost op: 23 februari 2022, 07:47:56 »
Los van dikte vs demping: dun kurk wordt wel weer wat kwetsbaarder; ik had ooit rollen van uit mijn hoofd 2 mm, maar dat scheurde vrij makkelijk bij verwerken. Eenmaal gelijmd zal er weinig gebeuren.
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn